2023-10-25, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Du bor inte i en storstad. Du bor i fjollträsk. Invandrare till fjollträsk innebär socialfall och kriminella utan jobb som ska gå på bidrag. Nej, ni är in LA eller SF, ni är en bonnhåla i en kommuniststat.

Oj, någon som inte har fått liggande länge?

Sist jag kolla var stockholm en del av Sverige vilket då innebär att hela Sverige är en binnhålanoch kommuniststat.... kan väl iofs lite hålla med.
Citera
2023-10-25, 11:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Har inget att göra med hur stor staden är. Bangkok är en stor stad trots att man tjänar mycket mindre än i Stockholm där.

Du som tog upp storlek. Inte jag. Så vet inte vad du ville komma med det.
Citera
2023-10-25, 11:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av will242
Oj, någon som inte har fått liggande länge?

Sist jag kolla var stockholm en del av Sverige vilket då innebär att hela Sverige är en binnhålanoch kommuniststat.... kan väl iofs lite hålla med.

Absolut, Sverige är ett s.k. shithole country.
Citera
2023-10-25, 11:21
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
För att diskussion handlar om att trycket på bostäder inte minskar utan ökar ju mer folk som flyttar till staden. Jag skiter väl fullständigt om det är tyskar, kurder eller svenskar som flyttar hit. När befolknkngsmängden ökar och det finns ett underskott på bostäder så går inte priserna ner

Vi har som sagt mycket utrymme att utnyttja befintligt bestånd bättre. T.ex. genom att unga flyttar hemifrån senare, eller att äldre flyttar till mindre tidigare.

Men ytterst så sätts priset av vad folk kan betala, inget annat. Om så många som 1 miljon människor budar på en och samma lägenhet så blir priset det den med störst köpkraft kan betala. Det är inte antalet som efterfrågar som räknas, det är deras köpkraft. Därför spelar det roll att det sker en utflyttning från Stockholm. De som flyttar ut är i yrkesverksam ålder. Höga födslotal och nyinvandring skapar inte köpkraft på samma sätt i det korta perspektivet.

Priserna faller ju nu! Av precis den anledningen. Om det inte stämde skulle de ju inte kunna falla nu.
Senast redigerad av Epistemologen 2023-10-25 kl. 11:24.
Citera
2023-10-25, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Spelar ingen roll hur stort trycket är om inte betalningsförmåga finns. Folk tränger ihop sig, folk "ger upp" och flyttar någon annanstans där de känner att de har möjlighet att bo bättre (sannolik anledning till det negativa inrikes flyttnettot). Dessutom ska det bli intressant att se hur befolkningsutvecklingen blir framöver för Sthlm pga.

- ca 13-14K asylansökningar för 2023, samma prognosticerat för 2024. Lägsta på hela 2000-talet förutom när Covid stängde gränserna

- lönekravet för arbetsinvandring har höjts från 13K till 27K

- Under 2022 sjönk barnafödandet kraftigt i Sthlm till den lägsta nivån sedan 2005. Det förväntas minska ytterligare. Dock ökar ju inte behovet av antal bostäder bara för att ett barn föds, förutom på lång sikt.

Sen att din arbetsgivare planerar för fler bostäder är bara bra, även om vi skulle öka 0 framöver. Jag tillhör den kategorin härinne som faktiskt tycker vi har en bostadsbrist.

Jag hade inte haft något emot om att alla arbetslösa invandrare och andra bidragstagare hade lämnat, hade gjort allting bättre men verkligheten ser inte ut som i våra önskedrömmar.

Nu är det inte alla asylkurder som flyttar till Stockholm, reformeras EBO så kanske de blir mer utspridda. Höjs lönerna så finns det mer incitament att anställa Svenskar eller ha kvalificerad arbetskraftinvandring istället för att släppa in alla som vill hit. Detta är i så fall en bra sak.
Väldigt många som flyttar hit är svenskar eller från västländer men visst är det många invandrare med men de driver ofta företag eller jobbar för annars har de inte råd att köpa. För att någon skall lämna sin hyresrätt behöver de ha en inkomst för att köpa en bostad, först då blir lägenheten ledig för någon ny, visst kan de tränga ihop sig fler i en lägenhet med men det går inte att göra hur mycket som helst.

