2023-10-14, 20:37
Medlem
https://personalexpressen.weselect.com/p/47185-lokforare

Nu har något bemanningsföretag lagt ut miljontals annonser på arbetsförmedlingen om att de söker lokförare. Tydligen kan man välja sina arbetstider HELT själv, SAMTIDIGT som man får en extremt bra lön!.

Vad är detta för skojare? Har dem NÅGON som helst aning och hur denna branschen fungerar? För det här kan omöjligt vara sant.

Vilka företag skulle gå med på deras affärsidé?

"Det första alternativet innebär att du styr helt och hållet själv över din egen arbetstid där du anmäler dig som tillgänglig i vår app de dagar du själv vill arbeta"
Citera
2023-10-15, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FWILHLM01
https://personalexpressen.weselect.com/p/47185-lokforare

Nu har något bemanningsföretag lagt ut miljontals annonser på arbetsförmedlingen om att de söker lokförare. Tydligen kan man välja sina arbetstider HELT själv, SAMTIDIGT som man får en extremt bra lön!.

Vad är detta för skojare? Har dem NÅGON som helst aning och hur denna branschen fungerar? För det här kan omöjligt vara sant.

Vilka företag skulle gå med på deras affärsidé?

"Det första alternativet innebär att du styr helt och hållet själv över din egen arbetstid där du anmäler dig som tillgänglig i vår app de dagar du själv vill arbeta"

Ser väldigt märkligt ut, vet de om att det ofta är 2-3 månaders inskolning på ett nytt företag för fordonsutbildningar, linjeåkning, interna föreskrifter osv osv. KI som ska vara giltigt. Jag tror personligen att det som de kallar första alternativet är svårt att applicera på lokföraryrket, det är inte riktigt så enkelt.
Det känns som att det är en idé de fått nu när det skrivs om lokförarbrist i hela landet.

Möjligen att alternativ två fungerar, då det liknar andra bemanningsföretag inom lokförarbranschen.

Samma text ungefär om man kollar på deras platsannonser för bussförare, lagerarbetare och truckförare också, möjligt att de tror att järnvägsbranschen fungerar likadant.

Men en dag kommer det nog att vända och bli fulltaligt med lokförare som är anställda hos operatörerna, då känns det mer osäkert att vara i bemmaningsbranschen. Det var ju svårt att få jobb som lokförare ungefär 2008-2009 och några gånger under 2010-talet fram till pandemin ungefär. Nu når vi nog lågkonjunktur nästa år, vi får se om det påverkar godstrafiken och persontrafiken något.
Senast redigerad av JoyyeBoy 2023-10-15 kl. 08:22.
Citera
2023-10-17, 22:41
Medlem
Någon som har koll på Traindrivers. De verkar ju söka en hel del lokförare.
Citera
2023-10-18, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojo7890
Någon som har koll på Traindrivers. De verkar ju söka en hel del lokförare.

Tog en snabbtitt på deras hemsida. Många varningsklockor…

”Landets vassaste lokförare”
”Branchens bästa arbetsgivare”
”Boka en tågförare”

”En felrekrytering kostar mycket pengar och blir lätt obekväm för både arbetsgivare och arbetstagare. Idén om att istället hyra in personal bygger på att både parter uppskattar flexibiliteten, utan att göra avkall på tryggheten.”

Samtidigt som de själva lovar goda anställningsvillkor till sina anställda via kollektivavtal. Lite dubbelt där kanske…

Och sen kan man ju fråga sig varför de lokförare som framhävs på hemsidan inte har ens ett års anställning. Kanske för att folk kommer och går? En sak är säker, jag blev inte lockad till att söka jobb där iallafall.
Citera
2023-10-18, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123

”Boka en tågförare”

”En felrekrytering kostar mycket pengar och blir lätt obekväm för både arbetsgivare och arbetstagare. Idén om att istället hyra in personal bygger på att både parter uppskattar flexibiliteten, utan att göra avkall på tryggheten.”

Samtidigt som de själva lovar goda anställningsvillkor till sina anställda via kollektivavtal. Lite dubbelt där kanske…

Och sen kan man ju fråga sig varför de lokförare som framhävs på hemsidan inte har ens ett års anställning. Kanske för att folk kommer och går? En sak är säker, jag blev inte lockad till att söka jobb där iallafall.

