Flashback bygger pepparkakshus!
2023-09-14, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Men de hittade föremålen låg ju i legan. Mig veterligen går inte rådjur omkring med ringar och cerat ... =)
Du har rätt…någonting extremt har hänt här vid lekplatsen…rådjuret har ingenting med detta att göra🤔
Citera
2023-09-14, 08:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror också på att det var gm som kastade ut sandalerna i skogen. Om Helena hade kastat ut sandalerna själv INNAN överfallet, så hade inte gm kunnat lämna DNA på sandalen (OM han/de nu gjorde det). Då hade inte heller Helenas näsblodsdroppe (?) hamnat på sandalen, då attacken inte hade börjat än, om nu droppen hamnade på sandalen vid överfallet. Under attacken hade hon knappast kunnat ta av sig - och kastat iväg - sandalerna.

Ja, något annat blir konstigt. Då skulle hon i så fall böjt sig ner hastigt, tagit av sig dem. Kastat den ena skon långt, 8-10 meter in terrängen till höger sedan vridit sig åt vänster och gjort samma procedur med den andra skon fast då slängt den på andra sidan stigen. Det hände inte.

Hon kan heller inte ha sparkat av sig skorna med denna rem i bak, Nej.

Att GM har slängt in skorna, det är klart som korvspad. Check.

Det blir intressant att se då när Polisen i en mycket snar framtid får tillstånd att familjesöka och klargöra då DNA:t på skon. Detta är ute på remiss nu och kommer med all sannolikhet att godkännas snart, det säger Peter Sjölund (Linköpingsfallet, och Polisens ansvarige/expert gällande dessa frågor, podden :Kalla Fall Hotellmordet i Visby: avsnitt med Peter Sjölund).
Senast redigerad av IB03 2023-09-14 kl. 08:20.
Citera
2023-09-14, 09:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag fetade mitt eget inlägg längst ner. De som gjorde detta brott måste då varit väldigt angelägna av någon sorts anledning, att denna kropp aldrig skulle få hittas. Deras fysiska spår som de ville dölja bl a på denna kropp är ju en misstanke.

Jag citerar Lotte Dalsgaard(Mardrömmen i Mariestad) , beträffande ErAns resa på sjukskrivningen:

" Plötsligt undrar jag om inte Helena Anderssons lik hade eventuellt kunnat transporteras bort ifrån Sverige och exempelvis ha körts till Norge, Finland eller Danmark.Jag kontaktar Bent E Nilsen(polis) igen: Det skulle inte inneburit några större svårigheter att transportera henne i bakluckan på en bil, säger han.

"Dansken har tänkt i samma banor, efter att Helena Anderssons försvinnande offentliggjordes satt han och drack några öl ihop med en grupp vänner berättar han. Vi snackade om att det tar 2 timmar att köra till Göteborg. Tre timmar med färjan till Danmark och fem timmar att nå den tyska gränsen. han kan ju kört långt med henne innan hon överhuvudtaget blev efterlyst, säger han."

Denne gubbe behöver ju inget sanningsserum, detta pratande gör han så bra utan. Så just den bortförande möjligheten är alltså det i princip det första han tänker på, kring Helenas försvinnande. Mycket häpnadsväckande, det är ju inte det första man tänker på att ta med kroppen över till ett annat land via färja, men han gör det. Say no more.

Om dessa två: PN och ErAn hade gjort detta så tror jag inte att de kan ha varit så bevandrade i terrängen runt Mariestad. Det gäller att hitta, inte bli sedd hela tiden och veta vart man kan gömma kroppen så den inte hittas. Att ha en känsla av KONTROLL på platsen där kroppen begravts. Dumpning i Vänern samma natt känns faktiskt mer och mer avlägset för mig, det är väl jävla knepigt företag att hinna med och få för sig ändock i den lyhörda ljusa sommarnatten. Mmm.

Tyska gränsen säger han och han har efter egen utsago sagt (Mardrömmen i Mariestad) att han åkte till södra Jylland för "att hjälpa vänner att flytta" nästan omgående efter Helenas försvinnande. På Tisdagen misstänker jag om det var tvungna att boka biljetter till färjan Göteborg-Fredrikshamn innan.

