2023-10-19, 10:15
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Lyckas Ukraina med flodövergång och att börja skära av Krim så hoppas jag faktiskt Ryssland använder taktiska kärnvapen och visar USA var skåpet står.
Försöker följa din tankegång här... Du hatar USA, därför vill du att Ryssland ska använda kärnvapen mot Ukraina?
Är det så din logik brukar funka? Skulle ju förklara en hel del. Och det visar ju också på vilken fin medmänniska du är..
2023-10-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Försöker följa din tankegång här... Du hatar USA, därför vill du att Ryssland ska använda kärnvapen mot Ukraina?
Är det så din logik brukar funka? Skulle ju förklara en hel del. Och det visar ju också på vilken fin medmänniska du är..

Ukraina är på väg att återuppta sin motoffensiv och det som det kanske blir på ett mycket avgörande sätt. En flodövergång/landstigning slutar nämligen sälla sådan lagom, mittemellan, utan det är ett företag som kan bära eller brista mer tydligt.

Samtidigt verkar ni sympatisörer till Nato/Ukraina vilja diskutera allt annat än motoffensiven här i tråden.

Vad jag hopps ryssland gör om motoffensiven lyckas spelar ju trots allt liten roll. Ryssland i form av sin obestridde ledare Putin har faktiskt ganska tydligt antytt att om motoffensiven lyckas och Krim blir avskuret och riktigt hotat så kommer Ryssland använda taktiska kärnvapen. Det spelar roll särskilt som generaler och politiker i västländer tycks ta honom på orden, andra generaler och politiker inte. Det råder i alla fall på ytan oenighet i Nato särskilt som diskussionerna förs bakom fördragna gardiner.
2023-10-19, 10:50
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ukraina är på väg att återuppta sin motoffensiv och det som det kanske blir på ett mycket avgörande sätt. En flodövergång/landstigning slutar nämligen sälla sådan lagom, mittemellan, utan det är ett företag som kan bära eller brista mer tydligt.
Varför tror du det?

Ryssarna har ju uppenbarligen varit över Dnepr de också och ockuperat Kherson och deras tillbakadragande var ju, vad var det du sa nu, planerat och ordnat?

Om nu Ukraina korsar floden och det visar sig att de inte har resurser att hålla sitt brohuvud så kan väl de också göra en planerad och ordnad reträtt eller?

Jävligt svårt att förstå ditt resonemang att detta skulle vara en bära eller brista situation och att allt skulle vara över för Ukraina om det brister.

Citat:
....sin obestridde ledare Putin har faktiskt ganska tydligt antytt att om motoffensiven lyckas och Krim blir avskuret och riktigt hotat så kommer Ryssland använda taktiska kärnvapen.

När sa Putin att han skulle använda kärnvapen om Krim var hotat? Är det en omskrivning nu när han säger om rysk mark är hotad och ni Putinister ser Krim som ryskt men inte övriga Donbass?
Senast redigerad av Conception 2023-10-19 kl. 10:52.
2023-10-19, 11:16
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:

Samtidigt verkar ni sympatisörer till Nato/Ukraina vilja diskutera allt annat än motoffensiven här i tråden.

Vad jag hopps ryssland gör om motoffensiven lyckas spelar ju trots allt liten roll. Ryssland i form av sin obestridde ledare Putin har faktiskt ganska tydligt antytt att om motoffensiven lyckas och Krim blir avskuret och riktigt hotat så kommer Ryssland använda taktiska kärnvapen. Det spelar roll särskilt som generaler och politiker i västländer tycks ta honom på orden, andra generaler och politiker inte. Det råder i alla fall på ytan oenighet i Nato särskilt som diskussionerna förs bakom fördragna gardiner.
Nja. Riskfyllt ja, men inte så illa som du säger.

Och det var ju du som började snacka om att Ryssland skulle kärnvapenbomba Ukraina för att visa USA var skåpet ska stå. Så då får du faktiskt ta och förklara den logiken. Varför tycker du att tiotusentals(?) oskyldiga civila Ukrainare ska dö för att du tycker illa om USA?

Ryssland har hotat med kärnvapen precis hela tiden, för alla möjliga saker, varför skulle just denna göra skillnad?
2023-10-19, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Nja. Riskfyllt ja, men inte så illa som du säger.

Och det var ju du som började snacka om att Ryssland skulle kärnvapenbomba Ukraina för att visa USA var skåpet ska stå. Så då får du faktiskt ta och förklara den logiken. Varför tycker du att tiotusentals(?) oskyldiga civila Ukrainare ska dö för att du tycker illa om USA?

Ryssland har hotat med kärnvapen precis hela tiden, för alla möjliga saker, varför skulle just denna göra skillnad?

