Citat:
Ursprungligen postat av
will242
För att diskussion handlar om att trycket på bostäder inte minskar utan ökar ju mer folk som flyttar till staden. Jag skiter väl fullständigt om det är tyskar, kurder eller svenskar som flyttar hit. När befolknkngsmängden ökar och det finns ett underskott på bostäder så går inte priserna ner, speciellt inte när priset att bygga nya är så högt.
Sen byggs det nästan inga hyresrätter, från min kommun så gissar jag 5%. Vilka kvotflykyingar har råd att cash en brf? I stockholm! Inte som att soc köper upp en massa villor och bränner till dem. Även om det funnits något exempel på det.
Därav kommer priset på bostäder i Stockholm att inom ett par år återhämta sig och den ursprungliga postaren för just denna subdiskutionen kan få tillbaka sina pengar eller kanske en vinst vid försäljning.
Har du ens läst vad vi pratar om eller hänger du bara upp dig på att ordet invandrare fanns med?
Spelar ingen roll hur stort trycket är om inte betalningsförmåga finns. Folk tränger ihop sig, folk "ger upp" och flyttar någon annanstans där de känner att de har möjlighet att bo bättre (sannolik anledning till det negativa inrikes flyttnettot). Dessutom ska det bli intressant att se hur befolkningsutvecklingen blir framöver för Sthlm pga.
- ca 13-14K asylansökningar för 2023, samma prognosticerat för 2024. Lägsta på hela 2000-talet förutom när Covid stängde gränserna
- lönekravet för arbetsinvandring har höjts från 13K till 27K
- Under 2022 sjönk barnafödandet kraftigt i Sthlm till den lägsta nivån sedan 2005. Det förväntas minska ytterligare. Dock ökar ju inte behovet av antal bostäder bara för att ett barn föds, förutom på lång sikt.
Sen att din arbetsgivare planerar för fler bostäder är bara bra, även om vi skulle öka 0 framöver. Jag tillhör den kategorin härinne som faktiskt tycker vi har en bostadsbrist.