2023-10-31, 18:34
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Att döma av hur gropen såg ut då jämfört med idag så har polisen inte kollat den. Resursbrist åberopades, det går inte att kolla upp alla tips som kommer in. Tydligen är det vanligt med gropar i skogen, "det kan ju vara vad som helst".
Vittnena verkade han ta seriöst på, han bläddrade i pärmar och plockade fram deras vittnesmål medan vi pratade, läste innantill och hmmm:ade medan jag babblade på. Får känslan såhär i efterhand att han kanske inte var så öppen för nya infallsvinklar på sin sista arbetsdag samt den närtida förlusten av CL.

Det här "ointresset" från Peters sida är illavarslande. Därför bör nog en "Plan B" angående fynden utarbetas och sjösättas.
Citera
2023-10-31, 20:19
Medlem
Då var det bild-tajm. Hittade 5 stycken. Alla från samma tillfälle 2010-11 i originalupplösning. Såhär i efterhand jätteusla foton ur ett utredningsperspektiv, måttreferens saknas och olika vinklar hade varit att föredra. Minns faktiskt inte om det var jag själv som tog dem eller nån annan, men jag var fysiskt närvarande vid tillfället. De är era att göra vad ni vill med.

https://ibb.co/KGc8JHd
https://ibb.co/44M7gnC
https://ibb.co/MGRP1f1
https://ibb.co/hZvcB4r
https://ibb.co/G5GNYLs

Återkommer med mer från bilvittnena, sen är det färdigt.
Citera
2023-10-31, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
...

(Skyttevärn kan du glömma! De grävs så djupa att man ska kunna stå i dem. Dessutom måste skyttevärn grävas igen mycket noggrant efter avslutad operation. Och det finns inga övriga spår som på något endaste sätt tyder på en militärövning i området, vilket jag bara av områdets karaktär anser vara helt uteslutet.)

Men igen skriver du detta som att det är helt självklart och kan inte sägas emot.

Jo, det kan vara ett värn. De grävs inte alltid igen och särskilt inte "mycket noggrant".Sker aldrig mycket noggrant...
Hur mycket har du varit i nämnda område och hur mycket var du där i början på 90-talet om du tvärsäkert kan avgöra att militär verksamhet aldrig förekommit där?
Citera
2023-10-31, 20:44
Medlem
Citat:
Då var det bild-tajm. Hittade 5 stycken. Alla från samma tillfälle 2010-11 i originalupplösning. Såhär i efterhand jätteusla foton ur ett utredningsperspektiv, måttreferens saknas och olika vinklar hade varit att föredra. Minns faktiskt inte om det var jag själv som tog dem eller nån annan, men jag var fysiskt närvarande vid tillfället. De är era att göra vad ni vill med.

Tack för bilderna.

Den större grandelen som ser ut att ligga vilnkelrätt mot gropen, låg den så eller har ni flyttat på den?
Kunde du se hur den var kapad? Bruten, handsågad, motorsågad?
Citera
2023-10-31, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Tack för bilderna.

Den större grandelen som ser ut att ligga vilnkelrätt mot gropen, låg den så eller har ni flyttat på den?
Kunde du se hur den var kapad? Bruten, handsågad, motorsågad?

Jag tror den är flyttad något. Jag minns det som att någon av oss hittade något av intresse (gropen) och hojtade på oss andra varefter vi backade bort och tog fotona. Sedan rotade vi litegrann med något skaftat trädgårdsverktyg vi hade med oss. Tyvärr var kapningen inget vi tänkte på då (eller senare), vi letade ju efter resterna av en sko. Önskar vi (jag) hade haft lite mer på benen och samma tänk och vetskap som idag på den tiden, men tyvärr.
Citera
2023-10-31, 21:10
Medlem
Det är lugnt. Man kan inte alltid tänka på allt.
När man ser bildena så här saknas det jord. De små högarna som är bredvid är mindre än det bortgrävda. Stämmer det med din bild, eller blir man lurad av bilden?

Eniros historiska flygfoton visar att det låg en byggnad i området. (Fotot taget 1955-67) vet du om byggnaden fanns kvar -92?
Då fanns det också åkermark i södra delen av området närmast bäcken. Jag gissar att gropen finns strax över det området?

