2023-10-26, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Borde ju rimligen vara precis tvärtom. Vad är maxstraff för skyddande av brottsling? Hon fick väl max för gravfridsbrottet?

Maxstraffet för grovt brott är 4 år, ser att för grovt skyddande av brottsling så är det 6 år.

Men jag tror ändå att det handlar om att själva gärningen kan rubriceras som antingen eller. Det beror på vad åklagaren väljer. Det står i domskälen att eftersom M.H har gjort det i syfte att undanröja spår från ett brott så ska det rubriceras som grovt gravfridsbrott. Så rekvisiten för skyddande av brottsling är också täckta.

Är nog helt enkelt så att åklagaren bara inte har valt att åtala för skyddande av brottsling, och då prövar domstolen inte det heller. Kanske helt enkelt beror på att Åklagaren haft siktet inställt på att hålla Maja ansvarig som gärningsman för mord, och då åtalar man inte för skyddande av brottsling, eftersom det inte är straffsanktionerat att skydda sig själv från att bli upptäckt.
Citera
2023-10-26, 14:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag håller med om att ÅK gjort ett dåligt jobb rakt igenom. Det finns många brister. Men det här är en brist i domstolens resonemang.

För att anse det bevisat utom rimligt tvivel att det var Johanna som ströp Tove, att hon inte skyddar någon annan, så för man ett resonemang om omständigheter runt omkring mordet. Det är alltså en del i bevisningen mot Johanna. Varför för då inte domstolen motsvarande resonemang runt Maja? Gå igenom bevisläget för de både åtalade på samma sätt, för sjutton!!

Ang Johanna skriver man:
Att Johanna Jansson skulle ha tagit på sig den här gärningen för att skydda Maja Hellman bedömer hovrätten som uteslutet. Det har inte kommit fram något skäl för henne att göra detta. Tvärtom har bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll. Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen. Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat, dvs. att det var hon som tog ett strypgrepp på Tove Tönnies.
Det finns utrymme för att föra ett motsvarande resonemang kring Maja. Maja hoppade in i bråket mellan Tove och Johanna ca 1 timme före mordet, på samma sätt som Johanna beskriver att Maja gjorde i lägenheten. Är inte det en omständighet som hade kunnat beskrivas som "Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat" på samma sätt?

Jag tycker att det är mycket märkligt att domstolen går in på bedömningar som har direkt påverkan på vad man anser är bevisat om Johannas skuld, men underlåter att göra motsvarande bedömning för Maja. Varför förs inte resonemanget om det finns omständigheter som ger stöd för Johannas uppgifter om Maja??
Jag håller med, jag anser inte domen väl underbyggd i argumenten, det plockas godtyckligt - men det så kasst att ÅK inte startade vid Nöjet och vävde fram en tydligare bild och hade kunnat fortsätta framöver.
Jag trodde i min enfald att det här skulle bli typ kompletteras av den nya.

Ska han snacka om gemensamt och i samråd hade det varit ypperligt att rent överbetonat deras slemmiga kriminella relation.

Att Maja tamejfan inte är nån hjärndöd följare rätt igenom. Hur kunde hon dra till A*bin på egen hand?

"en mer tillbakadragen roll"

Bah...

Maja hoppar gärna in i handgemäng med Tove, ses nån timme innan mord.
Maja måtte vara helnöjd över jag-är-bara-en-liten-intetsägande-vante.

ÅK vet att det är exakt vad försvaret kommer försöka med, dvs alternativa teorier.
Han vet att det finns en fara i detta om han själv inte har nåt att kontra med.

Därför testade jag av ren nyfikenhet att istället sätta Maja på badrumsgolvet och inte tolka det inaktiva/noll steg som att hon sov. Om det öht funkade.

Om teorin är dålig är en annan femma men jag fick in henne där, hahaha!
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 14:05.
Citera
2023-10-26, 14:04
Avslutad
Citat:
Att Johanna Jansson skulle ha tagit på sig den här gärningen för att skydda Maja Hellman bedömer hovrätten som uteslutet. Det har inte kommit fram något skäl för henne att göra detta.

