Citat:
Ursprungligen postat av
Basfakta
Ja.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Mordet_p%C3%A5_Olof_Palme
Av denna redovisning framgår att Gösta S faktiskt inte meddelade SBC att det var Palme som var skjuten förrän 23.30.
"23:30 meddelade kommissarie Söderström sambandscentralen att det var statsministern som skjutits".
Den uppgiften finns säkert på andra ställen också. Har inte hunnit kolla nu.
Ämnet har som du vet ältats många gånger. Ett grundproblem med GS tidsangivelser från början var ju att de inte stämde med någonting annat.
Men här är det - så vitt jag förstår - annorlunda. SBC har mottagit hans meddelande 23.30.
Som du säger låter det smått absurt men det har i efterhand visat sig att GS inte agerade särskilt snabbt på mpl. Han verkar exempelvis ha haft lite svårt att inse att det faktiskt var Palme som var skjuten. Han såg givetvis som alla andra att det låg en svårt skadad man på trottoaren och Lisbeth skrek till honom att det var hennes man som låg där. Men...GS tycks inte ha agerat skarpt förrän ca 23.30.
Nu hade ambulansen 23.28 meddelat SBC att de for iväg med Palme så kunskapen fanns redan då hos SBC.
Att Expressen fick ett tidigt tips vet jag och jag vet att Aftonbladets Stefan Borg ska ha meddelat Kjell Lindström ca 23.30. När Expressen ringde Tore Winberg på Säpos sambandscentral visste han ingenting om det som hänt. Även Kjell L ringde Tore W men han kunde inte heller då bekräfta uppgiften. Tore W kontaktade inte Säpos jourhavande chef Alf Karlsson förrän 00.05.
Att Expressen eller Aftonbladet skulle ha informerat Gösta S om att det var Palme framgår inte i det jag läst.
Min poäng handlar egentligen inte om Gösta S utan om de Säpomän som tidigt visste att Palme blivit skjuten på Tunnelgatan. Om det var Bengt Nylander som informerade Tore Forsberg på Embassy Club före midnatt så var han tidigt informerad. Vem Bengt N fått informationen ifrån har ingen lyckats utröna. Bengt N bör alltså ha fått info om skotten på Tunnelgatan innan Tore Winberg fått bekräftat att den skjutne var Olof Palme.
Om det istället var Christer Granqvist som informerade Tore Forsberg på Embassy Club så blir det riktigt konstigt eftersom CG var ute med vänner på Östermalm på sin fritid. Bengt N har till en av våra vänner i tråden sagt att han inte ens var i Stockholms innerstad på mordkvällen.
Nu vet jag att du brukar säga att mordet skedde tidigare än 23.21.30 och då ändras givetvis de följande tiderna. Men jag har i mitt resonemang utgått från mordtiden 23.21.30.
I de ingående beräkningar som gjorts av oss många gånger (tro mig) och GRK och andra så anlände GS till mpl cirka 23.24 och Södermalmspiketen ca 20 sekunder senare. Det tog en stund för Södermalmspiketens poliser att börja springa eftersom de och GS dividerade en stund om signalement och skyddsutrustning.
Jo jag förstår att din huvudsakliga poäng handlade om hur informationen om att Palme blivit skjuten nådde Säpofolket, och vem som informerade vem och när. Men vad är syftet med att reda ut de sakerna? Vad har det för betydelse i det stora hela, med avseende på att reda ut Palmemordet? Det är där som jag nog inte riktigt hänger med.
I ett annars utmärkt inlägg tyckte jag att det där med Gösta Söderström blev en slags plump i protokollet. För även om du utgår från den officiella mordtiden och larmtiden så har du Wikner vid Adolf Fredriks Kyrkogata redan vid 23.26 och han hör då Söderström ropa på radion att offret är Olof Palme.
Jag tog upp Aftonbladets tips dels därför att även den tidsuppgiften står i direkt strid mot den officiella mordtiden, men även för att nämna här på forumet det där med Bengt Michanek, som ett tillägg till den tidigare diskussionen rörande hur den informationen färdats från mordplatsen till Aftonbladet.
