Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
Jo men då ligger vi i alla fall före 23.30. Basfakta påstod att Söderström ropade in offrets identitet först efter 23.30, vilket inte stämmer. Sedan när jag påpekar det så snärjer han in sig än mer i GrK:s tider.
Om du kollar förhören med Pontus Wikner så heter det så här:
"När larmet om skottlossning gick ut på radion befann vi oss på Döbelnsgatan. Vi åkte runt och kom ner Apelbergsgatan och Sveavägen förbi mordplatsen. På plats är då en Polis-Saab och minst en piketbuss. Precis när vi svänger in på Adolf Fredriks Kyrkogata talar Söderström om vem offret är."
https://drive.google.com/file/d/1p2UaKFRgdR_jSGRN3Ve89tklZoJ6JONh/view
Enligt den officiella förloppsbeskrivningen (baserad på IM-listan här) ropar Ulf Helin ut larmet om skottlossning kl 23.23. Då kör alltså Wikner på momangen och gör en kringgående rörelse runtom. Den repan tar icke mer än tre minuter tills han hör Söderström säga på radion att offret är Olof Palme.
Då ligger vi på 23.26 och inte på några 23.30. Vi ligger inte ens på 23.28. Var du fått det där med att Söderström ropar först efter att ambulanserna stuckit vet jag inte, men däremot vet jag att det inte stämmer, utan i själva verket ropar han när den första ambulansen precis anlänt och de har satt igång att jobba med Palme.
Innan dess har Kjell Östling hållit kvar sina mannar i piketen i en hel minut, vilket Klas Gedda berättar om i förhör, och tillägger att en kvinna (Lisbeth Palme) varit framme och bultat på sidorutan på bussen för att skynda på dem.
Medan hon gör det håller hon inte på med Gösta Söderström utan den avhyvlingen kommer strax därefter, när mannarna kommit igång och Söderström ska dra börja höra med vittnena. Det är då han frågar Lisbeth Palme efter legitimation och får en avhyvling till svar: "Är du inte klok? Jag är Lisbeth Palme och där ligger min make Olof!" Den gode Söderström böjer sig då ner för att kolla och igenkänner Palme på näsan, det berättar han om i tingsrätten. Även tragedier av det här slaget har allt sina komiska inslag.
Ska vi då föreställa oss att Söderström, när han konstaterat att det är statsministern som ligger där skjuten och troligtvis stendöd (av den stirrande blicken att döma), fortsätter med att klia sig i huvudet eller peta sig i näsan i ytterligare flera minuter innan slutligen tar sig för med att gå till bilen och ropa in offrets identitet? Det är ju nonsens.
När taxikillen på Kungsgatan kilar fram till Söderströms kommissariebil och säger att det är skottlossning vid Tunnelgatan så väntar han inte ens på att ta namnet på tipsaren utan låter sin förare Ingvar Windén stampa på gasen direkt. Det tycker inte jag låter som någon rådvill stofil utan som någon som omgående tar itu med saker och ting, och kanske ibland utan att tänka efter tillräckligt först.
Vad jag konstaterat är att Söderström ropar in offrets identitet tre minuter efter att Helins larm gått ut, och att detta i realtid sker vid 23.23 respektive 23.20 och inget annat. Själva mordet begås 23.19.00 plus/minus 15 sekunders felmarginal. När Lisbeth Palme låtit Söderström få veta vem offret är så vet hela åskådargänget det också, inklusive Hans Johansson som är lika kvick som Söderström med att ropa in det på sin taxiradio. Inom högst två minuter får då Aftonbladet det tipset inringt, och då är klockan 23.25.
I realtid kommer den första ambulansen 23.21 och den andra kommer precis vid 23.25. Sedan stannar den bara där typ en halvminut innan de kör i följd in till Sabbatsberg. När de sticker från mordplatsen är den fortfarande 23.25, för 23.26 kommer en kille halvspringande från Kungsgatan och fortsätter ner till Norra Bantorget. När han passerar mordplatsen finns två piketer där men inga ambulanser. Norrmalmspiketen har alltså redan kommit dit från Norra Bantorget för han möter inga utryckningsfordon längs vägen dit. Detta är då tre minuter efter att Helin ska ha ropat ut larmet, enligt den officiella storyn – vilken, om du ursäktar min franska, är total rappakalja. Det går inte att få några förlopp att stämma i den. Backar du däremot mordtiden med 2.30 minuter till 23.19.00 så klaffar allt.
Av allt att döma sker mordet ca 23.21.30 med några sekunders tolerans. Det är dokumenterat när LL påbörjar sitt första försök att ringa. Om jag minns rätt så är tiden 23.21.58 loggad av Televerket. Då har han och JA redogjort för vad de gjorde och hur lång tid det tog mellan sista skottet och att telefonsamtalet påbörjas.
Man har även Hasse J som också ringer sin växel vilket sker före 23.22, klockan slår om under det att samtalet pågår.
Vi har AD som kontaktar sin växel, varvid A-LP kontaktar polis. Sedan finns hennes samtal till LAC registrerat.
A-LP talar med Ulf Helin under det att LLs försök att nå polis pågår, dvs mellan 23.22.20-23.23.40. Vi vet att AD kontaktar växeln omedelbart efter mordet, A-LP kontakt polis medan AD är kvar på taxiradion.
Samtidigt som LL avslutar sitt samtal 23.23.40 ringer A-LP LAC som svarar innan tiden 23.23.50 anges av Fröken Ur.
Då vi vet att A-LP ringer LAC nästan omgående efter att hat talat klart med Ulf H så vet vi att det samtalet pågått till efter 23.23.00 och avslutas före 23.23.30.
Vi ser då att Ulf Helin då faktiskt gör sitt anrop vid ca 23.23.30.
Vi har 3230 vid Riksbankens hus och i sitt första PM anger CD att det tog ca 45 sekunder att åka till mordplatsen. När de kommer ut på Sveavägen ser de 2520 svänga ut från Kungsgatan och kommer till mordplatsen ca 10 sekunder efter 2520, och då är klockan ca 23.24.20.
Tider för samtal hit och dit finns loggade och enligt uppgifter från de som gjort dem vet vi hur ungefär hur lång tid det går från mordet till att man börjar kontakta 90000. Det är sannerligen sekunder och inte flera minuter.
Jag har haft kontakt med Pontus. Till mig skrev han att han var på Kungsgatan ungefär åt Stureplan när UHs anrop går ut. De kör mot Sveavägen och ser då 2520 stå för rödljus vid Sveavägen, de samtalar med någon utanför bilen. De kör efter mot mordplatsen men när 2520 stannar kör Pontus vidare och svänger in på AFs Kyrkogata. Där ser han en Passat och en man han senare identifierar som Christer Pettersson. Enligt Pontus är de kvar i närheten tills Gösta anropar BOs identitet. Man får väl tro vad man vill om Pontus version, eller versioner.