2019-12-02, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
Finns inget skäl att lägga ut namnet på den ”Persson” som ägde fastigheten -92. Han är själv inte intressant. MEN, det kan finnas en direkt koppling till ett av de namn som diskuterats här vilket gör att man måste höja på ögonlocken förutsatt att uppgifterna om de upphittade sakerna (kvinna i fertil ålder) stämmer.
Uppgifterna om sakerna stämmer, det kan jag verifiera (och vid behov bevisa). Hur påverkar sakers vara eller icke vara den koppling du tänker på? För kopplingen var relaterad till sakerna och inte själva torpet eller dess ägare, eller hur menar du? Tycker som de föregående postarna att åtminstone ett par initialer vore intressant info..
Citera
2019-12-02, 23:07
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Till dig och till några andra: Ingen har pekat ut DL och/eller KL som inblandade i Helenas försvinnande (men givet att de finns med i bakhuvudet). Det som vi främst pratar om är huruvida DL hyrde torpet vid tiden för Helenas försvinnande eller inte - vi vet nu att han inte stod som ägare till torpet. Om han skulle ha hyrt torpet 1992 blir frågan: Vilka personer umgicks han med och som hade varit hos honom så pass mycket att de kände till området väl - så väl att de visste var de kunde gömma en kropp om de kan tänkas ha varit inblandade i Helenas försvinnande? Det är alltså personer som kan kopplas till DL (om han hyrde torpet 1992) som är de som är intressanta. Kan vi tänka oss PK, PU, BW, JF, MT, KL, Pr*tz, Er*k R med flera? Anledningen till varför detta torp diskuteras är att det nära torpet har hittats föremål som verkar ha tillhört en fertil kvinna - bland annat vad som kan ha varit resterna av en ryggsäck samt en damskosula i storlek 38/39.

En annan sak som jag tänker på ibland är MT:s självmord i allén nere vid Stora Eks herrgård. Det skedde den 22 juni 2016 (med bil och gasen i botten), månadsmässigt (och nästan veckomässigt) överensstämmande med Helenas försvinnande. Stora Ek hade tillhört släkten Lilliest*erna en gång i tiden. Ibland undrar man, och detta är något som också ligger i bakhuvudet.

Vem som stod som ägare på torpet 1992, avböjer jag att kommentera, eftersom jag personligen inte gillar att lägga ut namn i tråden "hur som helst". Det är i alla fall idag två bröder (26 respektive 33 år gamla 1992/idag 53 respektive 60 år gamla) som äger torpet med 50 procent vardera. Jag antar att torpet har gått i arv, då de två tidigare lagfarna ägarna också hette Persson i efternamn. Om du, Propparn, har ett eget förslag på förnamn på den Persson som ägde torpet 1992, får du gärna själv lägga ut namnet.

Självmord är ju inte så ovanligt, gissningsvis ca tre män per år i M-stad (lr liknande ort). 2016 hade gått 24 år sedan H försvann o man kan ifrågasätta om det inte borde vara troligare att en GM skulle gjort slag i saken tidigare. Tror också att platsen knappast har med Helena att göra, oavsett om Kusabron är relevant i sammanhanget. Det var ju förövrigt flera självmord åren närmast efter försvinnandet där det spekulerades om möjliga samband. Finns det uppgifter på om Helena o MT skulle umgåtts i samma kretsar? Det känns väl inte så troligt om jag nu själv får gissa.

Finns däremot en möjlig parallell i Palmemordet. En av de hetare GM-kandidaterna anses vara en Christer Andersson, ej att förväxlas med den mer kände namnen Pettersson. Han bodde i Vasastan på några minuters gångavstånd från mordplatsen, var palmehatare o innehade en 357 magnum som polisen aldrig lyckades få tag i. År 2008, 22 år efter mordet, knackade polisen på hans dörr i annat ärende, då sköt han sig.
Citera
2019-12-02, 23:17
Medlem
Xeitums avatar
Även intressant att spekulera kring huruvida en GM som begår självmord skulle erkänna i ett efterlämnat brev lr dylikt. Jag tror att många skulle dra sig för att erkänna öppet s.a.s, då med hänsyn till efterlevande som skulle få leva med skammen. Däremot är det kanske troligare att GM skulle erkänna i brev till de närmast sörjande, något som då knappast skulle komma till allmänhetens vetande, möjligen till polisens o i så fall kanske offrets anhöriga.
Citera
2019-12-03, 13:28
Medlem
Ugglan.s avatar
Propparn: Jag tror att tråden väntar på svar från dig, men då väljer du att ducka. Det känns så, i alla fall. Du ser frågorna från mig och Judaland. Har du lust att återkoppla?
Citera
2019-12-04, 21:46
Medlem
Citat:
Propparn: Jag tror att tråden väntar på svar från dig, men då väljer du att ducka. Det känns så, i alla fall. Du ser frågorna från mig och Judaland. Har du lust att återkoppla?

