2023-10-25, 16:52
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Han säger också att de ramlade ur ryggsäcken när hon lyftes in i baksätet, varpå det är lätt att förstå var i förhållande till bilspåren det hittats, enligt hans uppfattning.
Men det är antagande och teorier. Leif har aldrig löst något fall. Han är en underhållare.
Helenas försvinnande är fortfarande en gåta, med nästan inga bekräftat säkra ledtrådar alls.

Exakt men försök förklara det för Ugglan.

Du som brukar ha bra koll på vad som skrevs i tidningarna efter försvinnandet, minns du om upphittad halstablett och cerat nämndes?
Citera
2023-10-25, 18:09
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley

Du som brukar ha bra koll på vad som skrevs i tidningarna efter försvinnandet, minns du om upphittad halstablett och cerat nämndes?

Leif GW skriver i Professor Wille Vingmutter att fynden är "två av Helenas ringar, båda slutna ringar, ett cerat och något annat av liknande karaktär som jag glömt. Dessa fynd ligger för övrigt väl samlade och jag har en bestämd uppfattning om varför de gör det och varför de hamnat där." (s. 479).

"Medan detta [bråket mellan Helena och hennes baneman] pågår har föraren av bilen bestämt sig för att köra ner till lekplatsen där stigen mynar ut. --- korsar med viss brådska tvärs över lekplatsen och bromsar in alldeles vid skogsbrynet" (s. 483).

"Först lyfter man in en livlös Helena i baksätet på bilen. I samband med det tippar man ut de lösa föremål som finns i hennes ryggsäck. Det upptäcker man aldrig och det är därför som de ligger väl samlade på det ställe där den parkerade bilen stått. Ungefär mitt på vänstersidan av bilen". (s. 483).

Här kan man konstatera att antingen har Jenvén och Leif GW olika uppfattning om var sakerna låg eller också har Leif GW en felaktig uppfattning av hur lekplatsen såg ut.

Om spåret i asfalten är från bilens högra framdäck (om den står med fronten inåt) så är vänstersidan av bilen inne på själva grusplan. Det finns ju ett träräcke på lekplatsen. Bilen kan alltså inte passera asfaltsgången.

Om bilen backat in, vilket GW inte verkar tänka sig, så att det är vänster bakdäck som står på asfalten. I så fall hamnar sakerna ännu längre från den plats som Jenvén pekar ut eftersom vänstersidan nu blir bort från skogsbrynet.

De olika uppgifterna kan harmoniseras om Leif GW glömt träräcket. I så fall kan spåren i asfalten vara från höger bakdäck och vänstersidan av bilen hamnar på samma plats som Jenvén pekar ut.

För övrig nämner inte Leif GW någon lega, och någon lega behövs inte heller om gärningsmännen trampat i gräset när Helena fördes in i bilen.

Men som sagt, det finns ett träräcke på platsen så de två beskrivningarna går inte ihop...

Jag anser dock att GW har en poäng i att en rimlig tolkning är att två gärningsmän lyft Helena vid bilen på ett sådant sätt att ryggsäcken hamnat upp och ned varvid alla småsaker ramlar ut någorlunda samlat.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-10-25 kl. 18:18.
Citera
2023-10-25, 18:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Är det bekräftat att halstabletten tillhörde Helena? Hittades inte ringar, cerat och halstablett på samma ställe?

Jag tror inte att det är bekräftat officiellt, men eftersom Peter Thylén på Kalla fall sa till Judaland i ett telefonsamtal att en Tenor-ask saknas, var det med största sannolikhet Helenas halstablett som hittades.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-25 kl. 18:46.
Citera
2023-10-25, 18:32
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ajnoshort
Han säger också att de ramlade ur ryggsäcken när hon lyftes in i baksätet, varpå det är lätt att förstå var i förhållande till bilspåren det hittats, enligt hans uppfattning.
Men det är antagande och teorier. Leif har aldrig löst något fall. Han är en underhållare.
Helenas försvinnande är fortfarande en gåta, med nästan inga bekräftat säkra ledtrådar alls.

