2023-10-26, 17:52
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Frågan är du om det ändå bestämt måste vara denna Ann*i som skall vara kvinnan i SR.förhöret. Att de då står utomhus och när Ann*i öppnar ytterdörren till huset längre bort som inrymmer nr.73 och när portdörren stängs efter henne så drar han i portdörren till nr. 63 och går in ? Jaha möjligt givetvis.

Men att hon sedan då på Söndagen måste ha ErAns bil för en skrivning av kontrakt för grannhuset Lockerudsvägen 63 ? Det är ju något märkligt om det även rör sig om ErAns lägenhet. Det blir något underligt, när jag tänker att dörrar slår igen så får jag en bild framför mig att dessa båda bor i samma trappuppgång, men vi vet inte som sagt...He he, ja knepigt.

Det klart att det är ändå nära till hands att det skall handla om en flickvän/ f d flickvän som är så "nära inpå" ErAn själv vid denna tidpunkten givetvis men...Är det helt uteslutet för dig att det ändå kan vara en annan kvinna det kan röra sig om eller hur resonerar du ? Tjatigt är det och jobbigt enveten är jag tydligen med detta...också..Sorry.

Att kontrakt skall skrivas på söndagen betyder inte att XXXXX har sitt boende tryggat i närtid.

Jag vet givetivis inte om XXXXX är AnGa men uppenbart har AnGa inte haft en stabil boendesituation 1992. Det kan leda till flyttar som kanske inte är optimala.

Noterade för övrigt att även ErAn har bott i Karlslund precis som SöKn.

Citat:
Går vi till den välkände Er*k Ander*sen (f.1967) så bodde han enligt Skatteverket på Lockerudsvägen 63 från och med 19920302. Han bodde desförinnan i Töreboda och invandrade då från Ålborg strakten, Danmark , 19890618. 19930701 flyttade han till Lockerudsvägen 11, sedan till Karslund, Mariestad , 19940209. Sedan invandrade han fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark en tid.

Bodde de på samma plats? Vem är SöKn värd "Schu*ltz"?
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-26 kl. 18:01.
Citera
2023-10-26, 21:50
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loudamus

Intressant att notera är för övrigt att man nu drog sig till minnes att det ska ha varit samma dag som P.N. sedermera kom hem som händelsen då tjejen så övertydligt tystades ner på frågan om Helena inträffade, och att det dessutom ska ha rört sig om samma tjej som bott vägg i vägg med P.N. på Vasavägen (jag hade tidigare fått intrycket att det skulle ha rört sig om en flickvän senare i successionsordningen). Kanske hon skulle kunna fås att lätta sitt hjärta i frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Uppsägningstiden är 3 månader om XXXXX har ett regelmässigt kontrakt, men skiter det sig i ett förhållande kan man få ett andrahandsboende som kanske bara är rent tillfälligt. Jag håller med om att det är helsnurrigt, men en del av snurrigheten försvinner om vi betänker att ErAn anmäldes som misstänkt först i mitten av juli. AnGu kan ha varit tvungen att flytta tillbaka tilll ErAn tillfälligt innan den nya lägenheten stod tom. Hon kan även ha valt att aldrig flytta in i den nya lägenheten då vittnesmålet mot ErAn kan ha gjort det obekvämt för henne att bo kvar.

Citat:
Att kontrakt skall skrivas på söndagen betyder inte att XXXXX har sitt boende tryggat i närtid.

Jag vet givetivis inte om XXXXX är AnGa men uppenbart har AnGa inte haft en stabil boendesituation 1992. Det kan leda till flyttar som kanske inte är optimala.

Man undrar lite vad chanserna då är för att de skulle ha dykit upp en lägenhet i precis i samma trappuppgång som ErAn bodde i då, på Lockerudsvägen 63 fast en helt annan lägenhet och som hon måste ha en bil att åka i väg med för att skriva kontrakt på Söndagen när detta hus ligger alldeles i anslutning till hennes egna på Lockerudsvägen 73. Det lutar ju givetvis mer åt att tanken med flytten tillbaka till Lockerudsvägen 63 igen 19920701 var tillbaka till ErAns lägenhet. Varför måste hon då låna bilen och dra iväg någon annanstans bort för att skriva på detta kontrakt på en Söndag ? Möjligt kanske men något konstigt.

