2024-05-05, 22:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Har GW Persson någonsin uttalat sig om brovittnet?---

I praktiken gör han det genom att helt ignorera vittnet och konsekvent hävda att Helena skjutsats till Kohagen.

Citat:
---Jag tror att du skulle behöva ta dig en rejäl funderare på det här. Vilka andra två personer skulle ha gått på bron den där natten och som så exakt skulle ha passat in i vittnets beskrivning?---

Vittnet har inte sett Helenas ansikte. Att vittnet ringde berodde på att han eller hon läste i tidningen om byxorna, annars finns ingen grund att ringa in. Därmed föreligger direkt risk för vittneskontaminering.

En avgörande faktor är hur vanligt det var med randiga byxor bland kvinnor 1992. Såvitt jag får fram av chatgpt så var det ganska vanligt. Färgglada byxor var generellt vanligare då än nu, vi måste därför även räkna med risken för förväxling.
Citera
2024-05-05, 22:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
I praktiken gör han det genom att helt ignorera vittnet och konsekvent hävda att Helena skjutsats till Kohagen.

Vittnet har inte sett Helenas ansikte. Att vittnet ringde berodde på att han eller hon läste i tidningen om byxorna, annars finns ingen grund att ringa in. Därmed föreligger direkt risk för vittneskontaminering.

En avgörande faktor är hur vanligt det var med randiga byxor bland kvinnor 1992. Såvitt jag får fram av chatgpt så var det ganska vanligt. Färgglada byxor var generellt vanligare då än nu, vi måste därför även räkna med risken för förväxling.

Nej, GW Persson har menat att skjutsen skulle ha gått direkt till lekplatsen, vilket betyder att han struntar inte bara i brovittnet utan också i både "Hanna" och "Killarna"! (GW Persson har fett fel!)

Du vet inte om brovittnet såg Helenas ansikte eller inte. Du vet heller inte att brovittnet skulle ha läst om byxorna i tidningen. Det är fullt möjligt att vittnet hörde av sig därför att hon hade sett en kvinna och en man gå över bron när hon själv passerade över bron. Att du bortser från punkt 2 ovan är en sak, men de andra tre punkterna? Tidsfönstret? Pilotglasögonen? Avvikelsen från bron? Även du har ibland en småskum förmåga att vilja få bort brovittnet.

Jo, visst är det möjligt att randiga byxor var "inne" 1992, men frågan handlar ändå om just de här byxorna. Och igen: Hur stor är sannolikheten för att en annan kvinna gick på bron med likadana byxor? Tillsammans med en man i pilotglasögon? En stund efter 02:00? I riktning mot Helenas hem? Varför hörde ingen annan kvinna och man av sig som hade passat in på signalementen? De fanns inte! Du agerar märkligt irrationellt nu.
Citera
2024-05-05, 22:47
Medlem
Jag tänker att KM kanske varit intresserad av Helena ett tag. Hans sambo har noterat detta. När KM ringer till henne från stan(?) på natten berättar han kanske för henne att han tänker följa Helena hem eftersom hon får gå själv annars. Var jobbade sambon? Kan hon möjligtvis ha åkt ifrån jobbet en stund och genomskjutit Helena och KM vid kohagen? Frågan: ”Vad håller ni på med, så kan ni inte göra” (eller dylikt) skulle ju i sådana fall kunna vara befogad.
Bara funderingar…
Citera
2024-05-05, 23:17
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Jag har frågat tidigare, men du har undvikit frågan: Vilket är beviset för att KM ska ha ringt från torget runt kanske 02:15? Bara hans egna ord?

I "Att lösa ett mord" (Viaplay) , så sägs detta av Fredrik Undevik och KM, att sambon skall ha uppskattat denna tid till 2:15. Detta samtal kan ju avslutats då emellan 2.10-2.15. Jag har svårt att se att han skall ljuga om detta samtals själva existens i denna dokumentär när det inbegriper hans dåvarande sambo vid denna tid.

Det är så här att allt detta med KM blir så klockrent så att alla kan förstå att det BARA kan vara KM som gått med Helena på bron och att de GICK på bron. JA.

