2023-10-19, 23:15
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Det får du fråga polisen om. Men du får nog inte veta vad som ligger till grund för deras utsaga.
Missade att de sagt så, tack för infon.
Citera
2023-10-19, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Att eritrianer i Sverige ställer till med jävelskap för varann p g a religion kan jag köpa, men att försöka ta kål på en hel familj...

... samt med en såpass avancerad metod att den undandrar sig modern forensisk detektion! Annat om någon bara blivit skjuten!
Citera
2023-10-19, 23:37
Medlem
Citat:
Det som väl krånglar till det är att farsan i så fall slagit ut sig själv och sin familj på ett så raffinerat sätt att medicinsk expertis står helt frågande.
Är provsvaren färdiga? Polisen lär ju inte gå ut med svaren innan förundersökningen är säker.
Citera
2023-10-19, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Inte för att stoltsera, men det fanns ett ansenligt förråd av gamla typer (alltså färdiggjutna bokstäver för en gången tids tryckpressar) av s.k. stilmetall, dvs antimon/blylegering, i mitt barndomshem, vilket jag flitigt tullade för att gjuta egna små föremål utav över en gasbrännare i mitt pojkrum. Då jag (vilket stundom skedde) hettade upp smältan för mycket luktade det vitlök av antimonångorna, vilket tvingade mig öppna fönstret för att vädra ut gaserna!

Jag är inte död än, efter bortåt ett halvsekel.
2018 kördes en man till sjukhus med magsmärtor, huvudvärk och domningar i tunga han hade kräkts i timmar , misstänkte magsjuka . 13 timmar senare var han död . Dödsorsak hjärtinfarkt och lunginflammation fastslogs efter månader dock hade det väckts misstankar om förgiftning innan obduktion så det gjordes undersökningar på blod och det visade spår av arsenik inom normalspannet

Senare gjordes nya undersökningar av blod som visade höga halter av antimon som kallas arsenikens kusin , mängd motsvarande ett kryddmått är dödligt

Ärendet är fortfarande öppet
Citera
2023-10-19, 23:45
Medlem
Citat:
Det som väl krånglar till det är att farsan i så fall slagit ut sig själv och sin familj på ett så raffinerat sätt att medicinsk expertis står helt frågande.

Och samtidigt så klantigt, isåfall, att han bara dödat ett av sina barn! Nåväl, man må räkna litet fel på giftdoseringen, men om det gäller ett "kollektivt självmord" eller liknande spar man väl åtminstone en tiodubbel dos åt sig själv!
Citera
2023-10-19, 23:54
Medlem
Citat:
... samt med en såpass avancerad metod att den undandrar sig modern forensisk detektion! Annat om någon bara blivit skjuten!

Nån afrikansk skit som svenska läkare står handfallna inför?
Citera
2023-10-19, 23:56
Medlem
Citat:
Och samtidigt så klantigt, isåfall, att han bara dödat ett av sina barn! Nåväl, man må räkna litet fel på giftdoseringen, men om det gäller ett "kollektivt självmord" eller liknande spar man väl åtminstone en tiodubbel dos åt sig själv!

Nä, känns väl inte så troligt. Men han behöver så klart inte haft nån större koll i så fall. Inget man övar upp sin förmåga i om man säger så.
Citera
2023-10-19, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
2018 kördes en man till sjukhus med magsmärtor, huvudvärk och domningar i tunga han hade kräkts i timmar , misstänkte magsjuka . 13 timmar senare var han död . Dödsorsak hjärtinfarkt och lunginflammation fastslogs efter månader dock hade det väckts misstankar om förgiftning innan obduktion så det gjordes undersökningar på blod och det visade spår av arsenik inom normalspannet

Senare gjordes nya undersökningar av blod som visade höga halter av antimon som kallas arsenikens kusin , mängd motsvarande ett kryddmått är dödligt

Och denna berättelse, verklig eller fiktiv, har, i likhet med en mångfald anekdoter, ... typ, noll relevans i sammanhanget! Liksom den jag berättade!
Citera
2023-10-20, 00:15
Medlem
Citat:

har funderat över just arsenik, det ingår väl i råttgift,men vem som helst får inte tillstånd att hantera råttgift.
Harpest är inte alltid lätt att fastställa, men efter alla tester som gjorts, så nej.
Förfärligt att 4 åringens kropp gav upp, o lite märkligt att två åringen klarar kämpa ännu.
sjuktmystiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Och denna berättelse, verklig eller fiktiv, har, i likhet med en mångfald anekdoter, ... typ, noll relevans i sammanhanget! Liksom den jag berättade!
Visar på att det finns gifter som inte är det första man letar efter dock var det en brittisk tonåring som på 70-talet förgiftade ett antal personer med detta ämne skolkamrater och familjemedlemmar . Typiska symtom förutom som vid magsjuka är att lungorna och hjärta angrips
Citera
Medlem
Citat:
Nån afrikansk skit som svenska läkare står handfallna inför?

Nu är vi inne på mitt territorium: Conan Doyle, sir Arthur! Vem kan skrapa djävulsgiftet från lampskärmen?
Senast redigerad av Nakkvarr 2023-10-20 kl. 00:17.
Citera
2023-10-20, 00:19
Medlem
Citat:

Tack sjukt intressant
(FB) Skövde 2018-08-24: blev 64-årige Stefan mördad genom förgiftning?
svd har en lång artikel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in