2023-10-28, 08:26
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDickweed
Varför kan jag som egen företagare inte ge min personal rätt lön och bra arbetsmiljö utan kollektivavtal?

Fördelen är att du kan ägna dig åt sitt företagande. Dina anställda kan ägna sig åt att jobba. Diskussionen om villkor etc. sköter din arbetsgivarorganisation, resp dina anställdas fackorganisation. Finns inget som hindrar att man diskuterar detaljer på lokal nivå. du behöver heller inte vara juridisk expert for att avgöra huruvida dina avtal är laglig eller inte. Sådant vet parterna.

Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Om de är så mycket bättre är det ju helt ofarligt för dem att skriva på?
Varför skall Tesla ens motarbeta det?

A-ha Tesla är rädda för att de skall behöva vara en shysst arbetsgivare där de anställda slipper slicka röv....
Tänkte inte på det....

Du är ju för fan efterbliven, har du stödperson???
Är du kanske inlagd på sluten vård?

Om de hade haft allt så mycket bättre är det ju bara att skriva på eller?

Jag vet faktiskt inte, tvivlar på att någon annan gör det heller. Min teori är att för Teslas del handlar det inte om Sverige.

Om man tecknar kollektivavtal här, kommer man att kräva det i exempelvis Tyskland och USA. I dessa länder regleras arbetsvillkoren i lag och facken tenderar till att ställa till med massa problem.
Citera
2023-10-28, 08:32
Medlem
Enkelt, alla anställda blir F-skattade så knullar vi facket
Citera
2023-10-28, 08:35
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
För att vara gammal, vis och erfaren med dina "ordinarie utbildningar" utrycker du dig i nivå med en fiskmås.

Förklara istället fördelen och vinsten med den svenska modellen och den fackliga närvaron (i sverige) på en global nivå?
Fattar du inte sådant själv är det hopplöst att förklara något för dig.
Har du sovit bort varenda lektion i skolan?

Gör ett försök att ta reda på saker själv. Börja med ordet "Fredsplikt"

Den svenska modellen gör att vi sällan har strejker och istället väl fungerande företag där anställda trivs.
Citera
2023-10-28, 08:35
Medlem
TurboOMXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Enligt facket så har de sämre villkor än vad ett kollektiv avtal skulle ge. Men det brukar var mer än lönevillkor och pension som står på spel. En sak som de brukar påpeka är medbestämmande rätten när ett företag saknar kollektiv avtal.
Naturligtvis ska deras anställda ha bra villkor. Det finns saker i deras villkor som är sämre än genomsnittet i branschen. Vi ser att de har lägre genomsnittslöner. De har sämre försäkrings- och pensionsvillkor, bland annat har de inte rätt till deltidspension,
https://carup.se/facket-tesla-i-sverige-har-lagre-loner-och-samre-villkor/
Spännande av sossarna att komma med pensionsargument när sossarnas pensionssystem gör att de 20-30 åringar som jobbar på tesla inte kommer få högre pension än någon som gått på soc hela livet
Citera
2023-10-28, 08:42
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorrelino
Tesla, och för all del alla andra, som inte vill ge alla reglerad lön och arbetsvillkor kan enkelt ställa människor mot varandra. Om nån klagar över sin lön åker man ut och någon som nöjer sig med mindre lön tar över. Men du gillar väl rovdrift på människor. Du kanske borde flytta till Kina. Där låser man in knegarna tills 14-timmarspasset är slut. Din våta dröm...

Nu svarade du inte på vad Tesla faktiskt gör utan vad de kan göra, men fine. Lön och arbetsvillkor kommer man rimligtvis överens med arbetsgivaren om vid en anställning. Man får anta att den lön man kommer överens om är beroende av den kompetens man besitter och som arbetsgivaren efterfrågar. Skulle de hitta någon med samma kompetens som är villig att utföra arbetet till en billigare peng så har arbetsgivaren sannolikt betalat ett överpris från början. Frågan är väl, skulle du vilja arbeta på ett företag som inte värdesätter dig? Och nej, jag tycker inte om rovdrift på människor eller hur Kina fungerar. Det som kanske inte slagit dig är att om man inte trivs på det företag man arbetar för eller de villkor som erbjuds så är man fri att göra det som jag betraktar som det mognare valet här: man slutar på företaget och söker ett annat arbete!
Citera
2023-10-28, 08:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
Nu svarade du inte på vad Tesla faktiskt gör utan vad de kan göra, men fine. Lön och arbetsvillkor kommer man rimligtvis överens med arbetsgivaren om vid en anställning. Man får anta att den lön man kommer överens om är beroende av den kompetens man besitter och som arbetsgivaren efterfrågar. Skulle de hitta någon med samma kompetens som är villig att utföra arbetet till en billigare peng så har arbetsgivaren sannolikt betalat ett överpris från början. Frågan är väl, skulle du vilja arbeta på ett företag som inte värdesätter dig? Och nej, jag tycker inte om rovdrift på människor eller hur Kina fungerar. Det som kanske inte slagit dig är att om man inte trivs på det företag man arbetar för eller de villkor som erbjuds så är man fri att göra det som jag betraktar som det mognare valet här: man slutar på företaget och söker ett annat arbete!