Titta på kartan ,södra Jylland och tyska gränsen...ha ha , han ställer verkligen till det för sig när han pratar. Han sköter det utmärkt utan sanningsserum.

Citat:
Min första fetning: Du får det att låta som ett planerat mord. Jag tror att alla inser att det handlar om vållande till annans död, något som bara hände. Men bra att du nu tar upp varianten med två bilar i området igen. Alltså skulle den första "osedda" bilen ha kunnat vara PU:s bil.

Min andra fetning: Jag köper inte detta. Varför parkera bilen mitt i vägen på gång-/cykelvägen i total blixtbelysning och be om att bli iakttagen? Varför inte gömma bilen på lekplatsen igen? Du ska veta att Kohagen var en mycket tätbevuxen plats 1992, med massor av tätt sly, träd och högt gräs. (Idag är Kohagen helt rensad.) Varför trassla sig cirka 120 meter (!) genom denna djungel i hyggligt mörker i stället för att ta den lätta, öppna stigen där de visste att skorna måste ha hamnat? Varför detta trasslande? Och till råga på allt hittade man ju inte skorna.
Om man nu verkligen hade åkt dit och sprang omkring för att leta efter skorna - vilket jag inte alls tror på - borde det ju ha synts en massa nertrampat gräs utmed stigen på söndagen. Men något sådant har väl aldrig kommit ut? Det enda som vi vet om är ju legan som hittades alldeles intill lekplatsen. Att åka tillbaka en andra gång när man har klarat sig undan själva "händelsen" och det första återvändandet känns konstigt, men kan givetvis inte uteslutas. Men valet av plats att ställa bilen på är helknasigt. Den enda möjliga förklaringen skulle vara att man hade noterat vid det första återvändandet att det stod en bil på Hällristningsvägen med folk i och inte ville åka förbi igen. Men varför då inte ställa bilen på en vanlig gata eller vid Bäcken?

Min tredje fetning: Du undrar varför EA skulle ha beslutat sig för att gå till jobbet överhuvudtaget på måndagen om han var inblandad, och varför han inte sjukanmälde sig direkt på måndagen. Du tänker att allt detta hade med "snacket på jobbet" att göra. Jag menar att du gör en tankevurpa här. Fortfarande sent på söndagskvällen - och på måndagsmorgonen - var Helenas försvinnande okänt för i stort sett hela Mariestad, bara några få personer i närområdet till försvinnandet visste något. Jag har mycket svårt att se att det redan på måndagsmorgonen skulle vara ett stort samtalsämne på arbetsplatserna i Mariestad. Det här var dessutom långt före mobiltelefonernas tid. Och inte hade Mikael Rönnlund dragit igång några skallgångskedjor vid det laget, inte. Det känns också helt osannolikt att det redan på måndagsmorgonen skulle ha varit känt om en bil vid Trankärr. Det vittnesmålet kunde ju inte gärna ha nått ut förrän efter det att vittnet hade fått höra om försvinnandet, vilket ju torde ha dröjt kanske ett par, tre dagar. Inte ens Mariestads-Tidningen hade skrivit ett ord i måndagsupplagan. Uppgiften om Helenas försvinnande dröjde till tisdagsupplagan. Noterbart i sammanhanget är att Trankärrsvittnet väl nämnde tre - eller om det vara några - oroliga ynglingar i bilen? Om det stämmer, måste det ju ha varit fler än två personer ...

Jag tror att om EA skulle ha varit inblandad, berodde hans avvikelse från jobbet på måndagen samt sjukskrivningen på tisdagen och framåt på att han antingen mådde dåligt av händelsen och/eller på att han hade ringt PN från en fast telefon på jobbet och kommit fram till att de måste dra.

En liten sammanfattning igen då:

* EA sjukskrev sig på tisdagen.
* KM sjukskrev på måndagen.
* PN ska ha varit borta hela veckan.
* PU ska hållit sig undan länge efter försvinnandet, vägrade till exempel att gå med kompisarna på skallgångskedjorna, dröjde länge med att gå till polisen för det obligatoriska polisförhöret och så vidare.

