2023-10-19, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
De hade just flyttat in enligt det här reportaget. Bara bott där en vecka eller två. Stämmer det ?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/vannerna-det-finns-ingen-hotbild--fa3yxa

Det är ju för knasigt för att inte betyda ett samband. Nån måste ju ha kontaminerat deras bostad?
Ja ca 1 vecka
Citera
2023-10-19, 22:10
Medlem
toblemonas avatar
Verkar vara motstridiga uppgifter om det fanns något hot mot familjen eller ej. På SVT står att det fanns ingen hotbild, enligt vänner. Här påstås att de nyligen flyttat pga hot. Utgår från att polisen kollar upp det, men borde inte deras vänner veta om det fanns ett hot eller inte? Eller har vännerna anledning att förtiga ett eventuellt hot? Om det fanns ett hot, vem/vilka är det som skulle ha hotat och på vilket sätt? Har de flyttat pga det måste det ha varit väldigt allvarligt?
Citera
2023-10-19, 22:17
Medlem
Alltså, detta med kontamineringen måste ju vara en av de mest osannolika alternativen.
Det enklaste alternativet är oftast det korrekta.
Polisen har kollat igenom lägenheten men uttalar sig inte mycket. Beror absolut troligast på att dom redan har en misstänkt GM, pappan.
Varför skulle någon kontaminera en lägenhet?
Varför skulle någon vilja använda ett lömskt gift för att döda flyktingar? Motivet?
Det är väl inte första gången en förälder försökt döda sin familj och sedan själv begå självmord.
Leif GW brukar säga att man inte ska krångla till saker i onödan. Och i detta fallet håller jag helt med honom
Citera
2023-10-19, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beatrix1
Blyförgiftning kanske? Blydamm? Äldre nyinförskaffad gammal lampa med bly? Bara en tanke, symptom stämmer ganska bra

Jo, upprepa alla giftiga tungmetaller bara -- som om det inte funnes spektroskopiska metoder att påvisa dem!

(- Jamen, de kanske bara inte letade efter just denna metall! )

Isåfall är mitt förslag beryllium, som hör till de allra giftigaste metallerna, ehuru tekniskt sett inte "tung", och är såpass ovanligt förekommande att det kanske funnes en svag teoretisk möjlighet att någon trött laboratorieassistent kunnat missa dess karaktäristiska spektrallinjer vid en mänsklig snabbgranskning av spektrogrammet!
Citera
2023-10-19, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Jo, upprepa alla giftiga tungmetaller bara -- som om det inte funnes spektroskopiska metoder att påvisa dem!

(- Jamen, de kanske bara inte letade efter just denna metall! )

Isåfall är mitt förslag beryllium, som hör till de allra giftigaste metallerna, ehuru tekniskt sett inte "tung", och är såpass ovanligt förekommande att det kanske funnes en svag teoretisk möjlighet att någon trött laboratorieassistent kunnat missa dess karaktäristiska spektrallinjer vid en mänsklig snabbgranskning av spektrogrammet!
Varför inte antimon , farligt att andas in, äta eller dricka liknande symtom som arsenik , finns i bland annat mascara och batterier .
Blyförgiftning är inget som sker akut men som både dödade och gjorde människor sjuka förr när det användes i bland annat tapeter och som väggfärg i bostäder
Citera
2023-10-19, 22:42
Medlem
Familjen hade tydligen precis flyttat in. Kan det vara så att hyresvärden gjort någon form av sanering av lägenheten och använt någon form av gift för att bekämpa ohyra?
Citera
2023-10-19, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe
Familjen hade tydligen precis flyttat in. Kan det vara så att hyresvärden gjort någon form av sanering av lägenheten och använt någon form av gift för att bekämpa ohyra?
vätecyanid... Dan Andersson dog ju av ett slarvigt vädrat rum i kombination med en igensatt dörr.
Men medlet är ju knappast tillåtet. Fulsanering...?
Citera
2023-10-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Varför inte antimon , farligt att andas in, äta eller dricka liknande symtom som arsenik , finns i bland annat mascara och batterier .
Blyförgiftning är inget som sker akut men som både dödade och gjorde människor sjuka förr när det användes i bland annat tapeter och som väggfärg i bostäder

Inte för att stoltsera, men det fanns ett ansenligt förråd av gamla typer (alltså färdiggjutna bokstäver för en gången tids tryckpressar) av s.k. stilmetall, dvs antimon/blylegering, i mitt barndomshem, vilket jag flitigt tullade för att gjuta egna små föremål utav över en gasbrännare i mitt pojkrum. Då jag (vilket stundom skedde) hettade upp smältan för mycket luktade det vitlök av antimonångorna, vilket tvingade mig öppna fönstret för att vädra ut gaserna!

Jag är inte död än, efter bortåt ett halvsekel.
Citera
2023-10-19, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DivJunk
Alltså, detta med kontamineringen måste ju vara en av de mest osannolika alternativen.
Det enklaste alternativet är oftast det korrekta.
Polisen har kollat igenom lägenheten men uttalar sig inte mycket. Beror absolut troligast på att dom redan har en misstänkt GM, pappan.
Varför skulle någon kontaminera en lägenhet?
Varför skulle någon vilja använda ett lömskt gift för att döda flyktingar? Motivet?
Det är väl inte första gången en förälder försökt döda sin familj och sedan själv begå självmord.
Leif GW brukar säga att man inte ska krångla till saker i onödan. Och i detta fallet håller jag helt med honom

Det som väl krånglar till det är att farsan i så fall slagit ut sig själv och sin familj på ett så raffinerat sätt att medicinsk expertis står helt frågande.
Citera
2023-10-19, 23:05
Medlem
Marabouoreos avatar
Vet någon adress eller personernas namn?
Citera
2023-10-19, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammamonroe

Kan ju varit familjen själv som satt igång nåt märkligt inflyttningsprojekt. Vad överlåter jag åt andra att spekulera i.
Citera
2023-10-19, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikbankaren
Vad ryktet (från deras nära vänner)säger så har de bott tidigare nere på StoneBacken och där blivit hotad för att de är kristna. Ja de har flyttat ett par stenkast från StoneBacken till NorrMountain kanske pga grannar i direkta närområdet hotat dem. De har även vad jag hört förekommit på den lokala och centralt belägna skolan NorthTull att kristna eller icke muslimer blivit mobbad just för att de inte är muslimer... om vi nu ska dra det i den vinkeln så vist förekommer det religiösa fejder/hot.

Att eritrianer i Sverige ställer till med jävelskap för varann p g a religion kan jag köpa, men att försöka ta kål på en hel familj...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in