Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-10-14, 15:10
Medlem
Behövs en ny bok om mordet på OP?
Hur betedde sig gm, kan man dra några slutsatser kring detta?
Skottet mot Lisbet?
Övriga tankar?

https://www.youtube.com/watch?v=osV8oun1eBw
Citera
2023-10-14, 16:00
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Med tanke på att en kula hittades av privatpersonen Elisabeth Belich vid söndag lunch kan knappast den tekniska undersökningen betecknas som en succé .

Wincent Lange hade auktoritet att utöka avspärrningen och avsöka ett större område efter kulor och andra spår . Detta struntade han i och därmed blev det privatpersoner som hittade kulorna .

Undersökande kommissioner har i efterhand visat på att det inte saknades personal för en vidare avspärrning . Moberg/Kviberg utförde sitt jobb bra när dom var på plats . Men WL skulle spärrat av ett större. Område och låtit arbetet fortgå under natten .

Framgången uteblev för att den inledande avspärrningen var undermålig, tillika tilläts den kontamineras. Avspärrningarna utökades ändå efteråt, om ej på Langes initiativ. Av en Per-Ola Karlsson om minnet är korrekt.

Dessutom så undersökte redan de två teknikerna på plats intilliggande områden utanför avspärrningarna när Lange anlände.

Hursomhelst var det bättre att ta till andra alternativ utifrån den hopplösa utgångspunkten som skapats. Att redan på mordnatten kunna bekräfta in-och utgångshål, få reda på möjlig vapentyp är att betrakta som fördelaktigt handlande.

Eller skulle de stått och rotat bland blommor som redan lagts på mordplatsen?

Dessutom var Lange den förste med kompetens som betvivlade de upphittade mordkulornas riktighet. Det alltså innan de här ideérna spreds i vidare mening. Han fann det märkligt att de inkom på det sätt de gjorde. Det finns dokumenterat.

Mer fokus bör därmed ligga på varför den inledande avspärrningen var så urusel. Något som missats i debatten. Inuti Labyrinten utgör ett utmärkt exempel på det. Om det inte var Djurfeldt exempelvis som var ansvarig.

Då hade de vrålat ut i boken om att det var avsiktligt , likt de gör när någon svettig ordningspolis missat att plocka upp någon fimp.

Men det uteblir och istället skrivs ett hyllningskapitel!?

Den boken, trots vissa förträffligheter, sjönk snabbt i och med det.
Senast redigerad av Thurizas-09 2023-10-14 kl. 16:07.
Citera
2023-10-14, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Framgången uteblev för att den inledande avspärrningen var undermålig, tillika tilläts den kontamineras. Avspärrningarna utökades ändå efteråt, om ej på Langes initiativ. Av en Per-Ola Karlsson om minnet är korrekt.

Dessutom så undersökte redan de två teknikerna på plats intilliggande områden utanför avspärrningarna när Lange anlände.

Hursomhelst var det bättre att ta till andra alternativ utifrån den hopplösa utgångspunkten som skapats. Att redan på mordnatten kunna bekräfta in-och utgångshål, få reda på möjlig vapentyp är att betrakta som fördelaktigt handlande.

Dessutom var Lange den förste med kompetens som betvivlade de upphittade mordkulornas riktighet. Det alltså innan de här ideérna spreds i vidare mening. Han fann det märkligt att de inkom på det sätt de gjorde. Det finns dokumenterat.

Mer fokus bör därmed ligga på varför den inledande avspärrningen var så urusel. Något som missats i debatten. Inuti Labyrinten utgör ett utmärkt exempel på det. Om det inte var Djurfeldt exempelvis som var ansvarig.

Då hade de vrålat ut i boken om att det var avsiktligt , likt de gör när någon svettig ordningspolis missat att plocka upp någon fimp.

Det klagas jämt och ständigt på den där avspärrningen, och med facit på hand är det nog så att en något större avspärrning hade varit lämplig. Gösta Söderström som gjorde avspärrningen var gamla stammens och agerade snabbt. Hans son Henry berättade i en intervju att Gösta hade börjat patrullera när poliserna fortfarande bar sabel, och bilden av Gösta med sabel har liksom fastnat på hjärnan.

Jag tycker den bilden förklarar mycket. Gösta får in tipset om skjutningen vid Kungstornen och får då så bråttom att han inte ens nänns ta namnet på taxichauffören som kommit fram till bilen. Sedan fortsätter det i den stilen. Det är som om han drar blankt hela tiden, om uttrycket ursäktas.

