2020-02-27, 13:59
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av singoallaballerina
Då kan jag ju svara dig, kanske lite elakt, att det säger mig att du kanske inte är lämplig att svara, då du inte riktigt verkar veta vad du pratar om eftersom jag var helt öppen med allt och ändå så gick det bra :P

Blev du så sur att du kände dig tvungen att ljuga lite för att "sätta dit mig"?

(Jag hoppar över att citera de lagar och förordningar som reglerar det här för de kan alla enkelt googla fram.)
Citera
2020-02-27, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av automann
Finns det något högre att utbilda sig till efter instruktionsförare för att dra upp grundlönen ännu mer inom yrket ?

Högre och högre, det beror väl på hur man definierar högre, kanske snarare sidoförflyttning, men man kan ju sätta sig på driftstöd/trafikkontoren som oftast finns hos de olika operatörerna eller så kan man kanske bli teoretisk lärare (typ TTJ, fordon mm mm).
Det är inte alltid det är instruktörer som håller teoretiska utbildningar.
Är man duktig kanske man kan bli någon säkerhetsinspektör som sköter säkerhetsdokumenten och utreder olyckor och tillbud.

Dock ska man ju jobbat ett tag innan man känns lämplig som handledare/instruktör och de andra funktionerna som jag skrev.
Men det absolut skönaste med detta yrke om man fortsätter som förare är att man sköter sitt och och går hem, speciellt skönt när det blir kaos i tafiken att inte sitta på driftstöd eller så.
Citera
2020-03-01, 17:10
Medlem
bowlingjockes avatar
Jag går idag på en av lokförarutbildningarna just nu, och inför nästa LIA så finns det väldigt få handledare, så i princip hela klassen har bara fått schema för halva perioden.

Ni som kör idag, hur var det när ni gick utbildningen?
Fick ni tillräckligt med praktiktimmar?
Det verkar som att detta har varit ett genomgående problem ganska länge.
Vilka konsekvenser blev det för de som gick ut med för få timmar?
Det blir väl arbetsgivaren man sedan hamnar hos som måste kompensera upp det.
Citera
2020-03-01, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Jag går idag på en av lokförarutbildningarna just nu, och inför nästa LIA så finns det väldigt få handledare, så i princip hela klassen har bara fått schema för halva perioden.

Det har nästan alltid varit för få handledare/körlärare, men de får ju förlänga utbildningen om det är svårt att få ihop körtimmar, tycker 60 veckor som det var förut är mer rimligt för att ha chans att få ihop tid.
Man blir ju kanske inte examinerad om man inte kört de timmar som står i läroplanen. Jag vet att de utbildningar med lön under utbildningen har de fått förlänga för att få ihop tiden.
Ett visst tågbolag tyckte att de hade en jättebra lösning på problemet, att beordra lokförare att bli handledare, vilket inte är bra, tvång är aldrig bra.

Men som du skriver, det borde bli det anställande företaget som får ta hand om extra körning med handledare/instruktör. Det brukar lösa sig på ett eller annat sätt, fast kanske annorlunda nu när det börjar bli svårare att få jobb.
Citera
2020-03-01, 18:19
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
Det har nästan alltid varit för få handledare/körlärare, men de får ju förlänga utbildningen om det är svårt att få ihop körtimmar, tycker 60 veckor som det var förut är mer rimligt för att ha chans att få ihop tid.
Man blir ju kanske inte examinerad om man inte kört de timmar som står i läroplanen. Jag vet att de utbildningar med lön under utbildningen har de fått förlänga för att få ihop tiden.
Ett visst tågbolag tyckte att de hade en jättebra lösning på problemet, att beordra lokförare att bli handledare, vilket inte är bra, tvång är aldrig bra.

Men som du skriver, det borde bli det anställande företaget som får ta hand om extra körning med handledare/instruktör. Det brukar lösa sig på ett eller annat sätt, fast kanske annorlunda nu när det börjar bli svårare att få jobb.
Ja, man kan tycka att det borde vara ett krav att man kan garantera alla nödvändiga praktiktimmar som alla elever ska ha för att ens bli beviljad att starta utbildning.
Men där sköts det ju under all kritik. Ett järnvägsföretag kan bara ringa in och meddela att man ställer in de LIA-platser som utlovats. Poff så försvann 3 platser 2 veckor före LIA-perioden för oss.
15 utlovade platser blev 12... på 30 pers.
Givetvis kan mycket hända, en handledare kan bli sjukskriven osv.. men det gör en lite smått orolig ändå vad det kan bli totalt, och om man blir examinerad.

