2023-10-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onebiker
Det är enbart svaga snöflingor som har en tendens av att ständigt vara sjuka och allmänt missköta jobbet som skriker sig hesa om kollektivavtal.

Dessutom är dessa as som alltid tar i lättaste ändan helt omöjliga att göra sig av med om man har kollektivavtal.

Samtliga ombudsmän är de lataste maskar som enbart slingrar sig undan för att slippa jobba.

Vi som är starka och eftertraktade på arbetsmarknaden behöver inget fackförbund.
Vi förhandlar för oss själva och har i regel högre lön och bättre förmåner än de fackligt anslutna.

Vi har råd med privata inkomstbortfallsförsäkringar, sjukdoms och olycksfalls försäkringar.

Jag behöver inte skänka runt en röding i månaden åt syltryggar som skall glida omkring och ändå inte få nåt gjort.

Tesla gör helt rätt, fler företag borde ta efter!

Även du kan bli sjuk min vän. Glöm inte det
Citera
2023-10-28, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDickweed
Om jag var anställt i ett företag som av någon anledning, och av förklarliga skäl, ville sänka min lön för att säkra företagets överlevnad, skulle jag acceptera detta. Göra mitt yttersta för att komma ut starkare på "andra sidan" och förhoppningvis bli belönad när vinden vänder. Facket skulle antagligen strejka och kursa bolaget? Dåligt för alla.

Under pandemin och finanskrisen 2008 så skedde ett antal åtgärder för att företagen skulle överleva. Bland annat så infördes permiteringar och kortidsarbete. Detta gjordes i samarbete med facket. Åtgärderna gjorde att arbetsgivarna fick tillfälligt minskade kostnader men ledde till att färre behövdes sägas upp.
Citera
2023-10-28, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahre30
Även du kan bli sjuk min vän. Glöm inte det
Läs mitt inlägg igen, min vän!
Citera
2023-10-28, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Då är ju felet snarare att man utbildnat sig i onödan, om ingångslönen är för låg, och någon utan den sitt diplom kan göra samma jobb billigare?

Verkar ha blivit något missförstånd men det jag menade var.
Om någon klarat en utbildning men ändå i praktiken inte är helt kompetent och därför hade velat erbjuda en arbetsplats att jobba till en lägre lön tills att man får mer kött på benen.

Med kollektivavtal blir det inte tillåtet utan man måste lägga sig på avtalade miniminivå eller praktisera vilket blir snudd på slaveri.
Citera
2023-10-28, 09:30
Medlem
Jag brukar klaga på att facket är syltryggar som bara följer såssarna. Men nu när de äntligen sträcker på ryggen och sätter ner foten så visar de vilken styrka vi jobbare har. Hatten av för det.

Får se om de vågar gå så långt att de berättar vilja dessa svarfötter är. Misstänker att det skulle se dåligt ut för de senaste deceniernas öppna gränser och EU-utvidgning och därmed för de politiker facket uppmanat oss att rösta på...
Senast redigerad av kaenbyou 2023-10-28 kl. 09:31. Anledning: Felstavning
Citera
2023-10-28, 09:32
Medlem
Man blir måttligt road när kollektivavtal diskuteras, 99% av dem som är negativt inställd till kollektivavtal har ingen aning om vad ett kollektivavtal innebär.
Citera
2023-10-28, 09:32
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Fackföreningar är av ondo, titta bara alla medlemmar som betalar dyra pengar varje månad så att fackpamparna kan äta gratis och åka på resor. Det är beklämmande att folk har så stor tro på fackförbund.

Så du förespråkar den amerikanska modellen där arbetsgivarens ord är lag och du som arbetare har mycket lite att säja till om? Ungefär som att man inte skulle ha ett rättväsende i samället som värnar om ens rättigheter.
Självklart skall vi ett fack som motpart mot företagen. I de flesta fallen är detta ett samarbete som fungera bra.
Citera
2023-10-28, 09:39
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solstol28
Jo men, sätt in strejkbrytare bara. Vilken mekaniker som helst kan ju skruva i en Tesla..... NOT!!
Knappt någon elektronik och datorsystem i dessa bilar, lär man sig på en kafferast.... njae...
Tveksamt om Tesla släpper in vilken slask mekaniker som helst in i deras datorsystem. Ska ju ha gjort Teslautbildnngar A-Ö och högspännings utbildningar innan nån får ens öppna dörren, typ!