Efter konfrontationen med Lisbeth Palme kilar Gösta omgående till bilen och ropar ut till hela området på radion att det är Olof Palme som blivit skjuten. Inne på SBC och LAC däremot sitter de fortfarande och mörkar om offrets identitet bortåt en halvtimme senare, och inte bara gentemot journalister som ringer utan även sinsemellan.

Sedan blir då avspärrningen för liten. Men den är bara för liten därför att det är Olof Palme som är offret. Om det handlat om något annat "skitmord" (för att tala med salig Ernst Günther) så skulle ingen av dessa efterkloka förståsigpåare ha klagat på den saken.

Min poäng är, att Gösta Söderström var gamla stammens raktigenom. Han växte upp i det öppna samhälle som under Palmes eget överinseende raskt började förändras en totalitär polisstat. Då kom han på kant med dem som ledde den förändringen från insidan. För Gösta var det ingen statshemlighet vem offret är, och inte heller var det någon statshemlighet vad som skett på mordplatsen.

För om man betänker alternativet, att de omgående spärrat av (säg) hela kvarteret, så skulle ju det betyda noll insyn för allmänheten och då kan man ju bara föreställa sig hur det skulle tas av alla förståsigpåare. Då skulle det heta att de mörklagt alltihop och att allmänheten hållits borta så att polisen i lugn och ro kunnat manipulera ballistiken och allt annat forensiskt.

Nu hör jag själv visserligen till dem som kritiserat den ballistiska undersökningen. Men vad själva avspärrningen beträffar så har den för min del avgörande frågan hela tiden varit om en större avspärrning verkligen kunnat leda till några förbättrade resultat för brottsplatsundersökningen och ballistiken. Även om det blir hypotetiskt med sådana kontrafaktiska resonemang så har jag svårt att se hur det skulle kunna göra någon egentlig skillnad.

De saker som inte blev gjorda verkar inte ha berott på avspärrningens storlek utan på att man antingen tappat bort det (t. ex. att ta fingeravtryck från Dekorimas glasrutor) eller att man helt sonika beslutat sig för att inte undersöka saken (t. ex. inslagsmärken efter kulorna på väggarna). Fotavtryck och sådant var helt ogörligt i vilket fall eftersom så många redan varit där och klampat runt.

Som sagt menar jag att ballistiken blivit manipulerad i vilket fall, men då handlar det om "spökrikoschetten" – dvs den påstådda nedslagsplatsen för lisbethkulan – och om huruvida den avbrutna trädgrenen i själva verket blivit avskjuten. När jag sist lade ut om den saken så fick jag mothugg från ingen mindre än PeoFallmo, som försäkrade oss om att trädgrenen var forensiskt undersökt, men någon källhänvisning till någon sådan dokumentation väntar vi alltjämt på.

Vad Bröderna Poutiainens "Inuti labyrinten" beträffar så är jag ändå benägen att hålla med i kritiken rörande deras bristande objektivitet. De är öppet partiska för Sven Anér och Gösta Söderström, medan polismän och myndighetspersoner i stort bemöts med stor skepsis och inte sällan svartmålas på ett orättvist sätt.

Jag ogillar den där manikéiska indelningen i "hjältar och skurkar" som många i palmeriet hållit på med, och Bröderna P också gjorde sig skyldiga till. För mig är Gösta Söderström varken någon hjälte eller någon skurk, utan en duktig polis med många företräden och även vissa brister, precis som alla andra. Det han främst missade på var emellertid inte avspärrningen utan larmtiden som han satte tio minuter för sent.

Det vilar något tragikomiskt över hur hans bana i poliskåren slutade över en sådan sak, med dels var det tydligen en väldigt öm tå för Holmér och kompani (vilket kanske säger en del i sig om den officiella mordtiden) och dels blev attitydklyftan nog lite för stor mellan den lika öppne som påstridige Söderström och den lydnadskrävande ledningen liksom den lydnadspremierande kårandan.

I alla fall håller jag Bröderna P:s partiskhet för "Inuti labyrintens" akilleshäl. Det är den som ligger bakom de genomgående felaktiga analytiska resultaten rörande själva mordtiden liksom responstiderna för både polisen och ambulanserna. De gör rentav teckenfel och förlänger tiderna istället för att korrigera dem åt rätt håll och därmed även tvingas korrigera själva mordtiden. Det är ingen liten brist med tanke på att själva föresatsen var att reda ut just tiderna, vilket Bröderna P dessvärre kapitalt misslyckades med.

