2023-10-26, 12:28
Medlem
snooper123s avatar
Kommer MHs liv vara ett helvete nu?
Jag hoppas verkligen det...
Citera
2023-10-26, 12:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jodå, han stod på tur att bli mördad av flickorna. Står att läsa i FUP och är omkrivet i tråden. Det vara många som på sikt skulle stryka med och eldas upp.
Påstod Maja. Samtidigt som hon sa att J aldrig uttalat detta om hennes bror

Det fanns dock drösvis som kunde brunnit upp så det räcker till och blir över.
För J hade knappast några hemlisar som inte M var invigd i. Det var raka puckar.
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 12:31.
Citera
2023-10-26, 12:30
Avslutad
Mycket märkliga resonemang från HR. Man tittar på omkringliggande omständigheter när det gäller att bedöma om det är bevisat att Johanna ströp Tove i badrummet, men man tittar inte på omkringliggande omständigheter när det gäller bedömningen av Majas delaktighet??

Först börjar rätten med att säga att Johannas erkännande inte räcker i sig:
Vad är bevisat angående Johanna Janssons agerande?
Johanna Jansson har bland annat berättat att hon tog ett strypgrepp om Tove Tönnies hals. Detta stämmer väl överens med slutsatsen att huvudorsaken till att Tove Tönnies dog var kvävning genom manuell strypning. Det är dock av stort vikt att Johanna Janssons uppgifter, så långt det är möjligt, kontrolleras mot vad som i övrigt är känt i målet så det kan uteslutas att det var någon annan som tog strypgreppet.
Först går man igenom att förloppet som Johanna beskriver verkar stämma med vad som är känt från grannens vittnesmål, rättsläkarrapporten mm. Dvs rätten tittar på att Johanna har den kunskap om de faktiska omständigheterna som en mördare skulle ha. (Om Johanna hade erkänt att hon hade skjutit Tove hade hennes erkännande varit falskt, typ). Allt det här är jättebra.

Sen kommer rättens bedömning av andra omständigheter, jag kallar det stycket för 1:
Att Johanna Jansson skulle ha tagit på sig den här gärningen för att skydda Maja Hellman bedömer hovrätten som uteslutet. Det har inte kommit fram något skäl för henne att göra detta. Tvärtom har bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll. Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i
bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen. Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat, dvs. att det var hon som tog ett strypgrepp på Tove Tönnies. Till detta kan tilläggas att Maja Hellman helt förnekat inblandning i Tove Tönnies död
Efter den här bedömningen så landar rätten i att det är bevisat att Johanna har varit den som utfört strypgreppet.

När rätten sen tittar på vad som är bevisat om Majas skuld så börjar de med att titta på hennes egen berättelse och konstaterar att hon ljuger:
Maja Hellmans uppgifter om att hon till stor del sov under den tid som de tre var i lägenheten framstår som osannolika med hänsyn till vad som i övrigt kommit fram om att det förekom olika höga ljud och att det hela utspelade sig i en liten lägenhet.
Det framstår som i det närmaste otänkbart att Maja Hellman kan ha gått från sängen till toaletten och därefter ha befunnit sig i badrummet under den tid som Johanna Jansson åkte till McDonalds utan att Maja Hellman sett Tove Tönnies kropp. Det framstår också som mycket märkligt att Maja Hellman inte skulle ha frågat Johanna Jansson vad som hade hänt med Tove Tönnies när hon senare under kvällen har beskrivit att hon såg kroppen ligga inlindad i ett lakan.
OK, Maja ljuger som en häst travar. Det har vi vetat länge, HR håller med om det.

Vad finns då istället för uppgifter om Majas agerande?:
Till stöd för åtalet mot Maja Hellman finns främst de uppgifter som Johanna Jansson lämnat. Det ligger nära till hands att säga att det som Johanna Jansson beskrivit framstår som ett troligt händelseförlopp. Detta med hänsyn till att det synes vara mer troligt att det krävts två personer för att betvinga Tove Tönnies än att en person skulle klara av det. De omständigheterna att Tove Tönnies inte hade någon annans DNA under naglarna och att Johanna Jansson inte hade några synliga avvärjningsskador skulle också kunna tala för detta.
Sen går rätten in på att en medåtalads uppgifter ska bedömas med försiktighet, att Johannas uppgifter är detaljfattig (vilket man i iofs ser orsaker till), skadorna på Tove kan ha uppkommit på annat sätt osv.
Sammantaget är inte Johanna Janssons uppgifter sådana att de utan starkt stöd i den övriga utredningen kan läggas till grund för bedömningen i den här delen. Sådant stöd finns inte. Det är därmed inte ställt utom rimligt tvivel att Maja Hellman har deltagit i gärningen på det sätt som åklagaren har påstått. Maja Hellman ska därför frikännas från ansvar för mord.
Och där var det slut??!?!

