Citat:
Ursprungligen postat av
Snurrekalabaj
Kan trösta dig med att du inte är ensam. Har just nu min Lia 2 och under de första 16 dagarna fick jag köra ett pass då företaget där jag var stationerad drog in turerna pga brist på handledare. Dock har det löst sig så att jag får köra för samma företag fast på annan ort. Under första lian fick jag köra delat och hade 15 pass på 35 dagar så kommer också få svårt att få ihop timmarna. Men som min lärare sa, i slutändan drabbar detta företagen då de själva får utbilda och bekosta det. Att du inte blir examinerad tror jag inte är någon risk då 500 timmar endast är ett riktmärke, inget krav.
Klart är att det utbildas för många lokförare just nu vilket gör att det är brist på liaplatser för alla skolor som jag förstår det. Sen skulle det förvåna om det har en avgörande betydelse om du har 500 timmar eller inte. Presterar du bra på lian och i skolan kommer det lösa sig i slutändan. Antal körtimmar är inte allt.
Ja, alla utbildningarna just nu verkar vara i samma sits. Vet att min skola haft krismöte kring det.
Det har våran lärare också sagt.
Men problemet blir att handledaren inte kan sätta betyg då man kört för lite med den personen. Hände flera i klassen under första nu tyvärr.
Men visst är bemötande A och O iallafall. De hinner ju ändå få en uppfattning om en.
Jag har hört att flera i klassen haft handledare som förväntade sig att de skulle vara mer självständiga och kunna mer än vad de egentligen gjorde under första LIAn vi hade.
Mina 3 jag hade under min första var sköna iaf.

Kändes som att de var överraskade över mina bromskurvor. Men så berättade jag att jag kört buss tidigare.
Däremot hade man ju kunnat önska lite mer teori på ATC'n innan man begav sig ut. Men en hel vecka med elteknik var ju behövligt. Vet hur en trefas asynkronmotor fungerar men inte vad 7L betyder