2023-10-16, 11:40
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Juste, Assad klarar inte ens av att behålla kontrollen över sitt eget land utan Rysslands hjälp. Ett sånt land kan omöjligtvis gå i krig med andra länder. Det vore livsfarligt, närmast självmord, för dem.

Ryssland kan självklart inte gå i krig i mellanöstern. De klarar inte ens av att hantera kriget i Ukraina. De har absolut inga resurser att avvara någon annanstans.

Låter som att du också har kommit till "insikt", som inte ens Blinken har.
Ryssarna och kineserna har absolut inget intresse av att låta judarna kontrollera syriska flygplatser.

Jag har uppenbarligen fler insikter än du. Det räcker så.
Citera
2023-10-16, 11:41
Medlem
Il.Malizias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Jordanierna vill inte ha en enda palestinier till. De sparkade ut PLO och alla palestinier som inte ville integreras redan på 1970-talet. Jordanien är det enda arabland som i stor utsträckning gjort palestinska flyktingar till medborgare istället för att hålla dem i läger, men de har också slagit ned hårt på palestinska organisationer. Det har beskrivits som assimileringspolitik, och av en sådan art att den skulle få varje SD-are att bli blöt i sin herrtrosa.

De fem-sex miljoner palestinier som bor på de ockuperade palestinska områdena skulle förstås aldrig acceptera detta, lika lite som den ungefärliga halvmiljon judar som bor på de ockuperade områdena (inkl östra Jerusalem) skulle kunna tänka sig att flytta tillbaka till Israel, trots att jag är säker på att de arabiska oljestaterna mer än gärna skulle finansiera förflyttningen, betala nya bostäder, infrastruktur osv. De praktiska problemen med att flytta runt sex miljoner människor utan att förorsaka ett mindre folkmord är förstås också en sak i sammanhanget.
Jag förstår att de inte vill det, men nu har deras land blivit ett de facto Palestina.

Fast vet man det? Att alla absolut skulle vägra att flytta om de fick möjlighet och resurser? Skulle varenda palestinier prompt hålla fast i sitt ruckel i Gaza/Ramallah om de gavs möjlighet att få ett hus i Jordanien som inte skulle riskera bli raketbombat/bulldozrat?
Citera
2023-10-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rotebro-Retard
Vadå en halv miljon civila dör? Varför går du alla händelser i förväg? Du pratar som att det redan hänt. Lägg ner din muslimska propaganda mannen.

Det är en retorisk fråga. Du kan säkert se att det ursäktas att många civila dör, vart går gränsen innan man kan ifrågasätta Israel?

Och jag är inte pro-muslim öht. Vart jag har jag skrivit det nånstans? Jag avskyr alla religoner med eftertryck. Du har väl aldrig suttit nån annanstans än i din trygghet och knutit näven - jag har bland annat jobbat på plats som civil i Afghanistan och har sett på plats vilka vidrigheter en religon kan göra. Men jag har oxå sett folk som, trots att dom tillber en religon, är helt normala människor som bara vill leva i fred.

Det finns nyanser i allt och allt är inte svartvitt.
Citera
2023-10-16, 11:42
Medlem
De äckliga ledarna i Israel vill inte ens ha någon vapenvila för att kunna släppa fram humanitär hjälp. De är fan värre än tyska nazisterna nu.
Several Israeli ministers have expressed their vehement opposition to Israel allowing the entry of humanitarian aid into the Gaza Strip through Egypt-controlled Rafah border crossing.

“I strongly oppose the opening of the blockade and the introduction of goods into Gaza on humanitarian grounds,” Energy Minister Israel Katz said on X.

“Our commitment is to the families of the murdered and the kidnapped hostages – not to the Hamas murderers and those who helped them,” Katz added.

Culture Minister Miki Zohar also said no humanitarian assistance should be allowed to enter the besieged territory.
https://www.aljazeera.com/news/liveblog/2023/10/15/israel-hamas-war-live-gaza-hospitals-fuel-to-last-24-more-hours-un-says
Citera
2023-10-16, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ryssarna och kineserna har absolut inget intresse av att låta judarna kontrollera syriska flygplatser.

Vad yrar du om? Jag tror du är lite snurrig.

Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Jag har uppenbarligen fler insikter än du. Det räcker så.

Om det stämmer så har du verkligen lyckats hålla allt för dig själv.
Citera
2023-10-16, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollkarlspelle
Kan du länka till någon källa som bestyrker att de bryter mot internationell lag när de begår riktade attacker mot fienden som riskerar att drabba civila palestinier i en situation där fienden använder civila som mänskliga sköldar? Att de civila tar passiv skada är helt förväntat. Jag har svårt att tro att detta strider mot internationell lag.

Vi pratar om våldet nu. Inte om att Israel har kapat transporten av elektricitet, mat och vatten till Gaza vilket strider mot internationell lag.

Det gäller att kunna skilja på äpplen och päron här.

Det finns bara två vägar framåt och det vet du om innerst inne: 1) Israel fortsätter jaga Hamas trots att det kommer döda fler civila. 2) Israel slutar upp med det för att skydda civila palestinier och därmed riskerar de nationens och sitt folks egna överlevnad.

