2023-10-22, 14:56
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Länka gärna till något vettigt för under en miljon som inte ligger i norrland.
Inget ruckel.

Utanför Vetlanda: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bjorkoby-vetlanda-kommun-hasselvagen-3-20544718

Strömnäsbruk: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-markaryds-kommun-mjarydsvagen-11-18478855

Fullt möjligt med knegarlön, fullt möjligt att vara skuldfri före pensionen.
Citera
2023-10-22, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Utanför Vetlanda: https://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-bjorkoby-vetlanda-kommun-hasselvagen-3-20544718

Strömnäsbruk: https://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-markaryds-kommun-mjarydsvagen-11-18478855

Fullt möjligt med knegarlön, fullt möjligt att vara skuldfri före pensionen.
Den första såg ok ut även om det var litet.
Andra klassar jag som sommarstuga.
Det som är grejen är att i Stockholm så går motsvarande hus i t.ex Huddinge för 2 miljoner under en riktig villa. Så jag gissar att motsvarande hus på landet i Vetlanda kostar minst 2 miljoner.
Citera
2023-10-22, 15:26
Medlem
Brunafingrarnas avatar
Citat:
Den första såg ok ut även om det var litet.
Andra klassar jag som sommarstuga.
Det som är grejen är att i Stockholm så går motsvarande hus i t.ex Huddinge för 2 miljoner under en riktig villa. Så jag gissar att motsvarande hus på landet i Vetlanda kostar minst 2 miljoner.

Du fick snabbt svar på villor nedanför Dalälven med ett pris under 1Mkr, litet? Tja, det är en subjektiv fråga.

Mindre villa Upplands Väsby 5Mkr: https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-runby-upplands-vasby-kommun-vinkelvagen-14-20639655

5 ggr priset i Småland, det är dags för Stockholmaren att gnugga ögonen. Lönen är inte 5ggr högre eller levnadskostnaderna en femtedel av smålänningens. (Affektionsvärde)

Troligen kommer svensken att bli mer intresserad av yteffektivt boende i framtiden, driftkostnaderna för oanvända utrymmen, varmgarage e.t.c. Fast det är klart, en del använder boendet som skyltfönster för framgången.
Senast redigerad av Brunafingrarna 2023-10-22 kl. 15:39.
Citera
2023-10-22, 16:57
Medlem
https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor
enligt Svensk Mäklarstatistik har medelpriset på villor i hela riket sjunkit med över 6% senaste året
Det är stor skillnad på Stockholms län jämfört med övriga riket
I StorStockholm ligger medelpriset på ca 6-7mkr och i många andra län bara runt 2-3 mkr.
Troligen kommer den stora nedgången prismässigt att ske främst i Stockholm, Gbg framöver i synnerhet om arbetsmarknaden kommer att försämras i storstäderna.
Det är fortfarande möjligt att klara av hypotekslån på 1-2 miljoner för en vanlig medelsvensson men knappast 5 miljoner eller mer om inflationen fortsätter att stiga och tillika energipriser, skatter mm.
Blir medelsvensson arbetslös så blir det helt ogörligt att klara av stora huslån.
Citera
2023-10-22, 17:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Du ska rätt långt utanför en attraktiv region för att hitta de priserna.
Visst, i Arvika och Torsby går det, där köper folk efter behov och utan tanke på eventuell bostadsvinst.

Ja, absolut. Premissen var ju som sagt en mindre ort, ej en "mellanstor stad" i regionala mått. Kan man tänka sig att bo "på landet" är det som bekant mkt billigt.

Citat:
Länka gärna till något vettigt för under en miljon som inte ligger i norrland.
Inget ruckel.

Tja, när jag söker på Hemnet finns det per idag 1692 st. objekt i kategorin "Villor; max 1 milj. kr"., även ganska bra utspritt över Sverige. Så det gäller inte bara Norrland/ruckel, men det är småstäder.
Citera
2023-10-22, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ja, absolut. Premissen var ju som sagt en mindre ort, ej en "mellanstor stad" i regionala mått. Kan man tänka sig att bo "på landet" är det som bekant mkt billigt.

Dessa orter har ju ”alltid” varit billiga, bygger du nytt i Åmål, kommer du att ligga 1mkr back minst när du får ditt nyckelfärdiga hus, om du inte har ett extremt unikt läge, typ terrass med utsikt över extremt storslagen natur eller annan USP.

Med 1 timmars pendling från någon av de större städerna, eller i attraktiv landsbygd typ Österlen eller Bohuskusten, blir det svårt att hitta hus för 1mkr eller mindre. Orter med billiga hus, är billiga av en anledning. De är inte attraktiva ur majoritetens ögon.
Citera
2023-10-22, 17:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Dessa orter har ju ”alltid” varit billiga, bygger du nytt i Åmål, kommer du att ligga 1mkr back minst när du får ditt nyckelfärdiga hus, om du inte har ett extremt unikt läge, typ terrass med utsikt över extremt storslagen natur eller annan USP.

Med 1 timmars pendling från någon av de större städerna, eller i attraktiv landsbygd typ Österlen eller Bohuskusten, blir det svårt att hitta hus för 1mkr eller mindre. Orter med billiga hus, är billiga av en anledning. De är inte attraktiva ur majoritetens ögon.

