2023-10-21, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Nej det är fruktansvärt! Men en sak som också är skrämmande är att det finns ett antal människor förutom Filip som vetat om att Marua blivit mördad och styckad. De vet att hon ligger nergrävd och de säger ingenting de heller. Samtliga låter sina liv gå vidare.. Vad är det för människor? De saknar helt moral, empati och det vi kallar mänskliga känslor.

Vi har en galen människa Filip sen har vi de som ingenting säger. Vilka hemska människor!

Jaaa exakt!
Jag bokstavligt talat spottar på de. Skrattar under förhör, har attityd och leker obrydd. Fyfan så äckliga (vissa av de). De kunde inte ens visa respekt för stackars Marua som faktiskt mördats och hela hennes kropp kan fortfarande inte begravas!

Vad tycker de istället? Jo att man ska lägga ner å det har gått för lång tid å folk har glömt å gått vidare. BULLSHIT. Vem har gått vidare? Hennes familj? Utredare? Vem syftar de på?

Om min pappa hade gjort något sådant hade jag inte kunnat ljuga å hålla det inom mig. Men dessa människor är sjuka i huvudet!
Citera
2023-10-21, 08:22
Avstängd
Crabby88s avatar
Finns det något datum för kommande rättegång ?
Citera
2023-10-24, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabby88
Finns det något datum för kommande rättegång ?

Det jag läst är att förundersökningen ska kompletteras och att detta ska vara åtgärdat och inlämnat till hovrätten före årsskiftet.
Citera
2023-10-25, 09:21
Avstängd
Crabby88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlx
Det jag läst är att förundersökningen ska kompletteras och att detta ska vara åtgärdat och inlämnat till hovrätten före årsskiftet.

okok Tack.
Citera
2023-10-25, 09:30
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zlx
Det finns onekligen mycket i ditt resonemang som kan stämma. För mig som inte lyckats få fupen: är det inte något vittne som hört när skottet gått av? Tänker att husen bör vara relativt lyhörda. Det är dom iaf på andra sidan ellstorpsgatan, vad jag hört.
Råkar veta att några av de närmsta grannarna jobbade mycket kväll och natt, sånt kan ha spelat in. Lägenheten låg på ett "hörn" av ellstorp så det lär inte ha ekat så som det hade gjort om det var smack mitt i.
Citera
2023-10-25, 09:58
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
dubbelpost
Senast redigerad av MomsPlusSkatt 2023-10-25 kl. 10:03.
Citera
2023-10-25, 10:03
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karlekenskvinna
Driver du med mig? En bra kille?
Den dagen han berättar sanningen kan han förmodligen få liiite respekt.

Kom igen, ingen annan som har information om Blomman? Var han jobbar? Är ju ”chef” idag.. Är han kvar i Malmö?
Är det så? Fick berättat för mig att han i år dykt in i fängelse i igen men jag anar att de kan ha blandat ihop honom. Chef tvivlar jag på så labil som han var, skulle krävts en rejäl personlighetsförändring.
Citera
2023-10-25, 20:31
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Är det så? Fick berättat för mig att han i år dykt in i fängelse i igen men jag anar att de kan ha blandat ihop honom. Chef tvivlar jag på så labil som han var, skulle krävts en rejäl personlighetsförändring.

Instabil, ja nu verkar det vara så att han har ett eget begrepp för det! Om man inte skakar av sig våldshändelser som mord anser han att man är instabil.
Men jag håller absolut med dig. Det var något som gjorde att jag blev väldigt illa berörd när jag läste hans förhör första gången. Känslan befästes när jag hörde hans "vittnesmål" i rättegången Det är
något allvarligt fel på snubben så jag läste igenom hans förhör igen..

Alltså han är ett levande skämt! Jag har aldrig hört någon prata så mycket om moral, värderingar osv..
Förmodligen vet han inte riktigt vad det betyder men han har lärt sig att det är något bra, så han upprepar det hela tiden Vi ska titta lite på hans moral, värderingar och gränser. Det blir för långt att ta med allt så jag får plocka lite här...

