2023-10-20, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisdoktorn
Intressant inlägg, håller helt med dig. Om det är ett gift så borde dom fått i sig det genom förtäring. Om det var genom inandning hade sjukdomsförloppet varit snabbare.
Om det är genom förtäring är det antingen något man ätit eller druckit. Eftersom så små barn och vuxna inte äter samma saker (förutom frukt) borde det varit något dom druckit, typ mjölk eller juice. Vuxna från Afrika dricker sällan mjölk pga laktosintolerans.
Vid massförgiftningen i Guayana serverades giftet (kaliumcyanid) just i fruktjuice. Polisen har säkert samlat in och analyserat alla drycker i hemmet så om det är det får vi nog snart veta det.

Jag tror familjen äter samma mat, en fyra-åring och en två-åring kan äta gryta och ris osv.
Citera
2023-10-20, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Söderhamns kuriren idag:
Flera förhör har hållits och bilden av vad som hänt familjen börjar sakta klarna.
– Vi har haft kontakt med giftexpert och läkare så litegrann klarnar det vad det kan vara, det vill jag väl säga, säger Christer Sammens.

Om brott misstänks så vet de nog mer än vad som kommuniceras utåt. Behöver isåfall inte vara speciellt mystiskt alls längre, även om vi inte får veta något än.

Ingen uppdatering om minsta barnet och mamman?
Citera
2023-10-20, 13:20
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Stod bara att de sökte vård på sjukhus så det verkar som om de tog sig dit på egenhand och inte med ambulans , så fel av mig att utgå från att de ringt ambulans .

Det intressanta i ditt inlägg var att du skrev "dessutom skulle ambulanspersonal märkt att det luktade konstigt eller var något som irriterade deras luftvägar när de var i lägenheten"
Citera
2023-10-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Om brott misstänks så vet de nog mer än vad som kommuniceras utåt. Behöver isåfall inte vara speciellt mystiskt alls längre, även om vi inte får veta något än.

Inte sett någon uppdatering om det
Citera
2023-10-20, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det intressanta i ditt inlägg var att du skrev "dessutom skulle ambulanspersonal märkt att det luktade konstigt eller var något som irriterade deras luftvägar när de var i lägenheten"
Ja om de hade inkommit med ambulans så skulle ambulanspersonal upptäckt om det luktade skarp eller knepigt i lägenheten efter medvetet eller omedvetet använt något som det ska sörjas för god ventilation för att använda . Har själv låtit bli att läsa varning när jag skulle täta akvarium och blev yr och kände mig berusad när jag andades in ångor av medlet jag använde
Citera
2023-10-20, 13:32
Medlem
Citat:

Det står i Söderhamnskuriren på nätet ” Bilden börjar försiktigt klarna över vad som skett med den svårt sjuka familjen med magsjukesymptom, där ett barn avled. Polisen har säkrat spår från bland annat matrester i bostaden.”
Citera
2023-10-20, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krims80
Det står i Söderhamnskuriren på nätet ” Bilden börjar försiktigt klarna över vad som skett med den svårt sjuka familjen med magsjukesymptom, där ett barn avled. Polisen har säkrat spår från bland annat matrester i bostaden.”

Felaktig mathantering är enligt polisen inte orsaken. Samtidigt har spår säkrats från matrester… Polisen skriver också om ”yttre påverkan”.

Verkar ju luta allt mer mot en medveten förgiftning? Eller hur ska man annars tolka det som sägs?

Edit: Behöver ju givetvis inte vara föräldrarna som är skyldiga.
Citera
2023-10-20, 13:40
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Ja om de hade inkommit med ambulans så skulle ambulanspersonal upptäckt om det luktade skarp eller knepigt i lägenheten efter medvetet eller omedvetet använt något som det ska sörjas för god ventilation för att använda . Har själv låtit bli att läsa varning när jag skulle täta akvarium och blev yr och kände mig berusad när jag andades in ångor av medlet jag använde

Tack för förklaringen, tolkade ditt inlägg som ett konstaterade men misstolkade dig.
Citera
2023-10-20, 13:41
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Felaktig mathantering är enligt polisen inte orsaken. Samtidigt har spår säkrats från matrester… Polisen skriver också om ”yttre påverkan”.

Verkar ju luta allt mer mot en medveten förgiftning? Eller hur ska man annars tolka det som sägs?

Edit: Behöver ju givetvis inte vara föräldrarna som är skyldiga.

Exakt! Så tolkar jag åxå det..
Någon/några har förgiftat famlijen..
Citera
2023-10-20, 13:47
Medlem
Mazeppas avatar
Dumma fråga kanske:
* har polisen förhört grannar, typ skumma bilar, personer, postbud som kommit till adressem, rört sig runt området?
* Märkliga händelser i Söderhamn sista dygnen? Typ bilar, personer, händelser som "sticker ut"?
* Någon mer i Söderhamn med magsjuka som inte blev akut sjuk?
Citera
2023-10-20, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Söderhamns kuriren idag:
Flera förhör har hållits och bilden av vad som hänt familjen börjar sakta klarna.
– Vi har haft kontakt med giftexpert och läkare så litegrann klarnar det vad det kan vara, det vill jag väl säga, säger Christer Sammens.
Det är inte vad det står på Aftonbladet iallafall.
Citera
2023-10-20, 14:01
Medlem
toblemonas avatar
I Aftonbladets artikel verkar de helt mystifierade.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/q1a2Ee/dodfall-soderhamn-ett-markligt-fall
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in