2023-10-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Var inte motoffensiven avslutad?

Din svansföring är bara för mycket....

Det verkar som Ukraina nu håller på att ta upp en ny motoffesiv eller om man nu vill säga det så har tagit en ganska lång paus och nu återupptar den igen. Det är nog c:a en vecka sedan jag nämnde detta vid Dnepr och ryssarnas tunga beskjutning som pågått ganska länge nu och som visat att ryssarna tror att ukrainarna förbereder något och dragit samman stora anfallsdugliga förband i ett slags uppmarschområde. I natt/i går har dock soldater från dessa marinbrigader varit invecklade i flodövergångar. En flodövergång kan vara mycket nära förestående och det är lite som Zelenski spelar ut sitt allra sista kort.

Du och andra Nato-vänner måste ju förstå att en stor offensiv och flodövergång kan bära eller brista men inte sådär så enkelt bli någon halv framgång eller motgång. Oj oj oj vilken risk Zeleski tar och det vore ju samtidigt en stor chans till snabb fred så jag personligen hoppas därför de vågar sig på detta. Lyckas Ukraina med flodövergång och att börja skära av Krim så hoppas jag faktiskt Ryssland använder taktiska kärnvapen och visar USA var skåpet står.

Min svansföring kan med rätta vara hög och din... Vill du verkligen veta vad som händer i Ukraina och inte bara vad du önskar vore sant?
2023-10-18, 10:47
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det verkar som Ukraina nu håller på att ta upp en ny motoffesiv eller om man nu vill säga det så har tagit en ganska lång paus och nu återupptar den igen. Det är nog c:a en vecka sedan jag nämnde detta vid Dnepr och ryssarnas tunga beskjutning som pågått ganska länge nu och som visat att ryssarna tror att ukrainarna förbereder något och dragit samman stora anfallsdugliga förband i ett slags uppmarschområde. I natt/i går har dock soldater från dessa marinbrigader varit invecklade i flodövergångar. En flodövergång kan vara mycket nära förestående och det är lite som Zelenski spelar ut sitt allra sista kort.

Du och andra Nato-vänner måste ju förstå att en stor offensiv och flodövergång kan bära eller brista men inte sådär så enkelt bli någon halv framgång eller motgång. Oj oj oj vilken risk Zeleski tar och det vore ju samtidigt en stor chans till snabb fred så jag personligen hoppas därför de vågar sig på detta. Lyckas Ukraina med flodövergång och att börja skära av Krim så hoppas jag faktiskt Ryssland använder taktiska kärnvapen och visar USA var skåpet står.

Min svansföring kan med rätta vara hög och din... Vill du verkligen veta vad som händer i Ukraina och inte bara vad du önskar vore sant?
Hela ditt inlägg osar okunskap och känslor när du tror Zelensky har något att göra med en militär operation.

Zelensky har gett sin militära befälhavare ett uppdrag att sparka ut Ryssland ut Ukraina. Hur det sen går till har inte Zelensky med att göra.

Du är tragisk när du gör detta till en personlig sak med Zelensky.

Sedan gissar du som vanligt men det behöver jag inte ens ta upp.

Använder Ryssland kärnvapen så är det God Natt med Ryssland. Ryska befolkningen har börjat få upp ögonen för att hela kriget och invasionen är onödig. Använda kärnvapen förstår till och med ryska folket att det är fel.
https://novayagazeta.eu/articles/2023/10/15/russian-governor-facing-complaint-after-saying-russia-doesnt-need-ukraine-war-en-news
Senast redigerad av Conception 2023-10-18 kl. 11:29.
2023-10-18, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Hela ditt inlägg osar okunskap när du tror Zelensky har något att göra med en militär operation.

Zelensky har gett sin militära befälhavare ett uppdrag att sparka ut Ryssland ut Ukraina. Hur det sen går till har inte Zelensky med att göra.

Du är tragisk när du gör detta till en personlig sak med Zelensky.

Det är väl inte så konstigt, egentligen, och är ju ytterligare ett tecken på att vi här har att göra med en äkta ryzz som har betalt för att sprida desinformation och sabotera diskussionen.

Precis som Hitler när det begav sig så sitter vladolf puttler och bestämmer allt om kriget. Generaler har han för parader. Och eftersom ryzzland är störst, bäst och vackrast så är allt alla andra gör bara bleka kopior av hur det går till i ryzzland. Därför kan vår vatnik naturligtvis inte ens tänka tanken att någonting skulle kunna fungera annorlunda i något annat land.

