2023-06-11, 01:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Jag kan inte annat än hålla med dig och sorgligt för Helena.
Jag instämmer i kören…fan att snuten inte löst detta..faan va dåligt☹️
Citera
2023-06-14, 20:07
Medlem
IB03s avatar
Jag ser fortsatt att Pä*r-J*nas Pryt*z (PJP) är intressant som en möjlig länk emellan PN och PU. PJP var mycket bra vän med PN, vid denna tid (enligt PM från Mariestadsbon2), då de även arbetade ihop på E-lux. Enligt tråden skall PN ha sjukskrivet sig veckan efter försvinnandet och rest bort, återkom på Torsdagen. Likaså PJP skall enligt tråden varit sjukskriven veckan efter, något mindre belagt ändock.

Han skall ha varit bilintresserad och hängt vid en verkstad vid Ymseborg och sammanstrålat ibland med bla PU,PK och NMB bl a, enligt kk12. Han skall ha känt till PK som han var jämnårig med och mycket tyder på att deras umgängeskretsar kunnat överlappas. Bratis uppger att PJP umgicks med "rötäggen" vid denna tid och åkte runt en hel del i bil. Enligt tråden kan han även haft båt vid Ekudden.

PN (f 1966) , PK(f.1967) och PU (f 1972) har minst en gemensam vän i Th*mmy Brand*t bror till PNs dåvarande flickvän RoBr.

Kan det varit PJP som var uppe hos PN då den granne hörde männen i lägenheten tysta ner PNs flickvän som skulle pratat om Helena ? Kanske även PU ? Självklart omöjligt att veta.

PJP bodde alltså på Västra vägen 27 under 1992 och flyttade till Bråtenvägen 18, 19930203. Hans mors adress blir ju lite geografiskt intressant då hon bodde på : Stenbacken 4, Mariestad från 1979-2013, en ensligt belägen gård som ligger c:a 1,2 km öster om Trankärr fågelvägen och 1 km söder om E20. Går de då någon skogsväg då tro från detta ställe och till Trankärr , måntro ? Judaland, eller någon annan ?

Om vi förutsätter i detta scenario att de dumpar kroppen i Vänern med båt och utgångspunkt för den låt säga emellan Sjöängen och upp till Bäcken och i enligt med Sten Ekholms kollision strax söder om Kroppholmen. Dessförinnan man gör detta är jag helt säker på att man lägger kroppen vid markeringen vid "böjen" i Sandviken tillfälligt där i gropen med ris över. Sjukhuslöpningen skall också med 4.20, som jag ser PU som starkaste kandidat för. Varför åkte man sen ut till Trankärr då ? En gissning då att dumpa den kvarglömda ryggsäcken i bilen som man ville bli av med. Eller en alternativ som är kyligare: man sparade den som ett villospår att plantera långt ifrån farleden vid Kroppholmen ? Det senare kanske blir något avancerat i detta plötsligt påkomna brott. Mm.

Vittnet i Trankärr och dess tidsangivelse verkar vara inte helt fastställd. För att detta scenario skall vara trovärdigt och gå ihop, bör väl kanske inte detta skett så väldans tidigt då morgonen i alla fall. Hm, ja. Lite att tänka vidare på.
Citera
2023-06-15, 08:19
Medlem
Hur bodde PJP i förhållande till CL när han kom upp på tapeten från ingenstans? Kände de varandra?
Detta är något jag kanske bara fått för mig men, var inte PJP en väldigt engagerad gubbe i BRF där CL bodde?
Min tanke bakom frågorna har att göra med att snuten helt plötsligt riktar strålkastarna mot ett miffo som CL. Det måste funnits grunder för detta, fler är allmänheten egentligen fått veta.
Låt oss säga att denna enstöring kom i kontakt med PJP genom BRF och var ett tacksamt offer att "sätta dit" för att få en "offentlig lösning" på Helenas försvinnande.
Eller kan CL kanske kommit nära någon annan med den agendan? En sjuk lömsk människa med skuldbörda som utan samvete skulle kunna göra så emot en människa som CL?
Liksom PJP så sägs ju CL har varit ute och raggat på tjejer, därmed åkt runt en del, precis som PJP som för det skulle känt igen honom pga det.
Ren spekulation men tanken slog mig då jag scrollade tillbaka och frågan än en gång kom till mig om hur i helve@te CL hamnade i så djup skit i detta ärende. Något hade de på honom helt klart.

