2023-10-21, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Är du läskunnig? Det DViking skriver stämmer. Bolånemarginalerna för bankerna har inte varit såhär låga sen finanskrisen. Se Fi:s rapporter. Det är riksbankscertifikaten och därmed indirekt vi alla skattebetalare som göder bankernas lönsamhet för tillfället.
Det är alla boomers som har sparpengarna kvar i storbankerna (med typ 1% ränta) som göder bankernas lönsamhet. Svensk lathet och naivitet, ungefär. Tar 5 minuter att flytta pengarna men nope, pensionärerna är för invalida för att göra något sånt.

Som du säger har bankerna dålig marginal på bolån just nu. Storbankerna tillochmed subventionerar bolåneräntor just nu med hjälp av inlåningen för att behålla marknadsandelar. Bisarrt.
Citera
2023-10-21, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan ju vara svårt att veta priset också som mäklare. Allt hänger ju på att rätt köpare dyker upp och det verkar inte som denna typ av bostad växer på träd i just det området.

Blir spännande att se hur det går, men några 6-7 miljoner som vissa tycker att det är värt är bara att glömma. Vi snackar ett hyfsat nytt radhus nu på östermalm nu i princip och det kommer det aldrig någonsin att vara någon större rea på.

Det är faktiskt inte så ovanligt med radhus i detta området. Hela föreningen som det omtalade radhuset ligger i består t.ex. av av man skulle kunna kalla radhus, 18 st.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/83301

Föreningen något hus bort har 10 st.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/79510

Sen finns det lite mer radhus i några andra föreningar.

Det säljs ett par sådana här objekt per år så denna annons är inte så unikt.

Det har sålt två stycken bara i höst
https://www.booli.se/bostad/4262437 (15 miljoner)
https://www.booli.se/annons/5097507 (15 miljoner)

Det ligger t.om. ett annat radhus i den föreningen ute just nu
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=1777254

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Sluta yra om Östermalm för det där överprissatta mini-radhuset i utkanten av NDGS. Det är som att säga att Huvudsta ligger i city

För 20m får du en fin våning på riktiga Östermalm så vad det är för filur som ska lägga samma pengar på det där blir spännande att se. Förmodligen ingen så det kommer prissänkas och nån oinsatt BLT kanske dyker upp och får feeling för det på 18m. Räcker ju med en idiot för att det ska bli affär.

Det som är utbyggt av Norra Djurgårdstaden (NDS) är inte stort. Jag skulle inte säga att något ligger i "utkanten" om något ligger dessa radhus i absolut bästa läge i NDS. Fri utsikt över Norra Djurgården och långt från den enda trafikerade gatan och barnen kommer garanterat in på Bobergskolan.

Priserna i NDS ligger så klart lägre än Östermalm men större lägenheter säljs hela tiden för över 100 000 / kvm, bara gå in på booli och titta.

Detta radhus är väldigt attraktivt även om det inte faller alla i smaken. Utgångspriset är dock som jag skrev innan helt fel. 150 000 / kvm har det sålt ett fåtal objekt under covid hysterin, jag tror knappt något objekt skulle få så högt kvm just nu.

I NDS finns det tre mäklarfirmor med kontor Notar, Fastighetsbyrån och Länsförsäkringar fastighetsförmedling, dessa tre säljer nästan alla lägenheter varav de två första står för lejonparten. Min teori är att säljaren vänt sig till Notar och Fastighetsbyrån först men de har inte gått med på att lista radhuset för ett fantasipris, de vill ju sälja objekt inte bara jobba gratis. Men Länsförsärkingar gick med på 23 miljoner för de är mer desperata på att få in objekt.

Om det säljs i år tror jag på ett pris i intervallet 17-18 miljoner. Skulle bli mycket förvånad om de säljs för över 20 miljoner och säljarna kommer nog vägra allt under 17 miljoner. Sett många objekt i området som åker jojo in och ut på hemnet eftersom säljaren vägrar gå under en viss nivå.
Senast redigerad av Cly08 2023-10-21 kl. 20:28.
Citera
2023-10-21, 20:31
Medlem
TomThumbs avatar
Jag är forfarande helt förbluffad över uthålligheten som svenne-banan visat! Pessimist och domedagsprofet som jag är så trodde jag det skulle gå åt helvete redan förra vintern med högre ränta och extrema elpriser mm. Men icke! Denna vinter så har vi aningen styggare räntor men det verkar än så länge bli en bättre vinter för oss som köper el till kåken varje månad...

