2023-10-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Vi behöver ingen skriven lag. Gud sa att han skulle lägga sin lag i vårt inre.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk. De skall inte längre behöva undervisa varandra och säga: »Lär känna Herren«, ty de skall alla känna mig, från den minste till den störste, säger Herren. Jer 31

Moses lag (bokstaven) läser man sig till. Guds lag skriver Gud i våra hjärtan.

Men nu har vi blivit fria från lagen, sedan vi dött bort från det som höll oss bundna, och kan tjäna på ett nytt sätt, med vår ande, och inte på det gamla, efter bokstaven. Rom 7:6

Jesus befriade oss från dessa gamla lagar.

Exakt vad min text utgår från.

Därför är islam inte giltigt när dem inte godkänner Jesus befrielse.
Citera
2023-10-23, 20:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hiphopper08
Islams förnekelse till Jesus lagar gör i själva verket islam till ett religion som ej kan hålla ihop i sin grundläggande ideologi.

Islams muslimer ofta säger: "vi tror och älskar Jesus mer än vad kristna gör"

Just där är ett av dem felen som gör islams regelverk ogiltigt.

Då med Jesus ankomst har det grundats nya lagar att följa och dessa lagar förblir människans Guds grundlagar tills den nya "messias".

Hur och varför?

Jesus lagar är grundad i kärlek, att älska dina nära och icke nära lika.

Genom Jesus lag och Jesus lära kommer vi fram till att alla andra lagar förblir ogiltiga då dessa är dem nya lagar för människan.

Islams grunden är att leva i Moses lagar och göra till Moses lagar ett livstil, ett uråldrad livstil som Jesus har då visat med handlingar hur vi idag ska leva och inte öga för ett öga.

Just i detta så förblir islam ett misstolkning och icke giltigt då en av dem viktigaste profet hoppas över och ignoreras.

Med tanken på att Mohammed profeten trodde på Jesus och dem tio budorden så gör detta Mohammed automatisk till en Kristen följare.

Nu med om jesus dog eller inte är idag inte relevant, då det viktigaste av "tro", vem som har rätt eller fel, det spelar ingen roll.

Det som spelar roll att vi gör rätt för oss i god syfte med goda gärningar vilket oftast en stor del av religiösa glömmer bort, såsom judar, Kristna och muslimer.

Dem kallas för hycklare och dem gillar att diskutera om vem som har rätt eller vem som fel.

Presentera gärna motsägelsefulla fakta utan kopiera och klistra in massa meningslösa stycken från er urgammla bok.

Judarna kom först. Det fattar alla, men jag börjar där. Här finner vi torah, tanakh, alltså gamla testamentet.
I moseboken mm hittar vi lagen som vi ska följa. Guds lag. Vi hittar också profetisor om messaias som ska komma två gånger.

Jesus kommer. Precis som profesian säger så känner vi inte igen honom utan hånar honom och dödar honom, så att guds lagar inte länggre behöver fäljas för att vi ska få evigt liv. Låter krångligt, men enklas är att tänka så här. Jesus tog en kula för oss. Han dög så att vi slipper helvetet. Profetian uppfylld.
Jesus säger, var försiktiga, det kommer komma många profeter men dom är lögnare.

Mohammed kommer. Mohammed är den som kommer att uppfylla profetian om antikrist. Han skapar en falsk gud, allah, som han säger är den bästa lögnaren, precis som antikrist är. Han sprider hat, där jesus spred kärlekt. Han säger att jesus into dog på korset, han uppfyllet antikrist verk med sina lögner.
Judarna tror inte på jesus som messias, precis som förutspått.

Jesus kom för att försona, men han måste komma tillbaka en andra gång för att helt uppfylla profetian, och då känner vi alla igen honom, som guds son, som messias, även muslimerna känner då igen honom som messias (enligt koranen endast eftersom bibel torah etc skrevs innan muslimer fanns)
Slutet på det hela är likt starwars, alla försonas.
Jesus är messias i alla tre versionerna. men tllsvidare har inte judar och muslimer sett det, utom några få.

Kortaste sammanfattning jag kan ge.
Citera
2023-10-23, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Kan du erbjuda en endaste källa om dessa lagar stiftade av Jeus?

John 13:33-34 NIV
“My children, I will be with you only a little longer. You will look for me, and just as I told the Jews, so I tell you now: Where I am going, you cannot come. “A new command I give you: Love one another. As I have loved you, so you must love one another.

Du har quotan ovanpå som gör allt annat ogiltigt tillsamans med detta.

Tack på förhand.

Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Judarna kom först. Det fattar alla, men jag börjar där. Här finner vi torah, tanakh, alltså gamla testamentet.
I moseboken mm hittar vi lagen som vi ska följa. Guds lag. Vi hittar också profetisor om messaias som ska komma två gånger.

Jesus kommer. Precis som profesian säger så känner vi inte igen honom utan hånar honom och dödar honom, så att guds lagar inte länggre behöver fäljas för att vi ska få evigt liv. Låter krångligt, men enklas är att tänka så här. Jesus tog en kula för oss. Han dög så att vi slipper helvetet. Profetian uppfylld.
Jesus säger, var försiktiga, det kommer komma många profeter men dom är lögnare.

Mohammed kommer. Mohammed är den som kommer att uppfylla profetian om antikrist. Han skapar en falsk gud, allah, som han säger är den bästa lögnaren, precis som antikrist är. Han sprider hat, där jesus spred kärlekt. Han säger att jesus into dog på korset, han uppfyllet antikrist verk med sina lögner.
Judarna tror inte på jesus som messias, precis som förutspått.

Jesus kom för att försona, men han måste komma tillbaka en andra gång för att helt uppfylla profetian, och då känner vi alla igen honom, som guds son, som messias, även muslimerna känner då igen honom som messias (enligt koranen endast eftersom bibel torah etc skrevs innan muslimer fanns)
Slutet på det hela är likt starwars, alla försonas.
Jesus är messias i alla tre versionerna. men tllsvidare har inte judar och muslimer sett det, utom några få.

Kortaste sammanfattning jag kan ge.

Islam är inte giltigt när dem nekar till Jesus lagar.
Citera
2023-10-23, 20:51
Avslutad
Citat:
Islam är inte giltigt när dem nekar till Jesus lagar.
Det stämmer.
Citera
2023-10-23, 20:53
Medlem
Citat:
Det stämmer.

Exakt vad jag menar, då är vi överens.
Citera
2023-10-23, 21:26
Medlem
Citat:
Jesus befriade oss från dessa gamla lagar.

Exakt vad min text utgår från.

Därför är islam inte giltigt när dem inte godkänner Jesus befrielse.
Du skrev att vi behöver en bok. Det är inte Guds plan. Han lägger sina lagar I vårt hjärta. Men då gäller det att lyssna på vad Guds ande säger och inte bli förhärdad som Vishetetn och andra.
Citera
2023-10-23, 22:07
Medlem
Citat:
Du skrev att vi behöver en bok. Det är inte Guds plan. Han lägger sina lagar I vårt hjärta. Men då gäller det att lyssna på vad Guds ande säger och inte bli förhärdad som Vishetetn och andra.

Vilka är det som fördömmer och dör för en bok?

Det är inte kristna, det är inte judar.
Citera
2023-10-23, 23:17
Medlem
Citat:
Vilka är det som fördömmer och dör för en bok?

Det är inte kristna, det är inte judar.
Det är muslimer som dömer oss kafir och dör för feltolkningar.
Citera
2023-10-23, 23:32
Medlem
Citat:
Det är muslimer som dömer oss kafir och dör för feltolkningar.

Precis, Det är inte Jesus lära.

Dem trampar på en av dem viktigaste profeter genom att neka Jesus lagar.

Det gör islam ogiltigt.
Citera
2023-10-24, 11:58
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Det står det inte i Koranen.

JESUS är messias i koranen.
Det är nog dags för dig att gå till specsavers eller införskaffa koranen i mp.3 format så att du får den uppläst för dig. Gick du in en sån där obs klass som barn och tonåring?
Citera
2023-10-24, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Det är nog dags för dig att gå till specsavers eller införskaffa koranen i mp.3 format så att du får den uppläst för dig. Gick du in en sån där obs klass som barn och tonåring?

Jag har glasögon, har även haft på mig dom när jag har läst det du aldrig har läst men ändå bestämt dig för att ha en åsikt om.

"Jag har inte läst det men det står inte..." Grattis.

Fråga vilken muslim som helst var jesus kommer att vara under sista kriget och vem som kommer leda dom då. SVAR: JESUS.

Innan du slänger ur dig mer outbildade kommentarer så kan du läsa själv.
Citera
2023-10-24, 17:28
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Jesus har absolut lämnat sina lagar, och dessa lagar kan kallas absolut för principer för dem som saknar naturliga principer och behöver en bok för att tyda detta till dem.
jesus har inga lagar men däremot principer som kärleksbudet och den gyllene regeln.
islam förnekr inte dessa principer utan det står på flera ställen att det finns en stor samsyn; den gyllene regeln betonas t ex även i haditherna.
Så du har fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in