En landstigning/flodövergång resulterar inte så enkelt i ett lagom resultat, det blir lätt bära eller brista. Ja det innebär både risker och chanser. Som i det här fallet att chansen att skära av Krim är stor om flodövergång lyckas.

Hotet/löftet att använda taktiska kärnvapen när konventionella vapen och militär kraft inte räcker till för Ryssland borde ju vara ganska aktuellt att verkställa om Krim blev avskuret. Jag tror att vi rysslandsvänner inte är ensamma om den bedömningen utan även många generaler och politiker i västerlandet befarar/önskar detta.

Du kan ju faktiskt gå till dig själv: Befarar/önskar du att Ryssland handlar så?

Taktiska kärnvapen tror jag används mot truppkoncentrationer och viktig militär/civil infrastruktur som broar/flygfält. Det är inte förintelsevapen. Att Ryssland skulle använda förintelsevapen mot Ukraina hoppas jag sannerligen inte och det har inte heller rysslands ledning hotat med.
2023-10-19, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ukrainas motoffensiv var det. Syftet att bryta igenom de ryska försvarslinjerna och klyva fronten i två genom att nå Azovska sjön. Det har man inte lyckats med, långt därifrån. Jag konstaterar helt enkelt detta.

Det kan förstås vara så att det kommer en vändning. För egen del trodde jag att Ukraina skulle ta sig längre in i det territorium som ryssarna håller, men att Ukraina inte skulle ha resurserna att hålla det territorium man återtagit. Men man lyckades inte ens ta sig in speciellt långt. Det är nog lika bra att du och några till förbereder er på hur detta kan sluta för Ukraina, rättare sagt hur detta sannolikt slutar för Ukraina, än att hålla på med fantastiska utsvävningar.

Det är en direkt lögn som ni Ryssar påstått för att det skall verka som om man stoppat Ukraina.
2023-10-19, 12:45
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
En landstigning/flodövergång resulterar inte så enkelt i ett lagom resultat, det blir lätt bära eller brista. Ja det innebär både risker och chanser. Som i det här fallet att chansen att skära av Krim är stor om flodövergång lyckas.

Hotet/löftet att använda taktiska kärnvapen när konventionella vapen och militär kraft inte räcker till för Ryssland borde ju vara ganska aktuellt att verkställa om Krim blev avskuret. Jag tror att vi rysslandsvänner inte är ensamma om den bedömningen utan även många generaler och politiker i västerlandet befarar/önskar detta.

Du kan ju faktiskt gå till dig själv: Befarar/önskar du att Ryssland handlar så?

Taktiska kärnvapen tror jag används mot truppkoncentrationer och viktig militär/civil infrastruktur som broar/flygfält. Det är inte förintelsevapen. Att Ryssland skulle använda förintelsevapen mot Ukraina hoppas jag sannerligen inte och det har inte heller rysslands ledning hotat med.
Varför just när Krim blir avskuret? Varför inte nån av alla dom andra röda linjerna som har passerats massvis med gånger?

Självklart önskar jag inte att Ryssland ska använda kärnvapen, bara en riktigt sjuk jävla människa skulle önska en sån grej. Och ännu sjukare skulle man ju vara om man önskade att Ryssland använde kärnvapen mot Ukraina för att på nått sätt knäppa USA på näsan.
Och nej. Jag tror inte att Ryssland skulle göra det. För man måste inte bara vara en sjuk jävla människa utan dessutom helt utan självbevarelsedrift, och riktigt så illa är det nog inte med Putin. Så du verkar vara vidrigare än vad han är. Grattis. Det är en bedrift.
2023-10-19, 13:15
Medlem
Man kan faktiskt räkna ut Ukrainska förluster.

Med adekvat sjukvårdskedja är förluster ca 1:4-5 döda-sårade beroende på typ av strid. Dessa siffror har använts sedan första världskriget och hur makabert det än kan låta är det ingen hemlighet utan något strateger faktiskt räknar på.

Men många faktorer påverkar detta. Sjukvårdskedjan är en mycket stor del. Ukraina har en sådan, Ryssland har inte en sådan. Därför ligger Ukrainas förluster på 1:4-5 medan Ryssland har 1:1-2.

Men även saker som art, stridsvagnar, stridsteknik påverkar stort. Som exempel med art. Ukrainas västerländska art når 20-50% längre. Det betyder att de inte bara kan nå ryskt art utan att ryskt art kan skjuta tillbaka, men de når större delar av fronten utan att behöva omgruppera.

Som Exempel når Svenska Archer 49% längre (47,7%) än det närmaste ryskt art på div nivå och ner når. De kan även genom elevering få upp till 6 granater att nå målet samtidigt. Teoretiskt betyder det att 4 archer, 1 batteri, kan ha 24 granater nå målet inom 5-15 sekunder.