Ja. Jag ser vilka som är lagfarna ägare till fastigheten nu. Inga klockor ringer där. Tyvärr kan jag inte få fram vem som var lagfaren ägare 1992. Det hade varit intressant att veta...

Hursom. Kan någon uppdatera mig på fynden som gjordes vid Kusabäcken? När? Vart? Och vad som hittades? Slutligen hur väl polisen har följt upp detta spår?

Till sist: Trankärrsvittnets uppgifter sa väl en bil (färg?) med tre personer i tidigt sön morgon c:a 05?!
Citera
2019-12-05, 01:42
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ja. Jag ser vilka som är lagfarna ägare till fastigheten nu. Inga klockor ringer där. Tyvärr kan jag inte få fram vem som var lagfaren ägare 1992. Det hade varit intressant att veta...

Hursom. Kan någon uppdatera mig på fynden som gjordes vid Kusabäcken? När? Vart? Och vad som hittades? Slutligen hur väl polisen har följt upp detta spår?

Till sist: Trankärrsvittnets uppgifter sa väl en bil (färg?) med tre personer i tidigt sön morgon c:a 05?!

Om du verkligen har varit i kontakt med berörd myndighet och fått uppgifterna om de endast totalt fyra ägarna som har ägt/äger det aktuella torpet sedan 1958 – SAMTLIGA med efternamnet Persson – kan det knappast vara svårt för dig att göra den där kopplingen som du pratade om, om du verkligen hade känt igen något av namnen. De två senaste ägarna kan du ju stryka hur som, då de kom in i bilden 2004. Då är det bara två ägare kvar att fundera över. Har du verkligen kollat upp ägarhistoriken eller drar du en vals? Jag tror det senare. Och jag får känslan av du försöker att dribbla och vinna tid av någon anledning.

Angående fynden känner jag att du "fiskar", att du försöker att få reda på vad andra vet.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-12-05 kl. 02:01.
Citera
2019-12-05, 07:52
Medlem
Citat:
Har du verkligen kollat upp ägarhistoriken eller drar du en vals?[/b] Jag tror det senare. Och jag får känslan av du försöker att dribbla och vinna tid av någon anledning.

Angående fynden känner jag att du "fiskar", att du försöker att få reda på vad andra vet.

Klart som fan att jag ”fiskar” efter att få fram en ev. koppling mellan iaktagelsen vid Trankärr och fynden kring Kusabäcken. I syfte att komma närmare sanningen. OM dessa händelser inte alls har med Helena att göra, är det ändå av vikt så man kan exkludera det spåret.

Till sist: Din attityd mot mig och några andra för knappast tråden framåt. Ibland undrar man vad Du har för egentligt syfte med dina ”attackerande” inlägg? Tror du verkligen att sanningen kommer fram med din taktik?!
Citera
2019-12-05, 12:35
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Klart som fan att jag ”fiskar” efter att få fram en ev. koppling mellan iaktagelsen vid Trankärr och fynden kring Kusabäcken. I syfte att komma närmare sanningen. OM dessa händelser inte alls har med Helena att göra, är det ändå av vikt så man kan exkludera det spåret.

Till sist: Din attityd mot mig och några andra för knappast tråden framåt. Ibland undrar man vad Du har för egentligt syfte med dina ”attackerande” inlägg? Tror du verkligen att sanningen kommer fram med din taktik?!

Jag har faktiskt behandlat dig på ett högst bra sätt genom tråden, men det är precis nu det sista som jag kan tycka att du betedde dig lite märkligt, när du trasslade till det om torpet, ägarna och "kopplingarna".

Du svarade inte på frågan: Har du varit i kontakt med berörd myndighet och hämtat ut ägarhistoriken för torpet? Om du har gjort det finns det bara två Persson - sannolikt bara en, den Persson som kom efter den Persson som köpte fastigheten 1958 - som kan ha varit ägare till torpet 1992 (plus de två nuvarande ägarna som var 26 respektive 33 år 1992, och som genom släktskap med de två första ägarna givetvis hade tillgång till torpet redan 1992, men då inte som ägare) - och då borde dina "klockor" och "kopplingar" ha fått all den bakgrundsinformation som de behövde. Det är liksom bara fyra Persson att fundera över. Ganska direkt och enkelt borde du reagera på någon av dem. Om du inte reagerar på någon av dem … Fine! Du får ursäkta, men jag kände ingen övertygelse om att du verkligen har kollat upp ägarhistoriken, men du kan lätt bevisa det genom att skriva ut initialerna i till exempel den förste ägarens förnamn.

