Citat:
Ursprungligen postat av
Kung_Ingenting
Nja. Riskfyllt ja, men inte så illa som du säger.
Och det var ju du som började snacka om att Ryssland skulle kärnvapenbomba Ukraina för att visa USA var skåpet ska stå. Så då får du faktiskt ta och förklara den logiken. Varför tycker du att tiotusentals(?) oskyldiga civila Ukrainare ska dö för att du tycker illa om USA?
Ryssland har hotat med kärnvapen precis hela tiden, för alla möjliga saker, varför skulle just denna göra skillnad?
En landstigning/flodövergång resulterar inte så enkelt i ett lagom resultat, det blir lätt bära eller brista. Ja det innebär både risker och chanser. Som i det här fallet att chansen att skära av Krim är stor om flodövergång lyckas.
Hotet/löftet att använda taktiska kärnvapen när konventionella vapen och militär kraft inte räcker till för Ryssland borde ju vara ganska aktuellt att verkställa om Krim blev avskuret. Jag tror att vi rysslandsvänner inte är ensamma om den bedömningen utan även många generaler och politiker i västerlandet befarar/önskar detta.
Du kan ju faktiskt gå till dig själv: Befarar/önskar du att Ryssland handlar så?
Taktiska kärnvapen tror jag används mot truppkoncentrationer och viktig militär/civil infrastruktur som broar/flygfält. Det är inte förintelsevapen. Att Ryssland skulle använda förintelsevapen mot Ukraina hoppas jag sannerligen inte och det har inte heller rysslands ledning hotat med.