Min fetning i ditt inlägg längst ner. Vi kan ponera följande då: Om PN var den som dödade Helena så bör han av de två haft störst anledning att hoppa över jobbet på Måndagen den 15 juni och självklart är det logisk att han efter en sådan här händelse vill hålla sig undan resten av veckan också. ErAn som kanske då såg sin roll i detta som en som endast hjälpte PN ur denna knipa, kan gå till jobbet denna måndag och "reka" och "kolla läget", höra snacket. Han känner sig mindre skyldig än PN, givetvis.

Det är som du säger inte alls säkert att folk på E-lux hade redan på Måndagen hört om Trankärsobservationen, men att nyheten om en försvunnen Helena på denna stora arbetsplats HADE med all sannolikhet kommit ut. I alla fall efter lunchtid, något annat är mycket konstigt. Sånt här sprider sig som en löpeld i lilla Mariestad på dess största arbetsplats.

Som du säger här och det jag fetat. Det kan vara en mycket trolig händelsekedja detta att när ErAn har varit på E-lux en stund då fram på dagen så har han känt av stämningen och hört hur snacket har gått. Då lyfter han luren och ringer PN. ErAn kan be honom ringa upp Stena Lines bokningskontor redan här gällande Göteborg-Fredrikshamn. Jag tror inte att dessa två om de gjorde detta var riktigt bekanta med skogarna och för den delen gruvhålen utanför Mariestad. Det kunde gå riktigt åt helvete om det försökte och irra omkring här mer och försöka att gömma kroppen permanent utan att den skall hittas. Därför kan man faktiskt tagit med kroppen över till Danmark, hur skruvat det än låter. Man gör det man är mest bekant med, är ju den regel vi måste gå efter hursomhelst.

För vi vet ju att ErAn måste ha åkt med denna färja antingen redan på Måndag kväll eller tidigt som attan på Tisdagen är min gissning. Han skulle ju mycket riktigt till Södra Jylland och då blir det denna färja. Se ovan också i mitt inlägg vad han har sagt mer , citerat från Lottes bok. Det ryker friskt om vapnen runt denna ErAn, det lutar åt smog här.

loudamus källa säger också att PN var borta med bilen denna vecka. Vi vet att han inte hade körkort och för att vara borta med denna bil så här länge så måste han ha en chaufför. Och om han var borta så här länge så vart var han då någonstans ? Till Danmark och Jylland blir ju det mycket sannolika svaret , då han också var från Ålborg för övrigt. ErAn och PN åkte alltså tillsammans i PNs bil som också var borta en vecka , enligt loudamus källa. Det är också denna bil som jag menar plockade upp Helena någonstans på Kungsgatan eller senare efter Marieholmsbron. Man stannar denna bil sedan vid skogstigen på Ekuddenvägen, brottet händer, man kör norrut och vänder vid Bäcken, kör tillbaka in mot stan, förbi LoVi vid Netto på Mariegärdesväg, över gräsmattan via cykelvägar till parkeringen vid PNs lägenhet vi Bråtenvägen 70, där man byter bil till ErAns Ford Sierra och åker tillbaka och hämtar upp kroppen på Lekplatsen och det blir alltså den bilen killarna på Hällristningsvägen ser.

Går vi till loudamus källa igen säger han/hon att PNs bil återkom på Söndagsförmiddag, här kan de då varit nere i Trankärr med denna bil med DK-dekal på.