Nä jag fick också en jäkligt dålig känsla. Speciellt pga ”superlativen/ordbajsandet”.
Svårt att ha någon trygghet där känner jag.
Citera
2023-10-18, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonymousgoose123

”Boka en tågförare”

Vet en som jobbar där och lär vara nöjd. Sen tycker jag det är konstigt att kalla det för tågförare. Det heter ju lokförare.
Traindrivers känns betydligt seriösare än Personalexpressen i vart fall.
Citera
2023-10-18, 22:13
Medlem
Vart är möjligheterna för en nyutbildad att tjäna stora pengar bäst? Övertidsersättningar.
En bekant har berättat att de har så stor personalbrist att om man jobbar så mycket och obekvämt som möjligt så är det inte omöjligt att få brutto mellan 60-90k och då är hon nyutbildad och jobbar på Pendeln i stockholm och jobbar på sämsta passen, flyttat sin semester och jobbar många helger.

Finns det liknande möjligheter hos exempelvis pågatågen, SJ och öresundstågen eller är detta bara ett storstadsfenomen?

Ni som jobbar på de sistnämnda bolagen, hur ser era möjligheter att jobba extra och faktiskt dra in en bra summa?
Citera
2023-10-18, 23:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dynavoice
Vart är möjligheterna för en nyutbildad att tjäna stora pengar bäst? Övertidsersättningar.
En bekant har berättat att de har så stor personalbrist att om man jobbar så mycket och obekvämt som möjligt så är det inte omöjligt att få brutto mellan 60-90k och då är hon nyutbildad och jobbar på Pendeln i stockholm och jobbar på sämsta passen, flyttat sin semester och jobbar många helger.

Finns det liknande möjligheter hos exempelvis pågatågen, SJ och öresundstågen eller är detta bara ett storstadsfenomen?

Ni som jobbar på de sistnämnda bolagen, hur ser era möjligheter att jobba extra och faktiskt dra in en bra summa?
På Green Cargo kan du jobba 8-6 och således ha gott om lediga dagar att jobba övertid på. GC bokstavligen spammar ut övertidsturer på sms dessutom. Jag plockade ut 725k förra året tack vare massa övertid men trots det ändå mycket ledighet och 11 veckor semester.
Citera
2023-10-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
På Green Cargo kan du jobba 8-6 och således ha gott om lediga dagar att jobba övertid på. GC bokstavligen spammar ut övertidsturer på sms dessutom. Jag plockade ut 725k förra året tack vare massa övertid men trots det ändå mycket ledighet och 11 veckor semester.

Oj ca 80 brutto, det låter ju riktigt lovande även på frakten!
Tror du det ser ut så över en överskådlig framtid också?

Vire kul att veta hur möjligheterna ser ut även på SJ skånetrafiken och öresundstågen
Citera
2023-10-19, 00:57
Avslutad
Citat:

Vire kul att veta hur möjligheterna ser ut även på SJ skånetrafiken och öresundstågen
Nej, strax över 60k brutto blir det. Det lär nog inte förändras, men den gissningen baseras bara på att det har sett ut så här sen jag började 2018 och gradvis blivit värre fram till nu. Så mycket strul med trafikverkets nya system, banarbeten och massa annat som gör att turer spricker, ändringstryck flödar in hos turplanerarna och så vidare.
Citera
2023-10-19, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woundsinmysalt
Nej, strax över 60k brutto blir det. Det lär nog inte förändras, men den gissningen baseras bara på att det har sett ut så här sen jag började 2018 och gradvis blivit värre fram till nu. Så mycket strul med trafikverkets nya system, banarbeten och massa annat som gör att turer spricker, ändringstryck flödar in hos turplanerarna och så vidare.

Okej eftersom du skrev att du "plockade ut" uppfattade jag det som efter skatt så jag räknade om det mellan tumme och pekfinger till brutto per månad.
För man fråga hur mycket du jobbat extra i snitt då?
Citera
2023-10-19, 04:16
Medlem
Citat:

Det är svårare att gneta mycket om man inte går på komprimerat typ 8/6-schema, men om man har schema med mycket lediga dagar ihop går det.
Det beror på t.ex. veckovila som ska vara minst 36 timmar vid något sammanhängande tillfälle varje vecka.

Nu börjar ju fler och fler operatörer ha scheman med komprimerad tjänst, et ej hur det är på Öresundstågen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in