Sedan dras ju som du säger drevet igång mot ErAN i mitten av juli och hon vittnar mot honom i förhöret alltså, gör hans situation svårare och hon har fortsatt kvar Lockerudsvägen 63 som bostadsadress ända tills hon utvandrar för gott en kort tid senare 19920829... I den danska tidningen uttalar hon sig om att de fortfarande är vänner och att han skall ha polerat bilen dagen efter på Söndagen den 14 juni 1992. HÄR stöder hon faktiskt hans linje om detta HELT emotsatt till vad den "aviga" kvinnan i förhöret genomgående inte verkar göra.

Mina alarmklockor går faktiskt av gällande henne och jag får anledning att tro att hon var den kvinna som var uppe i PNs lägenhet då loudamus källa hörde det han/hon, hörde från en öppen balkongdörr. Jag har aldrig kunnat tänka mig att någon svensk kvinna bosatt i Mariestad skulle kunnat hålla en sådan här hemsk hemlighet inom sig, som handlar om en ung kvinnans försvinnande i deras egen ålder.

Tanken har alltid varit mycket främmande att tänka sig. Läget kan bli helt annorlunda med en ung danska som inte alls har samma starka koppling till Mariestad men mer av koppling till de landsmän som var uppe i l denna lägenhet både vad gäller kärlek och lojalitet. Det bör vara den profilen på denna kvinna, som är mer avskuren också från de andra Mariestadskvinnornas pratande och sammanhang. Hur skulle en Mariestadskvinna kunna hålla tyst om något sådant här ?

När denna unga kvinna ombeds av de bryska mansrösterna i lägenheten, "att aldrig mer nämna Helena" så gör hon som de säger av kärlek och lojalitet. Något som är brännhett i detta är att AnGa bodde på Vasavägen 3 när PN bodde där. Vi vet inte om de bodde vägg i vägg men misstanken om att AnGa var kvinnan i lägenheten och då även kunnat "polat" med PN då är ingen omöjlighet då hon inte längre var ihop med ErAN då. Danskar har alltid haft en något mer liberal syn på sånt här än svensken , det kan vi nog vara ganska överens om .

Hon utvandrar sedan kort tid efter försvinnandet, för gott till Danmark 20 år gammal ,19920829 och kommer aldrig mer tillbaka. Jag tror hon vet en hel del om detta försvinnande.
Citera
2023-10-26, 22:01
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vi kan vidga synen lite mer. Det finns två möjligheter:

1) Personerna i bilen hade ingen aning om vart de egentligen körde. De körde söderut på kartan (med E20 i ryggen), passerade Trankärrsvittnets hus (som då kom på deras högersida) och svängde sedan in höger på den streckade vägen. Väl inne på den vägen gick det kanske inte att vända, utan de var tvungna att fortsätta. Alternativet hade då varit att backa tillbaka om det inte gick att vända.

2) Personerna i bilen visste precis vad de gjorde.

Oavsett vilket av alternativen: Personerna i bilen var ju borta i 45 minuter! Säg att det tar några minuter att långsamt köra vägen upp mot där den tar slut, och några minuter att köra tillbaka. Säg fem minuter totalt. De andra 40 minuterna, då? De fyra personerna i bilen MÅSTE JU (!) ha sysselsatt sig med något i området. Det är sannerligen inte svårt att tänka sig att allt detta hade att göra med att Helena hade försvunnit bara några timmar tidigare.

Min fetning plus understrykning i meningen längst ner.