Som du säger med att ge sig på och försöka förklara bilen som Carina ser, är ju näst intill omöjligt med en någorlunda trolig och rimlig förklaring. För om den bilen var GMs parkerad där vid den tidpunkten, då blir ju förklaringen därefter. För det är helt otroligt att de ställer den där, när de strax innan tagit livet av en kvinna där precis i området och väljer att åka tillbaka. Att det var PNs bil då vad jag tror var en Opel Kadett E och att han letade efter skorna men utan resultat, är faktiskt det enda jag kan komma på. Nedtrampat gräs måste ha funnits då, detta har jag också tänkt på. Jag har för mig att det fanns en del. Någon ? För övrigt tror jag inte Polisen behöver förklara denna bils parkering.
Senast redigerad av IB03 2023-09-14 kl. 09:27.
Citera
2023-09-14, 10:15
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Här håller jag med GW att något händer och Helena vill av, stiger ur bilen och uppför stigen och vittnet "Hanna" hör skrik.

Sedan kör denna bil iväg norrut, vänder vid Bäcken och in igen mot Marieforsleden, detta hade vittnet "Hanna" sagt till Polisen men de hade inte noterat detta, vad jag misstänker det kan bero på är att de hade en negativ bild av henne från början som vittne. För dem: en snurrig kvinna kanske, drift av mig då.
Hon hade sagt detta till Reimer och även då Ugglan vad jag kan tro. Detta mera riktiga vittnesmål bekräftas även av P4-dok. del 1, :

"Kvinnan vill själv inte prata med sin egen röst i det här reportaget och därför låter vi en skådespelare läsa in vad hon berättat för oss i intervjuer". Jag gick utanför garaget och ute på cykelvägen och så hörde jag att det var väsen uppe vid stora vägen. Det var inte en utan flera röster och jag tänkte att de va folk som vart nere vid Strandbadet, men jag hörde ingen bil utan dom stod stilla på samma plats. PW: Var det länge som du hörde dessa ljud och röster då ? Jag stannade och lyssnade i kanske fem minuter. Tjejen grät högljutt. -Nej, så får ni inte göra. Två mansröster hörde jag absolut. Lät otrevligt och jag blev faktiskt rädd. Efter det var det tyst en stund och så hörde jag kvinnan: Åh, neej !Och sen hörde jag inte henne mer. Åh, vad skönt att det löste sig ,tänkte jag. Och att de åkte iväg"

De åkte iväg ja. Det är ju precis det som borde vara det normala när man är så orolig för denna kvinna som skriker att man inte går iväg omedelbart efter att bara bildörrarna smälls igen. Och självklart sitter de inte bara där och trycker utan kör iväg. Om de hade kört in på denna cykelväg som de bara tar sekunder att nå från skogsstigen på Ekuddenvägen så hade vittnet "Hanna" som också bodde nere på Vikingavägen ALDRIG hunnit in innan hon hört bilen närma sig och sett bilen och dess strålkastarljus. Inget stämmer här med vad GW tror att dessa GM genast kör runt denna bil till Lekplatsen. Då hade "Hanna" med ALL SÄKERHET SETT BILEN, då hon även stod och lyssnade ett tag. Detta är helt klart. Nej, bilen kör iväg in mot staden igen, ses av LoVi vid Netto på Mariegärdesväg där den kör ner över gräsmattan via cykelvägar till PNs lägenhet på Bråtenvägen 70, där bilbyte sker till ErAns Ford Sierra som återkommer till Lekplatsen och hämtar upp kroppen vid c.a 2.35 . Den bil som killarna på Hällristningsvägen ser alltså.

Jag vill än en gång förtydliga detta med vittnet Hanna. Hon säger alltså till Pernilla Wadebäck och Mats i P4 -dok, när de intervjuade henne att: "Åh, vad skönt att det löste sig. Och att DE ÅKTE IVÄG"

Vad jag har förstått stod hon ute på cykelvägen vid en papperskorg på ett avstånd på ungefär 100 meter från där hon hörde hjärtskärande kvinnoskrik och arga mansröster. Ungefär då i jämnhöjd med Domarringsvägens vändplats då. Därifrån är det då även 100 meter från hennes hem på Vikingavägen 8. Alltså nu har hon ju även sagt att hon hört ,att bilen faktiskt också åkte iväg till dessa reportrar. Det är här när hon hör att de åkte iväg och då hon känner sig mer tillfreds med att gå in igen med sin hund.