Däremot har Bröderna P gjort ett riktigt hästjobb med att intervjua folk och inhämta och dokumentera massvis med information som vi har stor nytta av än idag. Utan Bröderna P:s bok hade jag själv aldrig kunnat bringa redan i vare sig tider eller förlopp, vilket ju är ganska paradoxalt med tanke på deras egen utredning slutar i en enda missvisande röra. Så i slutänden har vi mycket att tacka dem för, och det gäller även en sådan kritiker av deras analysresultat som undertecknad.
Citera
2023-10-15, 09:24
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Du kan såklart inte få ett bra bildexempel på en effekt som baserar sig delvis på 3D, det saknas en dimension i bild för det. Ögats skärpa är också svår att återskapa med kamera. 50 m på bild är dessutom något helt annat än 50 m i verkligheten.

Men om du går ut och tittar på folk så kommer du se att silhuetter kommer i varierande grad av kontrastskillander och att alla inte ser ut att vara tagna från Clipart. Och så kommer du se att de med mindre kontrastskillnader har färginslag, som då främst träder fram i siluettens ytterkanter då det är där ljus från sidan träffar lättare.

Jag bildgooglade och hittade en random bild på ett par som är silhuetter men inte helt mörklagda. Som du ser kan man då fortfarande urskilja färger, främst då längs silhuttens kanter som till skillnad från mitten inte är helt mörk. Som en liten bonus kan du se att det är rätt lätt att åldersbestämma paret utan att se några ansiktsdetaljer.https://bilddump.se/bilder/20231013223043-158.174.77.230.jpg

Och vad SE baserade åldern på vet vi visst. Det säger han själv. https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
"Stig Engström: Ja, jag har försökt att dels tänka mig en ålder, och det som jag bara kan utgå ifrån, jag är ju själv tecknare så att, utbildad tecknare så jag vet att vissa saker hör ihop med vissa åldrar. Själva kroppskonstitutionen.

Det jag då kom fram till var att det var en yngre person som hade någonting relativt fylligt på överkroppen.

Huvudet var också ganska fylligt. Det såg ut som ett kraftigt, inte precis lockigt hår men ändå fylligt hår på något sätt. Benen rätt så smala.

Åldern om jag skall gissa mellan 25 - 50, eller 75 år, det går ju inte att vara så där exakt när man ser något i siluett. Skulle jag snarare vilja placera den här siluetten i den yngre delen av den här skalan. så där en 25-30 någonstans."

En fullt rimlig förklaring. Varför måste det här vara misstänkt?

Problemet med dig Faderlig är att du har bestämt för att göra det här 100% “inte misstänkt". Och i den argumentationen är du inte ärlig. Det hade varit trevligt att prata om sådana här frågor förutsättningslöst där ens fixerade åsikt gällande skuldfrågan inte kommer i vägen.
I ditt fall gör den tyvärr det.

Du serverar ju oss härliga citat som:

“Det är inte ens svårt att från mordplatsen avgöra ungefärlig ålder på någon som står högst upp på trappan.”

“Det vanliga är att man ser lite färg, främst längs siluettens ytterkant.”

“Den färgen är väldigt lätt att se på 80 m på en person som står stilla.”

“Åldersuppskattning är väldigt lätt att göra. Det räcker med att se kroppkompostion för att göra en hyffsad. “

Det största problemet är väl att du är så angelägen att få hem din poäng att du också har börjat att hitta på saker. Orsaken till att jag står på mig är för att jag har varit på plats (jag jobbar i princip på mordplatsen) och kollat detta. Flera gånger. Senast med ett större gäng människor.

Jag/vi kan inte återskapa (ingen har dock inte försökt vad jag vet) de exakta ljusförhållanden som rådde den 28 feb 86. Men så som det är idag är det oerhört utmanande att avgöra färg på kläder eller hur gammal någon är från mordplatsen och till den plats där LJ ska ha stått när vittnet SE såg honom. Det du blir serverad är en svart skepnad. Jag utmanar vem som helst att gå dit själv och testa. Och när du gör uttalanden i stil med “det är väldigt lätt” så vet jag för ett faktum att du har inte testat. För det stämmer helt enkelt inte. Jag är helt öppen för att de ljusförhållanden som rådde just den kvällen, gjorde saken annorlunda. Men det är inget jag har möjlighet att testa.
Citera
2023-10-15, 14:00
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Problemet med dig Faderlig är att du har bestämt för att göra det här 100% “inte misstänkt". Och i den argumentationen är du inte ärlig. Det hade varit trevligt att prata om sådana här frågor förutsättningslöst där ens fixerade åsikt gällande skuldfrågan inte kommer i vägen.
I ditt fall gör den tyvärr det.

