2023-10-19, 23:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Jadå finns massa forskning om detta på de religionshistoriska fakulteterna. Islamologi hette det förr iaf. Jan Hjärpe är en av de stora svenska forskarna.
Tack för info!
Citera
2023-10-19, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du hade kallat Jesus sjuk också.
Jungfru Maria gör det också, så du behöver inte känna dig ensam där. Markus 3 21.

Du vet inte vad baby kristen är?
Men du påstår att jag hånade dig genom att påpeka att du är en.

Jag försöker inte vilseleda. Det står som det står.
Du tolkar det som du gör och tror på moon sekten som skyldiga.

Men jag tror inte lika som dig.

Jag tror Jesus säger att många lögnare ska vittna om Jesus och påstå att han är Gud.
Lögner om att han setts i liv i hemliga kammaren och att han visat sig i öknen.
Spring inte efter dessa lögnare.

Nej. Det står inte så. Du har tagit bort punktering, och ändrat menigen.
Citera
2023-10-20, 06:05
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Korset är heller ingen avbildning på precis samma sätt. Ingen kristen tilber ett kors, då förstår du inte kristendom.
Fast det är du som inte förstår religionspsykologi.

Underkastelse betyder att underkasta sig guds ord. Därmed är Koranen enda verktyg. Man hänvisar till andra skrifter som också innehåller Guds ord, det är därför Jesus erkänns som profet.

Kristna däremot mediterar på Jesu lidande, man kysser ikoner, kysser korset o s v. Allt detta genom avbildning av Jesus, Maria, helgon etc. Även protestantismen som var ikonoklastisk motsatte sig inte väggmålningar, det kom först senare.

Så att "bära korset" kan man göra runt halsen, det finns inget motsvarande inom Islam.
Citera
2023-10-20, 08:35
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Underkastelse betyder att underkasta sig guds ord. .
Underkasta sig Guds ord?
Men då menar du att någon förstår Guds ord?
Det verkar inte så, eftersom dom har så olika uppfattningar och motsägelsefulla idéer hela tiden.

För mig är underkastelse att erkänna att jag är den dummaste idioten och jag vet ingenting om någonting.
DET är underkastelse.
Att hålla ALLA för mer än dig själv.

Om du på riktigt erkänner att terrorister och pedofiler är mycket smartare och bättre än dig själv, då underkastar du dig.

Det du sa är högmod i sin värsta form.
Citera
2023-10-20, 12:18
Medlem
Citat:
Okej jag förstår, jag trodde av någon anledning att Koranen var skriven av Mohammed. Att bibeln skrevs lite pö om pö det vet jag, och orginal spåken är grekiska, Arameiska och Hebreiska. Vet man när Koranen skrevs och av vilka?
De äldsta bevarade koranverserna är inskriptionen på Klippmoskén i Jerusalem. De handlar för övrigt mycket om Isa. De är daterade till år 692 dvs sextio år efter Muhammeds död. De muntliga berättelserna om Muhammed är nedskrivna hundra eller mer år efter inskriptionerna på Klippmoskén. Shias hadither är för övrigt från 300 år(!) efter den legendariska Muhammed.
Citera
2023-10-20, 12:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Kan rekommendera assyriske kristna apologeten Sam Shamoun på youtube. Han kan arabiska och oerhört mycket om både kristendomen och islam. Sök på honom och Jesus på youtube så kan du lyssna på mycket fördjupande om trådens tema. Muslimska apologeter, Dawa, ljuger och dribblar vanligtvis ohejdat så det krävs kunskap i både teologierna och arabiska för att exponera dem trovärdigt och det har Sam Shamoun.

Tack! Ska kolla. Hela min resa in i Koranen började med att jag tittade på The Green Prince. En film om den älste sonen till Hamas ledare. Jag kan rekommendera den. Mosab Yousef Hassan.
Citera
2023-10-20, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fast det är du som inte förstår religionspsykologi.

Underkastelse betyder att underkasta sig guds ord. Därmed är Koranen enda verktyg. Man hänvisar till andra skrifter som också innehåller Guds ord, det är därför Jesus erkänns som profet.

Kristna däremot mediterar på Jesu lidande, man kysser ikoner, kysser korset o s v. Allt detta genom avbildning av Jesus, Maria, helgon etc. Även protestantismen som var ikonoklastisk motsatte sig inte väggmålningar, det kom först senare.

Så att "bära korset" kan man göra runt halsen, det finns inget motsvarande inom Islam.

Korset runt halsen har inget med korsdyrkan att göra. Det är ingen som dyrkar ett kors.

Du har mycket konstiga tankar om det flesta religioner, det är spännande, men nej kristna meditarar inte, och dom meditaerar inte på Jesus lidande.

Det är helt enkelt fel.