Går vi till förhöret så skulle hon nöjt sig med och blivit tillfredsställd av att veta att endast bildörrar gick igen med en smäll och sedan hördes inget mer. I det läget skall hon då vänt på klacken och börjat att gå hem med sin nosande hund. Medans hon vandrar hemåt hör hon alltså inget mer från bilen allt är tyst. Hon når hemmet och går in.

Då sitter alltså dessa två arga män och den innan illskrikande kvinnan kvar i denna bil på Ekuddenvägen utan att något händer på ett tag. Detta stämmer inte ett endaste dugg. De MÅSTE i så fall menar jag sitta och vänta i denna bil ett tag utan någon motor startas, om vittnet Hanna skall kunna missa denna bil, som GW hävdar nu strax skall komma farandes i killarnas blickfång vid Hällristningsvägen.

Det är därför det inte kan ha gått till så som GW hävdar, att detta gjordes i ett svep med samma bil. Det är i det närmaste vill jag säga tekniskt omöjligt med bakgrund av detta. Det är också helt osannolikt att dessa män plus en illskrikande kvinna (Helena) väljer att bara stå parkerad med denna bil utan någon bilmotor startas efter en sådan här händelse, för det var ett mord på en kvinna hon hörde.

vittnet "Hanna" hade sagt till Polisen hela tiden att bilen körde iväg och även vände vid Bäcken och sedan körde in mot stan igen, detta sade hon till Reimer. Hon säger då även till Pernilla Wadebäck och Mats att" bilen körde iväg och det var tur att löste sig". Det räcker med att hon hör bilmotorn startas, när hon vänder på klacken och går hem för att inte hinna nå hemmet innan hon då kommer att se denna bil komma på cykelvägen vid Vikingavägen där hon också bor, för denna bilfärd tar sekunder från att bilmotorn startas. Hon hade inte hunnit in, då hon hade fått ta hunden i famnen och kuta in. Nej.

Det är faktiskt så gått som ställt utom rimligt tvivel att det aldrig kunnat gå till så som GW beskriver att detta skulle gått till. Han har än en gång fel. Han har även fel i hans ide om att Helena skulle ha plockats upp strax utanför Stadt. Att han med bakgrund av detta, ändå skulle ha tagit ut rätt gubbar som GM, det betvivlar jag starkt.
Senast redigerad av IB03 2023-09-14 kl. 10:17.
Citera
2023-09-14, 14:40
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag vill än en gång förtydliga detta med vittnet Hanna. Hon säger alltså till Pernilla Wadebäck och Mats i P4 -dok, när de intervjuade henne att: "Åh, vad skönt att det löste sig. Och att DE ÅKTE IVÄG"

Vad jag har förstått stod hon ute på cykelvägen vid en papperskorg på ett avstånd på ungefär 100 meter från där hon hörde hjärtskärande kvinnoskrik och arga mansröster. Ungefär då i jämnhöjd med Domarringsvägens vändplats då. Därifrån är det då även 100 meter från hennes hem på Vikingavägen 8. Alltså nu har hon ju även sagt att hon hört ,att bilen faktiskt också åkte iväg till dessa reportrar. Det är här när hon hör att de åkte iväg och då hon känner sig mer tillfreds med att gå in igen med sin hund.

Går vi till förhöret så skulle hon nöjt sig med och blivit tillfredsställd av att veta att endast bildörrar gick igen med en smäll och sedan hördes inget mer. I det läget skall hon då vänt på klacken och börjat att gå hem med sin nosande hund. Medans hon vandrar hemåt hör hon alltså inget mer från bilen allt är tyst. Hon når hemmet och går in.

Då sitter alltså dessa två arga män och den innan illskrikande kvinnan kvar i denna bil på Ekuddenvägen utan att något händer på ett tag. Detta stämmer inte ett endaste dugg. De MÅSTE i så fall menar jag sitta och vänta i denna bil ett tag utan någon motor startas, om vittnet Hanna skall kunna missa denna bil, som GW hävdar nu strax skall komma farandes i killarnas blickfång vid Hällristningsvägen.