Specifikt vad som händer vid floden går ju inte att säga eftersom det inte verkar finnas några bevis. Det kan vara något större. Det kan vara en liten räd som, medvetet eller omedvetet, misstolkades. Det kan också vara hittepå från ryzzland för att försöka skifta fokus från någonting annat som är på gång.

Vi får vänta och se.
2023-10-18, 12:26
Medlem
Citat:

Det är precis det där jag menar. En person med ett uns ödmjukhet i kroppen hade sagt "oj, felbedömning av mig, det verkar som om offensiven pågår trots allt". Men inte Vattendealaren inte, nejdå, "motoffensiven är avblåst precis som jag sagt, det här är en ny offensiv". Jag tänker att det kanske är den ukrainska ledningen som avgör det, inte du.

Dessutom är du sinnessjuk om du hoppas på kärnvapeninsats rent allmänt, och i synnerhet som svar på Ukrainas försök att återta sitt eget territorium. Skämmas borde du göra, tvi!

För egen del följer jag med intresse vad som händer, ja, och det innefattar ukrainska med- såväl som motgångar. Och ryska totalhaverier.
2023-10-18, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Det är precis det där jag menar. En person med ett uns ödmjukhet i kroppen hade sagt "oj, felbedömning av mig, det verkar som om offensiven pågår trots allt". Men inte Vattendealaren inte, nejdå, "motoffensiven är avblåst precis som jag sagt, det här är en ny offensiv". Jag tänker att det kanske är den ukrainska ledningen som avgör det, inte du.

Dessutom är du sinnessjuk om du hoppas på kärnvapeninsats rent allmänt, och i synnerhet som svar på Ukrainas försök att återta sitt eget territorium. Skämmas borde du göra, tvi!

För egen del följer jag med intresse vad som händer, ja, och det innefattar ukrainska med- såväl som motgångar. Och ryska totalhaverier.

Vadär det för intressant att diskutera egentligen? Om man ser ser som "motoffensiven" varit avbruten och nu återupptagits eller "motoffensiven" avbrutits och Ukraina nu håller på att starta en ny offensiv. Vad jag ser det som är väl inte så viktigt?

Ukrainska ledningen tror jag är mycket instabil i nuläget. Det kan faktiskt vara situationen i Israel som påverkar och att slå ut offensiv över Dnepr vore att satsa allt på ett kort. Ett sådant företag slutar nog tydligt med framgång eller nederlag och som jag säger: Skulle den mot min förmodan ha framgång hoppas jag verkligen att Ryssland använder taktiska kärnvapen om det inte återsår konventionella medel.

Om jag får säga det själv så verkar du mycket oinformerad.
2023-10-18, 20:46
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
En flodövergång kan vara mycket nära förestående och det är lite som Zelenski spelar ut sitt allra sista kort.
En flod är lika mycket en naturlig fälla som en ö.
När man väl tagit sig över och befinner sig under eld så blir det problem med att få in mera förnödenheter och vapen, och samtidigt helt omöjligt att evakuera skadade, men så långt verkar man inte ha tänkt då Ukrainska soldater "är billiga" enligt vissa Europeiska politiker.

Fan vet hur många som frivilligt (just frivilligheten är frågan) skulle ge sig ut på ett sådant självmordsuppdrag och redan innan veta att alla de som tidigare åkt är döda till ingen nytta.
Tyvärr finns det inga siffror på hur många Ukrainska soldater som redan gått åt vid exempelvis Kosachi Lageri men vi kan vara säkra på att hundratals döda kroppar agerar välkomstkommitte' till de nyanlända som ska offras.
2023-10-18, 20:49
Medlem
Citat:
Vadär det för intressant att diskutera egentligen? Om man ser ser som "motoffensiven" varit avbruten och nu återupptagits eller "motoffensiven" avbrutits och Ukraina nu håller på att starta en ny offensiv. Vad jag ser det som är väl inte så viktigt?

Ukrainska ledningen tror jag är mycket instabil i nuläget. Det kan faktiskt vara situationen i Israel som påverkar och att slå ut offensiv över Dnepr vore att satsa allt på ett kort. Ett sådant företag slutar nog tydligt med framgång eller nederlag och som jag säger: Skulle den mot min förmodan ha framgång hoppas jag verkligen att Ryssland använder taktiska kärnvapen om det inte återsår konventionella medel.