Dock är jag inte orolig över att inte få jobb. Ett par järnvägsföretag har varit och pratat med oss och berättat om sina behov. (då har inte GC varit hos oss än). Skulle vara om de ljög oss rätt upp i ansiktet, men tänker att det lär finnas ett behov när ännu en till utbildning startar efter våran på en ort som tidigare inte haft.
Citera
2020-03-01, 18:33
Medlem
Citat:
Ja, man kan tycka att det borde vara ett krav att man kan garantera alla nödvändiga praktiktimmar som alla elever ska ha för att ens bli beviljad att starta utbildning.
Men där sköts det ju under all kritik. Ett järnvägsföretag kan bara ringa in och meddela att man ställer in de LIA-platser som utlovats. Poff så försvann 3 platser 2 veckor före LIA-perioden för oss.
15 utlovade platser blev 12... på 30 pers.
Givetvis kan mycket hända, en handledare kan bli sjukskriven osv.. men det gör en lite smått orolig ändå vad det kan bli totalt, och om man blir examinerad.

Dock är jag inte orolig över att inte få jobb. Ett par järnvägsföretag har varit och pratat med oss och berättat om sina behov. (då har inte GC varit hos oss än). Skulle vara om de ljög oss rätt upp i ansiktet, men tänker att det lär finnas ett behov när ännu en till utbildning startar efter våran på en ort som tidigare inte haft.

Kan trösta dig med att du inte är ensam. Har just nu min Lia 2 och under de första 16 dagarna fick jag köra ett pass då företaget där jag var stationerad drog in turerna pga brist på handledare. Dock har det löst sig så att jag får köra för samma företag fast på annan ort. Under första lian fick jag köra delat och hade 15 pass på 35 dagar så kommer också få svårt att få ihop timmarna. Men som min lärare sa, i slutändan drabbar detta företagen då de själva får utbilda och bekosta det. Att du inte blir examinerad tror jag inte är någon risk då 500 timmar endast är ett riktmärke, inget krav.

Klart är att det utbildas för många lokförare just nu vilket gör att det är brist på liaplatser för alla skolor som jag förstår det. Sen skulle det förvåna om det har en avgörande betydelse om du har 500 timmar eller inte. Presterar du bra på lian och i skolan kommer det lösa sig i slutändan. Antal körtimmar är inte allt.
Senast redigerad av Snurrekalabaj 2020-03-01 kl. 18:37.
Citera
2020-03-01, 19:13
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snurrekalabaj
Kan trösta dig med att du inte är ensam. Har just nu min Lia 2 och under de första 16 dagarna fick jag köra ett pass då företaget där jag var stationerad drog in turerna pga brist på handledare. Dock har det löst sig så att jag får köra för samma företag fast på annan ort. Under första lian fick jag köra delat och hade 15 pass på 35 dagar så kommer också få svårt att få ihop timmarna. Men som min lärare sa, i slutändan drabbar detta företagen då de själva får utbilda och bekosta det. Att du inte blir examinerad tror jag inte är någon risk då 500 timmar endast är ett riktmärke, inget krav.

Klart är att det utbildas för många lokförare just nu vilket gör att det är brist på liaplatser för alla skolor som jag förstår det. Sen skulle det förvåna om det har en avgörande betydelse om du har 500 timmar eller inte. Presterar du bra på lian och i skolan kommer det lösa sig i slutändan. Antal körtimmar är inte allt.
Ja, alla utbildningarna just nu verkar vara i samma sits. Vet att min skola haft krismöte kring det.
Det har våran lärare också sagt.
Men problemet blir att handledaren inte kan sätta betyg då man kört för lite med den personen. Hände flera i klassen under första nu tyvärr.
Men visst är bemötande A och O iallafall. De hinner ju ändå få en uppfattning om en.