På påsken minns krisna jesus död, som han själv valde, för männsklighetens försoning. Det handlar alltså inte om lidande, utan om en djup kärlek. Det är nästen helt identisk med judarnas yum kippur. Man förtår, att gud har redan förlåtit alla ens synder. Det har alltså inget med lidande att göra, utan tvärtom, det har med kärlek att göra.

Mariadyrkan är konstigt att dra in i en diskussion om kristendom, pratar du om katolisismen? Tror du att kristna dyrkar Maria? Det gör dom inte.

Och vad menar du med väggmålningar, tror du att kristna dyrkar väggmålningar? Du har fått väldigt konstig information, svårt att följa eftersom du har fel men inte verkar veta om det.

Du hade fel om Krishna också, men jag påpekade inte det då.
Senast redigerad av uractualmom 2023-10-20 kl. 13:19.
Citera
2023-10-20, 16:22
Avslutad
Citat:
Underkasta sig Guds ord?
Men då menar du att någon förstår Guds ord?
Det verkar inte så, eftersom dom har så olika uppfattningar och motsägelsefulla idéer hela tiden.

För mig är underkastelse att erkänna att jag är den dummaste idioten och jag vet ingenting om någonting.
DET är underkastelse.
Att hålla ALLA för mer än dig själv.

Om du på riktigt erkänner att terrorister och pedofiler är mycket smartare och bättre än dig själv, då underkastar du dig.

Det du sa är högmod i sin värsta form.

Ordet högmod är ett ovanlig val, eller hur, man hör inte det ordet så ofta, men du har använt det många gånger nu.

Det jag ser när jag läser dina kommentarer är inte högmod, men däremot vad jag skulle kalla arrogans och hat.

Högmod används väl mest som en moralitisk dom, eller tänker du annorlunda?

På många sätt så kan man se själva kruxet med just en tro på Gud's vrede och dom, jämfört då med Jesus som en exakt motpart till detta.
Citera
2023-10-20, 16:33
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ordet högmod är ett ovanlig val, eller hur, man hör inte det ordet så ofta, men du har använt det många gånger nu.

Det jag ser när jag läser dina kommentarer är inte högmod, men däremot vad jag skulle kalla arrogans och hat.

Högmod används väl mest som en moralitisk dom, eller tänker du annorlunda?

På många sätt så kan man se själva kruxet med just en tro på Gud's vrede och dom, jämfört då med Jesus som en exakt motpart till detta.
Tråkigt att du ser hat i mina ord.
Jag hatar inte dig eller någon annan här.
Jag kanske känner frustration ibland när folk inte förstår mig.

Högmod är återkommande i skrifterna, så därför använder jag det.

Folk i allmänhet är högmodiga ofta.
Speciellt när man talar om religion, politik och moral. Alla har så mycket att säga och vill mästra varandra.
Citera
2023-10-20, 17:06
Avslutad
Citat:
Tråkigt att du ser hat i mina ord.
Jag hatar inte dig eller någon annan här.
Jag kanske känner frustration ibland när folk inte förstår mig.

Högmod är återkommande i skrifterna, så därför använder jag det.

Folk i allmänhet är högmodiga ofta.
Speciellt när man talar om religion, politik och moral. Alla har så mycket att säga och vill mästra varandra.

Jag förstår frustrationen, det är ju något jag själv känner ofta.

När du säger högmod, menar du att man hellre vill ha rätt, än att vara vän?
Citera
2023-10-20, 18:21
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
När du säger högmod, menar du att man hellre vill ha rätt, än att vara vän?
Högmod är när man håller sig själv för mer än andra.
När man kallar sig Guds tjänare och påstår sig vara fylld med en bättre ande än andra.

Kort sagt så är alla religiösa högmodiga hela tiden.

Men inte bara dom. Ateister är minst lika styvnackade.
Citera
2023-10-20, 18:24
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Men vad skiljer en Kristen från en muslim och hur Jesus ses i respektive religion?
Muslimer och Judar tror inte på Guds Ord ; Jesus Kristus. De ger sina egna förklaringar som är tänkta att ställa dem (judar och muslimer) i en bättre dager med hjälp av lögner.

Koranen t.ex. ihjälskjuter sig själv genom att sno narrativet från Bibeln med Jesu födelse.

D.v.s. Koranen hävdar först att jungfrufödseln är sann men sedan inser koranförfattarna att det ställer till det för muslimerna och hävdar att jungfrufödseln; Guds Son; Guds Ord, är något som kan trollas bort med ord såsom; "De kristna påstår att Gud har en Son". "Gud har ingen son".

Vilka jävla lögnare. Judarna förkastar Jesus Kristus helt och hållet och håller benhårt fast vid de äldres traditioner "Talmud". Judar och muslimer är förenade i kukskinnsomskärelse och ett liv i lögn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in