2023-10-31, 06:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Hej på er. Gör ett kort inhopp för att försöka klarlägga lite.

Här verkar det finnas utrymme för tolkning, och den som tolkade rätt var Ugglan. "Stora grusvägen" avser förbindelsevägen Lugnås-St.Ek och "skogsvägen" är Trankärrsvägens förlängning ut till densamma. Var bilen befunnit sig mellan den första och andra observationen går bara spekulera om - och det finns det en som gör. (Mer om det en annan dag, snart).

Vad gropen/"graven" anbelangar så är den definitivt grävd för hand, någon annan slutsats går inte att dra efter att ha beskådat den åtskilliga gånger på plats. Ser att jag skrivit att det vore olämpligt att peka ut exakt position, och kanske gäller det fortfarande eller vad tycker ni? Har du rätt användarnamn och frågar privat så är jag dock medgörlig.
Fotot som florerar är ett av 2-4 st som finns och det är samma som KK12 postade. Alltså samma grop, samma foto. Ska se om jag inte har något/några av de övriga att posta.

Det var på direkt fråga om vad exakt som saknas som PeT berättade detta. Tablettask och en gul penna förutom det vi redan vet (vilket inte verkar helt rimligt va? Att ha så lite i väskan), alltså inga ytterligare skor eller så. Källan var Ulrika, men även personer på festen och ett vittne från toaletten på Stadt där Helena tydligen haft framme väskan (till vilken nytta då, ta en Tenor?). "Vi har väldigt bra koll på exakt vad hon hade i den där väskan" tror jag var de precisa orden. Jag rabblade upp en lista över prylar upphittade runt Kusabäcken, bla ett gammalt paket dambindor, men det var inget som gick att pricka av eller väckte något intresse.

Framförallt är det kanske avsaknaden av extra skor som gör att Kusabäckspåret svalnar betänkligt. Och där någonstans avtar nog också min insats kring det här. Känner att jag gjort vad jag kunnat och behöver energin till annat. Efter utlovade bilder och lite annat så blir det nog extremt sporadiska besök här, så passa på om det är några frågor.

Hej. Jag är inte den mest frekventa skribenten i tråden, men jag skulle kunna hjälpa till med att bedöma om gropen kommer från militär verksamhet och kanske ha gissningar om åldersbestämmning av grangrenarna.
Skicka mig gärna ett PM Judaland.
Eller möt mig i skogen om du har tid.
Citera
2023-10-31, 08:22
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
Hej. Jag är inte den mest frekventa skribenten i tråden, men jag skulle kunna hjälpa till med att bedöma om gropen kommer från militär verksamhet och kanske ha gissningar om åldersbestämmning av grangrenarna.
Skicka mig gärna ett PM Judaland.
Eller möt mig i skogen om du har tid.

Denna möjlighet hade jag inte tänkt på, ett skyttevärn grävt av Hemvärnet då troligast, OM det är denna förklaring på gropen.

Kanske inte dumt att bli visad på plats, detta om Judaland tycker det är en bra ide. Kanske Ugglan vill hänga med också, i så fall ? Jag tänker ändå att det kan vara bra att några vet vart den finns ifall något oförutsett händer Judaland och ingen sen vet någonting alls om gropen och vart den ligger.
Senast redigerad av IB03 2023-10-31 kl. 09:01.
Citera
2023-10-31, 08:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Hej på er. Gör ett kort inhopp för att försöka klarlägga lite.

Här verkar det finnas utrymme för tolkning, och den som tolkade rätt var Ugglan. "Stora grusvägen" avser förbindelsevägen Lugnås-St.Ek och "skogsvägen" är Trankärrsvägens förlängning ut till densamma. Var bilen befunnit sig mellan den första och andra observationen går bara spekulera om - och det finns det en som gör. (Mer om det en annan dag, snart).