Någon ogillar just nu det som det skrivs om till den grad att den vill ha bort spekulationerna vi är inne på. Namnen vi nämner. Det är också något som man ska ta till sig.
Citera
2023-06-17, 01:30
Medlem
Jag har tänkt på detta oxå!
Vad hade de på C.L egentligen🤔
Intressant med Pry*z där i Brf!
De var grannar typ!
Tråden sackar…kom igen!!
Citera
2023-06-18, 02:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag ser fortsatt att Pä*r-J*nas Pryt*z (PJP) är intressant som en möjlig länk emellan PN och PU. PJP var mycket bra vän med PN, vid denna tid (enligt PM från Mariestadsbon2), då de även arbetade ihop på E-lux. Enligt tråden skall PN ha sjukskrivet sig veckan efter försvinnandet och rest bort, återkom på Torsdagen. Likaså PJP skall enligt tråden varit sjukskriven veckan efter, något mindre belagt ändock.

Han skall ha varit bilintresserad och hängt vid en verkstad vid Ymseborg och sammanstrålat ibland med bla PU,PK och NMB bl a, enligt kk12. Han skall ha känt till PK som han var jämnårig med och mycket tyder på att deras umgängeskretsar kunnat överlappas. Bratis uppger att PJP umgicks med "rötäggen" vid denna tid och åkte runt en hel del i bil. Enligt tråden kan han även haft båt vid Ekudden.

PN (f 1966) , PK(f.1967) och PU (f 1972) har minst en gemensam vän i Th*mmy Brand*t bror till PNs dåvarande flickvän RoBr.

Kan det varit PJP som var uppe hos PN då den granne hörde männen i lägenheten tysta ner PNs flickvän som skulle pratat om Helena ? Kanske även PU ? Självklart omöjligt att veta.

PJP bodde alltså på Västra vägen 27 under 1992 och flyttade till Bråtenvägen 18, 19930203. Hans mors adress blir ju lite geografiskt intressant då hon bodde på : Stenbacken 4, Mariestad från 1979-2013, en ensligt belägen gård som ligger c:a 1,2 km öster om Trankärr fågelvägen och 1 km söder om E20. Går de då någon skogsväg då tro från detta ställe och till Trankärr , måntro ? Judaland, eller någon annan ?

Om vi förutsätter i detta scenario att de dumpar kroppen i Vänern med båt och utgångspunkt för den låt säga emellan Sjöängen och upp till Bäcken och i enligt med Sten Ekholms kollision strax söder om Kroppholmen. Dessförinnan man gör detta är jag helt säker på att man lägger kroppen vid markeringen vid "böjen" i Sandviken tillfälligt där i gropen med ris över. Sjukhuslöpningen skall också med 4.20, som jag ser PU som starkaste kandidat för. Varför åkte man sen ut till Trankärr då ? En gissning då att dumpa den kvarglömda ryggsäcken i bilen som man ville bli av med. Eller en alternativ som är kyligare: man sparade den som ett villospår att plantera långt ifrån farleden vid Kroppholmen ? Det senare kanske blir något avancerat i detta plötsligt påkomna brott. Mm.

Vittnet i Trankärr och dess tidsangivelse verkar vara inte helt fastställd. För att detta scenario skall vara trovärdigt och gå ihop, bör väl kanske inte detta skett så väldans tidigt då morgonen i alla fall. Hm, ja. Lite att tänka vidare på.