Det är här detta telefonsamtal KM gör på torget när Helena lämnas på trappen, hon pratar då här med vännen Bjö*rn Wall*berg här och säger att hon skall gå hem, vilket hon även sagt precis innan vid baren "är det inget som skall gå åt mitt håll ?". Här sågs även KM vid hennes sida. De är i alla fall också tre vittnen som uppger att de sett en ensam gåendes Helena över torget.

Helena går ensam över torget och KM står och ringer, när han är klar ser han en gåendes Helena över torget och springer/skyndar sig ifatt henne , så de båda blir det par som sedan syns på "Österlånggatan gåendes i riktning bort från Torget", som tas upp i P4-dok. del 3.

Detta telefonsamtal gör alltså inte KM mindre misstänkt utan detta blir istället helt klockrent som ett urverk. KM är då även den pilotmannen som minuter senare ses gåendes med en kvinna som ÄR Helena på bron. Ja, detta är helt stenklart. Här på Kungsgatan så MÅSTE alltså den bil ha stått som kort senare blir inblandad i Helenas försvinnande, att detta par här mycket troligt kan haft en första kontakt med personerna i denna bil.

Paret Helena och KM fortsätter alltså över bron och sedan ses av brovittnet ta ner höger ner på stigen emellan fängelset och ån. När detta par går ner här så KAN ENDAST ETT BOSTADSOMRÅDE VARA AKTUELLT SOM DESTINATION I DETTA VÄGVAL- EKUDDENS BOSTADSOMRÅDE, där Helena bodde. Alla andra möjliga bostadsområden utesluts därmed i valet av denna stig och i den riktning den leder. Helena med eller utan promenadsällskap har heller inte setts gåendes västerut på Marieholmsleden efter bron, så är det.

När paret kommer upp här på Ekuddenvägen vid skogsstigen står alltså denna bil här redan som detta par stött på tidigare på Kungsgatan. GM alltså. Lite om KM:

"Enligt vittnen hade den misstänkte mannen pilotglasögon på sig under kvällen. Själv har han sagt att han inte minns om han hade glasögon men om han hade det var det inte pilotglasögon. Dessutom stämde andra uppgifter i signalementet in på mannen", en "olycklig slump" kallar han det själv , enligt radiokanalen.
Göteborgs-Posten , 2017-11-02, uppdaterad 2023-09-04, (Min fetning.)

KM minns alltså inte heller om han hade glasögon på sig eller inte denna kväll...Detta skriker ju lögn lång väg och ännu ett distanserande från allt vad som har med Helena att göra. Jag frågade PW själv om KM verkligen hade pilotglasögon då jag inte trodde detta i det läget då jag ringde. Hon svarade: "Jag vet ju vad han hade för glasögon". Det är ju så att han var på PWs förfest och i detta avsnitt "Mannen i pilotglasögonen" , slås ju fast att denne misstänkte man i fråga hade just sådana på sig denna kväll/natt.

Lägg då till en lucka under natten på 1timma och 15 minuter som KM inte har något som helst alibi för i lilla Mariestad och att han sagt i rutinförhören direkt efter försvinnandet 1992: "att han knappt varit i närheten av Helena den kvällen". Behöver jag säga mer ?
Senast redigerad av IB03 2024-05-05 kl. 23:51.
Citera
2024-05-05, 23:43
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
I "Att lösa ett mord" (Viaplay) , så sägs detta av Fredrik Undevik och KM, att sambon skall ha uppskattat denna tid till 2:15. Detta samtal kan ju avslutats då emellan 2.10-2.15. Jag har svårt att se att han skall ljuga om detta samtals själva existens i denna dokumentär när det inbegriper hans dåvarande sambo vid denna tid.

Det är så här att allt detta med KM blir så klockrent så att alla kan förstå att det BARA kan vara KM som gått med Helena på bron och att de GICK på bron. JA.