Låter utmärkt, men det är inte riktigt så enkelt. Innan vi fick fackförbund så var det ett rent helvete med jobb.

Men om alla sköter sig och kan tala för sig så skulle dit resonemang fungera utmärkt.

Hur ska en städerska agera tycker du?
Senast redigerad av argumentera 2023-10-28 kl. 08:52.
Citera
2023-10-28, 08:52
Medlem
Imnshos avatar
Trots att jag är högerman så ser jag vissa fördelar med kollektivavtal. Det blir mycket smidigare och billigare för företaget att förhandla med personal och förhålla sig till olika former av lagar.

Visst är facken äckliga på många sätt, men jag ser det hela pragmatiskt efter mitt långa arbetsliv i konkurrensutsatt exportindustri.

För Tesla tror jag det handlar om en principsak mer än pragmatism.
Citera
2023-10-28, 08:59
Medlem
Det är enbart svaga snöflingor som har en tendens av att ständigt vara sjuka och allmänt missköta jobbet som skriker sig hesa om kollektivavtal.

Dessutom är dessa as som alltid tar i lättaste ändan helt omöjliga att göra sig av med om man har kollektivavtal.

Samtliga ombudsmän är de lataste maskar som enbart slingrar sig undan för att slippa jobba.

Vi som är starka och eftertraktade på arbetsmarknaden behöver inget fackförbund.
Vi förhandlar för oss själva och har i regel högre lön och bättre förmåner än de fackligt anslutna.

Vi har råd med privata inkomstbortfallsförsäkringar, sjukdoms och olycksfalls försäkringar.

Jag behöver inte skänka runt en röding i månaden åt syltryggar som skall glida omkring och ändå inte få nåt gjort.

Tesla gör helt rätt, fler företag borde ta efter!
Citera
2023-10-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decimal1
Avtal reglerar sämsta möjliga villkor och lönenivåer. Något som behövs eftersom t.ex. lägstalön inte finns reglerat i svensk lag.

En arbetsgivare kan alltid förbättra lön samt vilkor till bättre än de som står skrivna i avtalen.

Nej, eftersom att kollektivavtal dessutom kostar utöver lönerna är det inte alltid möjligt att höja lönerna, dessutom kan det i vissa fall innebära trolöshet mot huvudman.

Minimilön ärinte bara av godo, men ungefär som att ett företag kan erbjuda lön över den borde det vara möjligt för en arbetstagare att kunna erbjuda sina tjänster till under minimilöner, något kollektivavtal reglerar bort.

Har man t ex läst en utbildning och formellt sitter på en kompetens men av olika anledningar inte är kompetent i praktiken hade det kunnat vara av godo att få erbjuda sina tjänster till ett lägre belopp tills dess att man känner sig kompetent.

Blir väldigt hårt för nån som har läst tre år, eller mer, men aldrig landar ett jobb för att ingen arbetsgivare vill ta smällen då den kan få nån mer kompetent till samma lönenivå.
Citera
2023-10-28, 09:14
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Marknaden är global inte Svensk. Tesla är ett amerikanskt bolag som har hela världen som spelplan. Om en svensk servicetekniker*vill söka jobb i Indien, är det fritt fram (och tvärt om för den delen). Om tesla vill förse sina svenska verkstäder med tekniker från USA kan de göra det, eller vilken lösning som helst som är vettig ekonomiskt. Vi lever inte på 1800 talet längre.

Marknaden är både Global och Svensk. Tesla måste följa de lagar och regler som finns i de olika länderna, och ha lägstalöner och anpassade efter vad som gäller. Den svenska modellen är det som gäller här, och vill man inte ta del av den kommer man få ta del av de motsättningar som sker här då.

Eller tror du att de Indiska och Amerikanska verkstäderna har samma lön? Vi lever inte på 1800 talet, men vi lever i verkligheten. Olika platser i världen fungerar påå olika sätt.
Citera
2023-10-28, 09:16
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Nej, eftersom att kollektivavtal dessutom kostar utöver lönerna är det inte alltid möjligt att höja lönerna, dessutom kan det i vissa fall innebära trolöshet mot huvudman.

Minimilön ärinte bara av godo, men ungefär som att ett företag kan erbjuda lön över den borde det vara möjligt för en arbetstagare att kunna erbjuda sina tjänster till under minimilöner, något kollektivavtal reglerar bort.

Har man t ex läst en utbildning och formellt sitter på en kompetens men av olika anledningar inte är kompetent i praktiken hade det kunnat vara av godo att få erbjuda sina tjänster till ett lägre belopp tills dess att man känner sig kompetent.

Blir väldigt hårt för nån som har läst tre år, eller mer, men aldrig landar ett jobb för att ingen arbetsgivare vill ta smällen då den kan få nån mer kompetent till samma lönenivå.

Då är ju felet snarare att man utbildnat sig i onödan, om ingångslönen är för låg, och någon utan den sitt diplom kan göra samma jobb billigare?
Citera
2023-10-28, 09:18
Medlem
Roande att läsa alla negativa tankar kring denna konflikt. Jag undrar hur många av er som hade haft högre lön / mer förmåner utan avtal.

Arbetarna tjänar på avtal, de som förlorar är företagen möjligtvis
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in