Nu pratar vi om ett överfall där tre killar gick upp till en gammal farbror som var över 90 år för att stjäla hans pengar. Dock hittade de bara lite pengar. Förmodligen därför vände de om igen och gick upp och närmast torterade honom. Filip och A försökte skylla på den tredje. Men en kriminell som hörde dem prata på häktet tyckte det var ett så brutalt och äckligt brott att han berättade det för åklagaren eller polisen. Han gillade inte att Filip och A snackade ihop sig och försökte skylla på M.

MB: Alltså för jag, nummer ett, Filip, och som jag
förmodligen nämnde till er sist, dom var ju inte kriminella. Överhuvudtaget inte. Fille han var
nog den, om man ska se det som mest kriminell, då kanske för att han tog droger. Dom andra
två, dom tog inte droger. Men dom här tre, dom var ju egentligen inte kriminella. Dom var
bara busiga.

: Men dom här tre, dom har …. bara haft maximal otur.

GN: Vad tänker du vad var otur ifråga om det som hände med Torsten?
MB: Alltså jag har ju fått till mej att man skulle gå upp och ta pengar från han. Samtliga tre
var påverkade. Och då blev det ett handgemäng när Torsten inte ville ge ifrån sig sina pengar.
Jag kan ju dock inte förstå det. Jag har ju hört i efterhand att Torsten försökte sparka. Och då
var det nån som försökte avvärja. Så blev det, ja, han var ju en gammal, skröplig man ju.

Borttaget namn från min sida då de andra två inte är aktuella i detta målet.

Michael får reda på att Marua är död
SN: När fick du reda på att hon faktiskt var död?
MB: Ingen aning. Huvudet i Bokskogen, kanske medi

Ren lögn. Mikael morsa visste det för hon hade hört ett samtal mellan Mikael och Filip. Det var då Mikael ville tysta henne och blev anklagad för "övergrepp i rättssak". Redan i jan/feb 2003 så visste Mikaels moster också om det. Observera att vid den tidpunkten var det ingen som visste att Marua var död. Mikaels moster bodde i Stockholm och pratade bara med sin syster (Mikaels mamma) i Malmö.

Såhär ser han på taxirånet

MB: Så nä, där var inga tankar. Sen så vet jag efterföljande att han hade ringt upp sin
dåvarande flickvän eller nåt sånt. Sen kommer jag inte ihåg om det var Jennifer eller om det
var hon den andra, Emelie, tror jag hon hette. Emelie.
GN: Mm.
MB: Nånting med han skulle möta dom på Gustav och sen så blev det bråk eller vad fan det
var. Sen tar han taxin hem till Zenith och sen så tror han att han har betalt taxichauffören som
menar på, "Du har inte betalt" och då blir han förbannad och tar upp vapnet och så menar på,
"Du ska inte blåsa mej. Ge mej dina pengar". Ungefär så.

Han vet att Filip är skyldig till mord men såhär uppför han sig:

Danny insisterade på att det var Fille – Michael insisterade på att det inte var Fille
MB: Jag vet ju dock, jag kommer ihåg mellan mej och Danny att vi satt och diskuterade eller
nästan bråkade om, för att han insisterade på att det är Fille och jag insisterade på att det är
inte Fille. Kan inte va Fille. Men just diskussionen mellan mej och Filip, det kommer jag
faktiskt inte ihåg så.

Det var ju inte bara Filip han försvarade utan även sig själv. Han visste ju att det var Maruas huvud som var hittad i bokskogen innan det var känt för allmänheten. Jag undrar varför . Nu krånglade det ju till sig för Micke när de dessutom hittade hans mitrokondieDNA på en av plastsäckarna.

Vem tror på Kaj och Danny och vem tror på Micke och Filip?
Senast redigerad av why123 2023-10-25 kl. 21:24. Anledning: .
Citera
2023-10-25, 22:18
Medlem
Citat:
Instabil, ja nu verkar det vara så att han har ett eget begrepp för det! Om man inte skakar av sig våldshändelser som mord anser han att man är instabil.
Men jag håller absolut med dig. Det var något som gjorde att jag blev väldigt illa berörd när jag läste hans förhör första gången. Känslan befästes när jag hörde hans "vittnesmål" i rättegången Det är
något allvarligt fel på snubben så jag läste igenom hans förhör igen..

Alltså han är ett levande skämt! Jag har aldrig hört någon prata så mycket om moral, värderingar osv..
Förmodligen vet han inte riktigt vad det betyder men han har lärt sig att det är något bra, så han upprepar det hela tiden Vi ska titta lite på hans moral, värderingar och gränser. Det blir för långt att ta med allt så jag får plocka lite här...