Du serverar ju oss härliga citat som:

“Det är inte ens svårt att från mordplatsen avgöra ungefärlig ålder på någon som står högst upp på trappan.”

“Det vanliga är att man ser lite färg, främst längs siluettens ytterkant.”

“Den färgen är väldigt lätt att se på 80 m på en person som står stilla.”

“Åldersuppskattning är väldigt lätt att göra. Det räcker med att se kroppkompostion för att göra en hyffsad. “

Det största problemet är väl att du är så angelägen att få hem din poäng att du också har börjat att hitta på saker. Orsaken till att jag står på mig är för att jag har varit på plats (jag jobbar i princip på mordplatsen) och kollat detta. Flera gånger. Senast med ett större gäng människor.

Jag/vi kan inte återskapa (ingen har dock inte försökt vad jag vet) de exakta ljusförhållanden som rådde den 28 feb 86. Men så som det är idag är det oerhört utmanande att avgöra färg på kläder eller hur gammal någon är från mordplatsen och till den plats där LJ ska ha stått när vittnet SE såg honom. Det du blir serverad är en svart skepnad. Jag utmanar vem som helst att gå dit själv och testa. Och när du gör uttalanden i stil med “det är väldigt lätt” så vet jag för ett faktum att du har inte testat. För det stämmer helt enkelt inte. Jag är helt öppen för att de ljusförhållanden som rådde just den kvällen, gjorde saken annorlunda. Men det är inget jag har möjlighet att testa.

Frågan är ju då om det är du eller jag som hittar på. Vi kan ju fråga vetenskapen. https://www.researchgate.net/publication/343473587_The_effects_of_distance_and_age_on_the_a ccuracy_of_estimating_perpetrator_gender_age_heigh t_and_weight_by_eyewitnesses

Här har dom gjort ett test i åldersuppskattning på 110 m, vilket är ungefär avståndet till trappkrönet. Chansen att personerna i studien prickade rätt på ålder +-10 år var 62-89%. Chansen att de plockade åldern på ett spann +-2 år var 15-23%

Studien innefattade då också barn och äldre, som de fann var sämre på åldersuppskattningar. Så att en vanlig vuxen från mordplatsen till trappkrönet kan avgöra ålder någorlunda är vetenskapligt belagt, det är inte något jag "hittar på".

Och detta är gjort på bara kroppen. Människan slutar kunna känna igen folks ansikten på ett avstånd av ungefär 40-50 m. https://www.researchgate.net/publication/342378804_Witnessing_an_Unfamiliar_Person_The_Effe cts_of_Distance_Lighting_Age_Line-up_Type_and_Line -up_Position_on_Eyewitness_Accuracy
Så kroppkomposition är inte något hokus pokus. Du kan ju också föreställa dig hur höga siffrorna hade varit på halva avståndet.

Gällande siluetter har jag bara försökt få fram poängen att alla siluetter inte har 100% kontrast. Det finns ett spektrum av ljusförhållanden som kan beskrivas som en "siluett" där viss färg fortfarande kan förekomma. Jag menar att det inte finns någon poäng med att ta det som något misstänkt att en människa kan avgöra en färg på siluett då det absolut finns möjlighet till att det var en möjlighet. Med tanke på att det skedde i stadsmiljö och att flertalet olika ljuskällor i varierande ljusstyrka fanns i flera olika riktningar från personen i gränden så är det fullt rimligt att någon del av jackan gick att avgöra färg på.
Citera
2023-10-15, 14:13
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Frågan är ju då om det är du eller jag som hittar på. Vi kan ju fråga vetenskapen. https://www.researchgate.net/publication/343473587_The_effects_of_distance_and_age_on_the_a ccuracy_of_estimating_perpetrator_gender_age_heigh t_and_weight_by_eyewitnesses

Här har dom gjort ett test i åldersuppskattning på 110 m, vilket är ungefär avståndet till trappkrönet. Chansen att personerna i studien prickade rätt på ålder +-10 år var 62-89%. Chansen att de plockade åldern på ett spann +-2 år var 15-23%

Studien innefattade då också barn och äldre, som de fann var sämre på åldersuppskattningar. Så att en vanlig vuxen från mordplatsen till trappkrönet kan avgöra ålder någorlunda är vetenskapligt belagt, det är inte något jag "hittar på".

