2023-10-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Stämmer bra, och det ser värre ut för villor i kranskommuner, vissa sunkigare objekt med lite renoveringsbehov går nästan för 2013 års priser, speciellt dödsbon och desperata som måste sälja fort. Närmaste 12 mån kommer räntehöjningarna slagit igenom rejält, månadsavgifter höjs, sparpengarna börjar ta slut, arbetslösheten ökar, byggjobbarna får sparken sen får alla andra sparken, fastighetsbolag går i konkurs, lågkonjunktur.
Jag minns hur detta scenario utspelade sig på 90-talet som barn när jag tittade i morsans DN och hur vänners familjer hade det, medelklassen fick högre räntor och frysta löner(händer nu) började semestra på västkusten och Danmark istället för Spanien och rivieran(Händer nu) tyska premiumbilar slutade säljas i Sverige(händer nu, speciellt med dyrare elbilar) det var bara ett fåtal som hade råd och de fick direktimportera Audis och bmws med 4-cylindrig snikmotor 1991-1995, tog 3-6 mån för ett hus att säljas som nu och bara massa skambud inkom, hur alla byggjobbare fick sparken och AMS hade massa stöd, pc-körkort och praktiker för alla arbetslösa.
Ser många likheter redan nu.

I min kommun verkar villor vara riktigt svårsålds och fått gå ner rejält i pris men små ettor med låga avgifter verkar säljas som vanligt skulle vara intressant o få se lite tydligare statisik på hur länge olika objekt (villor kontra små lägenheter) ligger ute till salu.

Min grannes lilla lägenhet är till salu och den har fått ett bud på 2019 års nivå så en viss sänkning från 2020/2021? när det var som högst.

För oss som bott länge i våra kåkar i mitt område.så har vi en bit kvar innan vi kommer ner i nivån vi köpte på samt har vi under tiden bott jäkligt billigt jämfört med liknande hyresrätter.

Men som sagt surt för dom som hoppat på tåget senaste åren men för oss som köpte i tid har gjort en fin resa.
Citera
2023-10-21, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Kommer bli en pressad lönsamhet för bankerna. BoObl 2Y ligger på 4.2% så räntemarginalen ligger under 50p, jämfört med över 100p för inte så länge sedan. Samtidigt krymper bolånemarknaden. De kan komma att behöva öka sin lönsamhet på kunder som inte kan eller orkar byta bank. Aftonbladet står redo med snyftartiklar.

Ja för det va ju inte så att alla storbanker redovisade rekordvinster häromveckan. De konkar säkert snart. Att de precis redovisat lönsamhetsrekord är bara trams.

Världens undergång finns alltid runt hörnet på Fb

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-tjanar-allt-mer-pa-stigande-rantor/
Senast redigerad av flanders 2023-10-21 kl. 13:49.
Citera
2023-10-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
I min kommun verkar villor vara riktigt svårsålds och fått gå ner rejält i pris men små ettor med låga avgifter verkar säljas som vanligt skulle vara intressant o få se lite tydligare statisik på hur länge olika objekt (villor kontra små lägenheter) ligger ute till salu.

Min grannes lilla lägenhet är till salu och den har fått ett bud på 2019 års nivå så en viss sänkning från 2020/2021? när det var som högst.

För oss som bott länge i våra kåkar i mitt område.så har vi en bit kvar innan vi kommer ner i nivån vi köpte på samt har vi under tiden bott jäkligt billigt jämfört med liknande hyresrätter.

Men som sagt surt för dom som hoppat på tåget senaste åren men för oss som köpte i tid har gjort en fin resa.

Jomen så är det ju med alla investeringar. Tiden är din vän. Köpt du dina aktier 1997, gäspar du säkert åt senaste tidens surbörs.
Citera
2023-10-21, 13:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja för det va ju inte så att alla storbanker redovisade rekordvinster häromveckan. De konkar säkert snart. Att de precis redovisat lönsamhetsrekord är bara trams.

Världens undergång finns alltid runt hörnet på Fb

https://www.dn.se/ekonomi/handelsbanken-tjanar-allt-mer-pa-stigande-rantor/

Välkommen tillbaka!

Ingen krasch än men allmänt trött marknad och höstmörkret drar in nu - mot ny botten inom kort!

Bankerna har god lönsamhet fortfarande på grund av billig inlåning och riksbankscertifikat. Båda delarna håller på att försvinna så höjda räntor (eller lägre lönsamhet) är på gång. Passa på att binda lånet så du slipper bo i skjulet även denna vinter när kronis kommit på julbesök
Citera
2023-10-21, 13:57
Medlem
Nu pratar vi kök och badrum!
Går det att kirra hantverkare som renoverar för max 350 spänn/h? Keramiska ytskikt och vitvaror. Byggjobbarna ska vara pursvenska och effektiva, med adekvat utbildning och erfarenhet. Renveringsbudget: 3 lax/m2, och ska höja värdet på kåken med motsvarande 6 lök/renoverad m2, exkl. kostnad för vitvaror.

Får ni ihop den ekvationen?
Citera
2023-10-21, 14:00
Medlem
Citat:
Välkommen tillbaka!

Ingen krasch än men allmänt trött marknad och höstmörkret drar in nu - mot ny botten inom kort!

Bankerna har god lönsamhet fortfarande på grund av billig inlåning och riksbankscertifikat. Båda delarna håller på att försvinna så höjda räntor (eller lägre lönsamhet) är på gång. Passa på att binda lånet så du slipper bo i skjulet även denna vinter när kronis kommit på julbesök

Då vet vi att ingen ny botten kommer nås. Du är en total kontraindikator.