Klockrent, och denna grävda grop likt en grav, just i detta området täckt med granris/grenar... Det är nästan för mycket. Det är därför man håller på att gå i taket varje gång man läser de senaste inläggen om just detta. Puls, var ordet ja.
Senast redigerad av IB03 2023-10-26 kl. 22:05.
Citera
2023-10-26, 23:52
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Klockrent, och denna grävda grop likt en grav, just i detta området täckt med granris/grenar... Det är nästan för mycket. Det är därför man håller på att gå i taket varje gång man läser de senaste inläggen om just detta. Puls, var ordet ja.

Nu lär du inte gå i taket av mitt inlägg. Men vad tror du själv om saknaden av växtlighet i gropen om den är grävd 29 år tidigare?

https://imgbb.com/myVx2Q5
Citera
2023-10-27, 00:26
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nu lär du inte gå i taket av mitt inlägg. Men vad tror du själv om saknaden av växtlighet i gropen om den är grävd 29 år tidigare?

Du menar för 31 år sedan? Bilden är INTE tagen igår, Sculley! Den togs för väldigt många år sedan, men minst för typ 15 år sedan. Kan till och med vara längre sedan än så. Marken består mest av sten och berg, så det tar lång tid för någon växlighet att slå rot. Dessutom stängde granriset ute det mesta av ljuset under ganska lång tid - om det inte barrade för mycket/för tidigt.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-27 kl. 00:36.
Citera
2023-10-27, 06:12
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Citat:

Citat:
Du menar för 31 år sedan? Bilden är INTE tagen igår, Sculley! Den togs för väldigt många år sedan, men minst för typ 15 år sedan. Kan till och med vara längre sedan än så. Marken består mest av sten och berg, så det tar lång tid för någon växlighet att slå rot. Dessutom stängde granriset ute det mesta av ljuset under ganska lång tid - om det inte barrade för mycket/för tidigt.

Att en grop i en skog saknar växtlighet är inte ovanligt. Gropen fylls ju kontinuerligt av skräp som skapar ett ytskikt som lätt torkar ut. Det som lyckas gro täcks snart över av nytt skräp. Även marken runt gropen är fattig på växtlighet, så jag tippar att gropen finns i anslutning till en grupp höga och täta granar.

Om jag minns rätt så nämndes gropen i tråden runt 20 år efter Helena försvann, så Ugglans tidsuppgift är rimlig.
Citera
2023-10-27, 08:19
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Att en grop i en skog saknar växtlighet är inte ovanligt. Gropen fylls ju kontinuerligt av skräp som skapar ett ytskikt som lätt torkar ut. Det som lyckas gro täcks snart över av nytt skräp. Även marken runt gropen är fattig på växtlighet, så jag tippar att gropen finns i anslutning till en grupp höga och täta granar.

Om jag minns rätt så nämndes gropen i tråden runt 20 år efter Helena försvann, så Ugglans tidsuppgift är rimlig.

Nej, bra Sculley fortsätt med ifrågasättande och din oftast kritiska hållning, detta gör att teorier, faktapresentation och resonemang måste ständigt underbyggas och förtydligas samt att vissa ideer helt kan kasseras. Urvalet av alla möjligheter kan då bantas ned om möjligt, kraftigt.

Se här vad samtalet om just detta utvecklas, ibland drar du dina "provokationer" något för långt dock...He He, då grymtar vi...
Citera
2023-10-27, 08:57
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Går vi till den välkände Er*k Ander*sen (f.1967) så bodde han enligt Skatteverket på Lockerudsvägen 63 från och med 19920302. Han bodde desförinnan i Töreboda och invandrade då från Ålborg strakten, Danmark , 19890618. 19930701 flyttade han till Lockerudsvägen 11, sedan till Karslund, Mariestad , 19940209. Sedan invandrade han fram och tillbaka mellan Sverige och Danmark en tid.

Citat:

Söre*n Knuds*en (f. 1943), nu blir det riktigt intressant igen.
Denne man har invandrat till Sverige i omgångar, första gången var det 19670822 sedan igen 19741010 sedan åter igen 19880704.