Vad gropen/"graven" anbelangar så är den definitivt grävd för hand, någon annan slutsats går inte att dra efter att ha beskådat den åtskilliga gånger på plats. Ser att jag skrivit att det vore olämpligt att peka ut exakt position, och kanske gäller det fortfarande eller vad tycker ni? Har du rätt användarnamn och frågar privat så är jag dock medgörlig.
Fotot som florerar är ett av 2-4 st som finns och det är samma som KK12 postade. Alltså samma grop, samma foto. Ska se om jag inte har något/några av de övriga att posta.

Det var på direkt fråga om vad exakt som saknas som PeT berättade detta. Tablettask och en gul penna förutom det vi redan vet (vilket inte verkar helt rimligt va? Att ha så lite i väskan), alltså inga ytterligare skor eller så. Källan var Ulrika, men även personer på festen och ett vittne från toaletten på Stadt där Helena tydligen haft framme väskan (till vilken nytta då, ta en Tenor?). "Vi har väldigt bra koll på exakt vad hon hade i den där väskan" tror jag var de precisa orden. Jag rabblade upp en lista över prylar upphittade runt Kusabäcken, bla ett gammalt paket dambindor, men det var inget som gick att pricka av eller väckte något intresse.

Framförallt är det kanske avsaknaden av extra skor som gör att Kusabäckspåret svalnar betänkligt. Och där någonstans avtar nog också min insats kring det här. Känner att jag gjort vad jag kunnat och behöver energin till annat. Efter utlovade bilder och lite annat så blir det nog extremt sporadiska besök här, så passa på om det är några frågor.

Hej, Judaland, välkommen tillbaka .

Det är alltså så att denna bil har då högst sannolikt setts av två olika vittnen, på två skilda platser oberoende av varandra då. En observation gjordes då av Margareta Herthnek från hennes köksfönster vid Trankärr Berget 2 , och så den andra då att bilen sågs svänga höger på den stora grusvägen mellan 26:an(St.Ek) och E20(Lugnås). Har jag förstått det rätt då ?

Sedan är det ju detta med bilens signalement, var det de uppe vid vägen som gav det ? Först ljus sedan mörkblå färg ? Margareta sade att bilen hon såg hade dekal i bak , såg de andra också en dekal i bak på den bilen de såg uppe vid grusvägen ?

Med tanke på denna grav då. Du tror alltså att den aldrig då kan ha växt igen om den var grävd under 1992 ? Det är alltså så dålig jord där med sten och grus så att det är fullt möjligt ? Ja, jag vill bara få klart för mig ytterligare kring detta.

Beträffande fynden vid Kusabäcken, så får jag då hålla med om att det kan gå i riktning mot att de kanske inte var Helenas tillhörigheter som hittades där. Att ha med sig extraskor i denna "lediga" sommarnatt är ändå en märklig tanke att tänka sig, samt att man även att man tar in det som Prinzezzan sade om detta.

Det är också så att man var ju lite vårdslös på själva brottsplatsen och inte fick med alla hennes saker, kastade ut skor och dylikt, men sedan "skärpte" man nog till sig då i och med att kroppen aldrig hittades. Ryggsäcken fick man då med sig samtidigt med kroppen. Varför skulle man då vara så vårdslös med ryggsäcken att den hittas, när man är så miniutöst noga med kroppen som aldrig hittas ? Att lägga tid och medvetet ta stora risker för att endast lägga ut spår, tror jag ju inte att man gör. NEJ.
Senast redigerad av IB03 2023-10-31 kl. 09:09.
Citera
2023-10-31, 10:44
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Det är underligt vad dessa två följs åt ändå SöKn och ErAn även om den huvudsakliga förklaringen för detta helt klart är att SöKn som bodde i husvagn vid Katrinefors måste ha en tillgänglig utdelningsadress för sin post, för detta kommer kompisen ErAn i in bilden.

Men detta mönster bryts av vid ett tillfälle i denna flytthistorik och det är när ErAn 19930701 flyttade till Lockerudsvägen 11 när det sker, då har redan SöKn varit skriven på Karslund PL: 1001 542 93 Mariestad sedan 19930319 . Men då måste han ju ha en annan person som får hans post till sig och då blir det en C/o adress med denne "Schultz" som kommer in i bilden.