Innerstan 75k per kvm i början av 2023..
Citera
2023-10-21, 14:01
Medlem
DVikings avatar
SEB skjuter ständigt fram räntesänkningarna i sina prognoser:

Från augusti, första sänkning maj 2024, tre sänkningar totalt under nästa år:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/41385

Från september, första sänkning augusti 2024, två sänkningar totalt under nästa år:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/42263

Från oktober, första sänkning oktober 2024, en sänkningar totalt under nästa år:

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/43093

"Higher for longer" som det brukar låta numera.
Citera
2023-10-21, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Jomen så är det ju med alla investeringar. Tiden är din vän. Köpt du dina aktier 1997, gäspar du säkert åt senaste tidens surbörs.

Helt rätt därav orkar jag varken timea bostadsmarknaden eller börsen utan jag stoppar in en slant varje månad och gör allt för att slippa sälja under nedgångar har funkat hitills.

Det jobbiga med en bostad är dock att man köper in sig en gång på marknaden mycket "bekvämare" med aktier där man kan peta in lite varje mönad o köpa på både upp o nedgångar
Citera
2023-10-21, 14:05
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Då vet vi att ingen ny botten kommer nås. Du är en total kontraindikator.

Innerstan 75k per kvm i början av 2023..

Förstår att du blivit gaggig när du suttit och "debatterat" med dig själv i sandlådan, men vem har sagt något om 75k/kvm?

Nu finns det förvisso lägenheter på den prisnivån redan nu så på sätt och vis är det redan uppfyllt:

60k/kvm på Gärdet

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-5rum-gardet-stockholms-kommun-sandhamnsgatan-42b,-2-tr-2599812884485148973

65k/kvm på Södermalm

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-maria-stockholms-kommun-fatburs-kvarngata-14-1-tr-3309752292508780340
Citera
2023-10-21, 14:15
Medlem
Citat:
Förstår att du blivit gaggig när du suttit och "debatterat" med dig själv i sandlådan, men vem har sagt något om 75k/kvm?

Nu finns det förvisso lägenheter på den prisnivån redan nu så på sätt och vis är det redan uppfyllt:

60k/kvm på Gärdet

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-5rum-gardet-stockholms-kommun-sandhamnsgatan-42b,-2-tr-2599812884485148973

65k/kvm på Södermalm

https://www.hemnet.se/salda/lagenhet-3rum-sodermalm-maria-stockholms-kommun-fatburs-kvarngata-14-1-tr-3309752292508780340

DU satt och yrade om att priserna skulle ligga där i mars som snitt. Att du lyckas hitta något enstaka sunkobjekt för de priserna betyder noll.

I själva verket taktar priserna runt 107 per kvm en enorm avvikelse från dina profetior.

Dessutom minns vi hur nedgjord du blev av mig gällande lägenheten i Hornsberg. Du fattar inte simpla saker som att det skiljer mycket på BV och takvåning med terrasser
Senast redigerad av flanders 2023-10-21 kl. 14:17.
Citera
2023-10-21, 14:18
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MemphisRaines
Jag skiter ganska duktigt i om det kommer någon REA eller inte. Min bostad kommer inte säljas dom närmaste 10 åren. Så inget jag ligger sömnlös över om nätterna!

Det är redan REA. Frågan är hur länge det kommer vara rea och hur länge rean sänks. Frågan är om vi hamnar vi på säsongsrea eller om nivåerna hamnar på mellandagsrea.

Citat:
Snittlönen för en lärare tex är runt 45k i Sthlm (och de 33% outbildade drar ned snittet, utbildade snittar nog 50k).

Nej. Snittet på 50 är orealistiskt. Sällsynt kompetens trissar upp lönenivåerna (matematik, naturorienterade ämnen och teknik) medan överskottskompetens (språk, idrott, samhällskunskap, historia osv) trycker ned lönenivåerna. Det råder överlag brist på lönedrottningarna specialpedagoger och förstelärare vilket gör att deras snittlöner i sig är en värdemätare, då titlarna endast ska kunna gå till behöriga lärare med relevant och bestämd akademisk bakgrund.

Bara för att kunna läsa specialpedagogprogrammet krävs avlagd grundlärarexamen/ämneslärarexamen/yrkeslärarexamen/förskollärarexamen eller jämförbar äldre examen. På det krävs minst tre års yrkeslivserfarenhet som lärare på minst halvtid (efter avlagd behörighetsexamen).

https://pedagog.stockholm/jobba-i-stockholms-stad/loner-for-lararjobb-i-stockholm/
Citera
2023-10-21, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Jag tror att mäklaren har lagt det medvetet högt för att locka ut eventuella bubbelpratare med alla miljoner så dom får en chans att kunna känna att dom gör en bra affär om det går 15% under asking. Iofs 15% kanske är för högt för att anses som rea. Bäst att vänta lite till.

Kan innehålla spår av ironi och vem fan är jag att bestämma vad den kåken går för. Det går som det går och blir som det blir. Men häpna och förskräckta kommer 90% av tråden bli vid en eventuell försäljning, det är jag övertygad om.

Överlag så tycker jag att det är dålig uppföljning av de objekt som bubbelbladdrarna lägger ut. De jag har kollat upp har, och håll i hatten nu (lr eventuell foliehatt); gått minst för asking. Kan ju iofs förklara det svaga intresset för uppföljningen av alla dessa objekt som droppas i tråden.

Det kan ju vara svårt att veta priset också som mäklare. Allt hänger ju på att rätt köpare dyker upp och det verkar inte som denna typ av bostad växer på träd i just det området.

Blir spännande att se hur det går, men några 6-7 miljoner som vissa tycker att det är värt är bara att glömma. Vi snackar ett hyfsat nytt radhus nu på östermalm nu i princip och det kommer det aldrig någonsin att vara någon större rea på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in