Och lägg sympatistrejker till det. Tex transport som inte kommer att leverera reservdelar och kaffe till mekanikerna!
Citera
2023-10-28, 09:49
Medlem
De som klagar över fackförbund bör påminnas om att det finns en anledning till att de kom till. Däremot är jag för att fackförbunden kapar banden till S och blir ett rent säkerhets- och löneförhandlingsgrupp och inte ägnar sig åt politik. Det är ganska uppenbart att det har funnits och fortfarande finns ett oheligt samband mellan S och facken där de kan gå mellan facket, partiet och t.o.m. styrelsen inom vissa företag.

Tesla har tagit stora steg i kampen mot andra företag och de håller på att vinna medan GM, Ford och Stellantis håller att tappa greppet. Man måste ta hårda tag och göra sig av med olönsamma förhållanden och kunna sänka priserna. De tre stora i Detroit riskerar att bli nästa industrigrupp i USA som faller samman p.g.a. att facken där under påhejning av Biden förstör för dem.
Citera
2023-10-28, 09:49
Medlem
Hallbarhetnollas avatar
100% stöd till mekarna på Teslas verkstäder.
Detta trots att det är arga Maggans rödvinsvänstern som ligger bakom denna antiamerikanska kamp.
Kollektivavtal gynnar faktiskt företaget mer än arbetarna om det är ett nytt vasst företag.

Men vill arbetarna ha Kollektivavtal så ska de få det, bara de då inser att de kommer bli av med en massa andra fördelar.
Man kan inte både ha kakan och samtidigt äta den

Det konstiga är nog ändå varför dessa fula bilar säljer så bra?
Citera
2023-10-28, 09:51
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argumentera
Låter utmärkt, men det är inte riktigt så enkelt. Innan vi fick fackförbund så var det ett rent helvete med jobb.

Men om alla sköter sig och kan tala för sig så skulle dit resonemang fungera utmärkt.

Hur ska en städerska agera tycker du?

Ingen har påstått att det är enkelt!

Märk väl. Jag har aldrig motsatt mig till exempel kollektiv förhandling, det skall förstås vara fritt upp till alla att organisera sig och försöka förhandla kollektivt. Min kritik handlar om de maffiametoder man använder sig av när man kräver att ett ”frivilligt” kollektivavtal tecknas och om inte arbetsgivaren går en till mötes strejkar och genomför blockader etc. Om arbetsgivaren inte är intresserad av någon kollektiv förhandling måste det också vara fritt för denne att säga nej till det. Passar det då inte arbetstagarna så får de söka sig någon annanstans. Det är det enda moraliskt riktiga.

En helt annan situation vore det förstås om man som arbetstagare skrivit ett avtal med arbetsgivaren som denne sedan bryter. Då får det tas upp i en domstol på samma sätt som andra avtalsbrott.

Och städerskan? Ja hon får förstås förhandla som alla andra. Hon skulle naturligtvis kunna organisera sig, men arbetsgivaren måste ha rätt att säga nej till kollektiv förhandling utan risk för den sorts utpressning som nu pågår i fallet mot Tesla.
Citera
2023-10-28, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TurboOMX
Spännande av sossarna att komma med pensionsargument när sossarnas pensionssystem gör att de 20-30 åringar som jobbar på tesla inte kommer få högre pension än någon som gått på soc hela livet

Intressant att du skyller pensionssystemet på sossarna mär det var en bred politisk uppgörelse.
Beslutet om pensionssystemet togs 1998 i det närmaste i enighet: fem av sju
riksdagspartier röstade för systemet och 85 procent av riksdagsledamöterna
https://www.nationalekonomi.se/wp-content/uploads/2020/11/48-7-akacs.pdf

Men vad man kan missa i pension när det inte finns ett kollektivavtal är tjänstepensionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in