2023-09-14, 11:24
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Jo, OM källan berättat något i syfte att det skulle publiceras på något sätt. Då innebär källskydd att journalisten riskerar 2 års fängelse för röjande (avslöjande) av källans identitet. Om källan ville vara anonym, ville hen bli kändis så är det förstås inte förbjudet att skriva ut namnet.
Du får hänga ut vem so. Helst om det ligger i allmänhetens intresse tyvärr
Citera
2023-09-14, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vemedendryge
Helt rätt!
Folk här har varit så uppskruvade om att det är han så att det har blivit deras sanning.
Filip är och har alltid varit en bra människa, men tyvärr uppvuxen fel kvarter vilket resulterar i att man någon gång är med om någon form av skit(vissa mer andra mindre) F var den personen som hade lite skit i bagaget jämfört t.ex med mig själv, dock när det smällde så smällde det ordentligt för han och samtliga ggr pga någon form av drog. Första gången dömd till 3år, kommer ut i ca 1 1/2 år sen dömd till 4år. För att sätta det i perspektiv till mig själv som var kriminell 24/7 så hade jag ett 60-tal åtalspunkter inom loppet av två år F hade tre. F var kanske ingen ängel. Men att säga att han gjort detta UTAN bevis, då ska ni veta att ni tar död på fler familjer än så, pga vad som skrivs här så har jag blivit ifrågasatt flera ggr av min egen fru(vilket känns mindre trevligt) Vill också nämna att jag, Precis som F är en helt annan person idag, Arbetar på högre nivå, familj, barn. Drogfri och fri från kriminalitet sedan ca 20 år sedan. Fram till den dagen någon kan bevisa att det är F då får man faktiskt låta han vara.

Tack o bock!
I min bok är man samma person idag om man inte bidrar till en utredning beträffande ett styckmord.
Skulle givetsvis aldrig själv umgås med sådant avfall.
Citera
2023-09-14, 11:59
Medlem
Citat:
Helt rätt!
Folk här har varit så uppskruvade om att det är han så att det har blivit deras sanning.
Filip är och har alltid varit en bra människa, men tyvärr uppvuxen fel kvarter vilket resulterar i att man någon gång är med om någon form av skit(vissa mer andra mindre) F var den personen som hade lite skit i bagaget jämfört t.ex med mig själv, dock när det smällde så smällde det ordentligt för han och samtliga ggr pga någon form av drog. Första gången dömd till 3år, kommer ut i ca 1 1/2 år sen dömd till 4år. För att sätta det i perspektiv till mig själv som var kriminell 24/7 så hade jag ett 60-tal åtalspunkter inom loppet av två år F hade tre. F var kanske ingen ängel. Men att säga att han gjort detta UTAN bevis, då ska ni veta att ni tar död på fler familjer än så, pga vad som skrivs här så har jag blivit ifrågasatt flera ggr av min egen fru(vilket känns mindre trevligt) Vill också nämna att jag, Precis som F är en helt annan person idag, Arbetar på högre nivå, familj, barn. Drogfri och fri från kriminalitet sedan ca 20 år sedan. Fram till den dagen någon kan bevisa att det är F då får man faktiskt låta han vara.

Tack o bock!

Vadå utan bevis? Är du ute och cyklar eller? Klart det finns bevis, hur går man mot åtal utan bevis hahah.
Däremot är det en annan sak att bevisning INTE RÄCKER till. Men vad kul för dig att tycker att han är en bra människa. Det är ju dock väldigt konstigt att man erkänner ett mord och styckning för andra om man inte gjort det.
Citera
2023-09-14, 12:16
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Helt rätt!

Tack o bock!

Jag är iofs tveksam till om det är meningsfullt att straffa någon efter så lång tid, då det i stort sett är en annan person än den som begått brottet som straffas och då ett straff ofta drabbar oskyldiga anhöriga i familjen. Det är givetvis viktigt för rättssäkerheten att det finns hållbara bevis och viktigt att ha i minnet om det inte finns bevis bortom rimligt tvivel när man bedömer den misstänkte.

Men kom igen, sannolikheten för att någon annan dödat Marua och grävt ned henne är försumbar och skulle detta osannolika ha inträffat är det lika försumbart att den misstänkte är ovetande om vad som inträffat.

Hur skulle ett alternativt scenario sett ut?
Citera
2023-09-14, 12:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag är iofs tveksam till om det är meningsfullt att straffa någon efter så lång tid, då det i stort sett är en annan person än den som begått brottet som straffas och då ett straff ofta drabbar oskyldiga anhöriga i familjen. Det är givetvis viktigt för rättssäkerheten att det finns hållbara bevis och viktigt att ha i minnet om det inte finns bevis bortom rimligt tvivel när man bedömer den misstänkte.

