Citat:
Ursprungligen postat av
argumentera
Låter utmärkt, men det är inte riktigt så enkelt. Innan vi fick fackförbund så var det ett rent helvete med jobb.
Men om alla sköter sig och kan tala för sig så skulle dit resonemang fungera utmärkt.
Hur ska en städerska agera tycker du?
Ingen har påstått att det är enkelt!
Märk väl. Jag har aldrig motsatt mig till exempel kollektiv förhandling, det skall förstås vara fritt upp till alla att organisera sig och försöka förhandla kollektivt. Min kritik handlar om de maffiametoder man använder sig av när man kräver att ett ”frivilligt” kollektivavtal tecknas och om inte arbetsgivaren går en till mötes strejkar och genomför blockader etc. Om arbetsgivaren inte är intresserad av någon kollektiv förhandling måste det också vara fritt för denne att säga nej till det. Passar det då inte arbetstagarna så får de söka sig någon annanstans. Det är det enda moraliskt riktiga.
En helt annan situation vore det förstås om man som arbetstagare skrivit ett avtal med arbetsgivaren som denne sedan bryter. Då får det tas upp i en domstol på samma sätt som andra avtalsbrott.
Och städerskan? Ja hon får förstås förhandla som alla andra. Hon skulle naturligtvis kunna organisera sig, men arbetsgivaren måste ha rätt att säga nej till kollektiv förhandling utan risk för den sorts utpressning som nu pågår i fallet mot Tesla.