Var är motsvarande stycke 1 för bevisläget mot Johanna för Majas del?? Varför skrivs inget om att Maja hoppade upp och la sig i bråket mellan Johanna och Tove på Nöjet? Varför är inte omständigheter före mordet en del i bedömningen av Majas skuld, när det är en del i rättens bedömning av Johannas skuld?
Citera
2023-10-26, 12:30
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Påstod Maja. Samtidigt som hon sa att J aldrig uttalat detta om hennes bror

Det fanns dock drösvis som kunde brunnit upp så det räcker till och blir över.
För J hade knappat några hemlisar som inte M var invigd i. Det var raka puckar.

Vad har Majas bror gjort Johanna för att förtjäna att dödas och brännas, dragit henne i spenarna?
Citera
2023-10-26, 12:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Vad har Majas bror gjort Johanna för att förtjäna att dödas och brännas, dragit henne i spenarna?
Maja hade beklagat sig över sin bror till J enligt egen utsago.
Varför han inte dög var hon dock inte tydlig mer.
Han dög iaf innan juni för då lånade han ut sin lgh i Gtbg till dem (innan han flyttade hem tll föräldrarna, bytte jobb etc).
Så Maja kanske inte gillade hans nya närvaro?

J påstår det att han inte hade samma syn som dom ang hbtq och nåt om invandrare.

Vad som även framkom via Majas mor var att de ifrågasatt om J var ett bra sällskap (hennes bror var jämnårig med J och gått på samma högstadie) och han hade sagt detta till föräldrarna.
Ur det perspektivet tror jag han uppfattades som ett hot mot deras relation - om föräldrarna dragit i handbromsen. M bodde hemma och var under 18 under större delen av relationen.
Deras relation var som sagt extremt tight och störd.
Citera
2023-10-26, 12:44
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mycket märkliga resonemang från HR. Man tittar på omkringliggande omständigheter när det gäller att bedöma om det är bevisat att Johanna ströp Tove i badrummet, men man tittar inte på omkringliggande omständigheter när det gäller bedömningen av Majas delaktighet??

Först börjar rätten med att säga att Johannas erkännande inte räcker i sig:
Vad är bevisat angående Johanna Janssons agerande?
Johanna Jansson har bland annat berättat att hon tog ett strypgrepp om Tove Tönnies hals. Detta stämmer väl överens med slutsatsen att huvudorsaken till att Tove Tönnies dog var kvävning genom manuell strypning. Det är dock av stort vikt att Johanna Janssons uppgifter, så långt det är möjligt, kontrolleras mot vad som i övrigt är känt i målet så det kan uteslutas att det var någon annan som tog strypgreppet.
Först går man igenom att förloppet som Johanna beskriver verkar stämma med vad som är känt från grannens vittnesmål, rättsläkarrapporten mm. Dvs rätten tittar på att Johanna har den kunskap om de faktiska omständigheterna som en mördare skulle ha. (Om Johanna hade erkänt att hon hade skjutit Tove hade hennes erkännande varit falskt, typ). Allt det här är jättebra.

Sen kommer rättens bedömning av andra omständigheter, jag kallar det stycket för 1:
Att Johanna Jansson skulle ha tagit på sig den här gärningen för att skydda Maja Hellman bedömer hovrätten som uteslutet. Det har inte kommit fram något skäl för henne att göra detta. Tvärtom har bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll. Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i
bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen. Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat, dvs. att det var hon som tog ett strypgrepp på Tove Tönnies. Till detta kan tilläggas att Maja Hellman helt förnekat inblandning i Tove Tönnies död
Efter den här bedömningen så landar rätten i att det är bevisat att Johanna har varit den som utfört strypgreppet.

När rätten sen tittar på vad som är bevisat om Majas skuld så börjar de med att titta på hennes egen berättelse och konstaterar att hon ljuger:
Maja Hellmans uppgifter om att hon till stor del sov under den tid som de tre var i lägenheten framstår som osannolika med hänsyn till vad som i övrigt kommit fram om att det förekom olika höga ljud och att det hela utspelade sig i en liten lägenhet.
Det framstår som i det närmaste otänkbart att Maja Hellman kan ha gått från sängen till toaletten och därefter ha befunnit sig i badrummet under den tid som Johanna Jansson åkte till McDonalds utan att Maja Hellman sett Tove Tönnies kropp. Det framstår också som mycket märkligt att Maja Hellman inte skulle ha frågat Johanna Jansson vad som hade hänt med Tove Tönnies när hon senare under kvällen har beskrivit att hon såg kroppen ligga inlindad i ett lakan.
OK, Maja ljuger som en häst travar. Det har vi vetat länge, HR håller med om det.