Citat:

Men det är samma sak här: När GW Persson säger att prylarna ramlade ur ryggsäcken när hon lyftes in i baksätet, måste det INTE betyda själva lyftet vid den öppna bakdörren eller bagageluckan. GW Persson kan faktiskt tänka hela sekvensen, alltså från där man först lyfte upp henne och de få meterna till bilen. Det går inte att utläsa säkert vad han menar. Jag menar att GW Persson resonerar i mycket vida ordalag. Dessutom har han fel i nästan allt. Han har fel om när den första skon hittades. Karln är helt väck. Varför fäster du dig så vid hans fabler, Sculley?

Upphittad halstablett och cerat har nämnts först på senare tid - i vart fall halstabletten. Den är BEKRÄFTAD av Peter Thylén på Kalla fall till Judaland i ett telefonsamtal. Dessutom nämner GW Persson halstabletten i TV4-inslaget som Sculley länkade till.

I övrigt finns det faktiskt flera bekräftat säkra ledtrådar.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-25 kl. 18:36.
Citera
2023-10-25, 18:44
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Leif GW skriver i Professor Wille Vingmutter att fynden är "två av Helenas ringar, båda slutna ringar, ett cerat och något annat av liknande karaktär som jag glömt. Dessa fynd ligger för övrigt väl samlade och jag har en bestämd uppfattning om varför de gör det och varför de hamnat där." (s. 479).

"Medan detta [bråket mellan Helena och hennes baneman] pågår har föraren av bilen bestämt sig för att köra ner till lekplatsen där stigen mynar ut. --- korsar med viss brådska tvärs över lekplatsen och bromsar in alldeles vid skogsbrynet" (s. 483).

"Först lyfter man in en livlös Helena i baksätet på bilen. I samband med det tippar man ut de lösa föremål som finns i hennes ryggsäck. Det upptäcker man aldrig och det är därför som de ligger väl samlade på det ställe där den parkerade bilen stått. Ungefär mitt på vänstersidan av bilen". (s. 483).

Här kan man konstatera att antingen har Jenvén och Leif GW olika uppfattning om var sakerna låg eller också har Leif GW en felaktig uppfattning av hur lekplatsen såg ut.

Om spåret i asfalten är från bilens högra framdäck (om den står med fronten inåt) så är vänstersidan av bilen inne på själva grusplan. Det finns ju ett träräcke på lekplatsen. Bilen kan alltså inte passera asfaltsgången.

Om bilen backat in, vilket GW inte verkar tänka sig, så att det är vänster bakdäck som står på asfalten. I så fall hamnar sakerna ännu längre från den plats som Jenvén pekar ut eftersom vänstersidan nu blir bort från skogsbrynet.

De olika uppgifterna kan harmoniseras om Leif GW glömt träräcket. I så fall kan spåren i asfalten vara från höger bakdäck och vänstersidan av bilen hamnar på samma plats som Jenvén pekar ut.

För övrig nämner inte Leif GW någon lega, och någon lega behövs inte heller om gärningsmännen trampat i gräset när Helena fördes in i bilen.

Men som sagt, det finns ett träräcke på platsen så de två beskrivningarna går inte ihop...

Jag anser dock att GW har en poäng i att en rimlig tolkning är att två gärningsmän lyft Helena vid bilen på ett sådant sätt att ryggsäcken hamnat upp och ned varvid alla småsaker ramlar ut någorlunda samlat.

En enklare beskrivning: När bilen kommer på gång-/cykelvägen från Ekuddenvägen svänger den vänster in på lekplatsen. Sedan svänger den direkt vänster igen och kör typ ett halvt högervarv och stannar på lekplatsen längst upp vid gränsen mot där Kohagen börjar. Bilen stannar bara några meter från den asfalterade gångvägen som skär genom lekplatsen nerifrån gång-/cykelvägen upp till Kohagen. Bilen stod alltså med största säkerhet med vänster sida precis i gränsen mellan lekplatsen och Kohagen, och bara några meter från den asfalterade gångvägen (som syns i TV3). När man startar slirar något drivhjul i sanden och "hugger" i asfalten.

När det gäller lyftet, kan det mycket väl ha gjorts ett omtag vid bilen. Det "totala lyftet" kan mycket väl ha inletts några meter bort, från där som Jenvén pekar. Alltså: De kan ha börjat att lyfta Helena där "Jenvéns lega" fanns, men när de kom till bilen insåg de att de behövde ta ett omtag eftersom det första "greppet" inte fungerade för själva ilastningen. Då passar både Jenvéns och GW Perssons tänk in.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-10-25 kl. 18:55.
Citera
2023-10-25, 18:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
Intressanta tankar om Kusabäcken/Trankärr...