Nu pratar vi om ett överfall där tre killar gick upp till en gammal farbror som var över 90 år för att stjäla hans pengar. Dock hittade de bara lite pengar. Förmodligen därför vände de om igen och gick upp och närmast torterade honom. Filip och A försökte skylla på den tredje. Men en kriminell som hörde dem prata på häktet tyckte det var ett så brutalt och äckligt brott att han berättade det för åklagaren eller polisen. Han gillade inte att Filip och A snackade ihop sig och försökte skylla på M.

MB: Alltså för jag, nummer ett, Filip, och som jag
förmodligen nämnde till er sist, dom var ju inte kriminella. Överhuvudtaget inte. Fille han var
nog den, om man ska se det som mest kriminell, då kanske för att han tog droger. Dom andra
två, dom tog inte droger. Men dom här tre, dom var ju egentligen inte kriminella. Dom var
bara busiga.

: Men dom här tre, dom har …. bara haft maximal otur.

GN: Vad tänker du vad var otur ifråga om det som hände med Torsten?
MB: Alltså jag har ju fått till mej att man skulle gå upp och ta pengar från han. Samtliga tre
var påverkade. Och då blev det ett handgemäng när Torsten inte ville ge ifrån sig sina pengar.
Jag kan ju dock inte förstå det. Jag har ju hört i efterhand att Torsten försökte sparka. Och då
var det nån som försökte avvärja. Så blev det, ja, han var ju en gammal, skröplig man ju.

Borttaget namn från min sida då de andra två inte är aktuella i detta målet.

Michael får reda på att Marua är död
SN: När fick du reda på att hon faktiskt var död?
MB: Ingen aning. Huvudet i Bokskogen, kanske medi

Ren lögn. Mikael morsa visste det för hon hade hört ett samtal mellan Mikael och Filip. Det var då Mikael ville tysta henne och blev anklagad för "övergrepp i rättssak". Redan i jan/feb 2003 så visste Mikaels moster också om det. Observera att vid den tidpunkten var det ingen som visste att Marua var död. Mikaels moster bodde i Stockholm och pratade bara med sin syster (Mikaels mamma) i Malmö.

Såhär ser han på taxirånet

MB: Så nä, där var inga tankar. Sen så vet jag efterföljande att han hade ringt upp sin
dåvarande flickvän eller nåt sånt. Sen kommer jag inte ihåg om det var Jennifer eller om det
var hon den andra, Emelie, tror jag hon hette. Emelie.
GN: Mm.
MB: Nånting med han skulle möta dom på Gustav och sen så blev det bråk eller vad fan det
var. Sen tar han taxin hem till Zenith och sen så tror han att han har betalt taxichauffören som
menar på, "Du har inte betalt" och då blir han förbannad och tar upp vapnet och så menar på,
"Du ska inte blåsa mej. Ge mej dina pengar". Ungefär så.

Han vet att Filip är skyldig till mord men såhär uppför han sig:

Danny insisterade på att det var Fille – Michael insisterade på att det inte var Fille
MB: Jag vet ju dock, jag kommer ihåg mellan mej och Danny att vi satt och diskuterade eller
nästan bråkade om, för att han insisterade på att det är Fille och jag insisterade på att det är
inte Fille. Kan inte va Fille. Men just diskussionen mellan mej och Filip, det kommer jag
faktiskt inte ihåg så.

Det var ju inte bara Filip han försvarade utan även sig själv. Han visste ju att det var Maruas huvud som var hittad i bokskogen innan det var känt för allmänheten. Jag undrar varför . Nu krånglade det ju till sig för Micke när de dessutom hittade hans mitrokondieDNA på en av plastsäckarna.

Vem tror på Kaj och Danny och vem tror på Micke och Filip?