Hur som helst är ändå iakttagelsen vid Trankärr på söndagsmorgonen väldigt intressant. Där nere åker inte två, tre yngre män och ser oroliga ut om det inte var något som gjorde dem oroliga.

Pr*tz är för övrigt en mycket intressant figur i försvinnandet.

..........
Namnmaskning (*=y).

/Mod
Senast redigerad av pudellus 2023-06-22 kl. 19:18.
Citera
2023-06-18, 02:58
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är helt klart att någon i tråden inte gillar att PU lyfts fram som sannolik gärningsman. Vi har nu sett två exempel på hur försök har gjorts att ge två personer skulden för försvinnandet. Först ut på de anklagades bänk var PR, men när PR dog fungerade inte den varianten längre. I stället blev BW måltavlan. Den röda tråden lyser glasklart!

Jag tror att de tips som anonymt lämnades till polisen i Efterlyst runt 1996, kom från en och samma källa. Personen som lämnade "tipsen" visste mycket väl vad han gjorde. Nu upprepas samma sak här i tråden, fast nu är det BW som hängs ut.

Men tråden går inte på detta. Om PK:s berättelse är sann - vilket allt fler börjar tro (såsom IB03 och nu även Bratis) - är PU den som fallet letar efter. Enligt PK passar PU in på en rad punkter:

* Han hade visat intresse för Helena tidigare.
* Han tog sannolikt bilen ner till Stadt.
* Han påstår i tråden att han "bara morsade på Helena" inne på Stadt, vilket ter sig högst märkligt med tanke på den första punkten ovan.
* Han hade tillgång till bil.
* Han passar in på beskrivningen av mannen på sjukhusparkeringen.
* Enligt PK hade PU parkerat sin bil på sjukhusparkeringen den natten.
* Han påstår sig ha en minneslucka efter 02:00.

I övrigt skulle jag inte alls bli förvånad om det var han som gick med Helena på Marieholmsbron.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-06-18 kl. 03:31.
Citera
2023-06-18, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är helt klart att någon i tråden inte gillar att PU lyfts fram som sannolik gärningsman. Vi har nu sett två exempel på hur försök har gjorts att ge två personer skulden för försvinnandet. Först ut på de anklagades bänk var PR, men när PR dog fungerade inte den varianten längre. I stället blev BW måltavlan. Den röda tråden lyser glasklart!

Jag tror att de tips som anonymt lämnades till polisen i Efterlyst runt 1996, kom från en och samma källa. Personen som lämnade "tipsen" visste mycket väl vad han gjorde. Nu upprepas samma sak här i tråden, fast nu är det BW som hängs ut.

Men tråden går inte på detta. Om PK:s berättelse är sann - vilket allt fler börjar tro (såsom IB03 och nu även Bratis) - är PU den som fallet letar efter. Enligt PK passar PU in på en rad punkter:

* Han hade visat intresse för Helena tidigare.
* Han tog sannolikt bilen ner till Stadt.
* Han påstår i tråden att han "bara morsade på Helena" inne på Stadt, vilket ter sig högst märkligt med tanke på den första punkten ovan.
* Han hade tillgång till bil.
* Han passar in på beskrivningen av mannen på sjukhusparkeringen.
* Enligt PK hade PU parkerat sin bil på sjukhusparkeringen den natten.
* Han påstår sig ha en minneslucka efter 02:00.

I övrigt skulle jag inte alls bli förvånad om det var han som gick med Helena på Marieholmsbron.
Kan nog stämma på flertalet punkter…dock tror jag inte på bropromenaden🤔
Tror P.U körde bilen och plockade upp Helena på Kungsgatan nere strax innan bion från stan sett. Det var någon annan med i bilen…kanske B.W eller M.K eller annan person, kanske en tjej.
Tror inte Helena skulle hoppat in i P.Us bil om han varit ensam faktiskt!
Citera
2023-06-21, 22:55
Medlem
Betänk att Mamma Andersson utbrister: ”Det förstår ni väl…Helena kommer inte komma hem igen”!
Om hon sagt detta är det högintressant anser jag, vad visste hon…och på vilket sätt visste hon detta🧐
Citera
2023-06-21, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Betänk att Mamma Andersson utbrister: ”Det förstår ni väl…Helena kommer inte komma hem igen”!
Om hon sagt detta är det högintressant anser jag, vad visste hon…och på vilket sätt visste hon detta🧐

Tror att det är så enkelt som, en mammas intuition och känsla.