Vad finns då istället för uppgifter om Majas agerande?:
Till stöd för åtalet mot Maja Hellman finns främst de uppgifter som Johanna Jansson lämnat. Det ligger nära till hands att säga att det som Johanna Jansson beskrivit framstår som ett troligt händelseförlopp. Detta med hänsyn till att det synes vara mer troligt att det krävts två personer för att betvinga Tove Tönnies än att en person skulle klara av det. De omständigheterna att Tove Tönnies inte hade någon annans DNA under naglarna och att Johanna Jansson inte hade några synliga avvärjningsskador skulle också kunna tala för detta.
Sen går rätten in på att en medåtalads uppgifter ska bedömas med försiktighet, att Johannas uppgifter är detaljfattig (vilket man i iofs ser orsaker till), skadorna på Tove kan ha uppkommit på annat sätt osv.
Sammantaget är inte Johanna Janssons uppgifter sådana att de utan starkt stöd i den övriga utredningen kan läggas till grund för bedömningen i den här delen. Sådant stöd finns inte. Det är därmed inte ställt utom rimligt tvivel att Maja Hellman har deltagit i gärningen på det sätt som åklagaren har påstått. Maja Hellman ska därför frikännas från ansvar för mord.
Och där var det slut??!?!

Var är motsvarande stycke 1 för bevisläget mot Johanna för Majas del?? Varför skrivs inget om att Maja hoppade upp och la sig i bråket mellan Johanna och Tove på Nöjet? Varför är inte omständigheter före mordet en del i bedömningen av Majas skuld, när det är en del i rättens bedömning av Johannas skuld?
Bra sammanfattat. Jag får en lätt surrealistisk känsla när jag läser domen.

En annan sak som övergår mitt förstånd är hur man kan åka till McD för att köpa mat när man precis mördat någon?!

Bara tanken på att Johanna kommer ut i samhället om ca tio år (om inte HD sänker straffet ytterligare) är fasaväckande. Hon verkar helt sakna samvete och empati och är dessutom våldsbenägen. Hon uppfyller alla kriterier för en (kvinnlig) psykopat.

Att Maja redan är ute är också oroväckande. Min enda förhoppning är att hon inte är våldsbenägen, utan mer städar upp efter andra och skyddar dem. Missförstå mig inte, det hon gjort är vidrigt och jag anser att hon kommer för lindrigt undan, men jag är mer rädd för att Johanna en dag ska ut i samhället igen.
Senast redigerad av PrincessAnne 2023-10-26 kl. 13:10.
Citera
2023-10-26, 12:45
Medlem
Sverige bäst i världen. Du kan mörda och bevisa att du har gjort ändå kan du bli fri
Citera
2023-10-26, 12:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Att Maja redan är ute är också oroväckande. Min enda förhoppning är att hon inte är våldsbenägen, utan mer städer upp efter andra och skyddar dem. Missförstå mig inte, det hon gjort är vidrigt och jag anser att hon kommer för lindrigt undan, men jag är mer rädd för att Johanna en dag ska ut i samhället igen.
Ja fattar vad du skriver men håller inte med om att det bara är fetat.
Hon har eldat i brasan och varit väldigt aktiv.
Citera
2023-10-26, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är ett frågetecken, det kan man alltid fundera över; varför var Johannas beskrivning av Majas deltagande så detaljfattig som HR uttryckte det. Domaren sa i en intervju att man ska ta medåtalades uppgifter med försiktighet och om man ska ta hänsyn till dom, så bör de backas upp av någon slags indicier/bevisning och också innehålla detaljer (fritt från minnet).

Våra övertygelser går iså om vad som hände i badrummet, så jag delar upp dom men frågeställningen blir ungefär densamma.

Jag tror att strypningen pågick ca 3 min. Under denna kamp uppstod mottrycksskador på rygg och armarna, ögonskadan och klämskadan på ena handen. Maja var med under dessa 3 minuter och höll T på plats. Givetvis vet J mer än vad hon säger. Men hur ska J förklara vad M gjorde under dessa 3 min utan att avslöja hur brutal strypningen var?