Nu vet vi alltså att det gått via Hans Johansson, som ropat in det på taxiradion och sedan har någon av dem som hört det omgående ringt in det till Aftonbladet. Kanske har tipspengar funnits med i bilden, för vad jag minns erbjöd kvällstabloiderna pengar för heta tips.
Hur det här gått till på mordplatsen är också ganska klart. Gösta Söderström har sin dust med Lisbeth Palme just efter att piketpoliserna sprungit iväg till fots på jakt efter mördaren, och då hör Johansson henne säga vem offret är. Han går då till sin bil lika kvickt som Gösta Söderstöm går till sin, och så ropar båda in det på sina respektive radior. Detta sker tre minuter efter att Ulf Helin ropat ut det första områdeslarmet, vilket han enligt den officiella storyn gör vid 23.23 men i verkligheten redan vid 23.20.
Det du nu påstår om att Söderström skulle ha anlänt till mordplatsen först vid 23.24 är också bara en upprepning av den officiella storyn, men går inte att förena vare sig med Aftonbladet eller Wikner eller dussintals andra uppgifter som motsäger Granskningskommissionens rappakalja i den här frågan.
Men specifikt om Aftonbladets tid så är det med den som med alla andra tider rörande mordförloppet och polisens tidiga insatser, ambulanserna och så vidare. Antingen går Aftonbladets klocka också fel, precis som alla andra klockor i hela stan utom er omhuldade inspelning av Fröken Ur på LAC-bandet, eller så är den officiella mordtiden fel. Av de två alternativen är det ställt utom varje rimligt tvivel att det är mordtiden som är fel.
Samma med ambulanstiden 23.28 som du nu lyfter in från LAC-bandet. Men i LAC:s egen ambulanslogg heter det att ambulansen lämnade mordplatsen redan 23.25, vilket är en notering som gjorts oberoende av vad som senare framkom från inspelningen på LAC-bandet.
Mauricio Vigil visade för en herrans massa år sedan att det är fel Fröken Ur-maskin som hörs på LAC-bandet, nämligen A-maskinen som vilade på mordkvällen och inte B-maskinen som var i drift. Redan det visar ju att LAC-bandet inte är autentiskt utan att det manipulerats på något vis.
Mot den bakgrunden är det synnerligen olämpligt att basera förloppstiderna på LAC-bandets Fröken Ur. Det här är ju själva bakgrunden till mitt treåriga forskningsprojekt i den frågan, och som klargjort dessa sakförhållanden – eller dessa "basfakta" om du så vill.
Den korrekta tiden för ambulansens avfärd från mordplatsen är 23.25, vilket också styrks av det anonyma vittne som passerade mordplatsen vid 23.26 på väg till Norra Bantorget men varken såg några ambulanser där eller någon på väg längs Tunnelgatan. Ambulanserna hade redan åkt vid pass 23.26 och rentav hunnit så långt upp att den här killen inte ens såg röken av dem.
Så här ser det ut på punkt efter punkt, och då blir man ganska trött av att någon som påstår sig företräda "basfakta" i Palmemordet sitter och tuggar samma gamla missvisande pölsa som redan kunnat vederläggas på punkt efter punkt. Även dina påståenden om Gösta Söderströms inkompetens är rent hårresande. Det är en sak att ta fel på tio minuter på klockan, men i övrigt finns det vad jag kunnat se ingenting som säger att Söderström inte skött sitt jobb på mordplatsen.
Du är bara en av många filurer som till och från orerar här på forumet. Likväl försöker du liksom ta spjärn i någon slags kollektiv som du känner att du tillhör, och som du kallar för "vi". Detta till skillnad från mig som alltså inte tillhör ditt tänkta kollektiv. Men jag påstår att något sådant kollektiv inte finns annat än i inne i din skalle, och att dina "vi" inte alls rett ut några förloppstider på ett tillfredsställande eller ens godtagbart vis.
Kanske tror du dig ha mobben på din sida, men det tror inte jag utan jag tror att det finns gott om läsare av den här tråden som är både intresserade av och kapabla till att tänka på egen hand istället för att sälla sig till någon imaginär mobb. De kan då titta på bevisningen och om man gör det så blir det snabbt ohållbart att försöka vidhålla de officiella tiderna utan man får pruta två och en halv minuter för att få ihop förloppen. Det tycker man nog även att du borde kunna se.