2026-08-07, 02:39
Medlem
Verkar hända lite på marknaden nu för lokförare…
GC söker på flera orter, både lokförare och växlare. (Lär komma ut ännu flera)

Kommer ändå ut lite annonser sporadiskt här och var på andra bolag med. Hört om flera bolag som anställt utan annonser i övrigt.

Krösa, SJ och västtrafik får nya tåg 2027. Öresundståg verkar snart rekrytera med dem siffror om vakanser som kommer här.

Ni som jobbar på de lite större bolagen finns det några rykten om nyanställningar/framtiden?
Citera
2026-08-07, 17:29
Medlem
Man ska tänka positivt men både Green Cargo och Öresundståg har ju relativt nyligen varslat förare om uppsägning. Att det skulle komma massa nya jobb där har jag väldigt svårt att se.

Lite jobb finns det ju alltid, folk går i pension, flyttar, börjar plugga etc.

Nya fordon är bra men det behövs ju också mer trafik för att det ska bli mer jobb. Här tror jag egentligen bara på SJ. Mälartåg, Krösatåg, och Västtågen har nya fordon på gång men jag vet inte om det kommer ge massa jobb faktiskt, även om jag hoppas.

SJ däremot har ju pratat om att öka egentrafiken med 50% och då krävs det ju massor av nya förare. Frågan är väl bara om det är någon sorts glädjekalkyl som inte kommer att bli verklighet eller om de faktiskt kommer lyckas.

Bara att få tåglägen för så många nya tåg kommer bli tufft.

Jag tror dock det dröjer till 2028 innan vi ser vart vinden blåser. 2027 blir nog lika dött som 2026.
Citera
2026-08-07, 17:42
Medlem
karlgunnars avatar
Har man varslat personal får man inte anställa andra inom ett år utan då måste man ta tillbaka den varslade personalen.

Fler fordon/tågsätt innebär inte per automatik fler förare. Bl.a. SJ skulle verkligen behöva öka kapaciteten på populära avgångar och som vi alla vet är ju X2an jäääättejobbig i mult så det kör man helst inte. Nya fordon kan man då multa och köra med högre kapacitet utan att för den delen då köra fler tåglägen.
Citera
2026-08-08, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jobbjakt
Man ska tänka positivt men både Green Cargo och Öresundståg har ju relativt nyligen varslat förare om uppsägning. Att det skulle komma massa nya jobb där har jag väldigt svårt att se.

GC har varslat, många har redan blivit frågade om att komma tillbaka. Vilket antagligen kommer ske på Öresundståg med om vakanserna som skrivs stämmer.

Sen är det skillnad, det är många orter GC varslade på där trafiken minskat. Men sen har man nu vunnit en del avtal, många på GC som sökt sig vidare till andra jobb, även folk som inte blev varslade.

Just nu ligger Gällivare, Umeå och Ånge ute med annonser. Men vi kan nog vänta oss att flera orter i norr kommer behöva rekrytera närmaste året. Södra Sverige har jag inte jättebra koll på, men där har man nu börjat rekrytera en del växlare. Man har dessutom förvärvat Årsta-terminalen.

Med det sagt så handlar det ju om cirka 20-30 tjänster som lokförare/växlare som ligger ute nu på GC och det var runt 100 som fick gå. Så det är ändå inte i närheten ikapp. Dock sen Wallenberg gick in i Stegra känns det väl ändå som att det kommer bli av. Där snackas det om åtminstone 30 tjänster till bara på GC (i början och fler vartefter tiden utökas). Sen har man LKAB som ska ha tåg ditt med.

Jag väljer att se positivt, tror att vi går mot brist igen 2028/2029. Beroende på fordonsleveranser och politiska beslut som kommer tas under nästa mandatperiod.
Citera
2026-08-10, 11:40
Medlem
Det är inte så mycket att branschen går sämre. Det är ganska mycket som vanligt. Problemet är att MYH tillåtit alldeles för många lokförare utbildats till vad det finns behov för. Man har totalt mättat marknaden som i sig är ganska stabil.

De lönsamhetsproblem som vissa företag har är inte heller nya. Det är ett mångårigt problem i branschen och i vissa företag. GC har för första gången på länge börjat adressera sina enorma problem men det har en ganska marginell effekt på arbetsmarknaden.

Det stora problemet är att för många lokförare utbildats så det uppstått ett stort överskott.
Citera
2026-08-11, 07:45
Medlem
Problemet är att branschen överdriver framtida behov i sina prognoser. De har allt att vinna på att det utbildas ett kontinuerligt överskott av lokförare. Att sedan MYH låter sig bli lurad år efter år är en annan sak.
Citera
2026-08-17, 16:15
Medlem
Citat:
Är det brist på lokförare i Sverige?
– Lågkonjunkturen och den minskade godstrafiken har gjort det allt svårare för nyutexaminerade lokförare att få jobb. För ett par år sedan rådde det en tydlig brist på lokförare i Sverige och nyexaminerade hade ofta lätt att få sitt första arbete.

Nu får myndigheten signaler om att etableringen på arbetsmarknaden blivit svårare för nya lokförare. Bedömningen är att det främst beror på en tillfällig minskning av godstrafiken till följd av lågkonjunkturen.

Artikel från 14 augusti 2026 på MYH's hemsida.
NU, två år efter man överflödat en nedåtgående marknad med rekordmånga utbildningsplatser börjar man förstå att inga jobb finns
Citera
2026-08-18, 16:33
Medlem
https://www.myh.se/nyhetsrum/nyheter/allt-du-behover-veta-om-yrkeshogskolans-lokforarutbildningar

Citat:
Hur många som läst till lokförare får jobb efter examen?
– Enligt uppgifter från statistikmyndigheten SCB var 92 procent av de examinerade 2024 i arbete året efter examen. Genomsnittet för yrkeshögskolan totalt var samma år 84 procent. Statistiken uppdateras i december 2026.

Känns nästan som att de medvetet vilseleder här. Menar de att 92% av årskull 2024 jobbar som lokförare eller att 92% har ett jobb vilket som helst? Det ena alternativet verkar rimligare än det andra...
Senast redigerad av Jobbjakt 2026-08-18 kl. 16:40.
Citera
2026-09-09, 08:21
Medlem
Finns det någon som läser lokförar utbildningen i kristinehamn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här