2023-10-11, 07:45
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Vietnamkriget höll på i 19 år och 180 dagar. USA mot Nordvietnam. FNL genomförde få offensiver medan USA hade massivt överläge och bland annat genomförde den sk. tetoffensiven som pågick största delen av 1986.

Resultatet av nästan 20 års krig var ett Amerikanskt nederlag och återtagande av alla trupper. Under dessa år begicks det otaliga misslyckanden, offensiver och defensiver. Men segraren utsågs inte förrän efteråt. Det är exakt som idrott, man kan dominera och vinna en halvlek-men det är slutresultatet som räknas. Det är inte hur många meter som stridslinjerna flyttas som avgör slutresultatet för då hade Ryssland varit en del av Finland.

Hur gärna du än vill utropa en segrare mitt i ett pågående krig, så låter det sig inte göras. Visst förstår du egentligen det?

Ukrainas motoffensiv var det. Syftet att bryta igenom de ryska försvarslinjerna och klyva fronten i två genom att nå Azovska sjön. Det har man inte lyckats med, långt därifrån. Jag konstaterar helt enkelt detta.

Det kan förstås vara så att det kommer en vändning. För egen del trodde jag att Ukraina skulle ta sig längre in i det territorium som ryssarna håller, men att Ukraina inte skulle ha resurserna att hålla det territorium man återtagit. Men man lyckades inte ens ta sig in speciellt långt. Det är nog lika bra att du och några till förbereder er på hur detta kan sluta för Ukraina, rättare sagt hur detta sannolikt slutar för Ukraina, än att hålla på med fantastiska utsvävningar.
2023-10-11, 07:47
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ukrainas motoffensiv var det. Syftet att bryta igenom de ryska försvarslinjerna och klyva fronten i två genom att nå Azovska sjön. Det har man inte lyckats med, långt därifrån. Jag konstaterar helt enkelt detta.

Det kan förstås vara så att det kommer en vändning. För egen del trodde jag att Ukraina skulle ta sig längre in i det territorium som ryssarna håller, men att Ukraina inte skulle ha resurserna att hålla det territorium man återtagit. Men man lyckades inte ens ta sig in speciellt långt. Det är nog lika bra att du och några till förbereder er på hur detta kan sluta för Ukraina, rättare sagt hur detta sannolikt slutar för Ukraina, än att hålla på med fantastiska utsvävningar.

Var har Ukraina kommunicerat vilka mål offensiven har, samt har de meddelat att den är över?
2023-10-11, 07:48
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Även jag kan läsa en halvkväden visa.
Jag förstår att du är minst sagt besviken på de ryska insatserna och du år såpass besviken att du inte vill tala klartext utan du leker med ord.
Nu är det så att vi enbart kan se offensivens grad av framgång efteråt.

Ja det mesta vet man först efteråt. Kom du på det nu när läget ser ut som det gör?
2023-10-11, 07:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
[…]För egen del trodde jag att Ukraina skulle ta sig längre in i det territorium som ryssarna håller, […]

Nej du har aldrig trott på Ukrainas förmåga. Obegripligt varför du vill föra fram en sådan historia idag.

Så här skrev du i somras:

Citat:
Du behöver läsa på lite mer så att du förstår vad ryssarna har för mål. Så länge du inte förstått det så är det säkert mycket som verkar obegripligt. Ryssarna håller på att utrota de Ukrainska stridskrafterna, alltså manskap och materiel. Nu har antagligen Ukrainas motoffensiv påbörjats och ryssarnas utrotning har tagit ytterligare fart.
2023-10-11, 07:54
Bannlyst
Nu när denna motoffensiv kan anses avslutat och misslyckad dags att gör en retrospektiv på den.

Jag kanske har fel men tog MSM någonsin upp hur skickligt ryssarna hade byggt upp sina försvarslinjer innan denna vår/sommar motoffensiv startade?
2023-10-11, 07:55
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej du har aldrig trott på Ukrainas förmåga. Obegripligt varför du vill föra fram en sådan historia idag.

Det ena motsäger inte det andra. Kan du inte läsa?
2023-10-11, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison

Du menar att han är en otrogen? Det är så man uppfattar er, att man måste vara religiöst trogen Ukraina. Om man har minsta tvivel på Ukrainas förmåga så är man rYzZoRcH. Det är löjligt faktiskt.
2023-10-11, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Nu när denna motoffensiv kan anses avslutat och misslyckad dags att gör en retrospektiv på den.

Jag kanske har fel men tog MSM någonsin upp hur skickligt ryssarna hade byggt upp sina försvarslinjer innan denna vår/sommar motoffensiv startade?
Självklart tog ingen upp det. Det hade gått emot Ukroreligionen där evig trohet måste sväras till Zelensky och ingen får säga något ont om Ukraina. Inte olikt Islam. Ryssarnas strategi är imponerande utan tvekan.
2023-10-11, 08:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Självklart tog ingen upp det. Det hade gått emot Ukroreligionen där evig trohet måste sväras till Zelensky och ingen får säga något ont om Ukraina. Inte olikt Islam. Ryssarnas strategi är imponerande utan tvekan.

Det jag kommer ihåg är hur vår överste raljerade över dessa draktänder, men hur var det med dessa var dom värdelösa eller inte?
2023-10-11, 08:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du menar att han är en otrogen? Det är så man uppfattar er, att man måste vara religiöst trogen Ukraina. Om man har minsta tvivel på Ukrainas förmåga så är man rYzZoRcH. Det är löjligt faktiskt.

Va? Arnstad har aldrig yttrat någon sympati för det överfallna landet Ukraina. Inte heller någon tilltro till Ukrainas förmåga, så det är obegripligt att han vill föra fram det narrativt idag.
2023-10-11, 08:29
Medlem
Citat:

För oss som missat.
Vad är som är imponerande i ryzzlands strategi?

Att rensa fängelser och jobbiga republiker på untermenchen?

Vara världsledande inom grön energi?

Sakta behöva retirera från Ukraina och troligen bli av med Krim av bara farten?

Rädda Svartahavsflottan genom att ”gömma” den för Ukraina 😀

Du får nog förtydliga för Ryzzland är genomgående katastrof i min värld!

Du har rätt dom lyckade kraschlanda på lunar med lunar.
2023-10-11, 09:12
Medlem
Dagens ryska förlustsiffror var synnerligen intressanta.

34 stridsvagnar och 91 pansarfordon. Uppsamling i räkningen, eller har något stort hänt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in