Citat:
Ursprungligen postat av
Skattmasen08
Spelar ingen roll hur stort trycket är om inte betalningsförmåga finns. Folk tränger ihop sig, folk "ger upp" och flyttar någon annanstans där de känner att de har möjlighet att bo bättre (sannolik anledning till det negativa inrikes flyttnettot). Dessutom ska det bli intressant att se hur befolkningsutvecklingen blir framöver för Sthlm pga.
- ca 13-14K asylansökningar för 2023, samma prognosticerat för 2024. Lägsta på hela 2000-talet förutom när Covid stängde gränserna
- lönekravet för arbetsinvandring har höjts från 13K till 27K
- Under 2022 sjönk barnafödandet kraftigt i Sthlm till den lägsta nivån sedan 2005. Det förväntas minska ytterligare. Dock ökar ju inte behovet av antal bostäder bara för att ett barn föds, förutom på lång sikt.
Sen att din arbetsgivare planerar för fler bostäder är bara bra, även om vi skulle öka 0 framöver. Jag tillhör den kategorin härinne som faktiskt tycker vi har en bostadsbrist.
Jag hade inte haft något emot om att alla arbetslösa invandrare och andra bidragstagare hade lämnat, hade gjort allting bättre men verkligheten ser inte ut som i våra önskedrömmar.
Nu är det inte alla asylkurder som flyttar till Stockholm, reformeras EBO så kanske de blir mer utspridda. Höjs lönerna så finns det mer incitament att anställa Svenskar eller ha kvalificerad arbetskraftinvandring istället för att släppa in alla som vill hit. Detta är i så fall en bra sak.
Väldigt många som flyttar hit är svenskar eller från västländer men visst är det många invandrare med men de driver ofta företag eller jobbar för annars har de inte råd att köpa. För att någon skall lämna sin hyresrätt behöver de ha en inkomst för att köpa en bostad, först då blir lägenheten ledig för någon ny, visst kan de tränga ihop sig fler i en lägenhet med men det går inte att göra hur mycket som helst.
Att se befolkningsökning är enkelt, bara gå in på statistiska centralbyrån, där hittar du även antalet byggda bostäder uppdelat i villor, flerbostadshus med brf samt hyresrätter.
Ingen vill bygga hyresrätter i en kommun för det lockar dit människor som kostar, man vill bygga köpebostäder som lockar till sig skattebetalare. I min kommun som är en av de större finns strategi om att endast bygga det antal som krävs uppifrån i direktiv, i princip ingen annan bygger hyresrätter. Ingen utom nästan bara kommunala bolag som måste ha hyresrätter vill ha sådana för att man vet vilka som flyttar dit och vad det gör med både området och hur bostäderna behandlas. Kostar mer än de smakar helt enkelt. Sen är det så att det är här de flesta jobben finns, vilket gör att många måste flytta hit.
Jag flytta hit pga jobb, jag sålde en hyfsat ny villa på 180 kvm i en av Sveriges 10 största städer i ett ganska bra område och hade råd att köp ett radhus i en brf som hade nästan halva storleken i ett halvbra område. Visst hade jag velat ha mer för pengarna och visst hade jag velat ha mer valfrihet var jag kunde köpa men då hade jag behövt låna 2 mille extra vilket jag vägrar göra för att bo.
Igen så handlade diskussionen om priserna kommer återhämta sig eller inte och om killen som jag citerade först kommer göra en förlust eller inte när han säljer. Min bostad här är fortfarande upp 650K från när jag köpte om jag ser till andra som sålt i år med liknande bostad i samma förening. Jag hade gärna sålt och flyttat till en hyresrätt och lagt vinsten på ett sparkonto men det finns inga hyresrätter lediga och de skulle kosta mig lika mycket som min nuvarande bostad i hyresavgift, det är inte direkt billigt att bo i Stockholm oavsett vad man tycker om det. Min bedömning och vad jag tror är att trycket på bostäder kommer vara fortsatt högt och priserna kommer återhämta sig till i alla fall va de var för några år sedan, det kommer ta lite tid men det kommer hända, oavsett om svenskar flyttar hit eller inte.