2023-10-18, 07:23
Medlem
Mazeppas avatar
Om nu familjen är från ett afrikansk land så hittade jag något som kan vara intressant! Malaria-medicin:

Har dom självmedicinerat läkemedel mot malaria?

https://www.lakemedelsvarlden.se/nu-begransas-forskrivning-av-klorokin-i-sverige/

Vid höga doser*eller vid samtidig behandling med vissa andra läkemedel kan de också ge allvarliga biverkningar som hjärtarytmi, ibland med dödlig utgång.

Överdosering medför allvarliga skador och risk för dödsfall.*Klorokin-överdosering är livshotande redan vid en dos som motsvarar 25-50 mg bas/kg kroppsvikt*vilket är detsamma som ett fåtal tabletter till barn.
Citera
2023-10-18, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Om nu familjen är från ett afrikansk land så hittade jag något som kan vara intressant! Malaria-medicin:

Har dom självmedicinerat läkemedel mot malaria?

https://www.lakemedelsvarlden.se/nu-begransas-forskrivning-av-klorokin-i-sverige/

Vid höga doser*eller vid samtidig behandling med vissa andra läkemedel kan de också ge allvarliga biverkningar som hjärtarytmi, ibland med dödlig utgång.

Överdosering medför allvarliga skador och risk för dödsfall.*Klorokin-överdosering är livshotande redan vid en dos som motsvarar 25-50 mg bas/kg kroppsvikt*vilket är detsamma som ett fåtal tabletter till barn.

Jag skrev också om det i tidigare inlägg.

Symtomen kommer snabbt, inom 1-3 timmar.*Dåsighet, synstörningar, tinnitus, huvudvärk, illamående och kräkningar är vanliga symtom. Vid allvarlig förgiftning med cirkulationspåverkan tillkommer snabbt koma, kramper och andningsdepression. Breddökade QRS-komplex, maligna arytmier och kardiogen chock.

https://giftinformation.se/lakare/substanser/klorokinfosfat/
Citera
2023-10-18, 08:08
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mymyggan
Jag skrev också om det i tidigare inlägg.

Symtomen kommer snabbt, inom 1-3 timmar.*Dåsighet, synstörningar, tinnitus, huvudvärk, illamående och kräkningar är vanliga symtom. Vid allvarlig förgiftning med cirkulationspåverkan tillkommer snabbt koma, kramper och andningsdepression. Breddökade QRS-komplex, maligna arytmier och kardiogen chock.

https://giftinformation.se/lakare/substanser/klorokinfosfat/

Förlåt! Såg nog inte ditt inlägg..
Men tox-proverna borde påvisa detta tycker man ju.."Förhöjd koncentration av läkemedel"?
Citera
2023-10-18, 08:16
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewpew
Nu har pappan vaknat. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW9Ppe/dodsfall-soderhamn-pappan-har-vaknat

Mamman och barnet fortsatt i kritiskt läge på karolinska. Inga ledtrådar om vad som skett:

” – Pappan har reagerat väldigt kraftigt på det som har inträffat. Han har berättat om vad de gjorde i helgen, men det finns ingen förklaring till det som har hänt, säger åklagaren Christer Sammens.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW9Ppe/dodsfall-soderhamn-pappan-har-vaknat

Helskumt.
Citera
2023-10-18, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ang_rita
Otäckt vad det än må vara. Mord eller utökat självmord? Varför är det nästan alltid invandrare inblandat när det händer sånt här konstigt kriminellt?
Därför att de är totalt befriade från sunt förnuft.
Citera
2023-10-18, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Det är vad dom flesta i stan säger, men jag vet inte alls…
Det vill jag vara noga med, inte peka ut någon när jag inte vet.

Näe, jag vill inte heller peka ut oskyldiga! Jag gillar kebab pizza city! Jag är uppvuxen i Söderhamn och brukar äta där när jag är hemma och hälsar på.
Citera
2023-10-18, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diana2020
Näe, jag vill inte heller peka ut oskyldiga! Jag gillar kebab pizza city! Jag är uppvuxen i Söderhamn och brukar äta där när jag är hemma och hälsar på.
Ska väl sägas att jag går aldrig dit, provade en gång för 6-7 år sedan… vi alla tyckte det var jättegott men ca 90 min efter var hela familjen dålig och spydde hela natten.
Sen dess går jag aldrig dit igen.
Citera
2023-10-18, 09:02
Medlem
Kanske dags att ändra rubriken då ingen vårdas på Hudiksvalls sjukhus längre.
Citera
2023-10-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
Förlåt! Såg nog inte ditt inlägg..
Men tox-proverna borde påvisa detta tycker man ju.."Förhöjd koncentration av läkemedel"?
Svårt att hitta ett ämne i kroppen om man inte vet specifikt vad man letar efter. USA hade flera dödsfall av pga förgiftning av spolarvätska/avfrostningvätska som tydligen inte smakade något om det blandades med någon söt dryck. Det var ett riktigt detektivarbete innan det uppdagades. Det gav symptom som magsjuka och sedan slogs organ efter organ ut.
Citera
2023-10-18, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joleia
Det står också att en restaurang varit avspärrad men att man uteslutit mat som orsak. Finns det någon gas eller liknande man kan slå ut folks lungor mm med?

Senapsgas?
Citera
2023-10-18, 09:16
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MmeDupin
Svårt att hitta ett ämne i kroppen om man inte vet specifikt vad man letar efter. USA hade flera dödsfall av pga förgiftning av spolarvätska/avfrostningvätska som tydligen inte smakade något om det blandades med någon söt dryck. Det var ett riktigt detektivarbete innan det uppdagades. Det gav symptom som magsjuka och sedan slogs organ efter organ ut.

Det är ju sant!
Har polisen varit hemma/gjort husransakan hos familjen? Man borde väl hitta något där?
Citera
2023-10-18, 09:30
Medlem
Linxieloos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soderhamn99
Har bara läst hela tråden.
Tröttnat på gissningar.
Det är ett par man och kvinna med 2 barn 2 och 3 (nästan 4 år) från eritrea
Båda jobbar på servicehuset enriset, är kristna och har fått flytta från stenbacken till norrberget pga hot mm för dom är kristna.
Detta är 100%.

Sen går ett rykte på stan att dom blivit förgiftade pga kvinnans tidigare förhållande, detta vet jag inte utan är ett rykte.

Så någon svamp är det inte tal om.
Är det eritreaner det handlar om så blev spekulationerna tidigt i tråden om utländsk säkerhetstjänst som helt avfärdades som konspirationsteorier lite mindre osannolika. Skulle säga att Eritrea är ett av de länder i världen som har den stadsmakt som verkar mest utanför landets gränser i världen. Situationen mellan olika folkgrupper och politiska läger är otroligt infekterad och regimmotståndare förföljs och kartläggs mycket även utanför Eritrea.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in