Citat:
Ursprungligen postat av
Jobbjakt
Man ska tänka positivt men både Green Cargo och Öresundståg har ju relativt nyligen varslat förare om uppsägning. Att det skulle komma massa nya jobb där har jag väldigt svårt att se.
GC har varslat, många har redan blivit frågade om att komma tillbaka. Vilket antagligen kommer ske på Öresundståg med om vakanserna som skrivs stämmer.
Sen är det skillnad, det är många orter GC varslade på där trafiken minskat. Men sen har man nu vunnit en del avtal, många på GC som sökt sig vidare till andra jobb, även folk som inte blev varslade.
Just nu ligger Gällivare, Umeå och Ånge ute med annonser. Men vi kan nog vänta oss att flera orter i norr kommer behöva rekrytera närmaste året. Södra Sverige har jag inte jättebra koll på, men där har man nu börjat rekrytera en del växlare. Man har dessutom förvärvat Årsta-terminalen.
Med det sagt så handlar det ju om cirka 20-30 tjänster som lokförare/växlare som ligger ute nu på GC och det var runt 100 som fick gå. Så det är ändå inte i närheten ikapp. Dock sen Wallenberg gick in i Stegra känns det väl ändå som att det kommer bli av. Där snackas det om åtminstone 30 tjänster till bara på GC (i början och fler vartefter tiden utökas). Sen har man LKAB som ska ha tåg ditt med.
Jag väljer att se positivt, tror att vi går mot brist igen 2028/2029. Beroende på fordonsleveranser och politiska beslut som kommer tas under nästa mandatperiod.