Jag tror att granbiten som ligger lite off är nyare än gropen och än de andra pinnarna.
Citera
2023-10-31, 21:59
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag visste innerst inne att jag hade tolkat ditt inlägg rätt (!), men jag blev tveksam när Thord gjorde sin tolkning. Men nu vet vi! Bilen svängde alltså höger uppe vid den stora grusvägen mellan 26:an (St. Ek) och E20 (Lugnås). Och det är just åt höger som man måste svänga där för att komma till platsen för "graven" - givet att man måste parkera bilen och går ner i skogen en bit. Tja, på något sätt kom i alla fall bilen närmare "graven", så att säga, men självklart bevisar det inget. Men intressant hur som.

Angående det som Peter Thylén sa om innehållet i ryggsäcken kan vi inte gärna argumentera emot, men eftersom jag vet att Helena sågs sitta i en trappa på inflyttningsfesten hos Pernilla i Töreboda och måla tånaglarna, kan vi dra slutsatsen att även nagellack bör ha funnits i ryggsäcken. Jag tror att det fanns en hel del i den där ryggsäcken. Kanske att fynden vid Kusabäcken borde dryftas genom en annan kanal.

Jag har den största respekt för Judalands ärlighet och villighet att bidra till fallets lösning, men jag är inte säker på var gränsen går mellan hans faktauppgifter och hans tolkning. Judaland har nämligen skrivit olika i tråden genom åren och beroende på inlägg hamnar den andra observationen av bilen på tre helt olika platser.

Dessa tre olika platser är A, B och C i kartan:
https://ibb.co/qn0hCVC

Judaland har varit tydlig med att det faktiskt finns två vittnen i Trankärr. Den ena är död men den andra lever. Jag har försökt få kontakt per telefon med vittne två men inte lyckats. Jag vet dock hur observation två gick till och alla tre tolkningar av Judalands inlägg är möjliga. En person vet och jag hoppas han/hon ringer tillbaka...

Tack vare den artikel i Berlingske Tidene, som IB03 länkat till, vet vi namnet på ett vittne 1 i Trankärr och därmed att hon bodde på Berget 1:2. Judaland, som skrivit mest om Trankärrsvittnet, är fullt medveten om vittnets adress:

2018-07-31, 11:34
Citat:
--- när bilen kommer ut --- efter att den först passerat trankärr/berget. ---

Judaland påpekar att vittnena är två, vilket förklarar varför bilen beskrivs olika (notera särskilt det understrukna):

2022-06-28, 10:18
Citat:
Som jag förstått det är det minst två personer, förmodligen fler då en sitter i baksätet och oroligt ser sig om bakåt.
Vittne 1 säger tidigt att bilen har DK-dekal, och upprepar detta med emfas. Senare, efter att signalementet på E.As bil figurerat i media, menar hon att det var en brun Sierra hon såg. Vittne 2 är mer osäker och säger att det var "nån slags dekal". Säger på senare år att bilen förmodligen var blå.

Judaland har tidigare inte varit medveten om de olika signalementen på bilen:
2018-08-12, 22:05
Citat:
Trankärrsobservationerna gjordes, grovt, mellan 8 och 10. Vittnet: "Bilen var liten kombi, typ Golf, troligen mörkblå, lite äldre modell". Anordnades också skallgångar i området, men kanske inte utav m.r.
Har mer, men många är så otrevliga och paranoida så känner inte för att skriva. Ni vet ju bäst själva.

2019-12-05, 13:28
Citat:
Undrar fortfarande om det här, den direkta kopplingen (till sakerna?) som några diskuterade initialer ska ha. Vem är det du tänker på och varför? Pm funkar om du inte vill skriva ut här.

Trankärrsvittnena såg en mörkblå bil med minst tre personer i tidig söndag förmiddag snarare än i ottan.

Judaland är medveten om att uppgiften om dekalen varierar mellan vittnena:
2020-02-16, 20:57
Citat:
Mja,, på den punkten är vittnet/vittnena osäker. "Någon slags dekal" är snarare vad vi har att förhålla oss till. Vittnet upplever att polisen gärna ville lägga orden i mun på hen och få det till att dekalen var danskrelaterad.