Det är därför det inte kan ha gått till så som GW hävdar, att detta gjordes i ett svep med samma bil. Det är i det närmaste vill jag säga tekniskt omöjligt med bakgrund av detta. Det är också helt osannolikt att dessa män plus en illskrikande kvinna (Helena) väljer att bara stå parkerad med denna bil utan någon bilmotor startas efter en sådan här händelse, för det var ett mord på en kvinna hon hörde.

vittnet "Hanna" hade sagt till Polisen hela tiden att bilen körde iväg och även vände vid Bäcken och sedan körde in mot stan igen, detta sade hon till Reimer. Hon säger då även till Pernilla Wadebäck och Mats att" bilen körde iväg och det var tur att löste sig". Det räcker med att hon hör bilmotorn startas, när hon vänder på klacken och går hem för att inte hinna nå hemmet innan hon då kommer att se denna bil komma på cykelvägen vid Vikingavägen där hon också bor, för denna bilfärd tar sekunder från att bilmotorn startas. Hon hade inte hunnit in, då hon hade fått ta hunden i famnen och kuta in. Nej.

Det är faktiskt så gått som ställt utom rimligt tvivel att det aldrig kunnat gå till så som GW beskriver att detta skulle gått till. Han har än en gång fel. Han har även fel i hans ide om att Helena skulle ha plockats upp strax utanför Stadt. Att han med bakgrund av detta, ändå skulle ha tagit ut rätt gubbar som GM, det betvivlar jag starkt.

Om det är som "Hanna" säger att det var, hörde hon bilen åka iväg. Om den bilen hade kört direkt in på gång-/cykelvägen, hade den kört över "Hanna" med vovven inom bara 15 sekunder. "Hanna" sa ju till mig att bilen vände vid Bäcken och körde tillbaka upp mot Marieforsleden. Om vi litar på detta, måste det ha kommit en bil tillbaka en stund senare, då när "Hanna" hade gått in.

Om vi leker med tanken att klockan var 02:20 när "Hanna" hörde "sin" bil köra iväg och "Killarna" säger att de såg "sin" bil vid kanske 02:40 första gången (av två) OCH att det skulle ha varit samma bil i en och samma sekvens, måste bilen i så fall ha stått kvar ute på Ekuddenvägen och "väntat" i typ 20 minuter (!), vilket ju ter sig fullständigt osannolikt. Att stå där i 20 minuter hade ju inneburit att många tiotals människor hade observerat bilen, men så var ju inte fallet. (Må gud förbjuda att "Hanna" har pratat i nattmössan.)

Nä, vi kan mot bakgrund av detta dra slutsatsen att GW Perssons variant faller platt. Det måste ha varit en och samma bil eller två olika bilar som hördes och syntes med kanske 20 minuters mellanrum. Oavsett bil/bilar, så hade den/de med försvinnandet att göra.
Citera
2023-09-14, 15:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Som vi står i tråden nu är det fyra namn som är hetast, och de är PU, JF, EA och PN (JoLa dock inte att förglömma). "Hanna" sa ju att hon hörde minst två upprörda mansröster, vilket öppnar för att det skulle ha kunnat vara tre mansröster. Om jag inte minns fel ska Trankärrsvittnet ha pratat om tre (fler än två, således) oroliga ynglingar i en bil vid Trankärr på söndagsmorgonen. Sammantaget kan det alltså vara så att vi faktiskt letar efter tre inblandade. Om tre personer skulle vara inblandade, tänker jag:

PU, JF och PN eller PU, PN och EA i första hand. Andra varianter är givetvis möjliga.

Med tanke på allt som PK har lastat PU med i den här tråden, är PU på goda grunder mitt förstaval. PU har inte ens förnekat besöket i PK:s lägenhet på morgonen den 14 juni 1992. PU har tillstått att han hade rivmärken, var skitig och uppjagad - men att han inte hade bett om alibi, som PK påstod att han hade gjort. PU har dessutom lämnat så märkliga svar samt slingrat sig i tråden å det grövsta att det är uppenbart att han döljer något.