Att se befolkningsökning är enkelt, bara gå in på statistiska centralbyrån, där hittar du även antalet byggda bostäder uppdelat i villor, flerbostadshus med brf samt hyresrätter.

Ingen vill bygga hyresrätter i en kommun för det lockar dit människor som kostar, man vill bygga köpebostäder som lockar till sig skattebetalare. I min kommun som är en av de större finns strategi om att endast bygga det antal som krävs uppifrån i direktiv, i princip ingen annan bygger hyresrätter. Ingen utom nästan bara kommunala bolag som måste ha hyresrätter vill ha sådana för att man vet vilka som flyttar dit och vad det gör med både området och hur bostäderna behandlas. Kostar mer än de smakar helt enkelt. Sen är det så att det är här de flesta jobben finns, vilket gör att många måste flytta hit.

Jag flytta hit pga jobb, jag sålde en hyfsat ny villa på 180 kvm i en av Sveriges 10 största städer i ett ganska bra område och hade råd att köp ett radhus i en brf som hade nästan halva storleken i ett halvbra område. Visst hade jag velat ha mer för pengarna och visst hade jag velat ha mer valfrihet var jag kunde köpa men då hade jag behövt låna 2 mille extra vilket jag vägrar göra för att bo.

Igen så handlade diskussionen om priserna kommer återhämta sig eller inte och om killen som jag citerade först kommer göra en förlust eller inte när han säljer. Min bostad här är fortfarande upp 650K från när jag köpte om jag ser till andra som sålt i år med liknande bostad i samma förening. Jag hade gärna sålt och flyttat till en hyresrätt och lagt vinsten på ett sparkonto men det finns inga hyresrätter lediga och de skulle kosta mig lika mycket som min nuvarande bostad i hyresavgift, det är inte direkt billigt att bo i Stockholm oavsett vad man tycker om det. Min bedömning och vad jag tror är att trycket på bostäder kommer vara fortsatt högt och priserna kommer återhämta sig till i alla fall va de var för några år sedan, det kommer ta lite tid men det kommer hända, oavsett om svenskar flyttar hit eller inte.
Citera
2023-10-25, 11:50
Medlem
Citat:
Har kollat en del på byggstart. Verkar underdriva kostnader extremt. Att få ett medelstort badrum renoverat vitt för 180k med standardmaterial, inte det billigaste snikkaklet eller plastmatta och vvs från Ikea, i Stockholm är löjeväckande.

Finns andra sidor som är mer realistiska och ligger runt 250k. Dyrare i Stockholm såklart.
Nu har detta ett snittpris, så allt standard blir såklart billigare. Men 150k efter ROT är inga konstigheter. Detta är fakta, hur det känns för dig kan ju variera
Citera
2023-10-25, 12:55
Medlem
karlsoons avatar
Någonting som vore kanon gör alla vore om kommunerna i städer kunde upplåta tomtmark i och strax utanför städer till ett betydligt bättre pris än vad de hutlösa som är idag. Många städer har brist på hus.
Och inom byggsektorn förväntas de som jobbar med nyproduktion av villor drabbas mest. Då kan folk jobba mer hemifrån, mindre resande, ökad livskvalitet osv osv.
Finns hur mycket enkla saker som helst kommunerna kan göra med vinst för alla parter.
Citera
2023-10-25, 13:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas86
Nu har detta ett snittpris, så allt standard blir såklart billigare. Men 150k efter ROT är inga konstigheter. Detta är fakta, hur det känns för dig kan ju variera

Alla som bor i Stockholm och har renoverat ett badrum vet att 150k efter rot är löjeväckande.

Nu räknar jag med badrum som görs från grunden rätt och riktigt. Ny flytspackling, nya rör, rivning av allt det befintliga, hyfsat kakel uppdatering av ventilation, elinstallation. Att räkna med alla som smäller upp nytt kakel på 30 år gammalt, eller behåller en elinstallation från 1972 ser jag inte som relevant.