Och till din teori. Du tror att J fäller T som blev medvetandesänkt av fallet, J sätter sig därefter på T och låser hennes armar med sina ben och stryper henne i 1-3 min. Efter 3 min är T i konvulsionsfasen och sparkar 5-10 gånger i väggen. Om J vill hämnas på M, varför är hon så vag i sin beskrivning om vad M gjort? En 3 åring hade ju kunnat lista ut att det vore bättre att säga, ja jag såg hur hon höll och tryckte ner hennes händer hårt och ville inte släppa förens jag bad henne, istället för att på ett osäkert vagt sätt beskriva vad hon gjorde.

Hade J velat hämnas på M hade hon givetvis beskrivit med tydlighet vad M gjort. Men eftersom hon inte vet vad M berättat för polisen så måste hon vara diffus och otydlig, så deras versioner inte kommer på kollissionskurs.
Citera
2023-10-26, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
I HR är inga sammanträffanden för stora. Frikännandet från branden är ett annat extremt illustrativt exempel. Det är sinnessjuka beviskrav.

Har du nån länk till den? Jag har inte sett den ....

Hej!
Länken är nu inlagd i inlägget. Jag redigerade lite i efterhand.
Citera
2023-10-26, 12:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Våra övertygelser går iså om vad som hände i badrummet, så jag delar upp dom men frågeställningen blir ungefär densamma.

Jag tror att strypningen pågick ca 3 min. Under denna kamp uppstod mottrycksskador på rygg och armarna, ögonskadan och klämskadan på ena handen. Maja var med under dessa 3 minuter och höll T på plats. Givetvis vet J mer än vad hon säger. Men hur ska J förklara vad M gjorde under dessa 3 min utan att avslöja hur brutal strypningen var?

Och till din teori. Du tror att J fäller T som blev medvetandesänkt av fallet, J sätter sig därefter på T och låser hennes armar med sina ben och stryper henne i 1-3 min. Efter 3 min är T i konvulsionsfasen och sparkar 5-10 gånger i väggen. Om J vill hämnas på M, varför är hon så vag i sin beskrivning om vad M gjort? En 3 åring hade ju kunnat lista ut att det vore bättre att säga, ja jag såg hur hon höll och tryckte ner hennes händer hårt och ville inte släppa förens jag bad henne, istället för att på ett osäkert vagt sätt beskriva vad hon gjorde.

Hade J velat hämnas på M hade hon givetvis beskrivit med tydlighet vad M gjort. Men eftersom hon inte vet vad M berättat för polisen så måste hon vara diffus och otydlig, så deras versioner inte kommer på kollissionskurs.
Lägger till att detaljfattigt är inte ens ögonbrynshöjande om hon var i fullt raseri i det skedet.
Jag har direkt erfarenhet av sådana personer via yrket.
.
Citera
2023-10-26, 13:06
Medlem
Citat:
Johanna sitter i det läget anhållen för mord, hon har inte kontroll över nånting. Trams. Johannas trovärdighet ökar inte om hon sitter i ett förhörsrum och påstår saker, som inte stöds av Maja i det andra förhörsrummet. Johanna försökte innan detta dra en haschkakehistoria som föll just av den anledningen. Hon är inte så dum så hon gör om samma misstag två gånger.

Det enda som egentligen behövs i sammanhanget är intentionen att dra in MH i mordet. Men du hänger upp dig på fel sak här. Vi kan lika gärna säga att JJ angav MH för att det kändes bättre att inte stå som ensam mördare, vilket är exemplet som HR ju ger. Hade hennes vittnesmål om MH kunnat styrkas så hade det varit en helt annan grej.

Citat:
Och det spelar väl ingen roll om någon hade trott på Johanna eller ej om hon lagt skulden på Maja? Domstolen har precis uttalat sig om att Majas historia är lögn, men de släpper henne ändå. Vad hade det funnits för bevis mot Johanna om hon skyllt på Maja?

De har mer specifikt sagt att MHs historia är osannolik, men att det inte går att utesluta att hon talar sanning. Åklagaren har alltså inte lyckats bevisa att MH ljuger, och därför frias hon. Så skall det vara.

Citat:
Det är löjligt att förutsätta att Johanna ska kunna ge en detaljerad beskrivning av Majas exakta rörelser vid ett oplanerat överfall på Tove. Adrenalinpåslag med tunnelseende, hört talas om det? Men det var väl synd att inte Johanna plockade fram mobilen och fotodokumenterade Majas händer, så HR hade haft det tekniska bevis som uppenbarligen krävdes.

Så är det dock. Vi har höga beviskrav i detta land.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in