Tvärtom har bilden av deras vänskap präglats av att det är Johanna Jansson som är styrande och Maja Hellman verkar ha intagit en mer tillbakadragen roll. Det var vidare Johanna Jansson och Tove Tönnies som sedan en tid tillbaka hade en konflikt. Det var också Johanna Jansson och Tove Tönnies som var i bråk med varandra inne på Nöjet tidigare under kvällen. Omständigheter av detta slag ger stöd för att det varit på det sätt som Johanna Jansson berättat, dvs. att det var hon som tog ett strypgrepp på Tove Tönnies. Till detta kan tilläggas att Maja Hellman helt förnekat inblandning i Tove Tönnies död
När rätten sen tittar på vad som är bevisat om Majas skuld:
Maja Hellmans uppgifter om att hon till stor del sov under den tid som de tre var i lägenheten framstår som osannolika med hänsyn till vad som i övrigt kommit fram om att det förekom olika höga ljud och att det hela utspelade sig i en liten lägenhet.
Vad finns då istället för uppgifter om Majas agerande?:[indent]Till stöd för åtalet mot Maja Hellman finns främst de uppgifter som Johanna Jansson lämnat. Det ligger nära till hands att säga att det som Johanna Jansson beskrivit framstår som ett troligt händelseförlopp.

Sen går rätten in på att en medåtalads uppgifter ska bedömas med försiktighet, att Johannas uppgifter är detaljfattig (vilket man i iofs ser orsaker till), skadorna på Tove kan ha uppkommit på annat sätt osv.
Sammantaget är inte Johanna Janssons uppgifter sådana att de utan starkt stöd i den övriga utredningen kan läggas till grund för bedömningen i den här delen. Sådant stöd finns inte. Det är därmed inte ställt utom rimligt tvivel att Maja Hellman har deltagit i gärningen på det sätt som åklagaren har påstått. Maja Hellman ska därför frikännas från ansvar för mord.
Och där var det slut??!?!

Var är motsvarande stycke 1 för bevisläget mot Johanna för Majas del?? Varför skrivs inget om att Maja hoppade upp och la sig i bråket mellan Johanna och Tove på Nöjet? Varför är inte omständigheter före mordet en del i bedömningen av Majas skuld, när det är en del i rättens bedömning av Johannas skuld?
Det verkar vara svårt att ta in att Maja frikändes.

Detta var Johannas hämnd.
Hon ville se systrarna Tönnies döda.

Bråket på Nöjet, är det ingen som sett.
Johannas berättelse om hur Tove ska ha flugit på och slagit henne i huvudet, är icke trovärdig.

Jag hoppas att fallet tas upp i Högsta Domstolen, gällande Johannas dom, så att hon döms till livstid.
Ett liv för ett liv.
Citera
2023-10-26, 14:11
Medlem
kubuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Maxstraffet för grovt brott är 4 år, ser att för grovt skyddande av brottsling så är det 6 år.

Men jag tror ändå att det handlar om att själva gärningen kan rubriceras som antingen eller. Det beror på vad åklagaren väljer. Det står i domskälen att eftersom M.H har gjort det i syfte att undanröja spår från ett brott så ska det rubriceras som grovt gravfridsbrott. Så rekvisiten för skyddande av brottsling är också täckta.

Är nog helt enkelt så att åklagaren bara inte har valt att åtala för skyddande av brottsling, och då prövar domstolen inte det heller. Kanske helt enkelt beror på att Åklagaren haft siktet inställt på att hålla Maja ansvarig som gärningsman för mord, och då åtalar man inte för skyddande av brottsling, eftersom det inte är straffsanktionerat att skydda sig själv från att bli upptäckt.
För jävligt att den här från mörka Afrika adopterade pingstpastordottern ska komma undan från det här bestialiska brottet så här lindrigt som HR anser vilket för övrigt just uppmuntrar till ljug och tystnad inför rättsväsendet då det tydligtvis lönar sig med vilka rövarhistorier som helst för svenska naiva domstolar.

Hoppas verkligen att fallet går till HD och att det åtminstone där blir en alternativ åtalspunkt om grovt skyddande av brottsling som hon ju verkligen gjort sig skyldig till. Hon är ju en medbrottsling ända ut i fingernaglarna.
Citera
2023-10-26, 14:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Det är så jävla dåligt så det är inte sant. Man läser hur rätten resonerar när det gäller att Johannas skuld ska anses vara bevisad bortom rimligt tvivel, och förväntar sig att samma ansats ska gälla när det gäller den som står anklagad som medgärningsman. Men då tittar man mycket snävare på bevisen och landar i att Maja inte är skyldig!

