2023-10-25, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Hur vet du att den hemliga var nyligt? Jag har ingen aning om hur ofta de tar dessa.

Nej, det är ju sant.
Citera
2023-10-26, 08:45
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Ja och när de åker fast så blir böter för dem https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/finansiella-foretag/2020/swedbank-far-varning-och-fyra-miljarder-kronor-i-sanktionsavgift/
Det finns stora problem med banksystemet men arbetet runt kundkannedom och de kraven är något som ändå kan leda till kännbara konsekvenser.
Om böterna är mindre än vad de tjänar på sin "verksamhet" så är det kostnad att ta med i beräkningen helt enkelt. Om jag satt och styrde banken skulle jag blåsa på som vanligt och använda "kraven" från FI som en metod att peta bort olönsamma kunder.
Men the Mohawk Valley formula sitter ganska djupt hos vissa, tron på att banken är där för att tjäna alla oss småkunder.

"Swedbank ökar sin vinst med nästan 80 procent för årets första nio månader, jämfört med motsvarande period i fjol."

Swedbank gör jättevinst – men lågkonjunkturen kommer närmare
https://www.dn.se/ekonomi/swedbank-gor-jattevinst-men-lagkonjunkturen-kommer-narmare/
Citera
2023-10-26, 09:07
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy
Ok, segt.. Swedbank är ju av vad man hört de allra mest nitiska när det gäller just kundkännedom, känns som de dock saknar helt och hållet spelkänsla vad gäller just speltransaktioner.

Pengatvätt förekommer givetvis på det här sättet- men har haft vänner och bekanta som fått sina konton avslutade på grund av att de inte kunnat redovisa 5-10 av 100-200 transaktioner. Vilket i spelkretsar är ingenting då man ofta harvar runt på 10-20 olika spelsidor där konton ibland avslutas pga dubbla konton (pga att man blivit limiterad på konto 1 t.ex.) eller brukat någon bonuskampanj på fel sätt. På så vis kommer man inte åt sitt konto med transaktionerna som efterfrågas och kan därmed inte redovisa för banken. Det här är ju att problem mellan spelare-spelbolag och ingenting banken har med att göra i sig, banken har dock 0% överseende med såna här scenarion vilket är sjukt i sig. Redogör transaktionerna hur omöjligt de än må vara eller få ditt konto avslutat. Säger ju lite hur skevt det är.

Nej, den här penningtvättlagen har gått totalt överstyr och problemet är att bankerna får böta otroliga summor om kund X inte kan komma in med allt underlag som behövs och därav är de så pass nitiska, tyvärr.

Det är jättebra att det finns lagar och regler men det här har slagit åt helt fel håll.
Att förlorare som har hundratals transaktioner till och från olika spelsidor får sina konton avslutade tror jag varken banken eller människor som har koll på ekonomi ser som ett problem.
Citera
2023-10-26, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Att förlorare som har hundratals transaktioner till och från olika spelsidor får sina konton avslutade tror jag varken banken eller människor som har koll på ekonomi ser som ett problem.

Jaja, du är en sådan där som tror att ALLA spelare är förlorare? Jag pratar specifikt om vinnande spelare som får sina konton limiterade hos spelbolag (annars får du inte ditt konto strypt) och därav måste skaffa sig nya spelkonton för att fortsätta vinna.

Hate to brake it for you men är du duktig så är det extremt lätt att tjäna pengar på sportsbetting på väldigt många olika slag. Att MERPARTEN är torskar är en annan femma.

I länken har du ett exempel på min egna graf från 2016 på sportsbetting. Det är rätt enkelt om man vet vad man pysslar med.

https://imgur.com/H792knY

Att banken i det här fallet skulle stänga ned mina konton pga penningtvätt för att jag inte kan redogöra för 5 transaktioner kopplade till spel är ju så banalt att man inte vet vart man ska börja.
Senast redigerad av RuudVanNistelrooy 2023-10-26 kl. 12:05.
Citera
2023-10-26, 12:51
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Jaja, du är en sådan där som tror att ALLA spelare är förlorare? Jag pratar specifikt om vinnande spelare som får sina konton limiterade hos spelbolag (annars får du inte ditt konto strypt) och därav måste skaffa sig nya spelkonton för att fortsätta vinna.

