2023-10-18, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Om nu familjen är från ett afrikansk land så hittade jag något som kan vara intressant! Malaria-medicin:

Har dom självmedicinerat läkemedel mot malaria?

https://www.lakemedelsvarlden.se/nu-begransas-forskrivning-av-klorokin-i-sverige/

Vid höga doser*eller vid samtidig behandling med vissa andra läkemedel kan de också ge allvarliga biverkningar som hjärtarytmi, ibland med dödlig utgång.

Överdosering medför allvarliga skador och risk för dödsfall.*Klorokin-överdosering är livshotande redan vid en dos som motsvarar 25-50 mg bas/kg kroppsvikt*vilket är detsamma som ett fåtal tabletter till barn.
Skulle förvåna mig mycket om de medicinerar sig mot malaria eftersom de som bor eller har sina rötter därifrån helt enkelt inte käkar malariamedicin. Det är skadligt att hälla i sig sånt över längre tid så man tar smällen när den kommer istället. En frisk person klarar sig även om det kan vara djävligt just vid feberanfallen, jag vet för jag har haft det. Bodde i Afrika under tio års tid. Tror det är låg sannolikhet för det även om det inte är omöjligt så klart.
Citera
2023-10-18, 09:58
Medlem
drullureds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Mamman och barnet fortsatt i kritiskt läge på karolinska. Inga ledtrådar om vad som skett:

” – Pappan har reagerat väldigt kraftigt på det som har inträffat. Han har berättat om vad de gjorde i helgen, men det finns ingen förklaring till det som har hänt, säger åklagaren Christer Sammens.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW9Ppe/dodsfall-soderhamn-pappan-har-vaknat

Helskumt.

Verkligen skumt.

Citat:
Polisen väntar fortfarande på svar från rättskemisk undersökning och obduktion av den döda flickan.

– Det är väldigt vanskligt att säga något utan kemiska svar. Just nu är det här en gåta. Jag har ingen teori alls, säger Christer Sammens.

Nåt borde väl hittas vid obduktion och kemisk undersökning. Hoppas det är klart snart.
Citera
2023-10-18, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Det är ju inte omöjligt, om man inte hittar något hos dem själva. Det lär väl komma ut när man fastställt vad.

Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Svårt att hitta ett ämne i kroppen om man inte vet specifikt vad man letar efter. USA hade flera dödsfall av pga förgiftning av spolarvätska/avfrostningvätska som tydligen inte smakade något om det blandades med någon söt dryck. Det var ett riktigt detektivarbete innan det uppdagades. Det gav symptom som magsjuka och sedan slogs organ efter organ ut.

Så många mord genom anti freeze. Men de brukar ju kunna fastställa det genom att se om det bildats kristaller i njurarna
Citera
2023-10-18, 10:06
Medlem
Lite långsökt men Sarin ger följande symtom

Citat:
Symtom vid exponering för sarin kan inkludera snabb andning, spyor, konvulsioner, förlamning och andningsstopp.

Men kanske inte så vanligt att ha tillgång till det.
Citera
2023-10-18, 10:16
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linxieloo
Är det eritreaner det handlar om så blev spekulationerna tidigt i tråden om utländsk säkerhetstjänst som helt avfärdades som konspirationsteorier lite mindre osannolika. Skulle säga att Eritrea är ett av de länder i världen som har den stadsmakt som verkar mest utanför landets gränser i världen. Situationen mellan olika folkgrupper och politiska läger är otroligt infekterad och regimmotståndare förföljs och kartläggs mycket även utanför Eritrea.

Långsökt men:
Eritreansk kulturfestival på Järvafältet i augusti.
Hämnd?
Citera
2023-10-18, 10:29
Medlem
Mjältbrand?
Citera
2023-10-18, 10:36
Medlem
Pappan har väl förgiftat dom med något, undrar med vad.
Han lär dömas för åtminstone 2 mord
Citera
2023-10-18, 10:41
Medlem
Konstigt att inte pappan kan ge mer info som kan hjälpa polisen. Får mig att undra om han är skyldig på nåt sätt.
Citera
2023-10-18, 10:50
Medlem
Tolvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Konstigt att inte pappan kan ge mer info som kan hjälpa polisen. Får mig att undra om han är skyldig på nåt sätt.
Eller så är han fortfarande jäääävligt chockad och sliten efter att ha överlevt ett förgiftningsförsök.
Citera
2023-10-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Eller så är han fortfarande jäääävligt chockad och sliten efter att ha överlevt ett förgiftningsförsök.
Naturligtvis. Men om någon mördat hans familj vill han knappast att de ska komma undan och om någon vill dem så illa borde pappan ha en susning om varför. Polisen har ju kunnat förhöra honom. Något utöver det vanliga har ju hänt familjen.
Citera
2023-10-18, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballesterios
Pappan har väl förgiftat dom med något, undrar med vad.
Han lär dömas för åtminstone 2 mord

Tror eller vet du att en till i familjen dött?
Citera
2023-10-18, 12:13
Medlem
toblemonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Det är ju sant!
Har polisen varit hemma/gjort husransakan hos familjen? Man borde väl hitta något där?

Ja. Bostaden undersöktes för radioaktivitet, enligt media. Varken radioaktivitet eller annat som kunde förklara vad som hänt hittades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in