Det är här detta telefonsamtal KM gör på torget när Helena lämnas på trappen, hon pratar då här med vännen Bjö*rn Wall*berg här och säger att hon skall gå hem, vilket hon även sagt precis innan vid baren "är det inget som skall gå åt mitt håll ?". Här sågs även KM vid hennes sida. De är i alla fall också tre vittnen som uppger att de sett en ensam gåendes Helena över torget.

Helena går ensam över torget och KM står och ringer, när han är klar ser han en gåendes Helena över torget och springer/skyndar sig ifatt henne , så de båda blir det par som sedan syns på "Österlånggatan gåendes i riktning bort från Torget", som tas upp i P4-dok. del 3.

Detta telefonsamtal gör alltså inte KM mindre misstänkt utan detta blir istället helt klockrent som ett urverk. KM är då även den pilotmannen som minuter senare ses gåendes med en kvinna som ÄR Helena på bron. Ja, detta är helt stenklart. Här på Kungsgatan så MÅSTE alltså den bil ha stått som kort senare blir inblandad i Helenas försvinnande, att detta par här mycket troligt kan haft en första kontakt med personerna i denna bil.

Paret Helena och KM fortsätter alltså över bron och sedan ses av brovittnet ta ner höger ner på stigen emellan fängelset och ån. När detta par går ner här så KAN ENDAST ETT BOSTADSOMRÅDE VARA AKTUELLT SOM DESTINATION I DETTA VÄGVAL- EKUDDENS BOSTADSOMRÅDE, där Helena bodde. Alla andra möjliga bostadsområden utesluts därmed i valet av denna stig och i den riktning den leder. Helena med eller utan promenadsällskap har heller inte setts gåendes västerut på Marieholmsleden efter bron, så är det.

När paret kommer upp här på Ekuddenvägen vid skogsstigen står alltså denna bil här redan som detta par stött på tidigare på Kungsgatan. GM alltså. Lite om KM:

"Enligt vittnen hade den misstänkte mannen pilotglasögon på sig under kvällen. Själv har han sagt att han inte minns om han hade glasögon men om han hade det var det inte pilotglasögon. Dessutom stämde andra uppgifter i signalementet in på mannen", en "olycklig slump" kallar han det själv , enligt radiokanalen.
Göteborgs-Posten , 2017-11-02, uppdaterad 2023-09-04, (Min fetning.)

KM minns alltså inte heller om han hade glasögon på sig eller inte denna kväll...Detta skriker ju lögn lång väg och ännu ett distanserande från allt vad som har med Helena att göra. Jag frågade PW själv om KM verkligen hade pilotglasögon då jag inte trodde detta i det läget då jag ringde. Hon svarade: "Jag vet ju vad han för glasögon". Det är ju så att han var på PWs förfest och i detta avsnitt "Mannen i pilotglasögonen" , slås ju fast att denne misstänkte man i fråga hade just sådana på sig denna kväll/natt.

Lägg då till en lucka under natten på 1timma och 15 minuter som KM inte har något som helst alibi för i lilla Mariestad och att han sagt i rutinförhören direkt efter försvinnandet 1992: "att han knappt varit i närheten av Helena den kvällen". Behöver jag säga mer ?

I all välmening, men du behöver inte förklara händelseförloppet efter torget för mig, för jag tänker i stort sett samma som du. (Jag är helt med på att KM gick med Helena över bron.) Men det som då påverkas är - som jag tidigare har tagit upp - tiden för "Hanna". Här varierar faktiskt tidsuppgifterna ganska friskt sedan tidigare - allt från 02:15 till typ 02:30 - så visst skulle ett avslutat telefonsamtal runt 02:10 till 02:15 ha kunnat funka.

Men jag har dock fortfarande invändningar om telefonsamtalet runt 02:15. Att Fredrik och KM säger att KM:s sambo ska ha uppskattat tiden för samtalet till runt 02:15 är en sak, men hur vet Fredrik det? Vet Fredrik det bara för att KM har sagt det? För inte har väl Fredrik fått läsa i förundersökningen? *** Återigen: KM kan ha sagt precis vad f*n som helst till Fredrik! Det är bara i polisförhören som den tiden i så fall återfinns - och då sagd av KM:s sambo KB. Jag menar att vi INTE vet säkert om KM ringde till sin nattarbetande sambo runt 02:15. Vi vet heller inte om KM ringde sin nattarbetande sambo runt 04:00, men enligt Lars Johansson verkar tidshålet i KM:s berättelse inte ta slut förrän runt just 04:00, så mot bakgrund av det kan ett sådant samtal ha ägt rum vid 04:00.

