2023-10-25, 07:41
Medlem
löls avatar
Husen ligger ute länge och är väldigt många samt få säljs.

Så jag och sambon tog ett beslut, la skambud på 25% under. En annna köpare provade faktiskt ännu lägre 😂
Huset blev vårat 🫶👍
Senast redigerad av löl 2023-10-25 kl. 07:50.
Citera
2023-10-25, 07:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av will242
För att diskussion handlar om att trycket på bostäder inte minskar utan ökar ju mer folk som flyttar till staden. Jag skiter väl fullständigt om det är tyskar, kurder eller svenskar som flyttar hit. När befolknkngsmängden ökar och det finns ett underskott på bostäder så går inte priserna ner, speciellt inte när priset att bygga nya är så högt.

Sen byggs det nästan inga hyresrätter, från min kommun så gissar jag 5%. Vilka kvotflykyingar har råd att cash en brf? I stockholm! Inte som att soc köper upp en massa villor och bränner till dem. Även om det funnits något exempel på det.

Därav kommer priset på bostäder i Stockholm att inom ett par år återhämta sig och den ursprungliga postaren för just denna subdiskutionen kan få tillbaka sina pengar eller kanske en vinst vid försäljning.

Har du ens läst vad vi pratar om eller hänger du bara upp dig på att ordet invandrare fanns med?

Du bor inte i en storstad. Du bor i fjollträsk. Invandrare till fjollträsk innebär socialfall och kriminella utan jobb som ska gå på bidrag. Nej, ni är in LA eller SF, ni är en bonnhåla i en kommuniststat.
Citera
2023-10-25, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Så jag och sambon tog ett beslut, la skambud på 25% under.
Huset blev vårat 🫶👍

Tror det finns många som egentligen inte skulle påverkas i praktiken och må bra av att sälja till lägre priser. Mina föräldrars hus har varit värderat till 18 miljoner och vet inte vad de skulle få idag men min far skulle aldrig sälja för t ex 15 miljoner pga detta. De har inga lån och min pappa är snart 80 så det spelar inte så stor roll för hans egen del om han får 15 eller 18 eller 10 miljoner på fickan och att flytta till en lägenhet som är enkel att underhålla och leva i hade varit bättre. Tror det finns många såna situationer ute i landet.

Finns säkerligen någon slags prestige i att inte ”göra en dålig affär” även om man i det långa perspektivet har gjort en extremt bra affär, men eftersom folk lever med tron om evig uppgång vill man pricka toppen även om man i princip har en fot i graven
Citera
2023-10-25, 09:30
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Tror det finns många som egentligen inte skulle påverkas i praktiken och må bra av att sälja till lägre priser. Mina föräldrars hus har varit värderat till 18 miljoner och vet inte vad de skulle få idag men min far skulle aldrig sälja för t ex 15 miljoner pga detta. De har inga lån och min pappa är snart 80 så det spelar inte så stor roll för hans egen del om han får 15 eller 18 eller 10 miljoner på fickan och att flytta till en lägenhet som är enkel att underhålla och leva i hade varit bättre. Tror det finns många såna situationer ute i landet.

Finns säkerligen någon slags prestige i att inte ”göra en dålig affär” även om man i det långa perspektivet har gjort en extremt bra affär, men eftersom folk lever med tron om evig uppgång vill man pricka toppen även om man i princip har en fot i graven

Den här typen av bostadsägare bortser bubbelbabblarna helt ifrån, men är ganska vanlig på bostadsmarknaden. Och det är också förklaringen till att priserna inte gått ner så mycket som domedagsprofeterna trott. De affärer som görs är ofta mellan dessa typer av bostadsägare och så byter de bara pengar med varandra.

Det är bara de som precis klivit på bostadsmarknaden på toppen som har problem, om de av någon anledningen behöver sälja. Men det vore ju konstigt. Varför köper man en bostad man inte tänkt bo i en längre tid?
Citera
2023-10-25, 09:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Trots detta är det fortfarande bostadsbubbla i både Danmark och USA. Det är för att de av dig och FI föreslagna lösningarna INTE PÅVERKAR FUNDAMENTA. Amerikanarna har en term för sådana här meningslösa lösningar, de kallar dem för "rearranging the deck chairs on Titanic".

Du existerar på ett lägre medvetandeplan än mig så du kan inte förstå varför dina föreslagna lösningar inte fungerar. Du är som den där tuttfian som naivt föreslog att "30 års amorteringstid räcker" trots att det är vad man har i bostadsbubblelandet USA.

Du kan inte heller förstå att den här enorma kreditbubblan i precis allting är medvetet skapad för du kan inte förställa dig hur förtroendekriminella människor (svindlare på enkel svenska) tänker eftersom du är och har aldrigt varit annat än en lättsvindlad stackare som tror att alla är lika simpla och enkla mellan öronen som dig.

The Great Reset är menad att vara en deflationär megakrasch modell 1929 men mycket större, och importerade företeelser som "rädda våtmarkerna" och koldioxidkulten är menade att maximera den här implosionen genom att sänka den stabila energiförsörjningen vilket kommer att orsaka en tillgångsbristdriven prischock genom hela systemet.

Detsamma gäller den medvetet skapade tillgångsbristen på gödsel, som ska driva upp en tillgångsbristdriven prischock på mat. Höga energipriser och höga matpriser är i sig prissänkande även om räntan hållts på noll eftersom de gröper ur svennes månatliga inkomst som han kan lägga på räntebetalningar. Om den årliga energi och matkostnaden stiger med 10-20% årligen i tio år, hur mycket tror du att det kommer att påverka bostadspriserna om 5 respektive 10 år?