Ursäkta Hovrätten, men vad hade ni landat i om ni hade tittat på bevisen mot de bägge anklagade med samma glasögon????

Det svider lite extra också mot bakgrund av det plötsliga frigivandet av Maja. Känslan är att man bestämde sig lite på studs för att Maja var oskyldig och sedan spenderade man 2 veckor med att komma på varför. I ett fall som detta, där nyckeln ligger i att betrakta enskilda påståenden gentemot helheten, hade man åtminstone velat se att man tog sig tiden att resonera ordentligt. Maja verkar väcka moderskänslor eller nåt hos vissa, jag vet inte vad det är.
Citera
2023-10-26, 14:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Tack! Det verkar vara en knepig och i viss mån störd relation alla i den här soppan hade/har med varandra. Och Johanna verkar ju ha varit den mesta störda av allihop, som fladdrade med "att döda" folk än hit och än dit, dessutom på så "låga grunder"? Varför i hela fridens namn hade de emot brorsans inställning till HBTQ? Är Johanna beredd att döda på sånt tjafs, är hon (milt uttryckt) en fara för samhället. Hoppas hon halkar på ett eller två bananskal inne i finkan.
Det mesta är tjafs och tyckande som normala löser eller släpper.
Bägge är störda för det är lika stört att se J som en trygghet med tanke på vad de gjort.

Jag tror att det är av vikt att ha fokus på hur sjuk deras relation var och hur de ömsesidigt allierade sig.

Jag kan inte nog betona att de Maja gnäller om ger J förslag om vedergällning. Maja drar inte i nån handbroms förutom att en offentlig balkongflygning verkar vara too much.

Ingen rök utan eld.
Citera
2023-10-26, 14:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det verkar vara svårt att ta in att Maja frikändes.

Detta var Johannas hämnd.
Hon ville se systrarna Tönnies döda.

Bråket på Nöjet, är det ingen som sett.
Johannas berättelse om hur Tove ska ha flugit på och slagit henne i huvudet, är icke trovärdig.

Jag hoppas att fallet tas upp i Högsta Domstolen, gällande Johannas dom, så att hon döms till livstid.
Ett liv för ett liv.
Men för fan. Maja vittnar om bråket och hur hon lägger sig i och knuffar Tove.

Oavsett detaljer är Maja aktiv.
Citera
2023-10-26, 14:17
Medlem
PrincessAnnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det mesta är tjafs och tyckande som normala löser eller släpper.
Bägge är störda för det är lika stört att se J som en trygghet med tanke på vad de gjort.

Jag tror att det är av vikt att ha fokus på hur sjuk deras relation var och hur de ömsesidigt allierade sig.

Jag kan inte nog betona att de Maja gnäller om ger J förslag om vedergällning. Maja drar inte i nån handbroms förutom att en offentlig balkongflygning verkar vara too much.

Ingen rök utan eld.
Det konstiga är att de båda genomgått en liten sinnesundersökning (paragraf 7-undersökning) och ansågs inte lida av någon störning. Hittade uppgifterna på polisens hemsida när jag sökte efter FUP.
Citera
2023-10-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
HR gör Maja till ett stackars offer med psykisk ohälsa! Precis som @Notknapparen och hens kompisar. Patetiskt!

De flesta med pågående psykisk ohälsa springer inte runt och festar de ligger i sängen 24/7 och mår skit! Den där psykiska ohälsan som hon hade måste flugit sin kos hon var uppenbarligen mycket bättre!!
Citera
2023-10-26, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men för fan. Maja vittnar om bråket och hur hon lägger sig i och knuffar Tove.
Det finns inga vittnen, trots en full nattklubb...
Maja blev matad med en story uppdiktad av Johanna.
Citera
2023-10-26, 14:24
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrincessAnne
Det konstiga är att de båda genomgått en liten sinnesundersökning (paragraf 7-undersökning) och ansågs inte lida av någon störning. Hittade uppgifterna på polisens hemsida när jag sökte efter FUP.
Nej. Det är rena skräpet som pg i en sketen timma och ska bedöma utifrån om det finns allvarlig psykisk störning.
Vilket är en juridisk beteckning men handlar om det borde vara fängelse el vård.

Vid misstanke om one flew over the Cuckoo's nest så kryssas för RPU (rättspsykiatrisk undersökning) och där sker en noggrann undersökning (veckor) av ett team.

