2023-10-25, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Fast att vara kritisk mot banken rörande att de försöker ta reda på varifrån kunder får sina pengar är kontraproduktivt eftersom det är finansinspektionen som ställer krav.
https://www.fi.se/sv/bank/penningtvatt/process/kundkannedom/

Ja, men min poäng var att de silar mygg och sväljer elefanter. Är du rysk oligark med 600 miljoner kan du utan problem tunnla pengarna för då tjänar banken så mycket på dig. Men om du är en två barns farsa som jobbar lite extra svart som snickare och drar in några tusen om året så hänger dom dig.
Citera
2023-10-25, 15:47
Medlem
watcher1970s avatar
Körd!
Vad är vitsen med att banken ställer en massa frågor om genomförda transaktioner, när kunden ”lånat ut” sitt konto åt en ”vän”? Denne okände? Vän har satt kontoinnehavaren i skiten och jag tror att det bästa är att inte berätta för banken hur det ligger till.
Oavsett: juridiskt sett så har kontoinnehavaren gjort sig skyldig till penningtvätt om hen berättar om ”vännen”. Kan aldrig tro att banken nickar gillande i så fall och vill ha kunden kvar.
Swedbank är ju penningtvättsbanken nummer 1 och väntar fortfarande på megaböter från USA för sin slapphet. Tror att dagens chefer på Swedbank kräver massor av kontroller för att undvika framtida skandaler.
Citera
2023-10-25, 16:21
Medlem
Det är väl bara att svara på frågorna och se vad som händer? Safea med att föra över till en annan bank innan bara
Citera
2023-10-25, 16:21
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inhale82
Jävla fittbank som måste lägga sig i vad man gör med sina pengar.

Hur ser balansen ut?
Är det mest pengar ut, eller är det mycket pengar in?
Oavsett vem det är som använder det så är det kontoinnehavaren som står som ansvarig för transaktionerna.

Kan hända att din kompis vet om detta mycket väl och utnyttjar dig...

Detta gäller alla banker!
Citera
2023-10-25, 16:23
Medlem
Mecanicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krommee
Har precis fått ett meddelande av Swerdbank att besvara deras transaktionsfrågor inom 14 dagar.

Fakta: Lånat ut spelkonto till en person som använt mina som inte varit låsta...

Rör sig om ett par hundra tusen senaste året...

Vad svarar man, och behöver man byta bank nu?

Säg som det är att du lånat ut kontot till en polare som är lite skum så kommer de att förstå?

Eller vad tror du själv? Kanske tänka efter före nästa gång nån vill utnyttja dig?
Citera
2023-10-25, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TreoAxier
Ja, men min poäng var att de silar mygg och sväljer elefanter. Är du rysk oligark med 600 miljoner kan du utan problem tunnla pengarna för då tjänar banken så mycket på dig. Men om du är en två barns farsa som jobbar lite extra svart som snickare och drar in några tusen om året så hänger dom dig.

Ja och när de åker fast så blir böter för dem https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/finansiella-foretag/2020/swedbank-far-varning-och-fyra-miljarder-kronor-i-sanktionsavgift/
Det finns stora problem med banksystemet men arbetet runt kundkannedom och de kraven är något som ändå kan leda till kännbara konsekvenser.
Citera
2023-10-25, 17:14
Medlem
Nico77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RuudVanNistelrooy
Ok, segt.. Swedbank är ju av vad man hört de allra mest nitiska när det gäller just kundkännedom, känns som de dock saknar helt och hållet spelkänsla vad gäller just speltransaktioner.

Pengatvätt förekommer givetvis på det här sättet- men har haft vänner och bekanta som fått sina konton avslutade på grund av att de inte kunnat redovisa 5-10 av 100-200 transaktioner. Vilket i spelkretsar är ingenting då man ofta harvar runt på 10-20 olika spelsidor där konton ibland avslutas pga dubbla konton (pga att man blivit limiterad på konto 1 t.ex.) eller brukat någon bonuskampanj på fel sätt. På så vis kommer man inte åt sitt konto med transaktionerna som efterfrågas och kan därmed inte redovisa för banken. Det här är ju att problem mellan spelare-spelbolag och ingenting banken har med att göra i sig, banken har dock 0% överseende med såna här scenarion vilket är sjukt i sig. Redogör transaktionerna hur omöjligt de än må vara eller få ditt konto avslutat. Säger ju lite hur skevt det är.

Nej, den här penningtvättlagen har gått totalt överstyr och problemet är att bankerna får böta otroliga summor om kund X inte kan komma in med allt underlag som behövs och därav är de så pass nitiska, tyvärr.

Det är jättebra att det finns lagar och regler men det här har slagit åt helt fel håll.

Samtidigt så är det viktigt att komma ihåg; att det har slagit helt rätt, då sådana här saker inte ska förekomma.
Citera
2023-10-25, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Thyrell
Du får detta från alla svenska banker. De gör även regelbundna kreditupplysningar på sina kunder. Det är lag på att bankerna skall veta att deras kunder inte fifflar.

Om bankerna gör fel då? Det får vi aldrig veta, om dom skulle dra för mkt från nåns konto
Citera
2023-10-25, 17:33
Medlem
Citat:
Du får detta från alla svenska banker. De gör även regelbundna kreditupplysningar på sina kunder. Det är lag på att bankerna skall veta att deras kunder inte fifflar.

Jasså? Enda gångerna mina banker gjort det är om man ansökt om kreditkort, lånelöfte eller bolån.

Eller menar du någon slags dold upplysning som inte ger omfrågekopia?
Citera
2023-10-25, 20:17
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jasså? Enda gångerna mina banker gjort det är om man ansökt om kreditkort, lånelöfte eller bolån.

Eller menar du någon slags dold upplysning som inte ger omfrågekopia?

Som jag förstår det så syns det inte när bankerna gör det. Jag fick det en gång för några år sedan och då ringde jag banken om det. De sa att det inte skulle synas och kunde ta bort förfrågan så att min kreditvärdighet påverkas.
Citera
2023-10-25, 20:19
Medlem
Citat:
Som jag förstår det så syns det inte när bankerna gör det. Jag fick det en gång för några år sedan och då ringde jag banken om det. De sa att det inte skulle synas och kunde ta bort förfrågan så att min kreditvärdighet påverkas.

Varför måste de då ta en ny som syns när man frågar om lånelöfte? Då hade det ju räckt med den de nyligen tagit?
Citera
2023-10-25, 20:24
Medlem
Thyrells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför måste de då ta en ny som syns när man frågar om lånelöfte? Då hade det ju räckt med den de nyligen tagit?
Hur vet du att den hemliga var nyligt? Jag har ingen aning om hur ofta de tar dessa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in