Sedan förstår jag fortfarande inte hur den exakta vetskapen om vilka föremål som har hittats, skulle hjälpa dig att få fram en koppling mellan iakttagelsen vid Trankärr och fynden vid Kusabäcken. Det har gjorts fynd vid Kusabäcken, som tyder på att de kommer från en fertil kvinna, vilket har varit uppe i tråden flera gånger. Det måste väl räcka? Varför veta ner på detaljnivå? Det är ju inte så att det står H.A. på föremålen. Och iakttagelsen vid Trankärr behöver ju inte ha med vare sig försvinnandet eller fynden vid Kusabäcken att göra - även om det finns en hygglig sannolikhet för det. Men viktigast av allt är väl att försöka få klart för oss om stugan var uthyrd 1992 - och till vem, i så fall.
Senast redigerad av Ugglan. 2019-12-05 kl. 13:26.
Citera
2019-12-05, 13:28
Medlem
Citat:
Finns inget skäl att lägga ut namnet på den ”Persson” som ägde fastigheten -92. Han är själv inte intressant. MEN, det kan finnas en direkt koppling till ett av de namn som diskuterats här vilket gör att man måste höja på ögonlocken förutsatt att uppgifterna om de upphittade sakerna (kvinna i fertil ålder) stämmer.
Undrar fortfarande om det här, den direkta kopplingen (till sakerna?) som några diskuterade initialer ska ha. Vem är det du tänker på och varför? Pm funkar om du inte vill skriva ut här.

Trankärrsvittnena såg en mörkblå bil med minst tre personer i tidig söndag förmiddag snarare än i ottan.
Citera
2019-12-05, 17:26
Medlem
exceptionals avatar
Citat:

Syftet verkar vara att grumla till.
Citera
2019-12-05, 18:08
Medlem
Citat:
Du svarade inte på frågan: Har du varit i kontakt med berörd myndighet och hämtat ut ägarhistoriken för torpet?

Svar nej
Citera
2019-12-06, 17:51
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Jag har faktiskt behandlat dig på ett högst bra sätt genom tråden, men det är precis nu det sista som jag kan tycka att du betedde dig lite märkligt, när du trasslade till det om torpet, ägarna och "kopplingarna".

Du svarade inte på frågan: Har du varit i kontakt med berörd myndighet och hämtat ut ägarhistoriken för torpet? Om du har gjort det finns det bara två Persson - sannolikt bara en, den Persson som kom efter den Persson som köpte fastigheten 1958 - som kan ha varit ägare till torpet 1992 (plus de två nuvarande ägarna som var 26 respektive 33 år 1992, och som genom släktskap med de två första ägarna givetvis hade tillgång till torpet redan 1992, men då inte som ägare) - och då borde dina "klockor" och "kopplingar" ha fått all den bakgrundsinformation som de behövde. Det är liksom bara fyra Persson att fundera över. Ganska direkt och enkelt borde du reagera på någon av dem. Om du inte reagerar på någon av dem … Fine! Du får ursäkta, men jag kände ingen övertygelse om att du verkligen har kollat upp ägarhistoriken, men du kan lätt bevisa det genom att skriva ut initialerna i till exempel den förste ägarens förnamn.

Sedan förstår jag fortfarande inte hur den exakta vetskapen om vilka föremål som har hittats, skulle hjälpa dig att få fram en koppling mellan iakttagelsen vid Trankärr och fynden vid Kusabäcken. Det har gjorts fynd vid Kusabäcken, som tyder på att de kommer från en fertil kvinna, vilket har varit uppe i tråden flera gånger. Det måste väl räcka? Varför veta ner på detaljnivå? Det är ju inte så att det står H.A. på föremålen. Och iakttagelsen vid Trankärr behöver ju inte ha med vare sig försvinnandet eller fynden vid Kusabäcken att göra - även om det finns en hygglig sannolikhet för det. Men viktigast av allt är väl att försöka få klart för oss om stugan var uthyrd 1992 - och till vem, i så fall.
Du verkar bara vara ställa till det .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in