*** Risken är överhängande att Fredrik kan ha blivit manipulerad av KM - eller att Fredriks "uppdrag" är att "rädda/hjälpa" KM.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-05 kl. 23:50.
Citera
2024-05-06, 00:00
Medlem
IB03 - ok, jag hugger pa betet. Sa om du nu gissar helt korrekt, lat oss anta det. KM gick med Helena. Ar KM Helena's mordare eller ej ?

Om ja, hur far du in en bil och allt annat i ett valdigt tight tidsfonster ? Han ar val bevisligen sedd runt 3.30 ensam i ett helt annat omrade, alltsa en timme eller sa efter den formodade tiden for brottet ? Utan bil och bevisligen inte blodig, sonderslagen och uppriven som man kanske borde forvanta sig efter en fysisk strid.

Om nej, (och den har ar mycket mera intressant) om din och Ugglans teori nu stammer (vi antar det) och han vet mycket mera, varfor i hela friden och hela halva Halsingland har karlen hallit kaften med allt han hypotetiskt vet i over 30 ar och lopt personligt gatlopp i media och pa social medier personligen for ett brott han inte begatt ? Varfor ? Vem skyddar han ? All eventuell radsla for att tjalla 1992 om sa nu var fallet maste ju nu ha overgatt i faktumet nu att han skulle bli hela Mariestads hjalte om han berattade allt och angav de skyldiga. Finns ingen som skulle bry sig on honom, allt skulle komma som en tsunami pa garningsmannen/mannen. Sa varfor inte sjunga ut ? Om din/er teori ar korrekt, varfor inte avsluta allt och radda sitt eget skinn for all framtid nar han nu inte gjort nagot ?
Citera
2024-05-06, 00:15
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
IB03 - ok, jag hugger pa betet. Sa om du nu gissar helt korrekt, lat oss anta det. KM gick med Helena. Ar KM Helena's mordare eller ej ?

Om ja, hur far du in en bil och allt annat i ett valdigt tight tidsfonster ? Han ar val bevisligen sedd runt 3.30 ensam i ett helt annat omrade, alltsa en timme eller sa efter den formodade tiden for brottet ? Utan bil och bevisligen inte blodig, sonderslagen och uppriven som man kanske borde forvanta sig efter en fysisk strid.

Om nej, (och den har ar mycket mera intressant) om din och Ugglans teori nu stammer (vi antar det) och han vet mycket mera, varfor i hela friden och hela halva Halsingland har karlen hallit kaften med allt han hypotetiskt vet i over 30 ar och lopt personligt gatlopp i media och pa social medier personligen for ett brott han inte begatt ? Varfor ? Vem skyddar han ? All eventuell radsla for att tjalla 1992 om sa nu var fallet maste ju nu ha overgatt i faktumet nu att han skulle bli hela Mariestads hjalte om han berattade allt och angav de skyldiga. Finns ingen som skulle bry sig on honom, allt skulle komma som en tsunami pa garningsmannen/mannen. Sa varfor inte sjunga ut ? Om din/er teori ar korrekt, varfor inte avsluta allt och radda sitt eget skinn for all framtid nar han nu inte gjort nagot ?

Skaffa dig ett svenskt tangentbord. Seriöst!

Jag har förklarat hur en bil kan rymmas i tidsfönstret enligt "ja", och det gjorde jag senast för bara några dagar sedan.

Enligt "nej": Vi har ju varit tydliga med KM inte måste ha begått brottet! Har du inte fattat någonting? Däremot kan han veta eller ana något - och kan ha blivit hotad att hålla käften. Till exempel. Och hur kul tror du att det skulle vara att "rädda sitt eget skinn för all framtid" när han så här länge redan har varit tyst? Du tror inte att bara det - att nu! - skulle skrämma honom?

