Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Jag har frågat tidigare, men du har undvikit frågan: Vilket är beviset för att KM ska ha ringt från torget runt kanske 02:15? Bara hans egna ord?
I
"Att lösa ett mord" (Viaplay) , så sägs detta av Fredrik Undevik och KM, att sambon skall ha
uppskattat denna tid till 2:15. Detta samtal kan ju avslutats då emellan 2.10-2.15. Jag har svårt att se att han skall ljuga om detta samtals själva existens i denna dokumentär när det inbegriper hans dåvarande sambo vid denna tid.
Det är så här att allt detta med KM blir så klockrent så att alla kan förstå att det BARA kan vara KM som gått med Helena på bron och att de GICK på bron.
JA.
Det är här detta telefonsamtal KM gör på torget när Helena lämnas på trappen, hon pratar då här med vännen Bjö*rn Wall*berg här och säger att hon skall gå hem, vilket hon även sagt precis innan vid baren "är det inget som skall gå åt mitt håll ?". Här sågs även KM vid hennes sida. De är i alla fall också tre vittnen som uppger att de sett en ensam gåendes Helena över torget.
Helena går ensam över torget och KM står och ringer, när han är klar ser han en gåendes Helena över torget och springer/skyndar sig ifatt henne , så de båda blir det par som sedan syns på "Österlånggatan gåendes i riktning bort från Torget", som tas upp i P4-dok. del 3.
Detta telefonsamtal gör alltså inte KM mindre misstänkt utan detta blir istället helt klockrent som ett urverk. KM är då även den pilotmannen som minuter senare ses gåendes med en kvinna som ÄR Helena på bron. Ja, detta är helt stenklart. Här på Kungsgatan så MÅSTE alltså den bil ha stått som kort senare blir inblandad i Helenas försvinnande, att detta par här mycket troligt kan haft en första kontakt med personerna i denna bil.
Paret Helena och KM fortsätter alltså över bron och sedan ses av brovittnet ta ner höger ner på stigen emellan fängelset och ån. När detta par går ner här så KAN ENDAST ETT BOSTADSOMRÅDE VARA AKTUELLT SOM DESTINATION I DETTA VÄGVAL- EKUDDENS BOSTADSOMRÅDE, där Helena bodde. Alla andra möjliga bostadsområden utesluts därmed i valet av denna stig och i den
riktning den leder.
Helena med eller utan promenadsällskap har heller inte setts gåendes västerut på Marieholmsleden efter bron, så är det.
När paret kommer upp här på Ekuddenvägen vid skogsstigen står alltså denna bil här redan som detta par stött på tidigare på Kungsgatan. GM alltså.
Lite om KM:
"Enligt vittnen hade den misstänkte mannen pilotglasögon på sig under kvällen. Själv har han sagt att han inte minns om han hade glasögon men om han hade det var det inte pilotglasögon. Dessutom stämde andra uppgifter i signalementet in på mannen", en "olycklig slump" kallar han det själv , enligt radiokanalen.
Göteborgs-Posten , 2017-11-02, uppdaterad 2023-09-04, (Min fetning.)
KM
minns alltså inte heller om han hade glasögon på sig eller inte denna kväll...Detta skriker ju lögn lång väg och ännu ett distanserande från allt vad som har med Helena att göra. Jag frågade PW själv om KM verkligen hade pilotglasögon då jag inte trodde detta i det läget då jag ringde. Hon svarade: "Jag
vet ju vad han hade för glasögon". Det är ju så att han var på PWs förfest och i detta avsnitt "Mannen i pilotglasögonen" , slås ju fast att denne misstänkte man i fråga
hade just sådana på sig denna kväll/natt.
Lägg då till en lucka under natten på 1timma och 15 minuter som KM inte har något som helst alibi för i lilla Mariestad och att han sagt i rutinförhören direkt efter försvinnandet 1992: "att han knappt varit i närheten av Helena den kvällen". Behöver jag säga mer ?