Det märkliga som kommer sen då blir något omvända roller då om så vill för då flyttar ErAn efter SöKn och anländer på samma adress som SöKn, 19940209. Alltså Karslund, PL:1001 , 542 93 Mariestad. Vilken fastighet exakt kan det röra sig om då i Karlslund, månntro ? Möjligt lite överkurs att veta och ta reda på kanske.

Han bor där knappt ett år då han sedan utvandrar första gången tillbaka till Danmark 19950126. Märkligt vart bor han då någonstans på denna fastighet ? I bostadshuset eller hyr han ett annat hus på tomten eller vad ? Att de följs åt så ändå. Hm.

Sedan utvandrar SöKn tillbaka till Danmark för gott under 1997.

Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag visste innerst inne att jag hade tolkat ditt inlägg rätt (!), men jag blev tveksam när Thord gjorde sin tolkning. Men nu vet vi! Bilen svängde alltså höger uppe vid den stora grusvägen mellan 26:an (St. Ek) och E20 (Lugnås). Och det är just åt höger som man måste svänga där för att komma till platsen för "graven" - givet att man måste parkera bilen och går ner i skogen en bit. Tja, på något sätt kom i alla fall bilen närmare "graven", så att säga, men självklart bevisar det inget. Men intressant hur som.

Angående det som Peter Thylén sa om innehållet i ryggsäcken kan vi inte gärna argumentera emot, men eftersom jag vet att Helena sågs sitta i en trappa på inflyttningsfesten hos Pernilla i Töreboda och måla tånaglarna, kan vi dra slutsatsen att även nagellack bör ha funnits i ryggsäcken. Jag tror att det fanns en hel del i den där ryggsäcken. Kanske att fynden vid Kusabäcken borde dryftas genom en annan kanal.

Min fetning.

Fick en infallsvinkel av PM-postare då om detta koncept att man kan komma in "bakvägen" till Trankärr lite mer diskret om möjligt. Jag vet att denna tanke då redan har lyfts av Judaland men då med bröderna Olss*on i åtanke som vi definitivt har avfört. De bodde på Karslund 1098 , 542 93 Mariestad, för övrigt.

Frågan är då ändå om vi skall även tycka denna Karslund 1001 adress skall vara intressant även under 1992 då ? Alltså innan först SöKn flyttar dit 19930319 med c/o adressen : "Schult*z" som sedan konstigt nog görs sällskap av ErAn 19940209 som flyttar till samma adress.

Det är ändå märkligt att tänka sig varför ErAn och SöKn hamnar på samma adress, när vi kanske kan anta att SöKn endast använder denna adress som c/o adress skött av någon som heter Schult*z. Frågan är om verkligen SöKn bodde på denna adress eller fortsatte bo på Katrinefors husvagn och bara fortsatte fick hjälp av först ErAn med en fast postutdelningsadress sedan ändrar han denna då till Karlslund ? Varför han slutar med att ha ErAns adress som brevlåda kan vara att ErAn då som fick barn runt denna tid och hade förhållande högst troligt, var kanske att hans sambo tyckte det var väl jobbigt att få hem SöKns post jämnt och ständigt.

SöKn fattar vinken och byter postutdelningsadress kanske även att han även slutar bo på Katrinefors och flyttar till Karslund 1001 fysiskt. Det kan luta åt detta i och med att ErAn flyttade hit också. På denna adress bör väl då någon som hette Schult*z efternamn ha bott då. Att de båda var skrivna här vid denna tid behöver inte vara intressant dock, men kanske kan vara det. Skulle varit intressant att vem denne Schult*z var och vilken fastighet exakt denna Karslund ,PL: 1001 var. Vad säger Thord om detta, kanske svårt att ta reda på ?
Citera
2023-10-31, 11:39
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungkarl12e
http://forumbilder.se/show.aspx?iid=326201125116Ab251

Jo denna bild kommer av en undersökning gruvområdet. Vad har Ni själva för uppfattning av denna bild!? Själv så ryser man i med kolla upp denna gravlikande grej. Tycker Polisen skall nosa med hundar där (likhundar). Tänka också på att detta fynd är från närheten 50 meter från ett annat fynd tips till Polis!! Där eventuella skor och väska kan ha hittats -2009. Kusabron med bäcken med tips till Polis nu i Januari -11.

