2023-10-28, 00:53
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDickweed
Exakt, potten gör att spannet blir för snävt. Mitt max kommer aldrig motsvara min prestation eftersom andra medlemmar som inte lyfter ett finger ska få för lite. Detta slår på mig även fast jag inte är medlem. Min löneökning motsvarande inte prestation -> Motivationen sjunker -> Jag gör som de andra medlemmarna och lyfter inte ett finger -> skadligt för företaget. Bolaget går sämre = skadligt för alla.

Har tom mottagit förslag om att starta eget AB och konsulta för att runda systemet. Känns ju inte rimligt på något sätt.
Fast Tesla har ju här chansen att visa var det blå skåpet skall stå.
1. Vi tecknar avtal enl. deras uppfattning om minimilöner.
2. Vi struntar i den svenska avtalsmodellen och betalar bättre utanför "potten".

Jättebra, jag ser fortfarande inga problem...
Citera
2023-10-28, 00:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Om jag var anställt i ett företag som av någon anledning, och av förklarliga skäl, ville sänka min lön för att säkra företagets överlevnad, skulle jag acceptera detta. Göra mitt yttersta för att komma ut starkare på "andra sidan" och förhoppningvis bli belönad när vinden vänder. Facket skulle antagligen strejka och kursa bolaget? Dåligt för alla.

Nja, allt beror ju på skalan man använder. Om tillräckligt många får sänkt lön kan det skapa ekonomiska svårigheter i samhället.

Och om detta är ett alternativ, varför ska man som företagare ens försöka dra ner på andra kostnader. Man kan ju bara sänka lönekostnader och vips så har man en bättre budger när man inte har råd med allt.
Citera
2023-10-28, 01:06
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapster
Först och främst: https://imgur.com/a/MgOXB8x, varsågod. Till dig.
För det andra så kan jag väl medge att jag parafraserade den fackliga representanten. Men hela attityden i hans sätt att beskriva det Tesla just nu gör talar mer åt att han tycker att detta är det värsta som har inträffat på många decennier.

Och jo, jag är väl medveten om vad "den svenska modellen" går ut på. Vi vill undvika att staten skjuter ner folk som vill ha högre löner. Men jag står fortfarande fast vid att jag inte tycker att kollektivavtal är rätt väg att gå. Passar det inte, byt jobb.
Svenska modellen går ut på att man förhandlar och sker i fred vilket du inte fattar.

Har du ens ett jobb eller erfarenhet av arbetsliv?
Jag har det som både jobbat på vad man kallar golvet (10+) och på senare år (20+) som företagets representant som chef.

Svenska modellen är bra för företag och anställda till skillnad för de som ska lösa allt med konflikt och strejk.

Läs på och lär dig något innan du lägger ut din skit.
Citera
2023-10-28, 01:07
Medlem
SirDickweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Helt rätt! Att Elon Musk ska tjäna miljarder medan andra äter blodpudding 365 dagar om året är skevt. Visst ska man få tjäna pengar men se för fan till att de som gör att en blir rik har ett drägligt liv.

Tesla's salary ranges from $57,000 in total compensation per year for a Sales at the low-end to $542,640 for a Legal at the high-end. The lowest is a Receptionist at $38,015 annually.

35 000 SEK för det lägst betalade jobbet hos Tesla. Nu är ju detta i USA så jämförelsen antagligen blir skev beroende på skattetryck och omkostnader. Men blodpudingsnivå vet jag inte om vi har i Sverige?

Har hört om avsides kollegor som fått anställning i "Big 7 bolag" och lyfter 2-3 miljoner per år i "vanliga ingenjörs arbeten" Det ser du inte i Sverige.
Citera
2023-10-28, 01:11
Medlem
Oj vad jag skulle vilja skriva mycket om ämnet för det är komplicerat, men om jag ska fatta mig någorlunda kort så:

Jag tycker att dagens Svenska modell har en hel del brister (t.ex. att facken sponsrar politiska partier), men omstart arbetsgivare och företag ställer sig utanför undermineras mycket av vår lagstiftning. Vi har inte lagstadgade minimilöner som andra länder, tjänstepension är inte stipulerat mm.

Självklart går det att lösa, men det är inte helt enkelt och därför tycker jag att det är bra om även Tesla skaffar ett kollektivavtal. Sedan gjorde faktiskt SVT en bra dokumentär som heter lönedumparna och som pekar på attacken i Sverige faktiskt misslyckats med att företräda arbetstagarna i Sverige.

Så minsta motståndets lag för min del.
Citera
2023-10-28, 01:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet20222
Tesla har LÅNGT MYCKET BÄTTRE VILLKOR än de jävla slavkontrakt facket godkänner.

Du verkar inte veta ett skit och har säkert aldrig arbetat i vuxen ålder?
Idiot

Jag har jobbat 10+ år på golvet hos Volvo och varit medlem i Metall.
Sedan varit chef på andra företag 20+ år och haft bra relation till fackligas vilket vi haft en bra utveckling för både företag och anställda.
Alltid varit medlem i facket och alltid röstat på högra sidan eftersom jag vet att de skapar mer arbetstillfällen och välstånd än sossarna någonsin gjort.