Och detta är gjort på bara kroppen. Människan slutar kunna känna igen folks ansikten på ett avstånd av ungefär 40-50 m. https://www.researchgate.net/publication/342378804_Witnessing_an_Unfamiliar_Person_The_Effe cts_of_Distance_Lighting_Age_Line-up_Type_and_Line -up_Position_on_Eyewitness_Accuracy
Så kroppkomposition är inte något hokus pokus. Du kan ju också föreställa dig hur höga siffrorna hade varit på halva avståndet.

Gällande siluetter har jag bara försökt få fram poängen att alla siluetter inte har 100% kontrast. Det finns ett spektrum av ljusförhållanden som kan beskrivas som en "siluett" där viss färg fortfarande kan förekomma. Jag menar att det inte finns någon poäng med att ta det som något misstänkt att en människa kan avgöra en färg på siluett då det absolut finns möjlighet till att det var en möjlighet. Med tanke på att det skedde i stadsmiljö och att flertalet olika ljuskällor i varierande ljusstyrka fanns i flera olika riktningar från personen i gränden så är det fullt rimligt att någon del av jackan gick att avgöra färg på.

Har jag eller någon annan påstått att något är hokus pokus?
Jag har inte ens påstått att Engström inte har sett LJ från mordplatsen.

Jag vänder mig bara mot dina uttalanden i stil med “det är väldigt enkelt” när det uppenbarligen inte är det. Varför skulle folk annars tjafsa om det 40 år senare om det är så jäkla enkelt?
Du förminskar kategoriskt frågan. Och enda anledningen jag kan se är att du har bestämt dig innan (det har du visat på ett väldigt tydligt sätt gällande en rad frågor sedan tidigare).

Jag har ingen mer att tillägga.

Men för att svara på din fråga.
Det är du som hittar på. Att du panikletade efter några länkar som enligt dig ska ge stöd för ditt hitte-på förändrar inte det. Det finns ingen chans i världen att du har varit på plats och testat detta.
Citera
2023-10-15, 16:43
Medlem
Citat:

En siluett från MP är belyst från trappan.
Citera
2023-10-15, 17:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
En siluett från MP är belyst från trappan.
Mestadels, men inte enbart. Det kommer ljus från sidan från Luntmakargatan. Det kommer även vagt ljus in i Tunnelgatan från MP, vi har ju tex IM som står med billyktorna riktade däråt ca 100m bort. Och Dekorimas upplysta skyltfönster som lyser in.
Och från fönster, restauranger, bilar osv kommer det flertalet ljuskällor från alla tänkbara riktningar i varierande ljusstyrka.

Då blir det inte 100%kontrast och en helt mörklagd LJ.
Citera
2023-10-15, 17:47
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:

Ansvarig för avspärrningen var Söderström, och utfördes av 1230 under ledning av Christer Persson. Sett i backspegeln var den katastrofalt liten, folk var framme och gick på mordplatsen medan polis var där. Pressen talade med vittnen på platsen, till och med inuti polisbil. Vittnen separerades inte och högste ansvarige polis, Söderström, lämnade platsen utan att berätta för den ansvarige pikétbefälet, Östling, vem som blivit skjuten. Det fick Östling höra av sin chaufför, Svensson, som hörde det på radion. Katastrofalt illa hanterat av Söderström.
Citera
2023-10-15, 17:53
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzMarc
Tror han menar 80 m mellan trappkrönet och platsen där Jeppson befinner sig. Där gärningsmannen SE ska ha sett Jepsson enligt KP

Det är ca 60 m från mordplatsen till Luntmakargatan, 85-90 m till trappan och ca 130 m upp till DBs gata. Trappan i sig är ca 40-45 m lång med en stigning på ca 15 m.

Således bör LJ stått ungefär I mitten, dvs ca 65 m från både mordplatsen och krönet.
Citera
2023-10-15, 17:57
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkeponken
Jag har precis läst klart Gunnar Walls bok "Rättsskandalen Olof Palme". I slutet finns en intervju med Hans Melander. Där tar HM upp fyra WT-tips som han tycker är extra intressanta och som inte utretts tillfredsställande. Dessa är:

1. Z-8075 (Ulla vid tunnelbanan i Gamla Stan)
2. EBE-898 (Skelleftehamns-breven)
3. EAA-1884 (Mor och son i lägenhet vid Tunnelgatan)
4. Det tips som diskuterades i Palmerummet den 7/3 1986 men som ej registrerats i utredningen.

