Citat:
Ursprungligen postat av
IB03
Jag fetade mitt eget inlägg längst ner. De som gjorde detta brott måste då varit väldigt angelägna av någon sorts anledning, att denna kropp aldrig skulle få hittas. Deras fysiska spår som de ville dölja bl a på denna kropp är ju en misstanke.
Jag citerar Lotte Dalsgaard(Mardrömmen i Mariestad) , beträffande ErAns resa på sjukskrivningen:
" Plötsligt undrar jag om inte Helena Anderssons lik hade eventuellt kunnat transporteras bort ifrån Sverige och exempelvis ha körts till Norge, Finland eller Danmark.Jag kontaktar Bent E Nilsen(polis) igen: Det skulle inte inneburit några större svårigheter att transportera henne i bakluckan på en bil, säger han.
"Dansken har tänkt i samma banor, efter att Helena Anderssons försvinnande offentliggjordes satt han och drack några öl ihop med en grupp vänner berättar han. Vi snackade om att det tar 2 timmar att köra till Göteborg. Tre timmar med färjan till Danmark och fem timmar att nå den tyska gränsen. han kan ju kört långt med henne innan hon överhuvudtaget blev efterlyst, säger han."
Denne gubbe behöver ju inget sanningsserum, detta pratande gör han så bra utan. Så just den bortförande möjligheten är alltså det i princip det första han tänker på, kring Helenas försvinnande. Mycket häpnadsväckande, det är ju inte det första man tänker på att ta med kroppen över till ett annat land via färja, men han gör det. Say no more.
Om dessa två: PN och ErAn hade gjort detta så tror jag inte att de kan ha varit så bevandrade i terrängen runt Mariestad. Det gäller att hitta, inte bli sedd hela tiden och veta vart man kan gömma kroppen så den inte hittas. Att ha en känsla av KONTROLL på platsen där kroppen begravts. Dumpning i Vänern samma natt känns faktiskt mer och mer avlägset för mig, det är väl jävla knepigt företag att hinna med och få för sig ändock i den lyhörda ljusa sommarnatten. Mmm.
Tyska gränsen säger han och han har efter egen utsago sagt (Mardrömmen i Mariestad) att han åkte till södra Jylland för "att hjälpa vänner att flytta" nästan omgående efter Helenas försvinnande. På Tisdagen misstänker jag om det var tvungna att boka biljetter till färjan Göteborg-Fredrikshamn innan.
Titta på kartan ,södra Jylland och tyska gränsen...ha ha , han ställer verkligen till det för sig när han pratar. Han sköter det utmärkt utan sanningsserum.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Min första fetning: Du får det att låta som ett planerat mord. Jag tror att alla inser att det handlar om vållande till annans död, något som bara hände. Men bra att du nu tar upp varianten med två bilar i området igen. Alltså skulle den första "osedda" bilen ha kunnat vara PU:s bil.
Min andra fetning: Jag köper inte detta. Varför parkera bilen mitt i vägen på gång-/cykelvägen i total blixtbelysning och be om att bli iakttagen? Varför inte gömma bilen på lekplatsen igen? Du ska veta att Kohagen var en mycket tätbevuxen plats 1992, med massor av tätt sly, träd och högt gräs. (Idag är Kohagen helt rensad.) Varför trassla sig cirka 120 meter (!) genom denna djungel i hyggligt mörker i stället för att ta den lätta, öppna stigen där de visste att skorna måste ha hamnat? Varför detta trasslande? Och till råga på allt hittade man ju inte skorna.
Om man nu verkligen hade åkt dit och sprang omkring för att leta efter skorna - vilket jag inte alls tror på - borde det ju ha synts en massa nertrampat gräs utmed stigen på söndagen. Men något sådant har väl aldrig kommit ut? Det enda som vi vet om är ju legan som hittades alldeles intill lekplatsen. Att åka tillbaka en andra gång när man har klarat sig undan själva "händelsen" och det första återvändandet känns konstigt, men kan givetvis inte uteslutas. Men valet av plats att ställa bilen på är helknasigt. Den enda möjliga förklaringen skulle vara att man hade noterat vid det första återvändandet att det stod en bil på Hällristningsvägen med folk i och inte ville åka förbi igen. Men varför då inte ställa bilen på en vanlig gata eller vid Bäcken?
Min tredje fetning: Du undrar varför EA skulle ha beslutat sig för att gå till jobbet överhuvudtaget på måndagen om han var inblandad, och varför han inte sjukanmälde sig direkt på måndagen. Du tänker att allt detta hade med "snacket på jobbet" att göra. Jag menar att du gör en tankevurpa här. Fortfarande sent på söndagskvällen - och på måndagsmorgonen - var Helenas försvinnande okänt för i stort sett hela Mariestad, bara några få personer i närområdet till försvinnandet visste något. Jag har mycket svårt att se att det redan på måndagsmorgonen skulle vara ett stort samtalsämne på arbetsplatserna i Mariestad. Det här var dessutom långt före mobiltelefonernas tid. Och inte hade Mikael Rönnlund dragit igång några skallgångskedjor vid det laget, inte. Det känns också helt osannolikt att det redan på måndagsmorgonen skulle ha varit känt om en bil vid Trankärr. Det vittnesmålet kunde ju inte gärna ha nått ut förrän efter det att vittnet hade fått höra om försvinnandet, vilket ju torde ha dröjt kanske ett par, tre dagar. Inte ens Mariestads-Tidningen hade skrivit ett ord i måndagsupplagan. Uppgiften om Helenas försvinnande dröjde till tisdagsupplagan. Noterbart i sammanhanget är att Trankärrsvittnet väl nämnde tre - eller om det vara några - oroliga ynglingar i bilen? Om det stämmer, måste det ju ha varit fler än två personer ...