Jag har hört att flera i klassen haft handledare som förväntade sig att de skulle vara mer självständiga och kunna mer än vad de egentligen gjorde under första LIAn vi hade.
Mina 3 jag hade under min första var sköna iaf. Kändes som att de var överraskade över mina bromskurvor. Men så berättade jag att jag kört buss tidigare.

Däremot hade man ju kunnat önska lite mer teori på ATC'n innan man begav sig ut. Men en hel vecka med elteknik var ju behövligt. Vet hur en trefas asynkronmotor fungerar men inte vad 7L betyder
Citera
2020-03-01, 19:16
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WonDash
Inom lokförar/tågföraryrket pratas det om lönestegringar i olika nivåer. Hur långt brukar det ta från nivå ett till det sista (som är nivå 3 eller 4 om jag inte missminner mig?)?

24 månader, du börjar på 80% av slutlönen, får 90% efter 12 månader och 100% efter 24 månader. Finns säkert undantag men detta är det vanligaste.
Citera
2020-03-01, 19:19
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:

Vet att det sedan åratal varit ont om körlärare, ersättningen är för låg för att locka folk till det.

Vi som gick utbildningen före KY/YH infördes upplevde aldrig detta.
Citera
2020-03-01, 23:42
Medlem
jag är handledare ibland, dock jobbar jag på en ort för tillfället där intresset att jobba och göra praktik inte är särskilt hög, många verkar inte vilja ge sig iväg för att få LIA-platser. jag vill inte ens jobba här men p.g.a personalbrist har jag gått med på att bli utlånad ungefär 1 år totalt.
Citera
2020-03-02, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Vet att det sedan åratal varit ont om körlärare, ersättningen är för låg för att locka folk till det.

Vi som gick utbildningen före KY/YH infördes upplevde aldrig detta.

MTR pendel körde ett tag med 5000:-/månad om man gjorde sig tillgänglig för elever minst 10 dagar i månaden. Nu är det tyvärr sämre betalt igen och folk säger nej till elever.
Det har ju ingenting med att göra att man inte gillar att ta emot er elever som man avsäger sig uppdraget ibland, men det är betydligt skönare att bara få sköta sig själv och kanske få lyssna på den där podden eller en ljudbok emellanåt. Ska man hjälpa branschen att få ut ny arbetskraft ska det ge lite mer en någon enstaka hundralapp per tur.

Man märker efter arbetsdagens slut när man har haft elev att man är mycket tröttare i huvudet, man behöver ju hålla koll och uppmärksamhet på ett helt annat sätt när man har elev än när man kör själv.
Lokföraren(dvs handledaren) är ju fortfarande ansvarig om det blir en OSPA eller annat som händer när elev kör tåget.
Citera
2020-03-02, 09:22
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoyyeBoy
MTR pendel körde ett tag med 5000:-/månad om man gjorde sig tillgänglig för elever minst 10 dagar i månaden. Nu är det tyvärr sämre betalt igen och folk säger nej till elever.
Det har ju ingenting med att göra att man inte gillar att ta emot er elever som man avsäger sig uppdraget ibland, men det är betydligt skönare att bara få sköta sig själv och kanske få lyssna på den där podden eller en ljudbok emellanåt. Ska man hjälpa branschen att få ut ny arbetskraft ska det ge lite mer en någon enstaka hundralapp per tur.

Man märker efter arbetsdagens slut när man har haft elev att man är mycket tröttare i huvudet, man behöver ju hålla koll och uppmärksamhet på ett helt annat sätt när man har elev än när man kör själv.
Lokföraren(dvs handledaren) är ju fortfarande ansvarig om det blir en OSPA eller annat som händer när elev kör tåget.

Minns en elev jag hade som körandes två X1 närmade sig infartssignalen i Nynäshamn som var väl så röd! Atc pep och nollorna förflyttade sig pä känt manér, lagom tills vi når frisläppningshastigheten, då lossar hon bromsen! Jag säger åt henne att bromsa om men hon reagerar inte! Kastar mig fram och drar D3L:en i botten och ser sedan hur vi sakta och fint glider förbi signalen med fem meter!

Detta var på den gamla slappa tiden! Ett samtal med fjärrtågklareraren så kunde vi åka vidare, inga blanketter eller tagande ur tjänst!

Testa det idag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in