Att han nämner tips numner 2 är ju lite intressant då Peo Fallmos insiderkontakt sagt att det tipset är utrett och avskrivet.

Nej, hen sade att Skelleftehamns-mannen är identifierad och hans uppgifter leder inte till något av värde för utredningen. Dvs att det exempelvis inte gått att kontrollera.
Senast redigerad av PeoFallmo 2023-10-15 kl. 18:15.
Citera
2023-10-15, 19:34
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Som tekniska rotelns chef är Wincent Langes en av de centrala personerna under både PU;s första skälvande timmar och även framlededes.
WL;s agerande under mordnatten är intressant..

00.55(Dammegård)
"Klockan fem i ett blir Stockholmskriminalens tekniske chef Wincent Lange uppringd om dödsbeskedet. Han samråder med biträdande länspolismästare Gösta Welander, som i sin tur begär tillstånd från sjukhusledningen att besiktiga kroppen. Efter cirka en halv timme (!) ges det begärda tillståndet"

0130.kommer WL till mordplatsen
0145 Lämnar WL mordplats och avslutar tekniska undersökningen.
0200.till Sabb och inspekterar OPs kropp
0220 lämnar Sabb

03.15(Dammegård)
"Chefen för Brottstekniska Roteln, Wincent Lange, ringer upp rättsläkaren Kari Ormstad, som har jour och befinner sig i hemmet. Man kommer överens om att få obduktionen genomförd så snabbt som möjligt. Ormstad tar initiativ till att kollegorna Jovan Rajs och Milan Valverius ska deltaga. Det bestäms att man ska sammanstråla vid tiotiden på förmiddagen"

08.34
"Chefen för Brottstekniska Roteln WL vill ha Lisbet Palmes kläder för en teknisk undersökning. Enligt Ledningscentralens protokoll ska Säk ordna detta".

Ovanstående uppgift är senstationell då den anger att SÄPO har tagit hand om paret Palmes kläder under mordnatten. Detta går stick i stäv med de officiella uppgifterna att SÄPO aldrig anlände till Sabbatsberg under mordnatten.

Dammegård har i sin nattrapportering följande stycke:
"På Sabbatsbergs sjukhus tar polisen till vara persedlar från Olof och Lisbet för den tekniska undersökningen. En svart ytterrock, en blågrå kavaj och skjorta, en slips, en vit stickad halsduk, ett par grå långbyxor, en pälsmössa och ett par stövlar från Olof Palme. En brun mockapäls, en t-shirt, en skickad kofta och en halsduk från Lisbet Palme"

Frågan vem som tar hand om paret palmes kläder är intressant. De som gjorde detta måste sett skottskadan i LP:s kappa och blus. Följdfrågan kommer därmed , varför agerar man inte för en ordentlig rättsmedicinsk undersökning?

Därefter medverkar WL under inledningen av Olof Palmes obduktion med början lördag 1000.

WL är alltså på Sabb medan LP är kvar. Men han pratar inte med henne, initierar inte en rättsmedicinsk undersökning av LP, vilket kan verka märkligt tycker jag. Hade han pratat med LP så hade han fått höra om beskjutningen av henne. Om WL kollat hennes kläder borde han sett skottskadorna, men frågan är om någon annan polis lagt beslag på persedlarna för SÄPOs räkning?
Lars Christiansson? Ren spekulation men han var onekligen på SABB under mordnatten .
Inte heller verkar WL haft kontakt med Åke Rimborn

På lördagsförmiddagen är Skytteklubbens Per-Ola Karlsson och Sonny Björk verksamma vid mordplatsen. Under lördagen anlitar WL Per Arvidsson, en annan skytteklubbsmedlem, för att identifiera de upphittade kulorna. PA är en av dom som under mordkvällen besöker sin nyopererade vän Carl-Gustaf Östling i dennes hem.

Vare sig på mordplatsen eller på Sabb ver Wincent Lange vara överdrivet intresserad av att samla in alla tillgängliga bevis. Kulorna hittas inte, avspärrningen för liten och några spår utmed GM;s förmodade flyktväg säkras inte.

Den något bullrige Mysfarbrorn i bockskägget var det lätt att tycka bra om. Befriad som han var från osympatisk dryghet som fanns hos en del andra höga poliser. Då är det lätt att glömma att just WL sitter på centrala uppgifter i PU. Om MOP är en konspiration är kontroll över mordplatsen och dess bevis avgörande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in