Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Jag håller med om att ÅK gjort ett dåligt jobb rakt igenom. Det finns många brister. Men det här är en brist i domstolens resonemang.
För att anse det bevisat utom rimligt tvivel att det var Johanna som ströp Tove, att hon inte skyddar någon annan, så för man ett resonemang om omständigheter runt omkring mordet. Det är alltså
en del i bevisningen mot Johanna. Varför för då inte domstolen motsvarande resonemang runt Maja? Gå igenom bevisläget för de både åtalade på samma sätt, för sjutton!!
Ang Johanna skriver man:
Att Johanna Jansson skulle ha tagit på sig den här gärningen för att skydda Maja Hellman bedömer hovrätten som uteslutet. Det har inte kommit fram något skäl för henne att göra detta. Tvärtom har bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll. Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen. Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat, dvs. att det var hon som tog ett strypgrepp på Tove Tönnies.
Det finns utrymme för att föra ett motsvarande resonemang kring Maja. Maja hoppade in i bråket mellan Tove och Johanna ca 1 timme före mordet, på samma sätt som Johanna beskriver att Maja gjorde i lägenheten. Är inte det en omständighet som hade kunnat beskrivas som "
Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat" på samma sätt?
Jag tycker att det är mycket märkligt att domstolen går in på bedömningar som har direkt påverkan på vad man anser är bevisat om Johannas skuld, men underlåter att göra motsvarande bedömning för Maja. Varför förs inte resonemanget om det finns
omständigheter som ger stöd för Johannas uppgifter om Maja??
Jag håller med, jag anser inte domen väl underbyggd i argumenten, det plockas godtyckligt - men det så kasst att ÅK inte startade vid Nöjet och vävde fram en tydligare bild och hade kunnat fortsätta framöver.
Jag trodde i min enfald att det här skulle bli typ kompletteras av den nya.
Ska han snacka om gemensamt och i samråd hade det varit ypperligt att rent överbetonat deras slemmiga kriminella relation.
Att Maja tamejfan inte är nån hjärndöd följare rätt igenom. Hur kunde hon dra till A*bin på egen hand?
"en mer tillbakadragen roll"
Bah...
Maja hoppar gärna in i handgemäng med Tove, ses nån timme innan mord.
Maja måtte vara helnöjd över jag-är-bara-en-liten-intetsägande-vante.
ÅK vet att det är exakt vad försvaret kommer försöka med, dvs alternativa teorier.
Han vet att det finns en fara i detta om han själv inte har nåt att kontra med.
Därför testade jag av ren nyfikenhet att istället sätta Maja på badrumsgolvet och inte tolka det inaktiva/noll steg som att hon sov. Om det öht funkade.
Om teorin är dålig är en annan femma men jag fick in henne där, hahaha!