2023-10-19, 21:16
Medlem
Vad jag förstått så används Kristus/Messias (samma betydelse men från olika språk) mest som en titel i Islam. Koranens författare hade inte mycket kunskap om Bibeln.

Isa (Islams twist på Jesus) ges dock ordentlig särbehandling i Koranen. Han beskrivs som ett ord från Allah. Han blir till genom jungfrufödsel och hans mor blir befruktad genom en ande från Allah (Allahs ande?). Isa sägs i Koranen inte dö på korset även om det såg så ut, istället tar Allah upp honom till sig själv. En vanlig uppfattning bland muslimer är att han togs till himlen, men Allah befinner sig på sin tron över de sju himlarna och Koranen säger alltså att Allah tog Isa till sig själv.

Vidare har Koranen tagit upp Syrianska folkberättelser om Isa och därur hävdar Koranen att Isa blåste liv i lerskulpturer av fåglar.

Mariam, Isas mor, är också den enda kvinnan som nämns i Koranen. Hon har ett kapitel uppkallat efter sig.
Citera
2023-10-19, 21:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Andreas-yi
Vad jag förstått så används Kristus/Messias (samma betydelse men från olika språk) mest som en titel i Islam. Koranens författare hade inte mycket kunskap om Bibeln.

Isa (Islams twist på Jesus) ges dock ordentlig särbehandling i Koranen. Han beskrivs som ett ord från Allah. Han blir till genom jungfrufödsel och hans mor blir befruktad genom en ande från Allah (Allahs ande?). Isa sägs i Koranen inte dö på korset även om det såg så ut, istället tar Allah upp honom till sig själv. En vanlig uppfattning bland muslimer är att han togs till himlen, men Allah befinner sig på sin tron över de sju himlarna och Koranen säger alltså att Allah tog Isa till sig själv.

Vidare har Koranen tagit upp Syrianska folkberättelser om Isa och därur hävdar Koranen att Isa blåste liv i lerskulpturer av fåglar.

Mariam, Isas mor, är också den enda kvinnan som nämns i Koranen. Hon har ett kapitel uppkallat efter sig.

Intressant.

Jag har läst tillräckligt nu för att förstå att det inte är samma Gud. Tack för inlägget, det är verkligen helt nytt. Jag hade en liknande upplevelse när jag lärde mig om scientologernas bok av L Ron Hubbard. En chock på något sätt.

Ofta kan man hitta otrolig visdom när man dyker in och lär sig om gamla religioner, men inte alltid.
Citera
2023-10-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Men pratade inte Mohammed Persiska? Varför är den inte skriven på Persiska?
Är som med bibeln, inte skriven av Jesus eller Muhammed. Evangelierna som skildrar jesu liv är ju skrivna långt efter hans död, i vissa fall på 200-talet. Så dom är ju verkligen inte tillförlitliga och den ena evangelisten har kopierat den andre. Jesus talade ju arameiska t ex. Allt är bara hopkok och sagor och sägner.
Citera
2023-10-19, 22:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Är som med bibeln, inte skriven av Jesus eller Muhammed. Evangelierna som skildrar jesu liv är ju skrivna långt efter hans död, i vissa fall på 200-talet. Så dom är ju verkligen inte tillförlitliga och den ena evangelisten har kopierat den andre. Jesus talade ju arameiska t ex. Allt är bara hopkok och sagor och sägner.

Okej jag förstår, jag trodde av någon anledning att Koranen var skriven av Mohammed. Att bibeln skrevs lite pö om pö det vet jag, och orginal spåken är grekiska, Arameiska och Hebreiska. Vet man när Koranen skrevs och av vilka?
Citera
2023-10-19, 22:34
Medlem
Citat:
Okej jag förstår, jag trodde av någon anledning att Koranen var skriven av Mohammed. Att bibeln skrevs lite pö om pö det vet jag, och orginal spåken är grekiska, Arameiska och Hebreiska. Vet man när Koranen skrevs och av vilka?
Jadå finns massa forskning om detta på de religionshistoriska fakulteterna. Islamologi hette det förr iaf. Jan Hjärpe är en av de stora svenska forskarna.
Citera
2023-10-19, 22:36
Medlem
Står det inte i Koranen att Mohammed gifte sig med en 13:åring? De förnekar ju det/vill inte prata om det.

Samma gäller väl Jesus som Messiah?
Citera
2023-10-19, 22:47
Medlem
Samma Jesus ska komma ner till jorden igen innan jordens undergång och kriga för Islam och döda decal.
Citera
2023-10-19, 22:48
Medlem
Citat:
Det är synd att islam blivit så politiserad säg de sista 50 åren. Sen kom Ayatollah och muslimska brödraskapet som har en lång historia med politisk manipulation. Tidigt 1900-tal var ju många svenska och andra västerländska författare, Gunnar Ekelöf inte minst väldigt intresserad av Orienten och dess religioner, däribland Islam. Ataturk, det moderna Turkiets fader, ville ha bort islam från det offentliga och förbjöd slöjor på universitet och statliga jobb. Han ville ha bort religionen och göra den mer privat som i väst och modernisera Turkiet Sen är det fähundar som Erdogan som förlitat sig på röster från landsbygden där koranskolor och hederskultur dominerat. Tragisk utveckling eftersom islam och dess mäktigaste ledare är anti demokrati, utbildning och upplysning.
Citera
2023-10-19, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Haha. Du ska kanske läsa Bibeln på hebreiska och grekiska och latin innan du inbillar dig att du har rätt.

Anledningen till att det finns så många olika versioner av Bibeln är att det är så svårt att förstå. Om du jämför alla hela tiden så kommer du lära dig snabbare.
Bibeln är väl framför allt översatt för att nå ut till fler folk. Seriösa forskare läser den på flera av originalspråken utan problem. Men jag vet inte vad du menar är svårt att förstå? Ja det finns många teologiska saker som kan ha en mångfacetterad botten men jag tror du blandar ihop olika typer av läsningar. Symbolisk läsning, religionsfilosofisk läsning eller en textkritisk som mer försöker få fram den ordriktiga ursprungliga texten.
Citera
2023-10-19, 23:04
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NOVEMBERSPAWNED
Bibeln är väl framför allt översatt för att nå ut till fler folk. Seriösa forskare läser den på flera av originalspråken utan problem. Men jag vet inte vad du menar är svårt att förstå? Ja det finns många teologiska saker som kan ha en mångfacetterad botten men jag tror du blandar ihop olika typer av läsningar. Symbolisk läsning, religionsfilosofisk läsning eller en textkritisk som mer försöker få fram den ordriktiga ursprungliga texten.
Spirituell läsning.
Jag menar spirituella saker måste tolkas spirituellt.
Bibeln är oerhört svår.
Omöjligt att förstå för dom flesta.

Och den säger ju det också.
Jesus säger det.
Paulus säger det.
Citera
2023-10-19, 23:16
Medlem
Citat:
Visst, men gör dom det?

Vet kristna vad som står i bibeln?

Om det står i koranen att jesus är messias, då är dom kristna.

Okej, du får boka en flygbiljett och flyga ner och berätta om dina fynd. Lycka till.
Citera
2023-10-19, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Spirituell läsning.
Jag menar spirituella saker måste tolkas spirituellt.
Bibeln är oerhört svår.
Omöjligt att förstå för dom flesta.

Och den säger ju det också.
Jesus säger det.
Paulus säger det.
Inte väldigt svår, men förkunskaper hjälper på vägen. Vad specifikt är det du inte förstår?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in