Ja, det var ju det jag skrev ovan, att på mindre orter (dvs. verkligen i kategorin småstäder) så var priserna låga samt marknaden trög redan innan ränteuppgången, just eftersom efterfrågan för att bo på sådana orter är låg.
Citera
2023-10-22, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
I "småstäder" var marknaden ganska död redan innan ränteuppgången, just för att intresset för att flytta till mindre städer är extremt mycket lägre än motsvarande efterfrågetryck på att bo i Stockholm. Ju mindre ort desto mer svårsålt. Hade man en bostad i typ Örebro, Västerås, Linköping, etc. så gick det väl någorlunda smidigt att få det sålt (men då till avsevärt lägre priser/intresse än i Stockholm såklart), ville man sälja en bostad på en ort med <5000 invånare kunde man nog få testa många rundor innan man hittade en köpare.

Tror dock inte att marknaderna på mindre orter påverkats nämnvärt av ränteuppgången, just eftersom man inte är lika beroende av att ta höga lån (eller i vissa fall att låna överhuvudtaget) på en mindre ort som man är i Stockholm. I många svenska städer kan du köpa en stor villa för 500-1000 tkr, merkostnaden för lånen pga. de höjda räntorna blir då försumbara. Man är även mer villig att sälja när marknaden inte är på topp, just eftersom det rör sig om relativt små summor man går miste om jämfört med om man sålde när marknaden var som bäst. I Stockholm finns inte samma incitament att sälja när marknaden är dålig, så då väntar folk hellre ut läget med följd att marknaden dör tillfälligt.

Nu är jag inte insatt i marknaden i andra städer än Stockholm. Men av intresse så tittar jag på andra områden, är det någon som förstår vad som händer i Göteborg och kranskommunerna?

Jag tycker mig se att priserna är rejält uppblåsta i några av kranskommunerna. Betalade man extra för att pendla in i Göteborg eller är det något jag missat? Ser ut som det är svårt att sälja nu i alla fall. Några objekt som varit ute o snart ett år där säljaren försökt sänka priset men det inte blir sålt ändå.

Sist jag pekade ut vilka områden jag pratade om i forumet så fick jag mitt inlägg raderat. Så nu får ni som är intresserade söka själva.

Bubbla säger jag.
Citera
2023-10-22, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Tror du missade helt att folk budade upp bostäderna på landet till svindlande nivåer under pandemin när det blev klart att man skulle få jobba hemifrån. Om minnet tjänar mig rätt så slog väl gårdarna på typ Gotland och i Skåne rekord på rekord under denna perioden.

Håller med. Jag har själv följt en av hemstaden jag bodde i. Det var tydligen en "dröm" att bo I en småstad. Folk betalade lika mycket om inte mer för att få pendla en timme till närmsta storstad. Det ser dött ut på marknaden idag ser jag.

Kolla kring Göteborg. Verkar som många springer mot dörren nu.
Citera
2023-10-22, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Nu är jag inte insatt i marknaden i andra städer än Stockholm. Men av intresse så tittar jag på andra områden, är det någon som förstår vad som händer i Göteborg och kranskommunerna?

Jag tycker mig se att priserna är rejält uppblåsta i några av kranskommunerna. Betalade man extra för att pendla in i Göteborg eller är det något jag missat? Ser ut som det är svårt att sälja nu i alla fall. Några objekt som varit ute o snart ett år där säljaren försökt sänka priset men det inte blir sålt ändå.

Sist jag pekade ut vilka områden jag pratade om i forumet så fick jag mitt inlägg raderat. Så nu får ni som är intresserade söka själva.

Bubbla säger jag.

Många 80-talister som bosatt sig i "villakransen" efter att ha gjort bostadskarriär i stora staden. De flyttar ut i samband med att ungarna kommer upp i skolåldern, i desperat flykt ifrån de problem och demolerade samhällsbygge, orsakat av samma politiker de en gång själva röstat fram.
Citera
2023-10-22, 19:43
Medlem
Citat:
Villor för en miljon och under hittar du knappast söder om Dalarna. Om du gör det så är det 88 kvm renoveringsobjekt.
En normal st villa i mellansverige ligger oftast mellan 2-3 miljoner om det ska vara något att ha.

I Västra Götaland verkar det ligga på 5-7miljoner. Lika mycket som du betalar för en villa i Göteborg i många fall.

Tittar jag på Google maps så verkar säljkonceptet ha varit att kommunen bygger en förskola och utnämner det till ett "familjevänligt område". Sen flockas småbarnsfamiljerna där. Dom tror dom köpt en framtid för deras barn. Ser snarare ut som dom köpt ett överprisat hem på landet, men inga förbindelser till storstaden mer än en motorväg.

Betalar man extra för att få sitta i en bil 2-3 timmar om dagen? Hatar man sin familj så mycket kan man lika gärna skilja sig tänker jag.
Senast redigerad av Matipa 2023-10-22 kl. 19:58.
Citera
2023-10-22, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brunafingrarna
Du fick snabbt svar på villor nedanför Dalälven med ett pris under 1Mkr, litet? Tja, det är en subjektiv fråga.

Mindre villa Upplands Väsby 5Mkr: https://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-runby-upplands-vasby-kommun-vinkelvagen-14-20639655

5 ggr priset i Småland, det är dags för Stockholmaren att gnugga ögonen. Lönen är inte 5ggr högre eller levnadskostnaderna en femtedel av smålänningens. (Affektionsvärde)

Troligen kommer svensken att bli mer intresserad av yteffektivt boende i framtiden, driftkostnaderna för oanvända utrymmen, varmgarage e.t.c. Fast det är klart, en del använder boendet som skyltfönster för framgången.

Samma personer försöker nu i paniksälja skyltfönstret. Tycker mig se många villor och lägenheter med påkostade spaavdelningar och pooler.

Varför tror ni inte dom husen inte blir sålda? Vill ingen ha ha det längre?
Senast redigerad av Matipa 2023-10-22 kl. 19:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in