Det är alltså om hallucinationer, att sakna verklighetsförankring.

De kan ändå ha en personlighetsstörning el annat trots P7an.
Senast redigerad av develi 2023-10-26 kl. 14:38.
Citera
2023-10-26, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Här är jag. Egentligen behövs inte mer kommentar än domen från idag. Bara att läsa innantill. Men jag ”lovade” återkomma med en kommentar vad den nu är värd. Har läst domen och den speglar rätt väl iaf några resonerat kring detta senaste året.

Bevisningen är svag mot MH och JJ:s berättelse kan man inte helt lita på. Det slår hovrätten fast Resten av bevisningen håller inte för att visa MH:s medverkan osv.

JJ:s berättelse har inte varit särskilt utförlig och man kan ju undra varför den inte var mer detaljerad…JJ radade ju upp andra detaljer där om händelseförloppet, men böev väldigt vag vad gäller MH:s ”ingripande”.

Rättsmedicinsk undersökning gjordes med foton nåt halvår efter anhållan. Det är också hovrätten kritisk mot precis som rättsläkare AL var då hon behövde göra den m h a t.ex endast sex foton på JJ så långt i efterhand. Det är den tidigare åklagarens ”fel”.

Som hovrättens domare nu sa så kan skadorna ha uppkommit med endast en GM osv.

Trots grannens vittnesmål så flyttades tiden till mordet till runt 02:30 då tingsrättens bedömning framstod som helt off då grannens mobil till slut undersöktes.

Bra dock att hovrätten lyfter fram det osannolika att MH inte skulle ha sett kroppen och istället för att resonera om garderober och förråd så menar de att hon kunnat stått i dörröppningen eller hållit i fötterna (enligt domarens resonemang i intervju idag).

Utredningen har fått sig en känga, men samtidigt så kan de inte hitta på bevis som inte går att få fram och än sålänge är inte ”Olaga bitchighet” och annat straffbart. Hovrätten lämnade sånt därhän när det gällde MH även om det kommer gå på repeat här i ett år minst om hur precis allt i MH:s liv ligger henne till last i detta. Vissa ser seriemördare i varje buske.

En tömning av grannens mobil hade kunnat pekat på 02:30 och en rekonstruktion hade förvisso kunnat ge JJ en möjlighet att visa hur MH skulle agerat där, men det hade ju egentligen vara varit en ”visualisering” av hennes rätt luddiga redogörelse för vad MH gjorde osv.

Om faktiskt MH var delaktig i detta så har hon kommit undan med blotta förskräckelsen. Var hon inte delaktig så får vi kanske aldrig svar på varför hon valde att inte berätta vad hon evtl bevittnade den natten.

Även om åklagaren inte ställde så tuffa frågor till MH i hovrätten så hade de inte förändrat något är min bedömning. Han var tillräckligt erfaren för att inte ”göra bort sig” på den fronten. Att bjäbba med en tilltalad om hur bitchig hon varit på nattklubb eller annat hade gett nada i sammanhanget. Det hade gått åt det långsökta hållet.

Går att kommentera detta mer så klart, men det skulle bara drunkna i allt gråt om hur orättvist allt och alla är inom rättsväsendet.

Vissa vill att detta ska avgöras på annat sätt än i domstol, men bör vara försiktiga med hur man uttrycker sig då det finns utmärkta digitala verktyg för att analysera text någons tusentals inlägg i forum inom ramen för vad Flashbacks robots.txt fil tillåter.

Så nu får alla dividera vidare om detta, men jag lämnar den här kommentaren och återgår till min pensionering från fb. Öppna för pm tack för det finns mer sunda plattformar för ”eftersnack”. En dag inom en inte alltför snar framtid kommer fb få en lite mer ”mogen” konkurrent till Abok och det kommer vara en bra dag.

Tack Avel för ditt engagemang i tråden och bidrag till utredningen. Och ditt sista inlägg om domen.
Här är ett citat från Vetlandaposten idag av S-E Alhem angående reaktioner på domarna i Tove fallet. Och berör något av det du kommentar i ditt inlägg ovan.
'Vi måste ha respekt för domstolarna suveränitet och kan aldrig någonsin tillåta någon privatjustis eller folkdomstol. Det är inte vad folk eller rättsexperter tycker som ska påverka. Om man säger att ”hon är ju ändå skyldig” kan det ju närma sig något av förtalskaraktär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in