Men, Ugglan, var det inte du som skrev att du (och någon annan?) talat med polisen om ryggsäcken och att ni kommit fram till att den inte var Helenas?

Om så är fallet är jag nyfiken på vilka grunder slutsatsen drogs att den inte tillhörde Helena. Om motivet inte passar i tråden så har jag rensat i min brevlåda... Tacksam för svar på ett eller annat sätt.

Jag undrar även om det finns belägg för att Helena hade med sig ett extra par skor eller om det är en trådsanning?

Återkommer. Körigt nu.
Citera
2023-10-25, 19:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror inte att det är bekräftat officiellt, men eftersom Peter Thylén på Kalla fall sa till Judaland i ett telefonsamtal att en Tenor-ask saknas, var det med största sannolikhet Helenas halstablett som hittades.

Sorry, men jag fattar nada! Varifrån saknas en Tenor-ask? Sen frågar jag igen, vet du om ringar, cerat och halstablett hittades på samma ställe?
Citera
2023-10-25, 19:51
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Fanns sådana fortfarande på 90-talet? Har inte sett sådana på länge. Köpt utomlands?

Vet du (eller någon annan) om något DNA-test gjordes på den tablett som ska ha hittats? Om det skulle vara Helenas DNA på tabletten så är det inte så konstigt om hon hade med sig en ask som hon åt ur, men annars...

Var det inte tal om ett tuggat tuggummi också, eller missminner jag mig där?
Citera
2023-10-25, 20:17
Medlem
Citat:

Hur kan du tillskriva GW Persson någon som helst trovärdighet? Han vet inte vad han säger. Han säger att den första skon hittades efter lunch!!! Nej, den första skon hittades på söndagskvällen! Inte ens det får han rätt! Kanonfel! GW Persson har inte rätt någonstans. Och när Tilde säger "om din teori stämmer ..." hugger GW Persson bryskt av henne genast och vräker ur sig att "nä, det är så här". Karln är totalt väck.

Förlåt en yngling, men på kvällen är faktiskt efter lunch. Om du inte har en mycket exotisk dygnsrytm.
Citera
2023-10-25, 22:07
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Sorry, men jag fattar nada! Varifrån saknas en Tenor-ask? Sen frågar jag igen, vet du om ringar, cerat och halstablett hittades på samma ställe?

GW i "Veckans brott": "Ja, dom hittar man då i anslutning till dom där bilspåren och det är en lekplats som ligger där. Och där hittar man då spåren efter bilen plus ringar plus andra saker som vi kan lämna därhän. Som är bevisligen Helenas"

GW i Ville Vingmutter, s.483: "Först lyfter man in en livlös Helena i baksätet på bilen. I samband med det tippar man ut de lösa föremål som finns i hennes ryggsäck. Det upptäcker man aldrig och det är därför de ligger så väl samlade på det ställe där den parkerade bilen har stått"

GW har insyn i utredningen och visste naturligtvis också hur själva brottsplatsen såg ut. Detta är ju lektion 1 A, i detta fall. Det är hans förklaringar till förloppet som jag inte är överens med honom om, hur detta gick till.

Om Peter Thylen säger att man hittat en halstablett då har man det, han gör nog ett antagande att det också behöver finnas en tillhörande tablettask. Men om det var Helenas halstablett vet jag ej inte heller om den är DNA-testad. Det behöver ju inte finnas en tillhörande tablettask, om det var Helenas Tenor-tablett som man hittat kan hon ju också ha fått en sådan av en vän innan hon gick möjligt. Det enda viktiga med denna tablett är om den är DNA-testad eller inte.

Inget mer att säga om detta.
Citera
2023-10-25, 22:56
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Enligt min källa bor SöKn och TNPT i husvagn vid Katrinefors år 1992. Kanske är det så att SöKn officiellt bor tillsammans med ErAn men i praktiken i husvagnen? På det viset får han ju en fungerande brevlåda...

Ja, det bör vara på detta sätt då. Han verkar då hänga på ErAN en del... Först i Töreboda , så var han skriven på samma adress sedan då även i när de är tillbaka i Mariestad igen 19920302. Kan han rentav haft husvagnen uppställd i Töreboda då innan ErAn flyttar till Lockerudsvägen 63 ? känns lite misstänkt. Annars blir det långt till ErAns brevlåda om han bodde vid Katrinefors då också.