PK har i tråden samt både för mig och Prinzezzan beskrivit att han körde PU till hans bil på sjukhusparkeringen på söndagen. För Prinzezzan har PK dessutom kunnat beskriva den exakta platsen som bilen stod parkerad på. Men eftersom PU var under 21 år vid tillfället, blev han ointressant för polisen som potentiell gärningsman efter 2007 - i alla fall eftersom polisen håller fast vid att det var ett mord. Och det klart, skulle polisen inte hålla fast vid att det var ett mord, faller ju polisens incitament att ägna en enda minut ytterligare åt det här fallet.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-14 kl. 15:21.
Citera
2023-09-14, 17:15
Medlem
Vart eakt stod bilen parkerad på sjukhusparkeringen?
Citera
2023-09-15, 09:47
Medlem
MrsEjPKs avatar
Rent konkret vad kan kalla fall/polisen göra för att lösa detta mord en gång för alla ?? Terorier på gärningsmän i all ära men jag vill se resultat.
Att något händer från polisen /kalla falls sida !
Ex dna testet på skorna eller något annat.Förhör ,vad som helst !!!
Vad tror ni ?
Citera
2023-09-15, 12:27
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsEjPK
Rent konkret vad kan kalla fall/polisen göra för att lösa detta mord en gång för alla ?? Terorier på gärningsmän i all ära men jag vill se resultat.
Att något händer från polisen /kalla falls sida !
Ex dna testet på skorna eller något annat.Förhör ,vad som helst !!!
Vad tror ni ?

Jag tror att polisen/Kalla fall behöver ta in de i tråden mest frekvent nämnda personerna och göra om alla förhör - även om det har gått lång tid sedan försvinnandet - och jämföra med vad de tidigare har sagt. Enligt PK ska polisen ha blivit väldigt intresserade av hans uppgifter om PU, men jag undrar om polisen har koll på hur EA har ändrat sin utsaga, bland annat om videotittandet. Polisen/Kalla fall skulle behöva ta ett rejält omtag med vittnena och göra en ny utvärdering av dem. Stämmer det att "Hanna" har sagt till polisen att hon hörde en bil köra iväg på Ekuddenvägen och lämna området? Finns det ens noterat i förundersökningen eller är det vi här i tråden som vet det?

Helt enkelt: Plocka in "Hanna", "Lockerudsvittnet" och "Killarna". Plocka in PU och hans dåvarande flickvän, plocka in Ulr*ika K*llgård (som ska vara den som gett PU alibi om att han skulle ha sovit hos henne, fastän han själv först sade att han gick hem och lade sig efter besöket hos PK, men sedan ändrade sig till att han gick till en efterfest som bland andra S*usanne Bl*omkvist skulle ha varit på), plocka in taxitjejerna, PK, SE, EA, PN, JoLa, MK, KM och BW och börja om. Lösningen finns här. Och klart är att det ryker oerhört mycket om ett par, tre namn ovan!

Men jag menar att ett sådant omtag skulle behöva hjälp av mig och fyra, fem personer till i den här tråden. Har polisen ens tänkt tanken att försvinnandet kan ha ägt rum i två skeden, att två bilar (eller samma bil) kan ha använts vid två tillfällen? Att den första bilen - den som "Hanna" bara hörde och som var den som Lockerudsvittnet sannolikt såg ett kort ögonblick - kan ha lämnat området direkt efter det att "Hanna" hörde kvinnorösten tystna, att bilen som "Killarna" såg kan vara samma bil som "Hanna" hörde eller kan vara en annan bil (bilbyte) som återvände en kort stund senare? Att de två biliakttagelserna med största sannolikhet har med försvinnandet att göra?

Känner polisen till "balkonghändelsen", tjejen som frågade om Helena och bryskt tystades ner? Känner polisen till loudamus uppgifter om PN och bilbytet? Känner polisen till att PN ska ha varit borta en hel vecka? Och så vidare. Jag är säker på att några av oss här i tråden har tagit fram uppgifter som polisen inte känner till, och som skulle kunna ta fallet framåt. Och det finns ännu mer än det som jag har tagit upp ovan som också skulle behöva dryftas ingående.