Här är en länk om senaste dagarna: https://www.ohchr.org/en/press-releases/2023/10/israel-must-rescind-evacuation-order-northern-gaza-and-comply-international

Vill du ha länkar rent historiskt sätt så finns det en uppsjö.
Citera
2023-10-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och snart är de som kallar sig Palestinier borta. Gott så.

Jag tror att Israel behöver Palestina som en säkerhetsventil (och jag tror dom vet det med).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Egypten är säkert rädda för att Israel vill fördriva alla från Gaza. Sen blir det ju inte lätt att få tillbaks dom.

Men Gaza är inte strategiskt viktigt. Israel har redan medelhavskust och en gräns mot Egypten hela vägen ner till Röda Havet. Det är inte stort. Jag tror inte det är fullt med antika judiska helgedomar som det finns mer av på t ex Västbanken. Det är ju ökenområde mer eller mindre, ingen bodde där förut.

Jag tror Israel med glädje skulle ge det till Egypten, om Egypten då kontrollerade Hamas och såg till att det inte sköts raketer mot Israel.

Men ja det är ju det jag säger, alla arabländer vill ha kvar Gazas befolkning i Gaza. Hur mycket open air prison det än är. Men jag tycker Egypten ska öppna sin gräns för kvinnor och barn. Då får man undan många civila från en krigszon, men man filtrerar bort de flesta potentiella terrorister och det är inte lika stor chans att det blir permanent. Dessutom skulle de få mycket hjälp av internationella organisationer och andra länder.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochfinnutack
Det är en komplicerad historia. Men enklast förklarat är det ett litet land med för stor befolkning.
Det är en grundreligion som sen blivit 3 olika. Alla tycker de har rätt enligt Gud.
Hatet mot judar startades av katolikerna redan på medeltiden, de hävdade att de dödade Jesus. Först 1965 bad katolska kyrkan om ursäkt offentligt för allt elände det förde med sig.

Många länders fel att Israel skapades som ett plåster på såren efter Hitler.

Enda sättet att få någon ordning är att ge "palestinierna" mer land. Och sen får de mest rabiata högerjudarna flytta hem till USA. För det är ju deras bosättningar som konstant stör försöken till fred.
Saudi och resten av arabländerna måste ta bort skrivelsen att Israel inte har rätt att existera.
Både judar och araber är buisnessmän i själ och hjärta. Dom får helt enkelt samsas i samma land och göra affärer.

Mullorna i Iran måste bort annars funkar det aldrig. Även Putin och Kina får sluta lägga sig i.

Ge palestinier mer land?? De har ju redan fått 85% och judarna 15, för att palestinerna inte skulle bli missnöjda. Idag har ett helt land bildats av en bit av de 85 procenten, Jordanien.

Det folk inte fattar är att den markyta som tillhört "islams hus" aldrig får återgå. Så det finns ingen fred med dessa människor, de gör anspråk på 100% och om du är i vägen för det skär de halsen av dig.

Kolla upp vad motiveringen var för tågbomberna i Madrid, det var en hämd för att spanjorerna kastade ut dem på 1400-talet. Där snackar vi långsynthet.

Så att tro på en fredlig lösning är lika naivt som att tro att om man bara ger pengar till telefon-bedragare så kommer de sluta.
Citera
2023-10-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnord1984
Hur många civila palestinier tror du har dött av israeliska kulor och israeliska bomber sedan israelerna först fördrev och började mörda palestinier efter andra världskriget? Hur många civila israeler tror du dött under samma tidsperiod? Om du tror att bosättningarna är ett litet "fjuttproblem" så avslöjar det allt som behövs om din okunnighet. Rekommenderar som sagt att du läser på mer om israeliska bosättares ockupation av palestiniers hem på västbanken. Jag säger inte att du är en ond person, bara en väldigt ignorant person.

Du svarar inte på mina frågor men tror att jag ska engagera mig i dina frågor. Det är vad vi kallar ''bad faith'' på engelska.

Så Hamas beteende rättfärdigas av att det har funnits/finns radikala israeler som har behandlat och varit våldsamma mot oskyldiga palestinier? Om det är din logik, så undrar jag om du anser att det är OK att jag bränner upp invandrare levande som är helt oskyldiga bara för att jag har behandlats dåligt/fått motta våld ifrån andra invandrare? Det är ju helt sanslöst resonemang.

Det Hamas har gjort går inte att jämföra med de saker som nämndes i den där BBC-artikeln.

Du går på bortförklaringarna och missar skogen för alla träden. Du blir bortkollrad, men det blir inte jag.
Citera
2023-10-16, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EBITDADDY
Ja, för det finns nämligen ingen internationell "lag". Det är bara avtal.

Hur menar du att man kan besegra Hamas utan att angripa dem?

Jag tror det enda sättet är att bomba hela Gaza tills alla Hamasmedlemmar är borta oavsett hur många civila dör. Eller?

Dom flesta Hamasledarna är inte ens i Gaza. Israel kommer bara elda på konflikten på det här sättet.
Citera
2023-10-16, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Jag tror det enda sättet är att bomba hela Gaza tills alla Hamasmedlemmar är borta oavsett hur många civila dör. Eller?

Låter extremt, men fine.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Jenkins
Dom flesta Hamasledarna är inte ens i Gaza. Israel kommer bara elda på konflikten på det här sättet.

Jag tror att det är främst deras militära kapacitet man behöver komma åt, och den finns uppenbart i Gaza.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in