TNPT blir då adresslös 19920222 efter att ha varit skriven på Vasavägen 7 innan. Är det då nu han då hamnar i husvagn vid Katrinefors då endast skriven på församlingen då givetvis. Undra hur han gjorde med sin post då, kanske löste det på något vänster, givetvis. Men då kan dessa båda hamnat vid Katrinefors ungefär samtidigt då ,när SöKn skriver sig på ErAns nya adress 19920302.

Vi har alltså dessa fyra personer som har olika förbindelser med varandra då. Den äldre SöKn som var 49 år gammal 1992, verkar tytt sig till den 25 årige ErAn av någon märklig anledning. Kompisar då förstås. Sedan hänger han med TNPT som var 28 år fyllda vid försvinnandet nere vid Katrinefors i husvagn. Sedan har vi ErAn och PN som var vänner antagligen sen gammalt från Ålborg och bör ha varit de som" polerade bilar" ihop på Söndagen den 14 juni 1992. PN och TNPT kom tillsammans till Mariestad och registrerades som invandrade på exakt samma dag, 19890213. Detta betydde att de var vänner redan innan från Danmark och körkortslöse PN behövde givetvis ha någon att åka med.

SöKn-ErAn-PN-TNPT.

Bilar
ErAn- ljusbeige Ford Sierra
PN- ljusbeige Golf
TNPT- vit BMW 316/318
SöKn- ingen känd uppgift

Den bil jag söker här egentligen är den ljusa mindre bil med sluttande bakparti som skall ha hämtat PN vid 22.30 utanför Bråtenvägen 70. Vem kan ha ägt en sådan bil ? ErAns Ford Sierra passar inte riktigt in klockrent för detta.

Vi kan även utöka om vi vill med liknande bil som sågs vid 23:30 på cykelvägen vid Helenas bostadsområde. Även LoVis bil om det inte var PNs Golf hon såg. Vi kan ju också ta med denna bils utseende även till observationen på Runstensvägen av den man som samtalat med Helena en tid innan försvinnandet. Samt om vi skall även gå på Efterlyst rekonstruktion med parkerandet på Sjukhuset 4.20. Då skall denna mindre ljusa bil med sluttande bakparti vara just en : Opel kadett E. Tar vi bort detta senare så lösgör vi oss från en låsning till denna bilmodell dock.

Om SöKn hade en sådan bil kan han väl knappast varit "mannen på Runstensvägen" i så fall, som skall ha varit emellan 25-30 år gammal med ljust hårsvall. Kan det i så fall varit TNPT som lånat SöKn bil, spekulativt tänkt ? Ja, det blir lite väl sökande här.

Men det verkar ju alla fall som SöKn har ingått i ErAns vänkrets trots sin ålder, helt klart. Om han var med i försvinnandet hade de någon med sig som hade erfarenhet, kanske var det hans ide att ta med kroppen och gömma den ? Med mer kyligt och beräknande agerande ?

ErAN
PN
TNPT
SöKn

Frågan är om det är den rätta laguppställningen för detta försvinnande ? Jag undrar egentligen vad för annat danskt alternativ det kan finnas att tillgå i så fall till de två sistnämnda ? Kanske är rätt här... Hm. KF får se till att öka lite i så fall med detta spår och eventuell topsning, SöKn är ju 80 bast i alla fall.
Senast redigerad av IB03 2023-10-25 kl. 23:09.
Citera
2023-10-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
...
Vad händer sen tror ni då ? Vart flyttar han sen ? Till Lockerudsvägen 63, 19920302. Exakt dit ErAn och hans flickvän flyttar vid exakt samma tidpunkt . Är det inte väldigt märkligt ? Skriver han sig på ErAns adress men själv bor i husvagn vid Katrinefors ? Gick det att göra så här då ? Frågan är hur han gör när ErAn bor på Stallgatan 3E i Töreboda, om han bor där fysiskt eller inte ? Han bör väl göra det annars måste väl ErAn komma med posten till han varje dag från Töreboda om han bodde i husvagn på Katrinefors då ? Kanske inte troligt.

....

Varför skulle han behöva få sin post varje dag? Någon gång i månaden räcker gott. Det finns de som hämtar sin post mer sällan än så.
Senast redigerad av Vradr 2023-10-25 kl. 23:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in