Som man ser på bilden så har det gjorts försök gjorts täppa till den med granträ eller annat träslag tillfälligt som sedan har förmörkats genom åren, ett hastverk? Men av någon anlednig finns det någon som viljat dölja denna uppgrävda grav sedan många år tillbaka.

https://imgbb.com/myVx2Q5

När vi nu vet att bilden Kung Karl postade 2011 är den samma som Judaland postade, då är det väl helt osannolikt att gropen har något med Helenas försvinnande att göra?
Citera
2023-10-31, 13:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ca 8.30-8.45 vid den första iakttagelsen är rimligt enligt mina beräkningar. Bilen färdas, sakta, från E20-hållet genom Trankärr upp mot och vidare in i skogen. Ca 9.15-9.30 ser de bilen igen inne på skogsvägen bara några hundra meter från där den sågs tre kvart tidigare, på väg ut mot stora grusvägen. Bilen svänger där höger, mot lugnås/kusabron-hållet.
Ungefär så.

Citat:
Hej, Judaland, välkommen tillbaka .

Det är alltså så att denna bil har då högst sannolikt setts av två olika vittnen, på två skilda platser oberoende av varandra då. En observation gjordes då av Margareta Herthnek från hennes köksfönster vid Trankärr Berget 2 , och så den andra då att bilen sågs svänga höger på den stora grusvägen mellan 26:an(St.Ek) och E20(Lugnås). Har jag förstått det rätt då ?

Sedan är det ju detta med bilens signalement, var det de uppe vid vägen som gav det ? Först ljus sedan mörkblå färg ? Margareta sade att bilen hon såg hade dekal i bak , såg de andra också en dekal i bak på den bilen de såg uppe vid grusvägen ?

Judaland har skrivit att de cirka 45 minuter senare ser bilen igen. Jag kan tolka det bara som att det är samma vittne som ser bilen två gånger ("de" och "igen"), men vi får låta Judaland svara för säkerhets skull.

Det som gör gropen fortsatt intressant är fyra saker: Gropen har enligt Judaland mått som passar in på en kropp; gropen finns i ett område i vilket en mystisk bil syntes två gånger på söndagsmorgonen; personliga tillhörigheter som passar in på en ung fertil kvinna har hittats nära gropen; någon har gjort sig besväret att av någon anledning försöka dölja gropen. Noterbart med fynden som har gjorts är att de hittades just nära gropen, men att Judaland samtidigt gör bedömningen att bäcken har översvämmats under åren, vilket har lett till att de aktuella fynden med största sannolikhet har flyttats runt av moder natur. Fynden kan alltså ha legat precis i/vid gropen från första början. Värt att tänka på.

(Skyttevärn kan du glömma! De grävs så djupa att man ska kunna stå i dem. Dessutom måste skyttevärn grävas igen mycket noggrant efter avslutad operation. Och det finns inga övriga spår som på något endaste sätt tyder på en militärövning i området, vilket jag bara av områdets karaktär anser vara helt uteslutet.)
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-31 kl. 13:42.
Citera
2023-10-31, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Välkommen tillbaka i tråden. Har du möjlighet att posta någon av dina egna bilder av gropen?
Jag kommer posta de jag har, 2-4 st tror jag det kan vara. Kk12s post innehöll alltså en av "mina" bilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vet du om polisen kollat gropen? Om inte, vad sa PeT om den?
Ang. bilen och Trankärrs-vittnet, hur såg han på dem?
Att döma av hur gropen såg ut då jämfört med idag så har polisen inte kollat den. Resursbrist åberopades, det går inte att kolla upp alla tips som kommer in. Tydligen är det vanligt med gropar i skogen, "det kan ju vara vad som helst".
Vittnena verkade han ta seriöst på, han bläddrade i pärmar och plockade fram deras vittnesmål medan vi pratade, läste innantill och hmmm:ade medan jag babblade på. Får känslan såhär i efterhand att han kanske inte var så öppen för nya infallsvinklar på sin sista arbetsdag samt den närtida förlusten av CL.

