Citat:
Ursprungligen postat av
Vattendealaren
De här med minimala förluster av egna soldater och maximala ryska som ukrainska myndigheter basunerar ut (likt de ryska för den delen) har blivit ett hett och nästan farligt ämne att diskutera inom Ukraina nu med. Den allvarliga kritiken mot ukrainska ledningen kommer faktiskt från ett självklart från ett håll som är logiskt men för västerlänningar som dig överraskande, de mer extrema nationalisterna som inte heller är särskilt positiva till väst nyliberalkultur. De säger att i och med att ukrainska ledningen underdriver egna förluster så sviker man soldaterna som stupar och deras hjältemod och i synnerhet sviker man det ukrainska folket genom att inte visa vilka stora försakelser gör för sitt land. Väldigt många har enligt dem offrat sitt liv för Ukraina: Varför skall man hymla med det?
Jag kan ju ta mig friheten att svara på detta, då det faktiskt fungerar så i krigsföring att man ska vara återhållsam med information och uppgifter som kan vara av godo för fienden (jmfr en Svensk tiger).
Därmed är fullständig transparens av exakta förluster vid olika specifika tillfällen inte önskvärd, då det är uppgifter som kan gynna en angripande part.
Sedan kan man ju förhålla sig till det på olika sätt, antingen att som Ukraina gör undanhålla ordentliga uppgifter, eller alternativt blåljuga om dem som Ryssland gör.
I det fall det du beskriver handlar om genuina nationalister är de nog inte särskilt kunniga i krigsföring, och bör överlåta sådana överväganden till dem som faktiskt är det.
Citat:
I och med att den sk motoffensiven nu verkligen ser ut att bli ett stort misslyckande som i stort sett givit ukrainarna död och förstörelse och några ruinhögsbyar och så gott som inga strategiska framgångar. Att missnöjet växer snabbt och att de mer extrema nationalisterrna som nu har större inflytande i armen ((de har väldigt stort inflytande inte bara i egna bataljoner utan även i den sk kanonmaten Territorial Defence). Jag tror inte Zelenski (den västerländskt smaklige komikern är ju en förutsättning för västerlandets stöd) är hotad direkt men det tror jag militärledningen kommer vara framöver.
Dessvärre kan man inte påbörja med felaktig premiss och förvänta sig att det sedan kan bli några bra slutsatser utifrån det. Motoffensiven är pågående och om du varit intresserad att följa den är det verkligen nu som den börjar bli intressant, och även om man kunde spekulera om misslyckande tidigare är läget för detta knappast nu.
Det är uppenbart att du har ett starkt önsketänkande att den blir ett misslyckande, men tyvärr hjälper det inte att ständigt framhärda på Flashback då ditt oinformerade önsketänkande har absolut noll påverkan vad som sker på slagfältet.
Det är kanske möjligt att du på julafton verkligen tog Benjamin Syrsa bokstavligt talat på orden att om du önskar tillräckligt så blir det också verklighet, men det är faktiskt en metafor och inget som ska tolkas bokstavligt.
(I den mån du växte upp med Kalle Ankas julafton alls och vet var det handlar om, vilket jag ser långt ifrån självklart).