Mycket riktigt så är hans första adress efter senaste invandringen, Vasavägen 1, Mariestad. Sedan blir det mycket intressant. Efter det blir det Stallgatan 3E , Töreboda från 1991-11-10 samma adress som ErAn.

Vad händer sen tror ni då ? Vart flyttar han sen ? [b][u]Till Lockerudsvägen 63, 19920302.

Sedan flyttar han 19930319 till en C/o adress: Schultz. Med adressen Karlslund 1001, 542 93 Mariestad.

Han flyttar därifrån 1997015, till Stranden 6137, 542 91 Mariestad. Han utvandrar sedan för gott därefter under 1997.

Citat:

Det är underligt vad dessa två följs åt ändå SöKn och ErAn även om den huvudsakliga förklaringen för detta helt klart är att SöKn som bodde i husvagn vid Katrinefors måste ha en tillgänglig utdelningsadress för sin post, för detta kommer kompisen ErAn i in bilden.

Men detta mönster bryts av vid ett tillfälle i denna flytthistorik och det är när ErAn 19930701 flyttade till Lockerudsvägen 11 när det sker, då har redan SöKn varit skriven på Karslund PL: 1001 542 93 Mariestad sedan 19930319 . Men då måste han ju ha en annan person som får hans post till sig och då blir det en C/o adress med denne "Schultz" som kommer in i bilden.

Det märkliga som kommer sen då blir något omvända roller då om så vill för då flyttar ErAn efter SöKn och anländer på samma adress som SöKn, 19940209. Alltså Karslund, PL:1001 , 542 93 Mariestad. Vilken fastighet exakt kan det röra sig om då i Karlslund, månntro ? Möjligt lite överkurs att veta och ta reda på kanske.

Han bor där knappt ett år då han sedan utvandrar första gången tillbaka till Danmark 19950126. Märkligt vart bor han då någonstans på denna fastighet ? I bostadshuset eller hyr han ett annat hus på tomten eller vad ? Att de följs åt så ändå. Hm.

Sedan utvandrar SöKn tillbaka till Danmark för gott under 1997.
Senast redigerad av IB03 2023-10-27 kl. 09:01.
Citera
2023-10-27, 09:02
Medlem
Sculleys avatar
Citat:

Jag menar 29 år efter att den grävdes, som du själv uppgav senaste gången gropen var uppe för diskussion. Ja, gropen var ju fortfarande täckt med granris när den hittades.
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Citera
2023-10-27, 09:10
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre

Jag skulle också tippa på att gropen finns i anslutning till granskog och tror fortfarande att gropen är ett gammalt skotarspår.
Citera
2023-10-27, 09:13
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Nej, bra Sculley fortsätt med ifrågasättande och din oftast kritiska hållning, detta gör att teorier, faktapresentation och resonemang måste ständigt underbyggas och förtydligas samt att vissa ideer helt kan kasseras. Urvalet av alla möjligheter kan då bantas ned om möjligt, kraftigt.

Se här vad samtalet om just detta utvecklas, ibland drar du dina "provokationer" något för långt dock...He He, då grymtar vi...

Det är väl inte mitt fel att Ugglan har taskigt minne?
Citera
2023-10-27, 12:46
Medlem
Citat:
Sorry, men jag fattar nada! Varifrån saknas en Tenor-ask? Sen frågar jag igen, vet du om ringar, cerat och halstablett hittades på samma ställe?

Jag undrar också. Om det saknas en tenorask måste någon ha sagt att det skulle finnas en tenorask. En lös tablett kan ligga i en ficka eller i ryggsäcken och ramla ut. Jag har ofta tablettaskstabletter som ramlat ut och ligger löst i fickan.
Jag minns inte riktigt om när ceratet dök upp i media, men jag tror inte det var de första åren i alla fall. Tabletten är jag nästan säker på dök upp i media långt senare.
Ingenstans har det stått att tabletten ska ha varit i Helenas mun, så något DNA finns troligtvis inte på den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in