Byggstart räknar då med ett snittpris på 215k för ett badrum byggt från grunden. Då får man komma ihåg att det finns lyxlösningar för säkert 400-500k med i detta (väldigt ovanligt) och sniklösningar som nog kan ligga knappt över 100k (plastmatta, snikvvs från ikea, badrumsspegel för 200 sek). Sett till snittet för hela landet är garanterat sniklösningarna betydligt vanligare. Jag är själv förvånad över hur vanligt det är utanför de absolut bästa adresserna. Även så på alla storstadsbors landställen.

Ska du undvika det sniknaste materialet som finns att tillgå utan gå på någon form av medelnivå skulle snittet garanterat vara över 215k. Sedan får man räkna med en Stockholmspremie på minst 20-30% och då är du över 300k
Senast redigerad av flanders 2023-10-25 kl. 13:06.
Citera
2023-10-25, 13:37
Medlem
Citat:
Alla som bor i Stockholm och har renoverat ett badrum vet att 150k efter rot är löjeväckande.

Nu räknar jag med badrum som görs från grunden rätt och riktigt. Ny flytspackling, nya rör, rivning av allt det befintliga, hyfsat kakel uppdatering av ventilation, elinstallation. Att räkna med alla som smäller upp nytt kakel på 30 år gammalt, eller behåller en elinstallation från 1972 ser jag inte som relevant.

Byggstart räknar då med ett snittpris på 215k för ett badrum byggt från grunden. Då får man komma ihåg att det finns lyxlösningar för säkert 400-500k med i detta (väldigt ovanligt) och sniklösningar som nog kan ligga knappt över 100k (plastmatta, snikvvs från ikea, badrumsspegel för 200 sek). Sett till snittet för hela landet är garanterat sniklösningarna betydligt vanligare. Jag är själv förvånad över hur vanligt det är utanför de absolut bästa adresserna. Även så på alla storstadsbors landställen.

Ska du undvika det sniknaste materialet som finns att tillgå utan gå på någon form av medelnivå skulle snittet garanterat vara över 215k. Sedan får man räkna med en Stockholmspremie på minst 20-30% och då är du över 300k
Du pratade om din granne som skulle renovera ett befintligt badrum, men låg standard. Att bygga ett nytt badrum ifrån grunden kostar 215k, för någon lättlurad säkert 300k så att hantverkaren kan köra sin Cayenne.
En vän renoverade precis sitt badrum för 170 papp och då var över standard med både dusch och spaavdelning inkluderat.

Enligt de byggstart hjälpt i Stockholm är priset i snitt 185k. Men du har säkert ”bättre” statistik för Stockholm. De nämner att priset inte skiljer sitt nämnvärt mot övriga landet i statistiken för 2023. Ber grannen ta deras hjälp så slipper hen bli blåst
Senast redigerad av Niklas86 2023-10-25 kl. 13:45.
Citera
2023-10-25, 14:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Minns SF som en ganska nedgången stad mycket uteliggare, inga nattklubbar öppet längre än 01 och inte så mycket Fashion butiker. Om dom bor där tjänar bra så syndens det iaf inte att dom la det på boendet iaf.

Nä, men deras bostäder kostar i genomsnitt 15 miljoner medans dom i Stockholm kostar 5. Tycker fjollträsk är riktigt äckligt också.
Citera
2023-10-25, 17:42
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Nä, men deras bostäder kostar i genomsnitt 15 miljoner medans dom i Stockholm kostar 5. Tycker fjollträsk är riktigt äckligt också.
Lägre skatter och allting gör att det kan vara så. Fortfarande sunkigt på många håll.
Citera
2023-10-25, 19:54
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här typen av bostadsägare bortser bubbelbabblarna helt ifrån, men är ganska vanlig på bostadsmarknaden. Och det är också förklaringen till att priserna inte gått ner så mycket som domedagsprofeterna trott. De affärer som görs är ofta mellan dessa typer av bostadsägare och så byter de bara pengar med varandra.

Det är bara de som precis klivit på bostadsmarknaden på toppen som har problem, om de av någon anledningen behöver sälja. Men det vore ju konstigt. Varför köper man en bostad man inte tänkt bo i en längre tid?
Och den typen dör bort efterhand, ett fall och benbrott i vinter och en covid på det så är det en etta med jordvärme som gäller. Då är det upp till barnen att sälja och de skiter i om värderingen var 18 på toppen, får de 14 nu är de mer än nöjda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in