Varför tror du Kaj bestämmer sig för att vittna efter alla dessa år och berättar för polis ang hans konfrontation med Filip och om Filips ”erkännande” ang mordet
Citera
2023-10-25, 22:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emazet
Varför tror du Kaj bestämmer sig för att vittna efter alla dessa år och berättar för polis ang hans konfrontation med Filip och om Filips ”erkännande” ang mordet

Jag är osäker på vad du menar.. Men anledningen till att Kaj vittnar nu tror jag beror på dessa omständigheterna:

Dödsorsaken kunde inte fastställas förrän 2017, det var då kalla fall-gruppen tog ett omtag. Kaj var liksom många i det gänget i drogsvängen och ville förmodligen inte blanda sig allt för mycket innan.
Om jag inte minns fel så har Kaj faktiskt taget upp det för polisen tidigare, men polisen hade då ingen dödsorsak.

Att polisen/åklagare har gått vidare med detta fallet beror på att det finns ett nytt sätt att värdera bevis. Tidigare skulle varje indicie värderas för sig , men nu kan man lägga ihop alla indicier och fälla på det.

Det är fler som vet, det är ingen tvekan om saken. Läser du förhör märker du hur många som backar och inte vill/vågar vittna. Sedan de som var med i "efterarbetet" är både rädda för Filip och skäms.

Jag känner inte Filip och det är jag tacksam för. Men som jag uppfattat det är det en person som har/har haft en störning där han fått njutning av att skrämma människor och djur. Den självklara frågan är varför han inte blev omhändertagen?

Jag får kontra med en fråga. Med den kunskap vi faktiskt har om Filip, rånat en gammal man på ett brutalt vis, tagit stryptag på Marua och enligt uppgift våldtagit en ung tjej som var vän till Marua. Tror du på att det var vådaskott?
Senast redigerad av why123 2023-10-25 kl. 22:52.
Citera
2023-10-26, 00:52
Medlem
Citat:
Jag är osäker på vad du menar.. Men anledningen till att Kaj vittnar nu tror jag beror på dessa omständigheterna:

Dödsorsaken kunde inte fastställas förrän 2017, det var då kalla fall-gruppen tog ett omtag. Kaj var liksom många i det gänget i drogsvängen och ville förmodligen inte blanda sig allt för mycket innan.
Om jag inte minns fel så har Kaj faktiskt taget upp det för polisen tidigare, men polisen hade då ingen dödsorsak.

Att polisen/åklagare har gått vidare med detta fallet beror på att det finns ett nytt sätt att värdera bevis. Tidigare skulle varje indicie värderas för sig , men nu kan man lägga ihop alla indicier och fälla på det.

Det är fler som vet, det är ingen tvekan om saken. Läser du förhör märker du hur många som backar och inte vill/vågar vittna. Sedan de som var med i "efterarbetet" är både rädda för Filip och skäms.

Jag känner inte Filip och det är jag tacksam för. Men som jag uppfattat det är det en person som har/har haft en störning där han fått njutning av att skrämma människor och djur. Den självklara frågan är varför han inte blev omhändertagen?

Jag får kontra med en fråga. Med den kunskap vi faktiskt har om Filip, rånat en gammal man på ett brutalt vis, tagit stryptag på Marua och enligt uppgift våldtagit en ung tjej som var vän till Marua. Tror du på att det var vådaskott?

Ja allt du skrev håller jag med om det måste stämma och en sak till vi inte får glömma. Kaj berättar också att han fick en känsla av att F försökte få honom se misstänkt ut eftersom han sålde Maruas mobil till honom och de sålde även bilen som Maruas kropp eventuellt hade trasportetats i till Kaj.

Han måste ha varit rädd själv och det förstår man verkligen. Dessutom har han inget att vinna på genom att sitta och hitta på eller ljuga. Till skillnad från vissa som sitter på info men rövslickar hellre F än att berätta sanningen.
Citera
2023-10-26, 01:37
Medlem
Citat:

Jag kan tycka att det är rätt dramatiskt att gå ifrån att säga att skottet skedde av misstag till att det slutar med styckning av kropp och huvud. Alltså det går inte ihop för mig - ifall jag olyckligtvis råkar skjuta någon till att det slutar med att jag istället för kontakta polis och säger det var en olyckshändelse, att jag istället styckar isär kroppen.

Alltså tror jag att styckningen var planerad ,vilket med andra ord betyder att jag tror att Maruas död var planerad. Sen om det var just Filip som sköt eller vad som skedde inne i lägenheten, kan jag inte riktigt säga… Isåfall, vad hade Filips motiv varit för att döda Marua?

Dock har jag en helt annan teori på vem som dödade henne. Som var tidigt i polisutredningen också en teori
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in