Vad det här kommer att göra med priserna på bostäder är uppenbart. När dessa attacker dessutom är lagda så att de kommer precis när den kreditdrivna bubblan nått maximal expansion så är det upplagt för en fruktansvärd implosion som kommer att göra majoriteten av alla vuxna svenskar till kroniska kunder hos kronofogden. Dessa kredittorskar kommer att behöva hyra resten av livet. Vad tror du det gör med priserna på hyreskontrakts(bo)rätter och hus? Fattar du nu hur de som lagt upp det här spelar i flera dimensioner medans du är en endimensionell Simpeloid som av ren tur råkat klara sig någorlunda väl i livet.

Kreditraseriet har förvandlat svennes bostad till något som närmast kan liknas vid en aktie, det smarta idag är att sälja och sedan hyra och sitta i hyresrätten i 5-6 år tills vi nått botten och sedan köpa tillbaka huset man sålde till bråkdelen av vad det såldes för. Den stora majoriteten av bolånemiljonärerna kommer att förlora sina imaginära miljoner och till slut bli BLT även de genom att de kommer att sitta kvar i sina bostäder hela vägen ner tills de även blivit av med sin insats från 2008.

Mmm och de på din högstående nivå vet såklart att det finns aliens på Area 51 som drar i alla trådar. Det är John Carpenters ”They Live” som är sanningen.
Citera
2023-10-25, 09:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Du bor inte i en storstad. Du bor i fjollträsk. Invandrare till fjollträsk innebär socialfall och kriminella utan jobb som ska gå på bidrag. Nej, ni är in LA eller SF, ni är en bonnhåla i en kommuniststat.

SF? Du kan ju inte mena San Francisco som är ungefär en lika stor stad som Stockholm..
Citera
2023-10-25, 10:19
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av will242
För att diskussion handlar om att trycket på bostäder inte minskar utan ökar ju mer folk som flyttar till staden. Jag skiter väl fullständigt om det är tyskar, kurder eller svenskar som flyttar hit. När befolknkngsmängden ökar och det finns ett underskott på bostäder så går inte priserna ner, speciellt inte när priset att bygga nya är så högt.

Sen byggs det nästan inga hyresrätter, från min kommun så gissar jag 5%. Vilka kvotflykyingar har råd att cash en brf? I stockholm! Inte som att soc köper upp en massa villor och bränner till dem. Även om det funnits något exempel på det.

Därav kommer priset på bostäder i Stockholm att inom ett par år återhämta sig och den ursprungliga postaren för just denna subdiskutionen kan få tillbaka sina pengar eller kanske en vinst vid försäljning.

Har du ens läst vad vi pratar om eller hänger du bara upp dig på att ordet invandrare fanns med?

Spelar ingen roll hur stort trycket är om inte betalningsförmåga finns. Folk tränger ihop sig, folk "ger upp" och flyttar någon annanstans där de känner att de har möjlighet att bo bättre (sannolik anledning till det negativa inrikes flyttnettot). Dessutom ska det bli intressant att se hur befolkningsutvecklingen blir framöver för Sthlm pga.

- ca 13-14K asylansökningar för 2023, samma prognosticerat för 2024. Lägsta på hela 2000-talet förutom när Covid stängde gränserna

- lönekravet för arbetsinvandring har höjts från 13K till 27K

- Under 2022 sjönk barnafödandet kraftigt i Sthlm till den lägsta nivån sedan 2005. Det förväntas minska ytterligare. Dock ökar ju inte behovet av antal bostäder bara för att ett barn föds, förutom på lång sikt.

Sen att din arbetsgivare planerar för fler bostäder är bara bra, även om vi skulle öka 0 framöver. Jag tillhör den kategorin härinne som faktiskt tycker vi har en bostadsbrist.
Citera
2023-10-25, 10:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
SF? Du kan ju inte mena San Francisco som är ungefär en lika stor stad som Stockholm..

Jo det menade jag. Men dom är ju inte fattiga som stockholmare, dom tjänar per capita 350% av vad en bonnläpp tjänar i fjollträsk. Men man tror kanske man tjänar bra i stockholm?
Citera
2023-10-25, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av löl

Så jag och sambon tog ett beslut, la skambud på 25% under. En annna köpare provade faktiskt ännu lägre 😂
Huset blev vårat 🫶👍

Grattis till huset!
Men 25% lägre än utgång säger ju inte så mycket när man inte vet ytterligare omständigheter såsom t ex vad motsvarande hur kostade för 1-2 år sen?
Men man får ju anta att ni gjort ett för er bra köp såklart!
Citera
2023-10-25, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Den här typen av bostadsägare bortser bubbelbabblarna helt ifrån, men är ganska vanlig på bostadsmarknaden. Och det är också förklaringen till att priserna inte gått ner så mycket som domedagsprofeterna trott. De affärer som görs är ofta mellan dessa typer av bostadsägare och så byter de bara pengar med varandra.

Det är bara de som precis klivit på bostadsmarknaden på toppen som har problem, om de av någon anledningen behöver sälja. Men det vore ju konstigt. Varför köper man en bostad man inte tänkt bo i en längre tid?

Lägger man även på vinstskatten spär man på ytterligare effekt, för min fars del skulle det svida dubbelt både att inte sälja på absoluta toppen samt att dessutom behöva betala skatt på det.
Citera
2023-10-25, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Jo det menade jag. Men dom är ju inte fattiga som stockholmare, dom tjänar per capita 350% av vad en bonnläpp tjänar i fjollträsk. Men man tror kanske man tjänar bra i stockholm?

Har inget att göra med hur stor staden är. Bangkok är en stor stad trots att man tjänar mycket mindre än i Stockholm där.
Citera
2023-10-25, 11:06
Medlem
Stormfires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

T ex separation vilket leder till att man är tvungen att sälja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in