Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, så här långt har vi nu sett att det finns många som ansett bevisningen mot Maja vara skör och när inte ens åklagaren tycker att det är förvånande, ja, då måste det ju ändå stämma.
Så vi som påpekat detta har hela tiden haft rätt i den frågan.
Nu undrar jag var Reviews och Avel tagit vägen?
Här är jag. Egentligen behövs inte mer kommentar än domen från idag. Bara att läsa innantill. Men jag ”lovade” återkomma med en kommentar vad den nu är värd. Har läst domen och den speglar rätt väl iaf några resonerat kring detta senaste året.
Bevisningen är svag mot MH och JJ:s berättelse kan man inte helt lita på. Det slår hovrätten fast Resten av bevisningen håller inte för att visa MH:s medverkan osv.
JJ:s berättelse har inte varit särskilt utförlig och man kan ju undra varför den inte var mer detaljerad…JJ radade ju upp andra detaljer där om händelseförloppet, men böev väldigt vag vad gäller MH:s ”ingripande”.
Rättsmedicinsk undersökning gjordes med foton nåt halvår efter anhållan. Det är också hovrätten kritisk mot precis som rättsläkare AL var då hon behövde göra den m h a t.ex endast sex foton på JJ så långt i efterhand. Det är den tidigare åklagarens ”fel”.
Som hovrättens domare nu sa så kan skadorna ha uppkommit med endast en GM osv.
Trots grannens vittnesmål så flyttades tiden till mordet till runt 02:30 då tingsrättens bedömning framstod som helt off då grannens mobil till slut undersöktes.
Bra dock att hovrätten lyfter fram det osannolika att MH inte skulle ha sett kroppen och istället för att resonera om garderober och förråd så menar de att hon kunnat stått i dörröppningen eller hållit i fötterna (enligt domarens resonemang i intervju idag).
Utredningen har fått sig en känga, men samtidigt så kan de inte hitta på bevis som inte går att få fram och än sålänge är inte ”Olaga bitchighet” och annat straffbart. Hovrätten lämnade sånt därhän när det gällde MH även om det kommer gå på repeat här i ett år minst om hur precis allt i MH:s liv ligger henne till last i detta. Vissa ser seriemördare i varje buske.
En tömning av grannens mobil hade kunnat pekat på 02:30 och en rekonstruktion hade förvisso kunnat ge JJ en möjlighet att visa hur MH skulle agerat där, men det hade ju egentligen vara varit en ”visualisering” av hennes rätt luddiga redogörelse för vad MH gjorde osv.
Om faktiskt MH var delaktig i detta så har hon kommit undan med blotta förskräckelsen. Var hon inte delaktig så får vi kanske aldrig svar på varför hon valde att inte berätta vad hon evtl bevittnade den natten.
Även om åklagaren inte ställde så tuffa frågor till MH i hovrätten så hade de inte förändrat något är min bedömning. Han var tillräckligt erfaren för att inte ”göra bort sig” på den fronten. Att bjäbba med en tilltalad om hur bitchig hon varit på nattklubb eller annat hade gett nada i sammanhanget. Det hade gått åt det långsökta hållet.
Går att kommentera detta mer så klart, men det skulle bara drunkna i allt gråt om hur orättvist allt och alla är inom rättsväsendet.
Vissa vill att detta ska avgöras på annat sätt än i domstol, men bör vara försiktiga med hur man uttrycker sig då det finns utmärkta digitala verktyg för att analysera text någons tusentals inlägg i forum inom ramen för vad Flashbacks robots.txt fil tillåter.
Så nu får alla dividera vidare om detta, men jag lämnar den här kommentaren och återgår till min pensionering från fb. Öppna för pm tack för det finns mer sunda plattformar för ”eftersnack”. En dag inom en inte alltför snar framtid kommer fb få en lite mer ”mogen” konkurrent till Abok och det kommer vara en bra dag.