Fortfarande håller vi på och utökar produktionen när andra håller på och drar ned. ( I SVERIGE )
Svenskt familjeägt företag som investerar rejält i Sverige och personalen mår bra.

Jag är nu 67 år och jobbat sedan jag var 19 år efter ordinarie utbildningar.
Jag har via jobbet varit i flera andra länder och sett hur bra vi har det i Sverige. Något jag sätter högt värde på.
Du ditt kryp, återvänd till den sten du kommer ifrån.
Citera
2023-10-28, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rasch
På vilket sätt har Tesla utnyttjat någon?

Tesla, och för all del alla andra, som inte vill ge alla reglerad lön och arbetsvillkor kan enkelt ställa människor mot varandra. Om nån klagar över sin lön åker man ut och någon som nöjer sig med mindre lön tar över. Men du gillar väl rovdrift på människor. Du kanske borde flytta till Kina. Där låser man in knegarna tills 14-timmarspasset är slut. Din våta dröm...
Citera
2023-10-28, 01:46
Medlem
SirDickweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nja, allt beror ju på skalan man använder. Om tillräckligt många får sänkt lön kan det skapa ekonomiska svårigheter i samhället.

Och om detta är ett alternativ, varför ska man som företagare ens försöka dra ner på andra kostnader. Man kan ju bara sänka lönekostnader och vips så har man en bättre budger när man inte har råd med allt.

Detta svar var avhängt om påståendet av att företagsledning är nollor. Global marknadsekonomi och fluktuation kan självklart leda till ekonomiska svårigheter lokalt och få inverkan på arbetsmarknad. Att företag skulle stärka sina marginaler med hjälp av systematisk lönedumpning för egen vinning var inte en del av argumentationen. Om man kan spinner vidare på scenariot att ett företag ägnar sig åt detta, tex Tesla, tänker jag att detta är självjusterande på en global nivå utan skriva en hel uppsats.
Citera
2023-10-28, 02:10
Medlem
SirDickweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Idiot

Jag har jobbat 10+ år på golvet hos Volvo och varit medlem i Metall.
Sedan varit chef på andra företag 20+ år och haft bra relation till fackligas vilket vi haft en bra utveckling för både företag och anställda.
Alltid varit medlem i facket och alltid röstat på högra sidan eftersom jag vet att de skapar mer arbetstillfällen och välstånd än sossarna någonsin gjort.

Fortfarande håller vi på och utökar produktionen när andra håller på och drar ned. ( I SVERIGE )
Svenskt familjeägt företag som investerar rejält i Sverige och personalen mår bra.

Jag är nu 67 år och jobbat sedan jag var 19 år efter ordinarie utbildningar.
Jag har via jobbet varit i flera andra länder och sett hur bra vi har det i Sverige. Något jag sätter högt värde på.
Du ditt kryp, återvänd till den sten du kommer ifrån.

För att vara gammal, vis och erfaren med dina "ordinarie utbildningar" utrycker du dig i nivå med en fiskmås.

Förklara istället fördelen och vinsten med den svenska modellen och den fackliga närvaron (i sverige) på en global nivå?
Citera
2023-10-28, 02:43
Medlem
Citat:
Detta svar var avhängt om påståendet av att företagsledning är nollor. Global marknadsekonomi och fluktuation kan självklart leda till ekonomiska svårigheter lokalt och få inverkan på arbetsmarknad. Att företag skulle stärka sina marginaler med hjälp av systematisk lönedumpning för egen vinning var inte en del av argumentationen. Om man kan spinner vidare på scenariot att ett företag ägnar sig åt detta, tex Tesla, tänker jag att detta är självjusterande på en global nivå utan skriva en hel uppsats.
Vadå globalt?, det är service verkstäder .
De som äger sin Tesla lämnar in den för service lokalt där den bor. Den här marknaden påverkas inte av vad servicetekniker i Indien tjänar
Citera
2023-10-28, 03:04
Medlem
SirDickweeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangne
Vadå globalt?, det är service verkstäder .
De som äger sin Tesla lämnar in den för service lokalt där den bor. Den här marknaden påverkas inte av vad servicetekniker i Indien tjänar

Marknaden är global inte Svensk. Tesla är ett amerikanskt bolag som har hela världen som spelplan. Om en svensk servicetekniker*vill söka jobb i Indien, är det fritt fram (och tvärt om för den delen). Om tesla vill förse sina svenska verkstäder med tekniker från USA kan de göra det, eller vilken lösning som helst som är vettig ekonomiskt. Vi lever inte på 1800 talet längre.
Citera
2023-10-28, 03:27
Medlem
sanchoos avatar
Många medlemmar bryr sig idag endast om sig själv. Ingen vill vara en strejkare.
Förr i tiden så var arbetarna av hårdare virke. Man hade en respekt för många arbetshjon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in