Judalands uppgift om hur bilen kört varierar:

2018-07-31, 11:34
Citat:
Inte så detaljrikt, väl? Tänkte att detaljerna har ni som är insatta redan koll på, jag ville som sagt bara påvisa att vittneskedjan stämmer bra in och då framförallt trankärrsvittnena som såg bilen två gånger, varav den andra när bilen kommer ut från hökamosse-vägen tre kvart efter att den först passerat trankärr/berget.
Freija måste komma in och berätta mer om bröderna O.
Detta är observationsplats B på kartan.

Noteras kan att korsningen mot Hökamossen ligger 900 meter fågelvägen från Berget 1:2 och inte är synlig från deras hem. Uppgiften om Hökamossen kan vara en tolkning Judaland gör genom att titta på kartan. Detta strider mot en annan uppgift från Judaland:

2018-08-12, 22:48
Citat:
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.
Detta är observationsplats A på kartan.

Bilen svänger höger fungerar inte om den kommer från Hökamossen men mycket väl om den kommer från vägen till Kusabäcken.

Nu hävdar Judaland att observationen skede på vägen mellan Lugnås Kyrka och Stora Ek, vilket är observationsplats C. Även där fungerar högersvängen...

Frågan är vilken Judalands källa är när hans uppgifter inte går helt ihop...

Kan det vara så illa att polisen tolkat uppgiften "de svängde höger" först som punkt B och sedan som punkt C medan rätt punkt är punkt A. Om rätt punkt är punkt A och de tolkat fel så har de aldrig letat på rätt ställe...
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2023-10-31 kl. 22:53.
Citera
2023-10-31, 22:33
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03

PJP bodde alltså på Västra vägen 27 under 1992 och flyttade till Bråtenvägen 18, 19930203. Hans mors adress blir ju lite geografiskt intressant då hon bodde på : Stenbacken 4, Mariestad från 1979-2013, en ensligt belägen gård som ligger c:a 1,2 km öster om Trankärr fågelvägen och 1 km söder om E20. Går de då någon skogsväg då tro från detta ställe och till Trankärr , måntro ? Judaland, eller någon annan ?

Detta är en jävla bomb. Detta är stekhett. Jag har en uppdaterad laguppställning för detta försvinnande. Jag petar åldermannen SöKn från detta, jag tror inte han blir ledsen över det. PJP går in istället i denna fyra. Alla dessa personer är väldigt tätt sammanflätande med en person här och det är PN.

PN (f.1966)
ErAn (f.1967)
TNPT (f.1964)
PJP (f.1967)

PJP och PN var arbetskamrater på E-lux och arbetade på samma band. PN gick på anabola och styrketränade, kunde bli hetsig ibland, tjejtjusare. PJP hade kaxigare attityd än PN som var mer lättsam. PJP lika skum som PN, allt enligt PM av Mariestadkällan2.

PJP och PN umgicks tätt tillsammans under 1992 och även långt efter. PJP skall ju varit mycket fordonsintresserad och gillade att pimpa upp bilar, just Opel kan han varit svag för. Körde även han runt mycket och raggade, yngre. Precis som danskarna som raggade friskt. PJPs profil stämmer mycket bra in här. En sak som Mariestadskällan2 säger är att PJP skall haft mycket "hysch-pysch" med coola lampor både inne i bilar och utvändigt. När jag ser utvändigt tänker jag även på den detalj som killarna på Hällristningsvägen tyckte sig se, att den bilen de såg skall haft någon märklig positionslampa vid framskärmen med fast sken.

Det finns ju även nicket prytz67 som säger en hel del märkliga saker i tråden, att han hade sett en gåendes Helena vid korvkiosken och vid bron. Jag har studerat detta nick och det är intressant hur mycket detta nick verkar veta om PJP eller då om man vill , utger sig för att veta. Hur det även vill avleda mot Anders Eklund, avfärda "Hanna" och komma med en hel del märkliga uttalanden. Jag snokar inte kring vem som ligger bakom nicket, men jag bara påpekar vad det säger och gör, inget annat, detta måste vi kunna göra. Inget regelbrott.