Poängen är att du är för jävla mästrande och idiotförklarade alla som pratade om en motoffensiv så sent som för ett par dagar sedan, den var minsann slut för säsongen om den ens funnits. Ända tills idag, när du idiotförklarar någon annan för att denne inte redan kände till det du minsann visste sedan en vecka - att det var nya rörelser på gång i offensiven. Du överskattar dina insikter, kan vi väl säga.

Och nu har du dessutom outat dig själv som värsta sortens Putinist och kärnvapenvurmare, så inget du säger behöver man framgent bry sig om. Vet din mamma om vad du gör på nätet?
2023-10-18, 20:49
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobbanUC
När man väl tagit sig över och befinner sig under eld så blir det problem med att få in mera förnödenheter och vapen, och samtidigt helt omöjligt att evakuera skadade, men så långt verkar man inte ha tänkt då Ukrainska soldater "är billiga" enligt vissa Europeiska politiker.
Enligt vilka politiker?
Vem har kläckt ur sig något sådant?
Citat:
Fan vet hur många som frivilligt (just frivilligheten är frågan) skulle ge sig ut på ett sådant självmordsuppdrag och redan innan veta att de som tidigare åkt är döda till ingen nytta.
Tyvärr finns det inga siffror på hur många Ukrainska soldater som redan gått åt vid exempelvis Kosachi Lageri men vi kan vara säkra på att hundratals döda kroppar agerar välkomstkommitte' till de nyanlända som ska offras.
Du vet verkligen hure man skapar en morbid stämning!
Detta innebär dock inte att du tillför något i sak till diskussionen.
2023-10-18, 21:02
Medlem
Citat:

Du hoppas alltså att Ryssland använder kärnvapen?
Vad säger det om dig som människa?
2023-10-18, 23:42
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eckiumbum
Oj du har hittat military summary på youtube, du måste vara djävligt duktig och vara otroligt kunnig.
Och bättre ska det bli! opartisk rubriksättning här

https://www.youtube.com/watch?v=iOAeQBjBuhA
The Fall | Drowning Has Started In Dnieper. Russian Success At Avdiivka. Military Summary 2023.10.18

Weeb union gör allt färre uppdateringar för att det går så dåligt för ryssland
2023-10-19, 08:22
Medlem
Ryska källor ljuger till 100%.

Sedan finns det anonyma milbloggare på den ryska sidan som faktiskt kan skriva saker som stämmer utan att åka i fängelse. Kommer det därför uppgifter därifrån så kan man leta konfirmation från andra håll på samma sak och då finns det en viss relevans.

Varför fria medier inte rapar upp ryska påståenden beror helt enkelt på att de inte har med verkligheten att göra.

I den riktiga verkligheten får Ukraina alltmer avancerade vapen och kan slå längre och längre in i Ryssland och därmed orsaka militära, logistiska och strategiska förluster för Ryssland.

Vilket innebär att offensiven fortgår.
2023-10-19, 08:34
Medlem
Citat:

Fan vet hur många som frivilligt (just frivilligheten är frågan) skulle ge sig ut på ett sådant självmordsuppdrag och redan innan veta att alla de som tidigare åkt är döda till ingen nytta.

Det är väl lite samma läge vid en flodövergång som vid en landstigning, tex i Normandie, att det är vinna eller försvinna som gäller.

Det är ju även så att ryssarna haft mycket god tid på sig att planera ett försvar på sin sida av Dnepr, ta dit materiel och bygga förskansningar och hinder.

Inte blir det någon enkel operation om ukrainarna försöker sig på ett storskaligt angrepp och jag tycker på något vis att rysk militär visat prov på defensiv skicklighet i detta krig tidigare. Paniklägen undviks som till exempel tillbakadragandet över samma flod tidigare - säga vad man vill men sedan länge planerat och ordnat var det.

Den flodövergång ukrainarna gör nu och tidigare är i en så liten skala att man inte kan kalla det riktig offensiv utan bara förberedelser för en sådan som kanske kommer ske i annan del av floden/över mer öppet vatten. Kanske den blir av - kanske inte. Jag tror att det råder villrådighet i ukrainska ledningen, olika viljor och man fattar garanterat att det är ett mycket stort risktagande. Men kanske Zelenski är lite inne på vinna eller försvinna för sin högst egna personliga del. Jag tror faktiskt han hellre "går och fiskar" så mycket människa är han.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in