Citat:
Ursprungligen postat av
larsjohansson
Jag skulle vilja påstå att judendomen är mer aggressiv och frånstötande ideologi än islam men det är inget som du märker på en genomsnittlig jude. Gamla testamentet och Talmud är fullt med uppmaningar om att döda och förslava icke-judar.
Gamla testamentet har de ju gemensamt med kristendomen, men det är sant att Talmud inte har så trevliga saker alltid. Däremot tror jag det kan vara mindre värt att fokusera på dumheterna i olika heliga skrifter utan fokusera på vilka uttryck den faktiskt tar i olika samhället.
Det finns en hel del ortodoxa knäppskallar i Israel, men det är ju knappast en teokrati som många muslimska länder är.
Citat:
Om du föreställer dig att en minoritet kristna hade levt bland en majoritet judar så vilket nästan aldrig har hänt i världshistorien så skulle de inte dröja länge innan judarna hade haft ihjäl dessa kristna.
Jag tror det faktiskt finns ett sådant land redan som kallas Israel, och mig veterligen har inte massmord begåtts på den kristna minoriteten där.
Citat:
En motsvarande muslimsk majoritet skulle inte vara trevliga mot de kristna men de kristna skulle klara sig bättre.
Ja, kristendomen är ju lite mer skyddad och mindre diskriminerad då det tillhör "bokens folk" i Islam.
Men som sagt, att kristna i överlag har det bättre i muslimska länder än Israel finner jag tveksamt, eller är Israel inte representativt?