Jag tror att om EA skulle ha varit inblandad, berodde hans avvikelse från jobbet på måndagen samt sjukskrivningen på tisdagen och framåt på att han antingen mådde dåligt av händelsen och/eller på att han hade ringt PN från en fast telefon på jobbet och kommit fram till att de måste dra.
En liten sammanfattning igen då:
* EA sjukskrev sig på tisdagen.
* KM sjukskrev på måndagen.
* PN ska ha varit borta hela veckan.
* PU ska hållit sig undan länge efter försvinnandet, vägrade till exempel att gå med kompisarna på skallgångskedjorna, dröjde länge med att gå till polisen för det obligatoriska polisförhöret och så vidare.
Min fetning i ditt inlägg längst ner. Vi kan ponera följande då: Om PN var den som dödade Helena så bör han av de två haft störst anledning att hoppa över jobbet på Måndagen den 15 juni och självklart är det logisk att han efter en sådan här händelse vill hålla sig undan resten av veckan också. ErAn som kanske då såg sin roll i detta som en som endast hjälpte PN ur denna knipa, kan gå till jobbet denna måndag och "reka" och "kolla läget", höra snacket. Han känner sig mindre skyldig än PN, givetvis.
Det är som du säger inte alls säkert att folk på E-lux hade redan på Måndagen hört om Trankärsobservationen, men att nyheten om en försvunnen Helena på denna stora arbetsplats HADE med all sannolikhet kommit ut. I alla fall efter lunchtid, något annat är mycket konstigt. Sånt här sprider sig som en löpeld i lilla Mariestad på dess största arbetsplats.
Som du säger här och det jag fetat. Det kan vara en mycket trolig händelsekedja detta att när ErAn har varit på E-lux en stund då fram på dagen så har han känt av stämningen och hört hur snacket har gått. Då lyfter han luren och ringer PN. ErAn kan be honom ringa upp Stena Lines bokningskontor redan här gällande Göteborg-Fredrikshamn. Jag tror inte att dessa två om de gjorde detta var riktigt bekanta med skogarna och för den delen gruvhålen utanför Mariestad. Det kunde gå riktigt åt helvete om det försökte och irra omkring här mer och försöka att gömma kroppen permanent utan att den skall hittas. Därför kan man faktiskt tagit med kroppen över till Danmark, hur skruvat det än låter. Man gör det man är mest
bekant med, är ju den regel vi måste gå efter hursomhelst.
För vi vet ju att ErAn måste ha åkt med denna färja antingen redan på Måndag kväll eller tidigt som attan på Tisdagen är min gissning. Han skulle ju mycket riktigt till Södra Jylland och då blir det denna färja. Se ovan också i mitt inlägg vad han har sagt mer , citerat från Lottes bok. Det ryker friskt om vapnen runt denna ErAn, det lutar åt smog här.
loudamus källa säger också att PN var borta med bilen denna vecka. Vi vet att han inte hade körkort och för att vara borta med denna bil så här länge så måste han ha en chaufför. Och om han var borta så här länge så vart var han då någonstans ? Till Danmark och Jylland blir ju det mycket sannolika svaret , då han också var från Ålborg för övrigt. ErAn och PN åkte alltså tillsammans i PNs bil som också var borta en vecka , enligt loudamus källa. Det är också denna bil som jag menar plockade upp Helena någonstans på Kungsgatan eller senare efter Marieholmsbron. Man stannar denna bil sedan vid skogstigen på Ekuddenvägen, brottet händer, man kör norrut och vänder vid Bäcken, kör tillbaka in mot stan, förbi LoVi vid Netto på Mariegärdesväg, över gräsmattan via cykelvägar till parkeringen vid PNs lägenhet vi Bråtenvägen 70, där man byter bil till ErAns Ford Sierra och åker tillbaka och hämtar upp kroppen på Lekplatsen och det blir alltså
den bilen killarna på Hällristningsvägen ser.
Går vi till loudamus källa igen säger han/hon att PNs bil återkom på Söndagsförmiddag, här kan de då varit nere i Trankärr med denna bil med DK-dekal på.
Som du säger med att ge sig på och försöka förklara bilen som Carina ser, är ju näst intill omöjligt med en någorlunda trolig och rimlig förklaring. För om den bilen var GMs parkerad där vid
den tidpunkten, då blir ju förklaringen därefter. För det är helt otroligt att de ställer den där, när de strax innan tagit livet av en kvinna där precis i området och väljer att åka tillbaka. Att det var PNs bil då vad jag tror var en Opel Kadett E och att han letade efter skorna men utan resultat, är faktiskt det enda jag kan komma på. Nedtrampat gräs måste ha funnits då, detta har jag också tänkt på. Jag har för mig att det fanns en del. Någon ? För övrigt tror jag inte Polisen
behöver förklara denna bils parkering.