Faktum kvarstår: KM har en tidslucka på upp mot en timme som han inte kan förklara. Vad gjorde han under den timmen?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-06 kl. 00:19.
Citera
2024-05-06, 00:19
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är viktigt att vi håller isär personer här. Brovittnet är just brovittnet, som kom gående med några vänner på Marieholmsbron in mot stan och som är känt för polisen. Brovittnet har tydligt kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig, tillsammans med en man som bar pilotglasögon, vars signalement passar som hand i handske på en person inne på Stadt - nämligen KM. Tidsfönstret stämmer, riktningen som de två gick i stämmer också. Det som avviker kraftigt är att någon/några påstår att Helena skulle ha setts gå ensam, av bland andra Prytz67. Precis allt talar för att det sistnämnda är falsk information.

Det finns inte på kartan att den man som sågs gå med Helena över bron, helt plötsligt skulle ha avvikit från henne efter bron. Med största sannolikhet är det mannen som gick med Helena över bron som också är den personen som har "läckt" desinformation. Möjligen att någon i dennes nära omgivning har "hjälpt till" med desinformationen.

Är det verkligen tydligt att brovittnet har kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig?
Citera
2024-05-06, 00:24
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Är det verkligen tydligt att brovittnet har kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig?

Och där kom Farbror Dryg igen och märkte ord. Du är - igen - dumpad på obestämd framtid. (Det spelar ingen roll vad jag eller någon annan skriver så är det fel. "I detalj" är också fel. Och så vidare.) De övriga punkterna, då? Fel ordval i dem också?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-06 kl. 00:26.
Citera
2024-05-06, 00:34
Medlem
Sorry, Ugglan. Alla bor inte i Sverige och har svenska tangentbord. Take it or leave it.

Naval. Saledes. Jag koper betet och hanger med pa din teori. Jag upprepar min fraga igen. Varfor skulle han halla kaften efter 30 ar nar han har precis allt att vinna pa att beratta allt han vet ? Det ar ju han som ar utpekad och ifragasatt som mordare ? Det ar han som loper gatlopp redan nu, hur kan det mojligtvis bli varre ? Sa varfor knipa kaft ? Vem skyddar han ? Vem ar han radd for ?

Det ar ju knappast sa att nagon skulle komma med baseballtra och dra knana pa karlen och hanga honom i narmaste trad, tvartom skulle det ju bli bara positiva konsekvenser for alla, utom da for garningsmannen naturligtvis.
Senast redigerad av MrConwell 2024-05-06 kl. 00:37.
Citera
2024-05-06, 00:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Sorry, Ugglan. Alla bor inte i Sverige och har svenska tangentbord. Take it or leave it.

Naval. Saledes. Jag koper betet och hanger med pa din teori. Jag upprepar min fraga igen. Varfor skulle han halla kaften efter 30 ar nar han har precis allt att vinna pa att beratta allt han vet ? Det ar ju han som ar utpekad och ifragasatt som mordare ? Det ar han som loper gatlopp redan nu, hur kan det mojligtvis bli varre ? Sa varfor knipa kaft ? Vem skyddar han ? Vem ar han radd for ?

Det ar ju knappast sa att nagon skulle komma med baseballtra och dra knana pa karlen och hanga honom i narmaste trad, tvartom skulle det ju bli bara positiva konsekvenser for alla, utom da for garningsmannen naturligtvis.

Jag förstår det där med "att inte bo i Sverige" och att inte ha svenskt tangentbord ... Tack!!!

Vad skulle KM ha att vinna på att säga något nu när han inte har sagt något hittills? Det blir ju bara värre med tiden! Och hur skulle han kunna bevisa något? Vem skulle tro på honom?

Tidsluckan på upp mot en timme igen, då. Din tanke om den?
Citera
2024-05-06, 02:07
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Det är en som en orgasm för vissa i tråden, men tyvärr blev det en bara våt fläck på deras lakan, brovittnet är icke trovärdigt, det är enbart en dröm för dessa skribenter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in