Men kom igen, sannolikheten för att någon annan dödat Marua och grävt ned henne är försumbar och skulle detta osannolika ha inträffat är det lika försumbart att den misstänkte är ovetande om vad som inträffat.

Att det var någon annan som satt där och lattjade med vapnet, det är inte uteslutet åtminstone. Tänk på att det finns en mtDNA-matchning mot en annan person i kretsen i anknytning till det hittade huvudet. En osäker matchning, men ändå.

Som nån annan skrev så är det otillfredsställande hur uppgrävningen av kroppen skedde, ett ben saknas om jag förstod det rätt. Kanske var det just där en hårstrå eller fingeravtryck hade hittats?
Citera
2023-09-14, 12:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlixtarDunder
I min bok är man samma person idag om man inte bidrar till en utredning beträffande ett styckmord.
Skulle givetsvis aldrig själv umgås med sådant avfall.

Citat:
Ursprungligen postat av Sansiis
Vadå utan bevis? Är du ute och cyklar eller? Klart det finns bevis, hur går man mot åtal utan bevis hahah.
Däremot är det en annan sak att bevisning INTE RÄCKER till. Men vad kul för dig att tycker att han är en bra människa. Det är ju dock väldigt konstigt att man erkänner ett mord och styckning för andra om man inte gjort det.

Helt klart, man har inte gjort upp med sitt förflutna. Skitbra att han slutade begå brott, men sonat sina synder har han inte.

Men det är mer moral än juridik, han kunde inte fällas på de bevis som fanns, och det var rätt. Och F är inte skyldig att sätta dit sig själv.
Citera
2023-09-14, 13:14
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Att det var någon annan som satt där och lattjade med vapnet, det är inte uteslutet åtminstone. Tänk på att det finns en mtDNA-matchning mot en annan person i kretsen i anknytning till det hittade huvudet. En osäker matchning, men ändå.

Som nån annan skrev så är det otillfredsställande hur uppgrävningen av kroppen skedde, ett ben saknas om jag förstod det rätt. Kanske var det just där en hårstrå eller fingeravtryck hade hittats?

Ja men det är väl inte konstigt att det är någon annans mtDNA där? Det är väl ingen som har påstått att han gjorde jobbet efteråt själv, styckade och paketerade henne? Det har varit klarlagt från första början att han har haft hjälp efteråt.
Senast redigerad av why123 2023-09-14 kl. 13:16. Anledning: .
Citera
2023-09-14, 17:51
Medlem
den.dryges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Men hur ska "man" straffa han annars?
Citera
2023-09-14, 22:36
Medlem
Det var beklagligt att det inte fanns några DNA eller fingeravtryck på den där huvudlösa Geishan som någon lämnat vid utgrävningen, det tyckte jag var en (av jävligt många) anmärkningsvärda detaljer i FUP:n
Citera
2023-09-14, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av izaque3000
Det var beklagligt att det inte fanns några DNA eller fingeravtryck på den där huvudlösa Geishan som någon lämnat vid utgrävningen, det tyckte jag var en (av jävligt många) anmärkningsvärda detaljer i FUP:n

Jag tyckte också att det var obehagligt. Det är verkligen så synd om Marua och hennes familj. Hon har blivit behandlad på ett helt ofattbart sätt, det är nästan som ett hån allt detta.

Det minsta man kan göra att tala om vad man vet och vad man sett. Men vissa vågade inte och jag undrar varför? Kan det vara rädsla för någon kanske? Allt är märkligt.
Citera
2023-09-14, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SethPutnam
Domen:
https://gofile.io/d/2Ws095

Intressant i domen, och som jag missat i FUP:

I nutid (under år 2023) genomfördes en undersökning avseende hår på plastsäcken. Hårstrån anträffades. Två av dessa hårstrån var rotlösa och bedömdes vara huvudhår. Eftersom hårstråna saknade rot kunde endast mitokondriellt DNA utvinnas. Av analysresultatet från NFC framgår att många personer kan ha en identisk mitokondrieDNA-profil, att de båda hårstråna uppvisade olika sådana profiler, att ingen av dem överensstämmer med Filip Wolenders profil, att en av dem överensstämmer med Marua Ajouz profil och att den andra överensstämmer med en av Filip Wolenders vänners profil.

DNA tilhör Filips vän Mikael Blomqvist. Finns med i stämningsansökan .
Citera
2023-09-14, 23:56
Medlem
Lyssnar på rättegången
Vilket minne på den mannen, han får vara glad att han kommer ihåg vad han heter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in