Jag undrar om det kan vara PJP som hade en mindre vit bil .Den bil som enligt loudamus källa skall hämtat upp PN utanför Bråtenvägen 70 vid 22:.30. Kan det varit en vit Opel Kadett E rentav ? Jag tänker även att PJP som fordonsintresserad kunde haft tonade rutor och annat "extra" på sin bil. Det är också så att denne PJP måste känt till området kring Trankärr extremt bra för hans föräldrahem var just då, Stenbacken 4, fastigheten alldeles intill det som kallas Västerkärr. Det verkar på kartan som det bara går att köra ner här från E20 och samma väg tillbaka va ? Judaland ?

Näste man är ju då denne TNPT som kom samtidigt till Sverige som PN på exakt samma dag, då bör de sen innan var goda vänner och PN som körkortslös åkte med TNPT från Danmark. I och med detta ser man att dessa två danskar har täta band emellan sig.

Den siste är då ErAn som kom från Ålborg under 1989 och bodde på Vasavägen 3, båda han och PN bodde där som första adress. Dessa båda bör ha varit på Ki*m M och E*va L förfest under aktuella kvällen och PN bör också vara den "bilpoleringskompis" som ErAn pratar om i SR-förhöret. Just bilvård var ErAN intresserad av och detta är något också som PJP skall ha sysslat med mycket då han efter försvinnandet skall ha ägt eller arbetat på en rekondfirma, enligt PM. Möjligt att även fiskeintresset kan vara en sån sak som även PJP hade gemensamt med danskarna. Båt ?

ErAn-PN-TNPT
\
PJP

Där.
Citera
2023-10-31, 22:57
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Tack för bilderna. Gropen ser inte ut att ha vuxit igen ganska mycket som du skrev 2021 eller har du varit där vid ett senare tillfälle?
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2023-10-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Det är lugnt. Man kan inte alltid tänka på allt.
När man ser bildena så här saknas det jord. De små högarna som är bredvid är mindre än det bortgrävda. Stämmer det med din bild, eller blir man lurad av bilden?

Eniros historiska flygfoton visar att det låg en byggnad i området. (Fotot taget 1955-67) vet du om byggnaden fanns kvar -92?
Då fanns det också åkermark i södra delen av området närmast bäcken. Jag gissar att gropen finns strax över det området?

Jag tror att granbiten som ligger lite off är nyare än gropen och än de andra pinnarna.
Jättesvårt att avgöra hur mycket jord som låg/ligger runtom. Finns tydliga vallar och högar, men förmodligen inte tillräckligt för att fylla hålet precis som du påpekar. Spontant tänker jag att när man börjar gräva så lägger man jorden strax brevid och när man kommer längre ner så känns det rimligt att man kastar bort den lite längre, men jag vet inte.

Byggnaderna är jag inte säker på vilka du menar. Ser två större lador (?) nära "stora grusvägen", är det dem du tänker på? Ingen aning om de fanns där 92 men det känns tveksamt.
Citera
2023-10-31, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Tack för bilderna. Gropen ser inte ut att ha vuxit igen ganska mycket som du skrev 2021 eller har du varit där vid ett senare tillfälle?
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Ja, varit där flera gånger genom åren. Skrev jag att den växt igen så var det säkert så, jag minns inte på rak arm hur det såg ut sist jag var där. 2010-11 var känslan dock att den nyss kommit i dagen igen pga att grenarna förmultnat tillräckligt för att gräs och mossa skulle rasa in, och sedan var vi där och pillade på toppen av det också. Senaste 10+ åren har alltså visst dagsljus kunnat leta sig in (i den mån det tränger ner mellan de täta trädkronorna) och således gynnat växtligheten.
Citera
2023-10-31, 23:25
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja, varit där flera gånger genom åren. Skrev jag att den växt igen så var det säkert så, jag minns inte på rak arm hur det såg ut sist jag var där. 2010-11 var känslan dock att den nyss kommit i dagen igen pga att grenarna förmultnat tillräckligt för att gräs och mossa skulle rasa in, och sedan var vi där och pillade på toppen av det också. Senaste 10+ åren har alltså visst dagsljus kunnat leta sig in (i den mån det tränger ner mellan de täta trädkronorna) och således gynnat växtligheten.

Ja allt är väl möjligt. Ändå lite märkligt att gropens ytor inte är beväxta efter 18 år för att senare vuxit igen ganska mycket. Alla vet väl hur fort en julgran barrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in