Genom att Ryssland sysslar med massanfall, största jag kunnat läsa mig till var nu i Adviika där 1200 man och 44 strv och 72 APC användes. Dessa anföll söder om Adviika över öppna fält som inte bara var minerade, de försvarades av Pv-robot, P-skott samt ganska mycket art. Bara det talar för att Ukraina var till viss del medvetna om styrkorna som byggdes upp!

Genom att Ukrainas långskjutande art, Archer och Tyska 2000 genomförde art bekämpning. De pjäser som inte hade samma skjutavstånd sysslade med stöd till försvaret. Bara på den platsen så räknade man till 480 döda ryssar. Då vet vi att man inte kunde räkna de i fordonen.

Ukrainas art hamnar inom 0-100 meter från målet. Ryskt art beskjuter rutor 1-4 km2 beroende på hur stor förband som skjuter.

Så tillbaka till antal döda Ukrainare. Av de ca 5 sårade på varje död så vet vi att ca 60% är sådana att de inte bara kräver kvalificerad sjukvård (flera operationer) utan i vissa fall även amputation. Dessa är ca 15-20% av de 60% sårade. Enligt siffror jag hämtat från Ukrainas hälsodepartement, Sjukvården samt NGO:s finns siffran 12000 men enstaka siffror säger 18000, så jag kommer använda den högre siffran.

Om 18000 (20%) är amputerade av 60% kvalificerade sårade av 100% sårade kan vi finna att matematiskt sett finns det 150 000 sårade. Om vi använder siffrorna 1:4-5 betyder det även om vi har den lägre siffran 150 000/4= ca 38 000 döda. Hur kan vi vara säkra på de ryska förlusterna på ca 288000 man? För att Ryssland erkänner det själva. Deras försvarsdepartement skrev i sin rapport att de betalat ut en summa för livränta till anhöriga. Delar man den siffran så kommer man fram till 288000 döda, den siffran är dock 4 månader gammal så antal döda är nu högre!
2023-10-19, 21:49
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Det är väl för sjutton ingen opartisk rubriksättning och heller ingen opartisk rapportering.
T.o.m Weeb union lyckades vara opartiskare i sin rubriksättning

"Massive Fighting Everywhere | The End Of Armored Warfare? | Ukrainian Dnieper Crossing"
2023-10-20, 08:03
Moderator
Eerieyes avatar
Nu verkar UAF ha öppnat upp för en ny anfallsvektor i sydväst.

En stor övergång av Dnipro med som omedelbart resultat att ha tagit två samhällen på den östra sidan. Ryssarna har ju inte alls samma fortifikationer där och inte heller är det den klassiska svartjorden med dess dåliga bärighet.

Ryssarna tycks ha förlitat sig på floden som barriär.
2023-10-20, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
T.o.m Weeb union lyckades vara opartiskare i sin rubriksättning

"Massive Fighting Everywhere | The End Of Armored Warfare? | Ukrainian Dnieper Crossing"

Jag diskuterade om man blev bättre informerad om ukrainas flodövergång över Dnepr om man följde neutrala/ryssvänliga medier än ukraina-/Nato vänliga och tyckte att man blev det. Samtidigt sitter folk här och hävdar att man inte för allt i världen skall lyssna på sådana medier för det de skriver om motoffensiven är 100% lögner. De resonemangen går inte ihop.

Ukraina/Nato-vänliga medier har stora problem med sin egen trovärdighet särskilt inom Ukraina. Dessa problem uppfattar jag blivit större under krigets gång. På ryska sidan tror jag också problemen varit minst lika stora men jag tror utvecklingen har gått till det bättre.

Tror för min del att vad i synnerhet soldater lyssnar på/från vilka noga följs av en välfungerande säkerhetstjänst i både Ryssland och Ukraina. Om tex ukrainska soldater får bättre information om motoffensiven genom ryska medier är det verkligt farligt för regering och militärledning i Ukraina och det motsatta för rysslands ledning. Eller hur?
Senast redigerad av Vattendealaren 2023-10-20 kl. 08:18.
2023-10-20, 08:56
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Nu verkar UAF ha öppnat upp för en ny anfallsvektor i sydväst.

En stor övergång av Dnipro med som omedelbart resultat att ha tagit två samhällen på den östra sidan. Ryssarna har ju inte alls samma fortifikationer där och inte heller är det den klassiska svartjorden med dess dåliga bärighet.

Ryssarna tycks ha förlitat sig på floden som barriär.

Fint hörde igår att 2 marininf kompanier tagit 2 byar ca 2km in från floden. De kom över vid den bombade järnvägsbron, de kan få art från högra sidan av floden.

För att nå djupare, behöver de nog pontonbro eller annat.. samt lite pansar

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in