Polisen skulle alltså behöva koncentrera sig stenhårt på de namn som har nämnts ovan.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-15 kl. 12:32.
Citera
2023-09-15, 20:14
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Vart eakt stod bilen parkerad på sjukhusparkeringen?

Nu hoppas jag att PK ursäktar att jag lägger ut några små text-stycken från hans mail, men han ger en så detaljerad beskrivning, att Mariestadsbor kanske förstår var han menar att bilen var parkerad. Kopierat rakt av.

"Märkte inget konstigt med bilen, bara att den stod i hörnet så det blir som en kulle som döljer bilen från väster sett."

"När man kommer till sjukhuset som ligger på vänster sida så finns det en parkering på höger sida som omges av en liten kulle kan man säga , runt om parkeringen. man ser hela parkeringen. Men står man närmast gräset , så syns inte bilen lika lätt. Det var så den var parkerad. Detta är inte långt från Helenas bostad 500 MAX. På parkeringen fanns max 3 bilar om ens någon."

"Det kanske är en vårdcentral nu. När jag bodde där var det ett sjukhus. Det fanns akut förut, men den parkeringen var det inte , Det finns ett apotek vid den stora ingången , framsidan. där finns det en parkering. så från sjukhuset sett, så var bilen parkerad längst från sjukhusets parkering. Alltså närmast Kolarestigen. Bilen stod alltså så man inte kunde se den så lätt från kolarestigen ."
Citera
2023-09-16, 00:31
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Nu hoppas jag att PK ursäktar att jag lägger ut några små text-stycken från hans mail, men han ger en så detaljerad beskrivning, att Mariestadsbor kanske förstår var han menar att bilen var parkerad. Kopierat rakt av.

"Märkte inget konstigt med bilen, bara att den stod i hörnet så det blir som en kulle som döljer bilen från väster sett."

"När man kommer till sjukhuset som ligger på vänster sida så finns det en parkering på höger sida som omges av en liten kulle kan man säga , runt om parkeringen. man ser hela parkeringen. Men står man närmast gräset , så syns inte bilen lika lätt. Det var så den var parkerad. Detta är inte långt från Helenas bostad 500 MAX. På parkeringen fanns max 3 bilar om ens någon."

"Det kanske är en vårdcentral nu. När jag bodde där var det ett sjukhus. Det fanns akut förut, men den parkeringen var det inte , Det finns ett apotek vid den stora ingången , framsidan. där finns det en parkering. så från sjukhuset sett, så var bilen parkerad längst från sjukhusets parkering. Alltså närmast Kolarestigen. Bilen stod alltså så man inte kunde se den så lätt från kolarestigen ."

Det är helt glasklart var bilen stod. Den stod på den delen av parkeringen som låg närmast Lockerud/Bråten och alldeles nedanför Kolarebacksvägen. Det är på den platsen som bilen parkerades i Efterlyst 1996 - dock ser parkeringen lite annorlunda ut idag än vad den gjorde då. Det är bra att PK beskriver platsen med egna ord, för det låter inte som att han skulle ha tagit hjälp av Efterlyst. Och när Efterlyst sändes i april 1996, hade PK ännu inte kontaktat polisen. l rekonstruktionen har man alltså utgått från sjukhusvittnets utsaga.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-09-16 kl. 00:42.
Citera
2023-09-16, 00:41
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det är helt glasklart var bilen stod. Den stod på den delen av parkeringen som låg närmast Lockerud/Bråten och alldeles nedanför Kolarebacksvägen. Det är på den platsen som bilen parkerades i Efterlyst 1996 - dock ser parkeringen lite annorlunda ut idag än vad den gjorde då. Det är bra att PK beskriver platsen med egna ord, för det låter inte som att han skulle ha tagit hjälp av Efterlyst. Och eftersom Efterlyst är från april 1996, hade PK ännu inte kontaktat polisen. l rekonstruktionen har man alltså utgått från sjukhusvittnets utsaga.

Du har inte lust att markera platsen på en karta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in