Citat:
Ursprungligen postat av
uractualmom
Okej jag förstår, jag trodde av någon anledning att Koranen var skriven av Mohammed. Att bibeln skrevs lite pö om pö det vet jag, och orginal spåken är grekiska, Arameiska och Hebreiska. Vet man när Koranen skrevs och av vilka?
Det är synd att islam blivit så politiserad säg de sista 50 åren. Sen kom Ayatollah och muslimska brödraskapet som har en lång historia med politisk manipulation. Tidigt 1900-tal var ju många svenska och andra västerländska författare, Gunnar Ekelöf inte minst väldigt intresserad av Orienten och dess religioner, däribland Islam. Ataturk, det moderna Turkiets fader, ville ha bort islam från det offentliga och förbjöd slöjor på universitet och statliga jobb. Han ville ha bort religionen och göra den mer privat som i väst och modernisera Turkiet Sen är det fähundar som Erdogan som förlitat sig på röster från landsbygden där koranskolor och hederskultur dominerat. Tragisk utveckling eftersom islam och dess mäktigaste ledare är anti demokrati, utbildning och upplysning.