Har själv en dotter i den åldern som HA var. Hon talar alltid om vart hon ska och hör alltid av sig om hon blir sen, eller planerna ändras.
Hade min dotter inte varit hemma på morgonen och inte hört av sig hade jag ögonblickligen trott det värsta!
Och tänk er rädslan och ångesten som de anhöriga kände …inte konstigt hennes mor uttrycker sig så..
Tror inte mamma Andersson VISSTE något😔
Citera
2023-06-22, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22

Som saknas sagt, hon visste med största sannolikhet ingenting, utan det var moderlig oro, kanske i kombination med ilska över att Ulrika, och möjligen inte heller fadern, visade någon större oro.
Citera
2023-06-24, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charlisangel
Tror att det är så enkelt som, en mammas intuition och känsla.

Har själv en dotter i den åldern som HA var. Hon talar alltid om vart hon ska och hör alltid av sig om hon blir sen, eller planerna ändras.
Hade min dotter inte varit hemma på morgonen och inte hört av sig hade jag ögonblickligen trott det värsta!
Och tänk er rädslan och ångesten som de anhöriga kände …inte konstigt hennes mor uttrycker sig så..
Tror inte mamma Andersson VISSTE något😔
Javisst..tänker samma typ!
Dock tänker jag även kring sånt som mamma Andersson sa: Det fanns en blottare i området..det kanske va så att denne blottare gillade Helena! Mamman kände till hotbilden…🤔
Citera
2023-06-24, 13:47
Medlem
Skulle vilja ge. Min syn på vissa spekulationer här Ingenting är ju svart eller vitt.

Att det enbart handlade om att vilseleda genom att skuldbelägga Wallber*g är inte den bilden jag har av det då MÅNGA i Mariestad som inte ens uttalat sig här misstänker just honom.
Jag tvivlar nu men faktiskt är det så.

Att Helena inte skulle hoppa in i en bil med vem som helst är också något jag tycker är en skev bild.
Vem är vem som helst!? En pojkvän till... Ett syskon till... En vän till.... Någon som för Helena är en helt ok människa.
Det där är så relativt.
Dessutom så var hon troligtvis trött, lite dragen och ivrig att komma hem.

En total främling skulle hon inte hoppa in med, det köper jag men ett bekant ansikte som lägger på charmen eller trycker på rätt knappar är inte konstigt. En människa som togit så här länge är en viss kategori och de kan manipulera vem som helst, till och med Helena.

Gränserna var inte så svåra att ta sig över mellan bra och mindre bra sällskap. Dessutom så såg det inte ut då som nu när man har en annan medvetenhetgrad.
Tjejer stod ju förfqn och fick lift av en utmed vägen. De visste inte vem man var alltid och för att vända på det, en annan visste inte vad man släppte in i bilen alla gånger.
Jag tror inte Helena var så olik alla andra som denna tråden nästan pekar på.

Skulle kunna ge exempel på många omaka par, om man ska gå efter tråden, där man gick över "gränserna" men jag känner att varför dra in fler namn.
Jag kan lätt påstå ändå att det inte är orimligt att Helena hoppade in i en bil med vare sig Ullbe&rg, Kräm&er, Kjellqvis&t, Than&obröder, Magnuss&on, bara för att nämna några av dem vi skriver om och som en del inte tror att Helena skulle ta skjuts med.

Däremot så tror jag inte att Who ever it was klarade detta för egen maskin hela vägen. Det behöver finnas hjälpande hand / händer.
Enligt mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in