Citat:
Frågan är då ändå om vi skall även tycka denna Karslund 1001 adress skall vara intressant även under 1992 då ?
Det vore intressant att få reda på vilken fastighet det kan tänkas gälla. Postnummer 54293 gällde bara de första 3 husen på vägen, Ohlsson, Ekdahl, Christiansen, om jag förstått det rätt, och alla de har väl bott där ganska länge (innan 92) såvitt jag vet. Kan ha fel dock.
Citera
2023-10-31, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunset
Jag vet att du har kollat i TSL tidigare. Har du möjlighet att göra det igen och nu för ett specifikt datum, nämligen den 18 juli 1992? Det verkar nämligen råda lite olika uppgifter här i tråden om hur många "oroliga" personer som färdades i bilen och även vid vilken tidpunkt de ska ha siktats (se nedan). Kungkarl12e har skrivit lite om vad det ska ha stått i artikeln, men jag tänker om det kan finnas något mer matnyttigt såsom tidpunkt för iakttagelsen samt hur många personer hon såg i bilen.
Det som stod i tidningen 18/7 var en sammanfattande lista över vad som hänt hittills. Kk12 har skrivit av ordagrant allt som stod om Trankärr. Ingen övrig info finns att hitta i lokaltidningen angående detta, de missade helt att plocka upp det av någon anledning.
Citera
2023-10-31, 15:16
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det vore intressant att få reda på vilken fastighet det kan tänkas gälla. Postnummer 54293 gällde bara de första 3 husen på vägen, Ohlsson, Ekdahl, Christiansen, om jag förstått det rätt, och alla de har väl bott där ganska länge (innan 92) såvitt jag vet. Kan ha fel dock.

Varför får jag intresse av det sista namnet...? He. he, jag skämt åsido men det ser danskt ut kan ju vara norskt också för den delen men...hm. För Karslund är ju inte stort, enligt kartan är det väl bara dessa tre fastigheter som räknas som Karslund va ?

Nej. jag tänkte ett varv till runt detta med c/o adressen : "Schultz " som SöKn skall haft. Om nu denna Schultz hade bott på Karslund PL:1001 , 542 93 Mariestad varför behövdes då en c/o adress ? Det måste väl varit så här att SöKn då verkligen bodde där ute i Karlslund kanske med husvagnen uppställd där på tomten eller hyrde. Om han fysiskt bodde där på denna tomt så bodde han ju på en adress. Det kanske inte blir någon riktig adress i den meningen om han stått uppställd någonstans på en gräsplätt vid Katrinefors industriområde. Jag får en bild av Långbens husvagnssemester framiför mig lite... Skämt åsido.

Men han har då valt ändå om han bodde ute i Karlslund att låta någon Schultz ta hand om hans post, kanske var det en arbetskompis boende inne i Mariestad. Som sagt sedan flyttar då ErAn till samma adress ute i Karlslund. Det känns ju lite mer då som att ägaren till denna adress varit dansk. Den känslan får man ju. Sedan att det bara står "Schultz" som c/o adress i Skatteverkets Folkbokföringsregister vet jag inte. Kanske en bortgallring för det måste ju i alla fall ha funnits en fullständig adress för denna c/o adress, för att posten skall kunna komma fram. Skatteverket kanske inte skriver ut denna fullständiga adress i sitt register, jag vet ej.
Citera
2023-10-31, 15:32
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Judaland har skrivit att de cirka 45 minuter senare ser bilen igen. Jag kan tolka det bara som att det är samma vittne som ser bilen två gånger ("de" och "igen"), men vi får låta Judaland svara för säkerhets skull.

