Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
De har sysslat med sånt från allra första början. Staten Israel har t.o.m. en utmärkelse som tilldelas medlemmar av Sternligan som "anses ha bidragit till den israeliska statens grundande" (citat Wiki). Menachem Begin, som var med och instiftade orden, låg bl.a. sannolikt bakom mordplanerna på Konrad Adenauer 1952. Begin, ledare för Irgun, efterlyst av MI5.
Terrorism* är den svage mannens taktik i krig. Det finns en skillnad mot vad Hamas gjorde och ganska många andra terrorister. Andra terroristers mål är många gånger politiska mål eller faktiskt militär mål. Men att slakta civila på det sättet, som Hamas gjorde, är ett dåligt sätt. Då uppnår man bara ilska och det är ett skäl varför väst blundar nu när Israel dödar civila.
Islamistiska terrorister verkar inte ha förstått det. MEN möjligen bryr de sig inte om den västerländska publiken. Jag tror de har fel och det kostar en massa civila palestinier livet. Jag tror att både Israel och väst hade varit snällare om Hamas hade endast anfallit militära mål och tagit levande gisslan. Det verkar nästan som Hamas försöker få i gång ett storkrig.
Dessutom är väst och arabiska ledare jvl trötta på Palestiniernas vi vill ha hela kakan bröl. Israel har gett palestinierna flera chanser. För mig är det uppenbart att FN bröt mot mandatet när de gav palestinierna en stat. Mandatet säger att folket ska få styra sig själva när folket klarar av det. Och uppenbart palestinierna kan inte det.
Det finns givetvis en gräns för var världen kommer tolerera vad Israel gör. Israel tycker alla fall att det är proportionerligt att döda 50 civila för en Hamasledare. Vi får se vad världen och då speciellt väst tycker om det.
Lite historia, nu när vi diskuterar terror. Engelsmännen använde sig av terror mot Zulus. När kungen flydde så dödade engelsmännen alltid all boskap för de som hade låtit kungen bo hos dem. Utan boskap svalt Zulus många gånger ihjäl. Undrar om Israel har läst samma bok? Och vill få civila palestinier att se Hamas ledarskap som vandrande bomber.