Var helt övertygad över att alla högt belånade 30åringar med fet kåk i staden jag bor skulle duka under med 5% ränta och 2% amortering + höjd kostnad på leasingen av elhybriden. Men nej, det verkar ju funka hur fint som helst.

Visst är det segt att sälja idag och man kan nog räkna bort den galna uppgången 20-21 från slutpriserna men inte fan kraschar hela bostadsmarknaden? Svensson kanske skiter i utematen eller nöjer sig med att byta bil vart 5 år, men annars verkar det ju inte vara några problem?

Faran över! Eller?
Citera
2023-10-21, 20:46
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cly08
Det är faktiskt inte så ovanligt med radhus i detta området. Hela föreningen som det omtalade radhuset ligger i består t.ex. av av man skulle kunna kalla radhus, 18 st.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/83301

Föreningen något hus bort har 10 st.
https://www.booli.se/bostadsrattsforening/79510

Sen finns det lite mer radhus i några andra föreningar.

Det säljs ett par sådana här objekt per år så denna annons är inte så unikt.

Det har sålt två stycken bara i höst
https://www.booli.se/bostad/4262437 (15 miljoner)
https://www.booli.se/annons/5097507 (15 miljoner)

Det ligger t.om. ett annat radhus i den föreningen ute just nu
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektid=1777254

Det som är utbyggt av Norra Djurgårdstaden (NDS) är inte stort. Jag skulle inte säga att något ligger i "utkanten" om något ligger dessa radhus i absolut bästa läge i NDS. Fri utsikt över Norra Djurgården och långt från den enda trafikerade gatan och barnen kommer garanterat in på Bobergskolan.

Priserna i NDS ligger så klart lägre än Östermalm men större lägenheter säljs hela tiden för över 100 000 / kvm, bara gå in på booli och titta.

Detta radhus är väldigt attraktivt även om det inte faller alla i smaken. Utgångspriset är dock som jag skrev innan helt fel. 150 000 / kvm har det sålt ett fåtal objekt under covid hysterin, jag tror knappt något objekt skulle få så högt kvm just nu.

I NDS finns det tre mäklarfirmor med kontor Notar, Fastighetsbyrån och Länsförsäkringar fastighetsförmedling, dessa tre säljer nästan alla lägenheter varav de två första står för lejonparten. Min teori är att säljaren vänt sig till Notar och Fastighetsbyrån först men de har inte gått med på att lista radhuset för ett fantasipris, de vill ju sälja objekt inte bara jobba gratis. Men Länsförsärkingar gick med på 23 miljoner för de är mer desperata på att få in objekt.

Om det säljs i år tror jag på ett pris i intervallet 17-18 miljoner. Skulle bli mycket förvånad om de säljs för över 20 miljoner och säljarna kommer nog vägra allt under 17 miljoner. Sett många objekt i området som åker jojo in och ut på hemnet eftersom säljaren vägrar gå under en viss nivå.

Priserna i området är höga för att det är nybyggt, inte för att läget är så kanonbra. Visst man kan gå in till Karlaplan men det tar ju nästan en timme.

Sen är huset (är väl mer en lägenhet egentligen) dåligt planerad och huset rätt fult. Japansk lyxtoa motiverar inte ett pris på 5m över vad de såldes i den värsta bubbelmiljön.
Citera
2023-10-21, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomThumb
Jag är forfarande helt förbluffad över uthålligheten som svenne-banan visat! Pessimist och domedagsprofet som jag är så trodde jag det skulle gå åt helvete redan förra vintern med högre ränta och extrema elpriser mm. Men icke! Denna vinter så har vi aningen styggare räntor men det verkar än så länge bli en bättre vinter för oss som köper el till kåken varje månad...

Var helt övertygad över att alla högt belånade 30åringar med fet kåk i staden jag bor skulle duka under med 5% ränta och 2% amortering + höjd kostnad på leasingen av elhybriden. Men nej, det verkar ju funka hur fint som helst.

Visst är det segt att sälja idag och man kan nog räkna bort den galna uppgången 20-21 från slutpriserna men inte fan kraschar hela bostadsmarknaden? Svensson kanske skiter i utematen eller nöjer sig med att byta bil vart 5 år, men annars verkar det ju inte vara några problem?

Faran över! Eller?

