2023-10-20, 22:27
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Kuriren:
De vanliga prover man tar vid misstanke för förgiftning har fallit ut negativt.
– Men vi fortsätter utredningen.
Tidigare har det rapporterats om att två personer legat i Ecmo, men det har hela tiden bara rört sig om en person, det vill säga mamman.
Polisen har säkrat spår från bland annat mat i bostaden och under fredagen skulle det göras en obduktion av barnet som dog.

Så mamman har legat i ecmon.

Är det känt om barnen var på ett dagis under veckorna?
Citera
2023-10-20, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ludentoe
Vad surrar du i? Du har uppenbarligen inte koll på vad du pratar om. Släpp stoltheten och ge dig nu.

Sluta ät svamp. Du idiotförklarade en person som skrev om hjärnhinneinflammation. Jag upplyste dig om att det finns olika varianter.
Citera
2023-10-20, 22:45
Medlem
Citat:
Kuriren:
Tidigare har det rapporterats om att två personer legat i Ecmo, men det har hela tiden bara rört sig om en person, det vill säga mamman.
Polisen har säkrat spår från bland annat mat i bostaden och under fredagen skulle det göras en obduktion av barnet som dog.

Fredagen är snart slut. Hoppas på snabbt svar.
Citera
2023-10-20, 22:48
Medlem
Citat:
Kuriren:

Tack för uppdateringen. Ska bli intressant att se om de hittar något
Citera
2023-10-20, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rullgardajna
Sluta ät svamp. Du idiotförklarade en person som skrev om hjärnhinneinflammation. Jag upplyste dig om att det finns olika varianter.

Yes du upplyste mig men du hade helt fel. Så nästa gång du försöker upplysa någon så vore det väl bra att ha koll på läget själv först?
Citera
2023-10-20, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Så, det tycks alltmer luta åt att vad som inledningsvis föreföll som en matförgiftning i själva verket visade sig vara... en matförgiftning.

Antiklimax!

Hur skall polis och åklagare rädda ansiktet efter sin omotiverade överreaktion? Kommer man att åtala mamman (som jag förmodar sköter matlagningen i hemmet) för vållande till annans död, exempelvis på den grund att handsprit saknades i köket (liksom i mitt eget, och 90 procent av mina bekantas)?
Vilken omotiverad överreaktion? När de gjorde det till en mordutredning var det för att få ökade befogenheter att söka där de behövde. Om föräldrarna inte ville ge info var ju polisen tvungna att söka svar på egen hand. Jag tror fortfarande på att familjen själva haft giftig svamp el dylikt i maten men varit rädda för att säga det.
Vet inte om förgiftning av svamp räknas som matförgiftning, kanske använder man inte det ordet då. De föremål polisen säkrat i lägenheten har nog med matlagning att göra trots allt, men vad det än är verkar det ju vara på väg att klaras upp.
Citera
2023-10-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Vilken omotiverad överreaktion? När de gjorde det till en mordutredning var det för att få ökade befogenheter att söka där de behövde. Om föräldrarna inte ville ge info var ju polisen tvungna att söka svar på egen hand. Jag tror fortfarande på att familjen själva haft giftig svamp el dylikt i maten men varit rädda för att säga det.
Vet inte om förgiftning av svamp räknas som matförgiftning, kanske använder man inte det ordet då. De föremål polisen säkrat i lägenheten har nog med matlagning att göra trots allt, men vad det än är verkar det ju vara på väg att klaras upp.
Matförgiftning när ju vara att själva råvarorna är dåliga på något sätt inte att att man använt giftig svamp eller tillsatt något giftigt
Citera
2023-10-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Matförgiftning när ju vara att själva råvarorna är dåliga på något sätt inte att att man använt giftig svamp eller tillsatt något giftigt
Ja, jag tänker också så. Men vet inte säkert.
Citera
2023-10-21, 00:21
Medlem
Jag har ingen aning om vad som kan ha orsakat förgiftningen men funderar på fentanyl?

Kan det ge de symtom som har uppstått?
Citera
2023-10-21, 00:24
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Att blanda ihop bittermandel och sätta i sig en dödlig dos är inte något man gör genom att äta en näve mandlar i tron att det är sötmandel . När jag var barn hade min morfar lanthandel och sålde sötmandel och bittermandel i lösvikt , jag tog fel och tog en grabbnäve och började tugga , spottade ut direkt eftersom det smakade illa
Ja du har rätt, är inte vidare troligt.
Citera
2023-10-21, 01:42
Medlem
makuhiras avatar
Långskott
1:ätit bären på liljekonvalj eller gjort te på blommorna.
2:blandat ihop odört med hundkex för att torka o göra te

Vad har vi mer för giftigt som inte är svamp och som man skulle kunna få för sig att äta eller tagit fel på?
Citera
2023-10-21, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag har ingen aning om vad som kan ha orsakat förgiftningen men funderar på fentanyl?

Kan det ge de symtom som har uppstått?

Läkemedelsförgiftningar har expertisen stenkoll på. Känns inte troligt att det handlar om något du finner på apotek eller i hushåll i gemen för den delen. Myndighetskroppar som Giftinformationscentralen och Rättsmedicinalverket (vilka här båda är engagerade) har en enorm kunskapsbank. Vad det än rör sig om är det nog inget vi brainstormar här på fb. Får se vad som sägs efter obduktionen av den avlidna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in