Det som gör gropen fortsatt intressant är fyra saker: Gropen har enligt Judaland mått som passar in på en kropp; gropen finns i ett område i vilket en mystisk bil syntes två gånger på söndagsmorgonen; personliga tillhörigheter som passar in på en ung fertil kvinna har hittats nära gropen; någon har gjort sig besväret att av någon anledning försöka dölja gropen. Noterbart med fynden som har gjorts är att de hittades just nära gropen, men att Judaland samtidigt gör bedömningen att bäcken har översvämmats under åren, vilket har lett till att de aktuella fynden med största sannolikhet har flyttats runt av moder natur. Fynden kan alltså ha legat precis i/vid gropen från första början. Värt att tänka på.

(Skyttevärn kan du glömma! De grävs så djupa att man ska kunna stå i dem. Dessutom måste skyttevärn grävas igen mycket noggrant efter avslutad operation. Och det finns inga övriga spår som på något endaste sätt tyder på en militärövning i området, vilket jag bara av områdets karaktär anser vara helt uteslutet.)

Mina fetningar.
Ja, Judaland får svara på detta.

Mm. Nej, det blir allt svårare att inta en skeptikers synsätt på denna grop, att det då inte varit en grävd grav. Då kan vi nog även stryka det militära alternativet. Det ser jag. Nej, inget sådant. Bra, vad återstår då för alternativ, jag kan inte komma på något.

Visst är ryggsäcken intressant som finns så nära denna grop, men det är dessa extraskor som "skaver"...Nästan gbg vits där...Hm, ja jag drar inga slutsatser som sagt.
Citera
2023-10-31, 16:12
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
---Skulle varit intressant att vem denne Schult*z var och vilken fastighet exakt denna Karslund ,PL: 1001 var. Vad säger Thord om detta, kanske svårt att ta reda på ?

Du har skrivit lite tydligare i en tidigare post:
Citat:
---
Sedan flyttar han 19930319 till en C/o adress: Schultz. Med adressen Karlslund 1001, 542 93 Mariestad.---

Bröderna Ols*son bor visserligen i Karlslund, men de bor i postnummerområde 542 94. Det finns även ett Karlsund i Lugnås och ett närmare Hassle, men även dessa har fel postnummer.

Återstår fastigheterna Käckestad 1:8, 1:9 och 1:10 som ligger i bröderna Olss*ons Karlslund men i rätt postnummerområde, inte idag men år 1990 och år 2000.

Bland dessa fastnar jag för 1:8 och H*ans D*issing Chri*stiansen f. 19470711 i Danmark.

1:9 bebos 1990 och 2000 av paret Ek*dahl, så denna fastighet tror jag inte på.

1:10 bebos av olika personer 1990 och 2000 så det får väl bli en bubblare.

Jag tippar därför att "Schultz" är en inneboende hos Christians*en. Det finns inte många Schultz att välja på. Jag tippar på en T*orbjörn N*ils S*ören Schultz född 1963 och död 2009. Hans syster, änka och barn uppvisar dock inte någon som helst koppling till danskar så jag kan vara ute och cykla...
Citera
2023-10-31, 18:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Mina fetningar.
Ja, Judaland får svara på detta.

Mm. Nej, det blir allt svårare att inta en skeptikers synsätt på denna grop, att det då inte varit en grävd grav. Då kan vi nog även stryka det militära alternativet. Det ser jag. Nej, inget sådant. Bra, vad återstår då för alternativ, jag kan inte komma på något.

Visst är ryggsäcken intressant som finns så nära denna grop, men det är dessa extraskor som "skaver"...Nästan gbg vits där...Hm, ja jag drar inga slutsatser som sagt.

Jag har kontrollerat med Judaland angående de två observationerna i Trankärr på söndagsmorgonen, och det är alltså korrekt att det är samma vittnen (plural!) och samma bil! Vid den andra iakttagelsen färdades de bakom bilen i sin egen bil från avtagsvägen mot Hökarmossen och ut till "stora grusvägen" (den mellan 26:an och Lugnås) där bilen sedan svängde höger och de själva svängde vänster.

Gropen är intressant utifrån de fyra aspekter som jag tog upp ovan.

Judaland kommer att återkomma i ämnet.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-31 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in