Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
Det verkar som Ukraina nu håller på att ta upp en ny motoffesiv eller om man nu vill säga det så har tagit en ganska lång paus och nu återupptar den igen. Det är nog c:a en vecka sedan jag nämnde detta vid Dnepr och ryssarnas tunga beskjutning som pågått ganska länge nu och som visat att ryssarna tror att ukrainarna förbereder något och dragit samman stora anfallsdugliga förband i ett slags uppmarschområde. I natt/i går har dock soldater från dessa marinbrigader varit invecklade i flodövergångar. En flodövergång kan vara mycket nära förestående och det är lite som Zelenski spelar ut sitt allra sista kort.
Du och andra Nato-vänner måste ju förstå att en stor offensiv och flodövergång kan bära eller brista men inte sådär så enkelt bli någon halv framgång eller motgång. Oj oj oj vilken risk Zeleski tar och det vore ju samtidigt en stor chans till snabb fred så jag personligen hoppas därför de vågar sig på detta. Lyckas Ukraina med flodövergång och att börja skära av Krim så hoppas jag faktiskt Ryssland använder taktiska kärnvapen och visar USA var skåpet står.
Min svansföring kan med rätta vara hög och din... Vill du verkligen veta vad som händer i Ukraina och inte bara vad du önskar vore sant?
Det är precis det där jag menar. En person med ett uns ödmjukhet i kroppen hade sagt "oj, felbedömning av mig, det verkar som om offensiven pågår trots allt". Men inte Vattendealaren inte, nejdå, "motoffensiven är avblåst precis som jag sagt, det här är en ny offensiv". Jag tänker att det kanske är den ukrainska ledningen som avgör det, inte du.
Dessutom är du sinnessjuk om du hoppas på kärnvapeninsats rent allmänt, och i synnerhet som svar på Ukrainas försök att återta sitt eget territorium. Skämmas borde du göra, tvi!
För egen del följer jag med intresse vad som händer, ja, och det innefattar ukrainska med- såväl som motgångar. Och ryska totalhaverier.