Hate to brake it for you men är du duktig så är det extremt lätt att tjäna pengar på sportsbetting på väldigt många olika slag. Att MERPARTEN är torskar är en annan femma.

I länken har du ett exempel på min egna graf från 2016 på sportsbetting. Det är rätt enkelt om man vet vad man pysslar med.

https://imgur.com/H792knY

Att banken i det här fallet skulle stänga ned mina konton pga penningtvätt för att jag inte kan redogöra för 5 transaktioner kopplade till spel är ju så banalt att man inte vet vart man ska börja.
Eftersom att den förväntade avkastningen på spel är just en förlust så ser jag inga konstigheter med att banken misstänker penningtvätt i de fall då någon faktiskt vinner. Hur ska banken kunna veta att just de där 5 transaktionerna inte består av att någon knarkkung har satt in sin vinst på ditt spelkonto?

Att spelbolagen trilskas är givetvis precis vad man kan förvänta sig, och något man måste ta med i beräkningen när man spelar.
Citera
2023-10-26, 12:59
Medlem
Citat:
Eftersom att den förväntade avkastningen på spel är just en förlust så ser jag inga konstigheter med att banken misstänker penningtvätt i de fall då någon faktiskt vinner. Hur ska banken kunna veta att just de där 5 transaktionerna inte består av att någon knarkkung har satt in sin vinst på ditt spelkonto?

Att spelbolagen trilskas är givetvis precis vad man kan förvänta sig, och något man måste ta med i beräkningen när man spelar.

Okej, vi får nog enas om att vara oeniga, märker att du inte greppar vart jag vill komma med den slutledningsförmågan.
Citera
2023-10-26, 13:09
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Okej, vi får nog enas om att vara oeniga, märker att du inte greppar vart jag vill komma med den slutledningsförmågan.
Ja, vi får enas om det. Jag finner dock det en smula lustigt att människor som sysslar med saker som jag betraktar som vansinne (spel, knark, skumma lån, crypto, MLM, fake gurus, get rich quick, etc) tenderar att få mycket mer problem med sina bankkonton än människor som inte gör det.
Citera
2023-10-26, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Fakta: Lånat ut spelkonto till en person som använt mina som inte varit låsta...
Play stupid games = win stupid prizes.

Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Varför ens anta något, människan är för korkad för penningtvätt..
Med tanke på vad du skriver i tråden om vad du har gjort, så ska du nog inte uttala dig om vem som är korkad. Sten, möt glashus.
Citera
2023-10-26, 15:53
Medlem
Citat:
Ja, vi får enas om det. Jag finner dock det en smula lustigt att människor som sysslar med saker som jag betraktar som vansinne (spel, knark, skumma lån, crypto, MLM, fake gurus, get rich quick, etc) tenderar att få mycket mer problem med sina bankkonton än människor som inte gör det.

Glöm inte märkliga bilaffärer där flera swishar fram och tillbaka och den som skrivs som ägare är någon annan än den som betalade merparten.
Citera
2023-10-27, 01:15
Medlem
krommees avatar
Dryga på svar var dem också. Är nästan säker de kommer begära en inkomstdeklaration eller nåt från personen jag fått pengar av. Är nog ganska inställd att få byta bank, vilket redan påbörjats, bytt bank som tillhandahåller mitt BankID, dock är swish kraftigt begränsat där gentemot Swedbank (kanske är bra så jag inte gör mer av samma sak) skaffat Revolut också.
Citera
2023-10-31, 21:56
Medlem
krommees avatar
En vecka gått, inget svar från dem.

Intressant läsning, passar bra in på Swedbank då de bryter mot konsumentlagar.

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/other/riksbanken-sl%C3%A5r-larm-oskyldiga-riskerar-att-f%C3%B6rlora-sina-bankkonton/ar-AA1j8ZZC
Citera
2023-11-23, 16:38
Medlem
krommees avatar
Fått svar nu där de kräver underlag för mina svar, har 5 dagar på mig, medans de själva kan svara nästan en månad senare haha
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in