Det visar nog mest att KPI-inflationen är långt ifrån över. Många sitter fortfarande med mycket pengar på sparkonton, som inte har omsatts på flera år. Penningmängdsökningen har varit stor de senaste decennierna. Konsumentpriserna måste komma ikapp med någon multipel ytterligare:

https://tradingeconomics.com/sweden/money-supply-m2

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/tabell-och-diagram/konsumentprisindex-kpi/kpi-faststallda-tal-1980100/

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/finansmarknad/finansrakenskaper/sparbarometern/pong/statistiknyhet/sparbarometern-2a-kvartalet-2022/
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2023-10-21 kl. 21:01.
Citera
2023-10-21, 21:28
Medlem
Citat:

Faran över! Eller?

Varför skulle det skita sig för 30 åringar med 5% ränta? Bankerna har stresstestat 7% OCH amortering och amorteringen är oerhört lätt att slippa om det blir lite tajt. Ett mail till banken räcker.

Prova att gå på restaurang i Stockholm kvällstid en vardagskväll utan att boka så får du se hur fattiga folk verkar.
Senast redigerad av flanders 2023-10-21 kl. 21:32.
Citera
2023-10-21, 21:37
Medlem
Citat:

Faran över! Eller?

bolånetorskarna bailades ut med el-bidrag och snart kommer väl ränte-bidrag
Citera
2023-10-21, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Vad är det som ska gå sönder av en styrränta på 4-5%?

Bomarknaden verkar klara sig helt okay, företagen överlag också. Fastighetssektorn har några olycksbarn men det finns ingen anledning att krascha ekonomin för att rädda SBB/OP/Heimstaden som är döda ändå.

heimstaden är ett gigantiskt fastighetsbolag
Citera
2023-10-21, 23:16
Medlem
GammalToaborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Inte alls på samma sätt som idag. Stockholm har fått massvis med egenföretagare och start-ups där det finns pengar som absolut inte fanns för 15 år sen.

De få high-end områden som finns, Lidingö, Enskede, Bromma, Danderyd har ett HELT annat klientel idag än för 15-20 år sen. På den tiden kanske ett ungt par bestående av en läkare och en sska flyttade in. Idag är det unga med ärvda pengar eller ett rejält high-end jobb/egen företagare. Den unga läkaren/sskan hamnar i Radhus i Täby typ

Åker du in på en sådan här gata ser du på parkeringen när de flyttade in. Är de nyinflyttade står där idag en Tesla, Land Rover eller Möjligen XC90. De som flyttade in för +20 år sen har kanske en 6-7 år gammal V90.

Som någon annan i tråden skrev; bara att kolla i skärgården. För 20 år sen var en Buster XL topp 10% i båtbeståndet. Idag är det knappt topp 50%

Det där kan ju vara ett symptom på överbelåning också. Ganska mycket lättare att köpa en dyrare båt eller bil vid nollränta än annars.
Citera
2023-10-22, 01:19
Medlem
Citat:

Faran över! Eller?
Det brukar ta 3 år att nå botten. Vi har fått högre ränta och inflation och om fas tre i en lågkonjunktur (arbetslöshet) ökar så får du räkna med ytterligare nedgångar. Så 14 månader kvar till botten.
Citera
2023-10-22, 01:28
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det kan ju vara svårt att veta priset också som mäklare. Allt hänger ju på att rätt köpare dyker upp och det verkar inte som denna typ av bostad växer på träd i just det området.

Blir spännande att se hur det går, men några 6-7 miljoner som vissa tycker att det är värt är bara att glömma. Vi snackar ett hyfsat nytt radhus nu på östermalm nu i princip och det kommer det aldrig någonsin att vara någon större rea på.
Jag trodde att det var utrett att det är inte är Östermalm eller nära Östermalm. Om det är Östermalm så är hela centrala Stockholm Östermalm. Det är betydligt närmare mellan västra Östermalm och Kungsholmen än där och norra Östermalm . ( Otroligt hur många gånger man kan skriva Östermalm i ett inlägg).

Innan jag klickade på länken så trodde jag att det låg i Diplomatstaden och var något märkligt elegant gammalt radhus.
Citera
2023-10-22, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammalToaborste
Det där kan ju vara ett symptom på överbelåning också. Ganska mycket lättare att köpa en dyrare båt eller bil vid nollränta än annars.

Du ser exakt samma mönster i Norge, Danmark och Finland.

Topp 5% av befolkningen är oerhört mycket rikare idag än för 20 år sen. Och det är inte kopplat till lån. Du får komma ihåg att de som köper villor i dessa områden förmodligen är top 1-2% av befolkningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in