2023-10-21, 14:22
Medlem
Julskinkatos avatar
Vi då som är svenskar och alla andra ickeisraeler eller palestinier, borde nog fokusera på hur man får till en rationell och hållbar lösning på den här konflikten som gör så mkt skada. Istället för sitta och "känna efter" vad som känns rätt. Hamas är nog ingen del av framtiden dock, det är islamsk diktatur och slakt av eget folk. Sen finns det galna och rabiata Israeler det är också sant.

Men
1 hur ska detta lösas?
2 hur ska vi hindra islamisering och folkutbytande i vårt land.
Citera
2023-10-21, 14:25
Medlem
lifeabroads avatar
Lastbilarna som rullade in hade ju tomma flak?
Citera
2023-10-21, 14:27
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Det framgick alldeles utmärkt. Du väljer bara att inte förstå eftersom du är partisk.

Jag är partisk till Israels förmån i konflikten med Hamas (och övriga palestinska terrorgrupper) och försöker sedan 1993 vara mer opartisk i konflikten mellan Israel och Palestina och har där ungefär samma linje som FNs säkerhetsråd. Jag är dock svensk och är inte nyttig idiot åt eller agerar medvetet agent för någon främmande stat eller något främmande folk och betraktar er som gör det som verkliga eller potentiella landsförrädare oavsett vilket lands intressen det är ni företräder före Sveriges.

Min invändning mot ditt påstående om att BBC rapporterade partiskt i det exempel du förevisade har dock inget med detta att göra utan utgår helt enkelt från att du har fel i ditt påstående om att det i brittisk engelska skulle finnas en betydelseskillnad mellan orden ”released” och ”freed” av den art du påstår och att ditt påstående om partiskhet i detta fall alltså är felaktigt.

Du har heller inte visat var det i BBC-texten finns ett syftningsfel vilket du ju också påstod. Jag tror det beror på att du är för obildad för att veta vad syftningsfel betyder, men här, du får en till chans att visa att jag har fel om detta.
Citera
2023-10-21, 14:29
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AryaneFan
otrolig lista och det är bara 2023. Det kan jämföras med att det inte skett en enda Judisk självmordsbomb i hela världen sedan 8 miljoner judar mördades i tyskland.
Ta inte i så du spricker nu, jag trodde det judiska samfundet kommit överens om summan 6 miljoner.
Judisk terrorism förekommer dagligen genom såkallade Price Tag attacker utav extremistiska bosättare. Detta och den senaste tidens ökade provokationer bl,a i Jerusalem ligger till grund för Hamas attack denna gång. Hamas ledare varnade till och med Israel samt försökte få gehör hos västerländska politiker för att få statsterrorn att upphöra. Men motståndsrörelsen blev nonchalerade. Netanyahu hade kunnat avstyra hela förloppet. Så det är dels han som är ansvarig. Så resonerar tom, Israeler själva i kommentarsfält,
Då har jag inte ens gått in på de judiska terroristgrupperna som utförde illdåd som ledde till Israeliska statens skapande.
Citera
2023-10-21, 14:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det är inte 30 minuter innan de bombar. Varningen som kommer i form av en minigranat ska vara på 5 minuter, men blir oftast 2-3 minuter. Vilket gör att småbarn, äldre och handikappade aldrig hinner utrymma.
Låter mysko med tanke på att en som bor i Israel säger 30 minuter. Bor du också där eller..?
Citera
2023-10-21, 14:30
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildblom
Låter mysko med tanke på att en som bor i Israel säger 30 minuter. Bor du också där eller..?
Nu är det ju i Gaza som det bombas, inte Israel.
Citera
2023-10-21, 14:31
Medlem
Hörde på radio att dessa kibbutz som anfölls var judiska bosättningar i Gaza för att.....?

Även att judarna stängt av bl.a. elförsörjningen till Gaza.
Tillåts inte Gaza ha egna kraftverk?

Om nu Israel anser sig vara en demokrati, varför ockuperar de Gaza och Västbanken?

Judarna kanske ansåg att det var "pay back time" för händelserna under andra världskriget?

Området hette Palestina innan FNs inblandning.
Citera
2023-10-21, 14:32
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Nu är det ju i Gaza som det bombas, inte Israel.

Fel. Hamas skjuter i denna stund raketer mot Israel. Men det tiger media om.

https://israelpalestine.liveuamap.com/
Citera
2023-10-21, 14:33
Medlem
Mindbusinesss avatar
Något på gång?
” Israel orders all Israelis in Arab countries in general and in Egypt and Jordan in particular to leave immediately”
https://israelpalestine.liveuamap.co...b-countries-in
Citera
2023-10-21, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Lastbilarna som rullade in hade ju tomma flak?

Kanske rullade ut? Dom lastade av precis innanför gränsen och bytte flak med truck någonstans såg jag.
Citera
2023-10-21, 14:36
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likor
Tillåts inte Gaza ha egna kraftverk?
De får ha egna konventionella kraftverk som drivs av konventionella bränslen, men det är inte troligt att de tillåts ha kärnkraftverk. Ingen vill nog placera högradioaktiva ämnen i händerna på islamisterna.
Citera
2023-10-21, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är ju ingen åsikt det är ju historian bakom konflikten .. Omvärldens kritik har också varit ihärdig genom åren, inte minst i FN-resolution 242 som kräver att parterna i 1967 års krig drar sig tillbaka från ockuperad mark.

Historia kan, som vi sett diskuteras, användas för cherry picking för respektive sida.

Är det inte rimligast att se det för vad det är idag istället? Kommer och har Israel vara en stabil och blomstrande demokrati, utvecklat sitt land med både avancerat lantbruk, teknologi som hela världen har kunnat ta till sig eller ser du tendenser med en aggressiv politik? Det ENDA direkta hotet är Palestina och Hamas!

Ställ dig samma fråga om Palestina skulle få växa. Tror du det blir en underbar utveckling utan ett Hamas och islamistisk extremism om Palestina skulle få växa i fred och gå sin "egna" väg, tror du det skulle resultera till något gott för någon, ens för dem själva?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in