2023-10-22, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Utanför Vetlanda: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bjorkoby-vetlanda-kommun-hasselvagen-3-20544718

Strömnäsbruk: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-markaryds-kommun-mjarydsvagen-11-18478855

Fullt möjligt med knegarlön, fullt möjligt att vara skuldfri före pensionen.

Och du måste nog vara knegare, med tribal, för att stå ut att bo i metropolen Strömnäsbruk.
Citera
2023-10-22, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, det var ju det jag skrev ovan, att på mindre orter (dvs. verkligen i kategorin småstäder) så var priserna låga samt marknaden trög redan innan ränteuppgången, just eftersom efterfrågan för att bo på sådana orter är låg.

Men har någon, någonsin, hävdat att det råder en bostadsbubbla i Grums?
Citera
2023-10-22, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Exakt så är det. Nu inleds den sista fasen i en traditionell lågkonjunktur, arbetslöshet. Vi är nu 22 månade från toppen och om ungefär 14 månader har vi nått botten. Sen kommer det ta flera år innan det börjar stiga uppåt igen.

Stämmer nog väl om gamla ekonomiska lagar gäller.

Tittar man på husprisindex för USA exemelvis ser man att det typiskt tar ett antal år för prisnivåerna att plana ut och bottna mot en plattå.

https://tradingeconomics.com/united-states/real-residential-property-prices-for-united-states-fed-data.html

Den stora frågan är då hur djupt fallet blir. Skulle ju vara härligt att få se den där 50% kollapsen.
Citera
2023-10-22, 20:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Nä bubbla (samt överskuldsättning) är Stockholmsproblem.
Citera
2023-10-22, 21:02
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Det ville sig inte bättre att att jag köpte bostad på toppen. Gjorde misstaget att kolla vad en likadan bostad som min går för nu, ett drygt år efter att jag flyttade in i föreningen. -650 000. Jämfört med de som jag köpte bostaden såg de ungefär samma ökning av värdet under det sista året de bodde här.

Bläh.
Citera
2023-10-22, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Det ville sig inte bättre att att jag köpte bostad på toppen. Gjorde misstaget att kolla vad en likadan bostad som min går för nu, ett drygt år efter att jag flyttade in i föreningen. -650 000. Jämfört med de som jag köpte bostaden såg de ungefär samma ökning av värdet under det sista året de bodde här.

Bläh.
Vad gav du då så vi vet % på fallet.
Citera
2023-10-22, 21:27
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vad gav du då så vi vet % på fallet.

Ungefärligen +20% 2021-22, därefter -15% 2022-23 (där mitt "räkenskapsår" i bägge fall börjar på sommaren).
Citera
2023-10-22, 21:35
Medlem
Citat:
Ungefärligen +20% 2021-22, därefter -15% 2022-23 (där mitt "räkenskapsår" i bägge fall börjar på sommaren).
Det ligger i den nivå jag tror priserna har fallit i Stockholmskommunerna. 20% är nog realistiskt. Det är faktiskt väldigt lite med tanke på den extrema uppgången det var under covid. Jag tror det kommer gå ner minst 10-20% mer innan vi når botten. Då är vi på 2013 års nivå typ.
Citera
2023-10-22, 21:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Nu är jag inte insatt i marknaden i andra städer än Stockholm. Men av intresse så tittar jag på andra områden, är det någon som förstår vad som händer i Göteborg och kranskommunerna?

Jag tycker mig se att priserna är rejält uppblåsta i några av kranskommunerna. Betalade man extra för att pendla in i Göteborg eller är det något jag missat? Ser ut som det är svårt att sälja nu i alla fall. Några objekt som varit ute o snart ett år där säljaren försökt sänka priset men det inte blir sålt ändå.

Sist jag pekade ut vilka områden jag pratade om i forumet så fick jag mitt inlägg raderat. Så nu får ni som är intresserade söka själva.

Bubbla säger jag.

Vet inte riktigt vad du kollar på (brf lr villor). Angående villor så är dessa väldigt få och betingar ett ganska högt pris. Låt oss för enkelheten kalla dom 1%-are.

Villor i Göteborg finns typ i kungs ladugård, Änggården och Örgryte.

Anledningen till att kranskommunerna går bättre är nog bristen av pengar och det faktum att skolorna och tryggheten i Gbg börjar tappa. Och vill du ha en riktig trädgård så är det inte i Gbg du kikar. Kanske Hovås.
Senast redigerad av Barf 2023-10-22 kl. 21:39.
Citera
2023-10-22, 21:39
Avstängd
Citat:

Bläh.

Tråkigt för dig såklart, lr vänta. Varit ligger det tråkiga? Har du köpt ett skitobjekt som du nu måste leva i resten av ditt liv?

Är det jobbigt med bostad? Tycker du borde göra som alltid i den här tråden och sälja och flytta till HR. Då kommer det att ordna upp sig ska du se.
Citera
2023-10-22, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Det är väl självklart att du kan få en bubbla i diverse orter om det bygger på spekulation. Titta bara på Kina. Den sorts spekulation/pensionssparande har du inte i Sverige så betta inte dina pengar på Grums.
Citera
2023-10-22, 21:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Nä bubbla (samt överskuldsättning) är Stockholmsproblem.

Hur har du mätt upp den bubblan? Och ”överskuldsättning” antar jag är nåt som du diktat ihop som går på tvärs med din risk-aptit och preferens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in